Miten tehdään oikeesti kiinalaisen ruoan makuista ruokaa? :P

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eee"

Vieras
Tuore miesystävä on suuri aasialaisen ruoan ystävä, niin haluaisin häntä ilahduttaa, mut miten sellaista kiinalaisessa raflassa tarjoiltavaa ruokaa oikein tehdään ja maustetaan? :D (En nyt tarkoita mitään kevätrullia tai friteerattuja juttuja, vaan lähinnä porsas-/kanakastikkeita jne.)

Varmaan mausteet ja se hapanimelä (?) kastike on avainasemassa tässä? Onks jotain hyviä valmiskastikkeita, joilla esim. kanakastikkeesta sais just sellaista kiinalaisen makuista? :)

Käyppäs vähän googlettelemassa kiinalaisen ruuan reseptejä. Sieltä löytyy paras apu... Tosin kokeilematta ei tiedä mikä on hyvää ja mikä ei... mutta mutta jospa se mies arvostaa sitä että yritit! :)

Josku olen itse käyttänyt sellasia wok'n roll merkkisiä pussukoita jossa on kiinalisia tai thaimaalasia valmiskastikkeita. Ainakin cittarista saanut. Ihan ok makuisia ovat. Itse en ole viitsinyt kiinalaista muuten alkaa väkertää kun tuosta lähikiinalaisesta saa niin hyvää :D

Esim. Blue Dragonilla näyttää olevan ihan valtavasti erilaisia ateriakastikkeita, samoin ihan Pirkalla. Ongelmanahan on lähinnä se valinnanvaikeus, että mikähän niistä olis hyvää :D Vinkkejä hyväksi havaituista tuotteista?

Veikkaan ap:n puhuvan nimenomaan kiinalaisista mausteista. Sanoisin, että kaikkein parhaiten ruoka maistuu kun chili on aitoa chilia eikä jauhoa ja muutenkin mahd. aitoa aineet. Luulisin, että kiinassa voitaisiin käyttää mahdollisesti currytahnoja ruoassa. Niitä on kaikenlaisia thaimaalaisia, intialaisia tai ihan perus vaikka keltainen currytahna, punainen currytahna. En tiedä käyttääkö kiinalaiset noita, mutta voi olla ihan kokeilun arvoisia. Osta jonkinlainen kiinalainen ruokakirja, netissä on ollut vähän niukasti.

Ja tietysti kiinalaisittain basmatiriisiä lisukkeena.

[QUOTE="mammeli";28346289]Kiinalaisen ravintolan ruoka maistuu usein vain natriumglutamaatille.[/QUOTE]

Ei kyllä maistu. Natriumglutamaatti maistuu todella kauhealta jos sitä laittaa liikaa. Varmasti varmaan sitäkin siitä löytyy, mutta se ei tee sitä "kiinalaista makua". Meillä joskus käytettiin tuota paljon ruokaa suolan sijasta, mutta itse kyllästyin makuun. Kiinalaiseen en taas ole kyllästynyt ja silloin natriumglutamaattiaikoina yritin miettiä, että mites tästä nyt saisi kiinalaisen makuista,vaikka tuota maustetta eli aromisuolaa kyllä käytettiinkin.

[QUOTE="Vieras";28346318]Kyse on umamista[/QUOTE]

Harvoin kiinalainen ruoka mielestäni umamia on, ennemminhän siellä on hapan/makea-yhdistelmä. Tai no, riippuu tietty, minkä Kiinan osan ruokaperinteestä puhutaan.

[QUOTE="Vieras";28346377]Luulen että tässä haetaan sitä Kiinan ulkopuolella useimmiten tarjottavaa makumaailmaa, joka perustuu natriumglutamaattiin. Ei siitä kannata kenenkään närkästyä.(enkä sinua tarkoita)[/QUOTE]

Luulisin myös että tässä etsitään sitä ihan suomalaistenkin kiinalaisten ravintoloiden tiettyä maustetta, joka saa esimerkiksi aikaan kiinalaisten ravintoloiden tyypillisen tuoksun, jota esimerkiksi minä himoan. Sitä tuoksua et saa pistämällä ruokaan vähän aromattia. Eli jos joku tietää, mikä tuo tuoksu on ja miten se saadaan, olisin kiitollinen. Kiinassa en ole käynyt, mutta kiinalaisiahan nuo ovat jotkat suomessakin tuota ruokaa tekevät tai vaikkapa vastaavasti kreikassa. Sama ominaistuoksu.

Hommaa perusjutut:

kalakastiketta
chiliä vaikka kastikkeena
osterikastiketta
soijaa, tummaa ja vaaleaa
tummaa riisiviinietikkaa
hoisinkastiketta
inkivääriä tuoreena
galangia tuoreena
valkosipulia
kevätsipulia
kookosta

Näillä pääsee jo pitkälle, kaikkia ei tietenkään laiteta yhteen ruokaan.

Natriumglutamaattia ei tarvitse, itse asiassa kalakastikkeessa on sitä luonnollisessa muodossa.

Tärkeintä on käyttää tuoreita vihanneksia ja juureksia ruuanlaitossa. Ja kypsentää niitä vain hiukan aikaa että jää suutuntumaa, rapeutta.

[QUOTE="vieras";28346410]Luulisin myös että tässä etsitään sitä ihan suomalaistenkin kiinalaisten ravintoloiden tiettyä maustetta, joka saa esimerkiksi aikaan kiinalaisten ravintoloiden tyypillisen tuoksun, jota esimerkiksi minä himoan. Sitä tuoksua et saa pistämällä ruokaan vähän aromattia. Eli jos joku tietää, mikä tuo tuoksu on ja miten se saadaan, olisin kiitollinen. Kiinassa en ole käynyt, mutta kiinalaisiahan nuo ovat jotkat suomessakin tuota ruokaa tekevät tai vaikkapa vastaavasti kreikassa. Sama ominaistuoksu.[/QUOTE]

Usko pois vaan ,aromivahvenne on se avain makuun ja tuoksuun, se vahventaa sitä lihan makua, se tekee sen tuoksun, sitä myydään Kiinassa isoissa pusseissa katukeittiöiden tarpeisiin, eri asia on sitten kiinalainen gourmet

Hommaa perusjutut:

kalakastiketta
chiliä vaikka kastikkeena
osterikastiketta
soijaa, tummaa ja vaaleaa
tummaa riisiviinietikkaa
hoisinkastiketta
inkivääriä tuoreena
galangia tuoreena
valkosipulia
kevätsipulia
kookosta

Näillä pääsee jo pitkälle, kaikkia ei tietenkään laiteta yhteen ruokaan.

Natriumglutamaattia ei tarvitse, itse asiassa kalakastikkeessa on sitä luonnollisessa muodossa.

Tärkeintä on käyttää tuoreita vihanneksia ja juureksia ruuanlaitossa. Ja kypsentää niitä vain hiukan aikaa että jää suutuntumaa, rapeutta.
Eli umami löytyy sieltä

Kyllä, kalakastikkeessa on ihan samaa umamia kuon natriumglutamaatissa, ihan samaa ainetta mutta siihen se on tullut käymisen aikana luonnollisesti.
Itse saan noilla aineksilla ja tietenkin oikeaoppisella valmistuksella täysin autenttisen makuisia kiinalaisia (ja thai) ruokia.

Kalakastiketta käytetään ihan suolan tapaan, suolaa ei tarvitse lisätä. Eikä natriumglutamaattia jauhevalmisteena.

[QUOTE="Vieras";28346443]Usko pois vaan ,aromivahvenne on se avain makuun ja tuoksuun, se vahventaa sitä lihan makua, se tekee sen tuoksun, sitä myydään Kiinassa isoissa pusseissa katukeittiöiden tarpeisiin, eri asia on sitten kiinalainen gourmet[/QUOTE]

Toki sitä voin ruokaani laittaa, mutta ei se sitä tuoksua ja makua kyllä yksinään ainakaan tee. Ei meillä kotona kiinalaiselta tuoksu, vaikka miten laittaisi. Se nyt on tullut selväksi, että sitä käytetään, mutta että ne muut. Mutta tuossa alempana joku laittoikin jo listan.

Kyllä, kalakastikkeessa on ihan samaa umamia kuon natriumglutamaatissa, ihan samaa ainetta mutta siihen se on tullut käymisen aikana luonnollisesti.
Itse saan noilla aineksilla ja tietenkin oikeaoppisella valmistuksella täysin autenttisen makuisia kiinalaisia (ja thai) ruokia.

Kalakastiketta käytetään ihan suolan tapaan, suolaa ei tarvitse lisätä. Eikä natriumglutamaattia jauhevalmisteena.

Minä en oikein pääse siihen aitoon, enkä oikein tiedä millainen sen pitäisi ollakaan, en tahdo natriumglutamaattia pussista pistää, mutta pointtini on se, että sieltä pussista se ostarin kinkkipaikan "ihana aito maku" useimmiten tulee.

Kun käyttää noita mitä mainitsin, ei tartte natriumglutamaatti pussiin tarttua. Kala ja osterikastikkeessa on sitä, luonnollisesti käymisprosessin aikana niihin tullutta mutta niissä on niin paljon muitakin makuja joita ei jauhopussilla korvata.

Yhteistyössä