miten tehdään vauvan omppusosetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa mua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa mua

Vieras
Mummo toi ämpäritolkulla omppuja,millään ei ehditä kaikkea syödä ja ajattelin osan jotenkin säilöä. Nyt tarviisin apuja viisaammilta! Löydän vaan sellasen soseohjeen missä pariin kiloon keitettyjä soseutettuja omppuja lisätään KILO sokeria! :) Mä oon näistä säilöntäjutuista ihan ulkona! Miten tehdään jotain sosetta vauvalle ja miten se säilyy? Tehdäänkö se tuoreista ompuista vai keitetäänkö niitä? Pakastetaanko? Ja eihän siihen tollasta määrää voi sokeria laittaa? Auttakaa nyt tumpeloa!

Mä keitin pienessä määrässä vettä, vähän sokeria ja pakastin pilttipurkeissa. Aika kirpeetä on, kun en viittiny laittaa paljon sitä sokeria. Aattelin, että menee puuron seassa tai jos siihen sekoittaa vaikka banaania. Hedelmäsokeri tai intiaanisokeri ois parempia vaihtoehtoja.

Jos teet HILLOA niin tuo kolmannes hillosokeria tai sokeria + pektiiniä (+ säilöntäainetta) voi olla lähellä totuutta. Jos teet SOSETTA ja pakastat sen, ei ole pakko laittaa sokeria yhtään, jos et halua. Voi vauvalle syöttää sokeroituakin hilloa, ei se niin isoja määriä sitä syö, että siitä haittaa olisi, mutta jos ei halua antaa sokeria, niin pakastettu sose on hyvä vaihtoehto.

Mä laitin just 750g sokeria reiluun kolmeen kiloa sosetta (siis omppoa yli 3 kg ja sokeri siihen päällle)
ja juurikin sitä samaa antaisin vauvalle.
Ei sokeri mitään myrkkyä ole, hassu.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mä keitin pienessä määrässä vettä, vähän sokeria ja pakastin pilttipurkeissa. Aika kirpeetä on, kun en viittiny laittaa paljon sitä sokeria. Aattelin, että menee puuron seassa tai jos siihen sekoittaa vaikka banaania. Hedelmäsokeri tai intiaanisokeri ois parempia vaihtoehtoja.

Siis keitit omenanpalat,soseutit,laitoit vähän sokeria ja pakastit. Ymmärsinkö oikein? En ole ikinä tehny mitään säilöntäjuttuja,mutta mitä sitä ei opettelis tuon pienen takia! Kestääks ne lasiset pilttipurkit oikeesti pakastamista?

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mä laitin just 750g sokeria reiluun kolmeen kiloa sosetta (siis omppoa yli 3 kg ja sokeri siihen päällle)
ja juurikin sitä samaa antaisin vauvalle.
Ei sokeri mitään myrkkyä ole, hassu.
Joo ei kai se myrkkyä ole,mutta jos annan vauvalle välipalaks hedelmäsosetta niin ei kai sen tarvii ihan yhtä makeeta olla kuin mummon lettuhillot? :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis keitit omenanpalat,soseutit,laitoit vähän sokeria ja pakastit. Ymmärsinkö oikein? En ole ikinä tehny mitään säilöntäjuttuja,mutta mitä sitä ei opettelis tuon pienen takia! Kestääks ne lasiset pilttipurkit oikeesti pakastamista?

Samalla tavalla kun oon nyt opetellu tekemään omaan käyttöön makeampaa omenasosetta - keitin omenanpalat, sit soseeks, sokeri sekaan ja viel vähän aikaa keittämistä. Ja tuntuu pilttipurkit kestävän!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Samalla tavalla kun oon nyt opetellu tekemään omaan käyttöön makeampaa omenasosetta - keitin omenanpalat, sit soseeks, sokeri sekaan ja viel vähän aikaa keittämistä. Ja tuntuu pilttipurkit kestävän!

Kiitti! Siispä huomenna soseen tekoon! :)

Yhteistyössä