miten tehdään pitsapohja....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
...joka maistuu samalta kuin pitserioiden pitsat? Vai miksihän itsetekemät pitsapohjat on jotenkin huonoja? itse laitan 1,5-2dl vettä, vehnäjauhoja siihen kuivahiivaa, suolaa joskus loraus öljyä? Vähän aikaan annan kohota...täytteet, uuniin 250, n.10-15 min. Ja ei oikein kolahda, pohjan maku rakenne tökkii eniten!! Miten ne pitserioiden pohjat oikein tehdään??

Kyllä se uuni aika paljon vaikuttaa.. äiti osti uuden uunin tossa joku aika sitten ja siitä tulee ihan mielettömän hyviä pitsoja.. ihan samalla ohjeella tekee kuin ennenkin, mutta uunissa on sellanen pitsanpaisto-toiminto.. :p

Mä teen suuriin piirtein samolla ku ap eli vehnäjauhoja+kuivahiiva vettä ja suolaa. Anna kohota ja sitten vaivaan taikinaa ja annan kohota uudelleen. Sitten vatsa kaulin todella ohueksi ja pohjalle laitan ketsuppia sitten juuston ja muut täytteet vasta. Joku julkkis kokki sanoi että juusto pohjalle tulee parempi ja uunissa 8-10min.

olen työkseni paistellut joskus pitsoja, se uuni on paljon kuumempi, kuin kotiuuni ja lisäksi pizza paistetaan suoraan uunin pohjalla, niin totta ihmeessä se makuun vaikuttaa =)

Onks olemassa jotain "kivilätyskää" tms jonka päällä voi paistaa tavallisessa uunissa pitsaa?? Mul hatara muistikuva, et joskus oisin nähnyt sellaisen jossain. Mikä sen nimi sit onkaan oikeasti?

Ostin tuollaisen pari vuotta sitten ja joka viikko käytössä,kuumenee n. 400 c. Ideahan uunin kuumuudella on siinä että pizza ei kuivu,koska ei ole uunissa liian kauan.ja pohjasta tulee rapea koska kivialunen imee liiat nesteet itseensä.Pizza on valmis 2-4 minuutissa.tulee samanlainen pohja kuin pizzeriassa.

hyvä pizzanpohja ohje .Pohja on siis niin hyvä että kannattaa kokeilla .
pohja:
4dl durum-vehnäjauhoja
1-2tl suolaa
reilu loraus oliiviöljyä
pussi kuivahiivaa
1,5dl vettä
* anna pohjan nousta rauhassa vähintään 30min
parempaa tulee jos laittaa taikinan jääkaappiin
kohoamaan peittää liinalla ja tekee pizzoja seuraavana päivänä.
(usko tai älä)taikina nousee jääkaapissakin.niin ne pizzerioissakin säilyttää
taikinapalloja jääkaapissa.

Yhteistyössä