MIten tehdään riisipuuro?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Siis siten, että se tehdään hellalla kattilassa, eikä se pala pohjaan.

Olen tenhyt riisipuuron aina uunissa, koska ne kerrat kun olen mannapuuroa yrittänyt keitellä, on se palanut lähes poikakuksetta pohjaan.

Nyt olen tekemässä porkkanalaatikkoa ja kun siihen pitäisi tehdä se riisipuuro...mutta millä ilveellä mä saan sen onnistumaan?

[QUOTE="vieras";25179178]Hei, säästä sun perhettä ja jätä ne kokkaukset muille. Olet armoton luuseri kokkauksen suhteen :D[/QUOTE]

Pöh ja pah...mä meinaan yrittää ja jos kaikki mene hyvin, niin onnistun.

Teflonkattila ja silikonivispilä toimivat mannapuuroon. Riisipuuron teen aina uunissa.

Toinen vaihtoehto on se kaksiosainen kattila, jossa on vettä alaosassa.

Mulla ei ole moista. Olen joskus sen ostoa pohtinut, mutta ne mitä löysin, oli tuhottoman arvokkaita.

no jos ei ole haudutuskattilaa niin sen oi tehdä itsekin. Kattilaan vettä ja kiehumaan, kattilan sisään toinen kattila ( ohutpohjainen) tai metallinen pyöreäpohjainen kulho.
kun teen amtojauheeseen laitan kaikki ainekset kattilaan ja sekoitan. sitten vaan kiehautan ja sekoitan välillä ettei klimpiinny pohjaan. Maitoa pitää sekoittaa useammin ja maitoa voikiehua yli mutta pohjan en ole saanut tälläkään keinolla palamaan.

Mä teen riisipuuroni ihan tavallisessa teräskattilassa, jossa ei ole mitään teflonia tms. pinnassa. Aluksi vähän vettä kiehumaan, sit kun kiehuu niin hetkeksi niin voita ja riisit sinne ja parin minsan päästä pienennän lämpöä (ykköselle tai kakkoselle) ja lisään maidot (käytän kevytmaitoa). Alussa sekottelen vähän enemmän, sit kansi päälle ja saa hautua kypsäksi silloin tällöin hyvin hämmentäen. Ei ole kyllä koskaan palanut pohjaan.

Mä teen kaikki maitopuurot haudekattilassa ja onnistun siinäkin käräyttämään maidon pohjaan jos en ole super-tarkkana. Tavallisilla kattiloilla palaa joka-ikinen kerta pohjaan vaikka tekisin mitä. Ei meidän haudekattila montaa kympppiä maksanut ja se tavallinen kattila osa on lähes päivittäisessä käytössä.

Mulla ei ole moista. Olen joskus sen ostoa pohtinut, mutta ne mitä löysin, oli tuhottoman arvokkaita.
ei toi mun kattila ollut juurikaan kalliimpi kuin tavis kattilakaan. ja vaikka maksaisi enemmän niin en enää viahtaisi on se vaan niin kätevä. josksu van kananttaa maksaa vähän enemmän että saa kunnon keittiöjutut, nillä kun säästää aikaa ja vaivaa

[QUOTE="vieras";25179250]Mä teen riisipuuroni ihan tavallisessa teräskattilassa, jossa ei ole mitään teflonia tms. pinnassa. Aluksi vähän vettä kiehumaan, sit kun kiehuu niin hetkeksi niin voita ja riisit sinne ja parin minsan päästä pienennän lämpöä (ykköselle tai kakkoselle) ja lisään maidot (käytän kevytmaitoa). Alussa sekottelen vähän enemmän, sit kansi päälle ja saa hautua kypsäksi silloin tällöin hyvin hämmentäen. Ei ole kyllä koskaan palanut pohjaan.[/QUOTE]

Näin meilläkin.

[QUOTE="vieras";25179250]Mä teen riisipuuroni ihan tavallisessa teräskattilassa, jossa ei ole mitään teflonia tms. pinnassa. Aluksi vähän vettä kiehumaan, sit kun kiehuu niin hetkeksi niin voita ja riisit sinne ja parin minsan päästä pienennän lämpöä (ykköselle tai kakkoselle) ja lisään maidot (käytän kevytmaitoa). Alussa sekottelen vähän enemmän, sit kansi päälle ja saa hautua kypsäksi silloin tällöin hyvin hämmentäen. Ei ole kyllä koskaan palanut pohjaan.[/QUOTE]

Näin minäkin, mutta olen kyllä saanut palamaan pohjaankin :D Tässä vaan täytyy muistaa sekoittaa ja sekoittaa, itse seison ainakin ensimmäisen puolituntia siinä kattilan vieressä hämmentämässä =) Ja Chefille tiedoksi että käytän ihan vain vispilää/pallovatkainta(?)

Avainsana on VOI. Ilman voita mullakin palaa aina pohjaan ihan sama mitä tekisin. Siis maito kiehumaan ja kun alkaa kuumua, niin iso köntti voita. Sit riisit ja sekoitetaan aluksi tauotta. Kyllä se siitä :)

Mennään Kiinaan, ostetaan maata pengerretyltä riisinviljelysalueelta ja riisin siemeniä tai taimia. Istutetaan taimet, kitketään, hoidetaan samaan tapaa kuin naapuriviljelmällä, korjataan sato. Keitetään riisiä ja maitoa, maustetaan suolalla tai kanelilla tai glögillä tai kookoksella.

Yhteistyössä