Miten teillä on hoidettu vanhuksien pankkiasiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytär

Vieras
Äitini ei halua opetella tietokoneen käyttöä ja isän kuoleman jälkeen pankkiasioiden hoito on ollut vaikeaa. Hän käy itse maksamassa laskut pankissa ja palvelukulut ovat sen mukaiset. Tili hänellä on osuuspankissa. Kuussa tulee 5- 20e palvelumaksuja.

Suositelkaa jotain halvempaa ratkaisua eläkeläiselle, joka ei tosiaan suostu opetttelemaan maksupäätekäyttöä. Tätä on joskus kokeillut, mutta kun ei opi, niin ei opi.

Hänellä on nettitunnukset olemassa, mutta itse asun toisella puolella suomea ja maksan tunnuksilla laskuja silloin harvoin kun olen käymässä. Äiti on muuten skarppi ja haluaa hoitaa omat asiansa itse, joten laskujen ulkoistus minulle ei tule kysymykseenkään.

[QUOTE="mää";22358198]Laskut suoraveloitukseen tai e-laskutukseen. E-laskun saa myös niin ettei tarvitsi käydä koneella hyväksymässä.[/QUOTE]

suoraveloitustakin ollaan mietitty. Äitini halusi itse selvittää asiaa omassa pankissaan. Katsoin tuota e-laskua ja ilmoitus voi tulla tekstiviestinä. Harmi vaan, että tekstiviestien lukukin on äidistäni vaikeaa. :( Sitäkin on kyllä harjoiteltu aika paljon.

Meillä vanhus on tehnyt maksuistaan suoraveloituksia pankissa sitä mukaan kun niitä tulee.
Ambulanssimaksut käy maksamassa Rahatoimistossa. Muut ajoittaiset maksut laskun aiheuttaneessa firmassa.

[QUOTE="mää";22358256]Ei siitä e-laskusta oo pakko ottaa mitään ilmoitusta tekstarina.[/QUOTE]

Kiva olisi mummonkin tietää, mitä laskuja milloinkin on tullut. ei tipahda ihan kärryiltä mitä tililtä menee.

Meillä ei ole vielä tuota tilannetta, sillä 80+ isäni hoitaa laskujen maksun. Jos äitini jää joskus yksin, minä ja siskoni hoidetaan hänen laskujenmaksunsa hänen verkkopankkitunnuksillaan. Koska asumme lähekkäin, voimme käydä ne äidin luona hoitamassa ja hän voi katsoa vierestä, mikäli hän niin haluaa. Muussa tapauksessa systeri tai minä hoidamme kotoa omilta koneiltamme. Otamme vaikka siitä tunnuslukukortista toiselle valokopion.

Alkuperäinen kirjoittaja tytär;22358276:
mikä on Rahatoimisto?
Osalla kaupungeista on paikka, missä voi käydä maksamassa sen laskuja ilman käsittelykuluja sille itselleen. Ennen pankkitunnuksia esikoisen ollessa pieni kävin siellä joskus maksamassa, kun laskujen maksuautomaatille olisi ollut sama matka, eikä tarvinnut näpytellä mitään.

Joku kertoi, että käy paikan päällä maksamassa, mutta hyvin harvalla taholla on nykyään paikka, missä maksaa, nykyään ne menevät pankin kautta.

Suoraveloitus on yksi vaihtoehto ja toinen on yksinkertaisesti opetella se koneella maksaminen, viivakoodinlukijakin voi olla kätevä sen yhteydessä käyttää. Tiedän, että monelle vanhemmalle ihmiselle tietokoneet on vaikeita, anoppi ei varmaan konetta edes päälle saisi, vuotta nuorempi äitini taas mesettää, skypettää, hoitaa pankkiasiat koneella jne.

[QUOTE="vieras";22358487]suoraveloitus muuten poistuu käytöstä parin vuoden sisällä[/QUOTE]

Onneksi kehittelevät korvaavia systeemejä. Muuten on meikäläinen ja tämän valtakunnan vanhukset pulassa.

Laitoin suoraveloitukseen usein toistuvat maksut äidiltäni. Muut maksut hoidan kun käyn äitini luona, läppäriltäni. Äitini ei huononevan näkönsä vuoksi halua koneita käyttää.

Yhteistyössä