Miten teidän 1,5 vuotiaat ovat puhuneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiuku

Vieras
Meidän 18 kk pojalla on muutamia sanoja, mutta ne eivät aina tule oikeissa yhteyksissä. Onko se huolestuttavaa? Ymmärtää kyllä, hakee esim apinan, kun pyydetään tai antaa jotain, kun pyydetään. Poika oli 1 v 2 kk kun kehitti oman kulkutyylin, jotain konttaamisen ja peppukiidon väliltä. Pääsee tosi lujaa eikä kovaa innostusta ole kävelemiseen. Oli 14 kk, kun alkoi kävellä tuen kanssa ja nykyään ottaa joskus muutaman askeleen ilman tukea, mutta tuntuu, ettei halua tai kiinnosta harjoitella. Esim taluttaessa kävelee vähän matkaa ja sitten laskeutuu lattialle ja menee kauheeta vauhtia tyylillään. Poika ei syö itse, vaikka siihenkin varmaan tait olisi, koska pitää kiinni lusikasta ja vien sen suuhun, mutta haluaa, että myös syöttäjä pitää kiinni lusikasta. Kuulostaako tämä normaalilta kehitykseltä vai ei.... esikoinen kyseessä.

no meillä tyttö alkoi vasta veljensä syntymän aikaan (2v2kk) puhua edes paria sanaa peräkkäin. siihen asti puhui yksittäisiä sanoja ja vieläkin (2v10kk) puheessa vilisee omia sanoja joita ei kukaan muu kuin äiti ymmärrä.

kävelemään neiti lähti 1v2kk ikäisenä, sillon neuvolasta sanottiin että jos ei parin vuoden ikäisenä kävele niin sitten asiaa katotaan tarkemmin.

jokainen lapsi kehittyy tavallaan, älä huoli :hug:

Miellä lähti tyttö kävelemään 1v8kk. Puhetta tuli vuoden iän jälkeen tasaiseen tahtiin. Ensin sanoja ja 1v7kk muutaman sanan lauseita esim. "muurahainen ajaa kauppaan parkkiin....". Eli ei kovin kieliopillisesti oikein, mutta tarkoitus tuli selväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
Meidän 18 kk pojalla on muutamia sanoja, mutta ne eivät aina tule oikeissa yhteyksissä. Onko se huolestuttavaa? Ymmärtää kyllä, hakee esim apinan, kun pyydetään tai antaa jotain, kun pyydetään. Poika oli 1 v 2 kk kun kehitti oman kulkutyylin, jotain konttaamisen ja peppukiidon väliltä. Pääsee tosi lujaa eikä kovaa innostusta ole kävelemiseen. Oli 14 kk, kun alkoi kävellä tuen kanssa ja nykyään ottaa joskus muutaman askeleen ilman tukea, mutta tuntuu, ettei halua tai kiinnosta harjoitella. Esim taluttaessa kävelee vähän matkaa ja sitten laskeutuu lattialle ja menee kauheeta vauhtia tyylillään. Poika ei syö itse, vaikka siihenkin varmaan tait olisi, koska pitää kiinni lusikasta ja vien sen suuhun, mutta haluaa, että myös syöttäjä pitää kiinni lusikasta. Kuulostaako tämä normaalilta kehitykseltä vai ei.... esikoinen kyseessä.

14 kk? Eli 1v 2kk vai..ihan normaaliahan tuo on..minkä ikäisenä oppi kävelee?

Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:

14 kk? Eli 1v 2kk vai..ihan normaaliahan tuo on..minkä ikäisenä oppi kävelee?

Kävelee siis vasta muutaman askeleen tai pari metriä, mutta ei tee sitä edes joka päivä. Nähty ollaan, että osaa myös kävellä, mutta ei sitten ilmeisesti kiinnosta. Kengät jalassa ulkona ei kävele ollenkaa. Ensiaskeleet otti 1 v 4 kk.

Jokainen oppii omalla painollaan. Jos kerran ensiaskeleet on otettu, niin eiköhän kaikki ole hyvin. =). Mitä ne neuvolassa on sanoneet?Neuvolassa varmaan tietäisivät parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Jokainen oppii omalla painollaan. Jos kerran ensiaskeleet on otettu, niin eiköhän kaikki ole hyvin. =). Mitä ne neuvolassa on sanoneet?Neuvolassa varmaan tietäisivät parhaiten.

Eivät ole sanoneet mitään... kyselevät kyllä, joko kävelee yms.

Esikoinen puhui pitkiä lauseita. Tyyliin "Äitin masus on vauva ja sit kun se syntyy niin mä saan antaa sil tutin ja mä oon sen isosisko!".

Kuopus ei puhunut mitään. Ymmärsi kyllä. 1 v 10 kk iässä laitettiin tutkimuksiin kun sanoja oli vain muutamia, ymmärrystä kyllä riitti.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Esikoinen puhui pitkiä lauseita. Tyyliin "Äitin masus on vauva ja sit kun se syntyy niin mä saan antaa sil tutin ja mä oon sen isosisko!".

Kuopus ei puhunut mitään. Ymmärsi kyllä. 1 v 10 kk iässä laitettiin tutkimuksiin kun sanoja oli vain muutamia, ymmärrystä kyllä riitti.

löytykö tutkimuksis mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

löytykö tutkimuksis mitään?

Kireähkö kielijänne pojalla on, ja sai diagnoosin "viivästynyt puheenkehitys" ollessaan 2 v 2 kk. Neurologilla käytiin kevättalvella ja nyt syksyllä, kuulotutkimukset tehtiin kahdesti (kevättalvella ja kesällä ), uni-eeg tehtiin (tietyn tyypin epilepsia aiheuttaa puheen viivästymistä ja se haluttiin sulkea pois), puheterapiassa poika aloitti syksyllä. Tukiviittomia käytettiin sekä kotona että päiväkodissa keväällä/kesällä, ja niiden tultua käyttöön alkoi pojan sanavarastokin laajeta.

Nyt ikää 3 v (huomenna synttärit :heart: ) ja puhe on ikätasolla. Sanainen arkku aukesi 2½ v tienoilla, kuten neurologi aikoinaan ennustikin :). Sanavarasto on laaja, ymmärrys kuten kuuluukin, lauseet pitkiä, muutamia äännevirheitä on mutta niitä saa tämänikäisellä ollakin, ja jotain vokaalisiirtymää isän kielestä suomen kieleen (eli tietyissä sanoissa lausuu vaikkapa e:n hieman kuten ä, samaan tapaan kuin turkin kielessä, meillä on kotona siis kaksi kieltä ). Kolmevuotiaille tehtävän testin läpäisi sujuvasti 2 v 9 kk iässä. Eli hyvältä näyttää, puheterapiaa jatketaan vielä kuitenkin kevään ajan.

En huolestuisi sinuna :hug: sillä kaikilla on oma tahti!
Kuopus on saman ikäinen. Alkoi käveleen kunnolla n. 1v-1v1kk. Puhuu kymmeniä sanoja ja lisää tulee koko ajan. 2-3 sanaisia lauseita. Mm. Ei tuu pissa. :D Alkoi syömään itse 1v:na.
Kukin oppii ajallaan. Ei kiiretta :wave:

Meillä esikoinen puhui jo vähän päälle vuoden ikäsenä usean sanan lauseita,jopa R-kirjaimen sanoi selvästi.
Toka alko puhumaan vasta reilun 2-vuoden iässä.
Tää kolmas on nyt 1v4kk ja sanan pari sanoo,joskus matkien,joskus itekseen mut enpä ole
millään tavoin "huolissani",ymmärtää tosi hyvin puhetta.
Eli jokainen kehittyy omaa tahtiaan vaikka sitä tulee kieltämättä verrattua toisiin.

Yhteistyössä