Miten teillä on lapsen kanssa tutustuttu hoitopaikkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Humps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Humps

Vieras
Poika sai hoitopaikan perhepäivähoitajalta. Ihan mukavan tuntuinen. Mutta hoitaja ei oikein osannut sanoa miten tutustumine kannattaisi tehdä, sanoi että minä saan itse päättää miten se tehdään.

En vain yhtään osaa ajatella, että miten paljon lapsen kanssa olisi hyvä aluksi olla mukana. Ja missä vaiheessa ja miten sitä itekseen hoitoon jäämistä lisätään. Minulla on sikäli hyvä tilanne, että aikaa pojan tutustuttamiseen olisi.

Esikoisen kanssa käytiin parina aamuna ulkoilemassa pph:n ja muiden lasten kanssa, jutusteltiin siinä samalla, toisella kerralla mentiin myös sisälle ja lounastettiin sitten me lähdettiin pois kun muut alko mennä unille. Sit parina päivänä vein lapsen sinne noin klo 9-10 ja hain puolelta päiviltä pois. Tämä viikon aikana sitten maanantaina alkoi koko päiväinen hoito

Kerran olen käynyt lapsien kanssa (1v. ja 3 v.) tutustumassa paikkaan. Lapset alkoivat leikkiä toisten hoidossa olevien kanssa ja hoitaja kyseli tuon pienemmän päivärytmistä ym. Seuraavana maanantaina jäivät jo hoitoon. Hoitaja sanoi, että pystyy tutustumaan pienempään lapseen parhaiten ilman minua, sillä vuoden ikäinen tarrautuu niin helposti äitiin vieraassa tilanteessa.

riippuu ihan lapsesta miten pitkä se tutustumisaika on. Normisti viikko on riittävä esim. ensin ollaan vaikka sisällä se aamu ulkoiluun asti parina päivänä, sitten hän vois jäädä muutamaks tunniks parina päivänä ja sitten päikyille, välipalan jälkeen kotiin. Mahdollisimman lyhyitä päiviä alkuun vaikka pari viikkoa, jos kerran mahdollista ja muutenkin tietty. Mutta tuota voi aikatuluttaa teille sopivaks, mutta en suosittele et menet päivän toimiin mukaan monena päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kerran olen käynyt lapsien kanssa (1v. ja 3 v.) tutustumassa paikkaan. Lapset alkoivat leikkiä toisten hoidossa olevien kanssa ja hoitaja kyseli tuon pienemmän päivärytmistä ym. Seuraavana maanantaina jäivät jo hoitoon. Hoitaja sanoi, että pystyy tutustumaan pienempään lapseen parhaiten ilman minua, sillä vuoden ikäinen tarrautuu niin helposti äitiin vieraassa tilanteessa.

Tuo on totta, että lapsen ja lapseen tutustuminen on paljon helpompaa ilman vanhempien läsnäoloa. Tilanne on aina epäaito, jos siinä on äiskä mukana, ja hoitajan pitää kuitenkin huolehtia niistä lapsista, jotka ovat hoidossa. Tutustujahan on vanhempansa huolehdittavana ja vastuulla. Kaikki lisäksi jännittävät tilannetta. Itse ehdotan alkuun lyhyitä hoitopäiviä. Tutustumiskäynnin voi tehdä ulkoiluaikana ja sitten pikaisesti sisällä, jos haluaa sisätilat nähdä. Mä en rupea meidän päivärytmiä muuttamaan tutustumiskäyntiä varten. Aamupalan jälkeen alan pukea ulos ja takaisin tullaan vasta lounaalle, sen jälkeen on päiväunet. Ruokailuaikoina meillä ei olla tutustumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:

Tuo on totta, että lapsen ja lapseen tutustuminen on paljon helpompaa ilman vanhempien läsnäoloa. Tilanne on aina epäaito, jos siinä on äiskä mukana, ja hoitajan pitää kuitenkin huolehtia niistä lapsista, jotka ovat hoidossa. Tutustujahan on vanhempansa huolehdittavana ja vastuulla. Kaikki lisäksi jännittävät tilannetta. Itse ehdotan alkuun lyhyitä hoitopäiviä. Tutustumiskäynnin voi tehdä ulkoiluaikana ja sitten pikaisesti sisällä, jos haluaa sisätilat nähdä. Mä en rupea meidän päivärytmiä muuttamaan tutustumiskäyntiä varten. Aamupalan jälkeen alan pukea ulos ja takaisin tullaan vasta lounaalle, sen jälkeen on päiväunet. Ruokailuaikoina meillä ei olla tutustumassa.

kuulostat kyllä tosi joustamattomalta. Meillä hoitja sanoi, että aamu-ulkoilu jää väliin, kun mennään tutustumaan. Ruokaakin on tarjottu. En kyllä jättäis lastani täysin vieraalle ihmiselle ilman että on ihan sisälläkin tutustuttu.

mulla toiveena on että 2-3 kertaa lapsi käy riippuu iästä ja yleensä eka kerta näyttää miten lapsi luottaa, tutustuu, irrottautuu vanhemmistaan :) yleensä illasta työajan jälkeen ekan kerran kierrämme kodin,kerron päivistä, rytmistä jne. saamme jutella rauhassa keskittyä lapseen vain eikä koko ryhmä pörrää ympärillä. toisen kerran kun hoitolapset niin koko ryhmä näkee tulokaan ja tutustuvat.

ehkä hoitaja antoi sulle vapaudet päättää kun tunnet oman lapsen parhaiten :)

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
5 päivän pehmeällä laskulla. Ekana päivänä oltiin yhdessä vähän aikaa, tokana jäi yksin vähäksi aikaa ja kolmantena koko päiväksi kuten myös neljäntenä ja viidentenä päivänä.

Eihän noi 3-5 päivät enää kuulosta tutustumiselta vaan täysmittaisilta hoitopäiviltä!! Ei kai kukaan noin montaa päivää tutustu...

Mä kävin ensin pojan kanssa yhdessä päikyssä ulkoilemassa, seuraavana päivänä jäi yksin ulkoiluun ja aamupiiriin, ja siitä lähtien oli normisti hoidossa. Oon siitä samaa mieltä, että tilanne on aivan eri kun äiti on mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja mä pph:
5 päivän pehmeällä laskulla. Ekana päivänä oltiin yhdessä vähän aikaa, tokana jäi yksin vähäksi aikaa ja kolmantena koko päiväksi kuten myös neljäntenä ja viidentenä päivänä.

Eihän noi 3-5 päivät enää kuulosta tutustumiselta vaan täysmittaisilta hoitopäiviltä!! Ei kai kukaan noin montaa päivää tutustu...

Mä olisin varmaan voinut olla tarkempi tuon koko päivän kanssa. Hoitopäivät oli siis aamupuurosta vähän jälkeen kolmeen. Tuota viittä päivää suositteli päivähoidon johtaja(?) ja me mentiin hänen suositusten mukaan. Tosin tuo sanoi että 5 vuorokautta on lapsille harvinaista herkkua.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:

kuulostat kyllä tosi joustamattomalta. Meillä hoitja sanoi, että aamu-ulkoilu jää väliin, kun mennään tutustumaan. Ruokaakin on tarjottu. En kyllä jättäis lastani täysin vieraalle ihmiselle ilman että on ihan sisälläkin tutustuttu.

En ole joustamaton. Päinvastoin,olen saanut paljonkin kehuja joustavuudestani, mutta jossakin pidän rajani, ja se on näitten tutustumiskäyntien kohdalla. Esim. iltaisin ja viikonloppuisin en missään nimessä ota tutustujia vastaan, ja siksi mulle on tullut lapsia hoitoon ihan kylmiltäänkin, ilman tutustumista, ja hyvin on aina mennyt. Aamupäiväulkoilusta en vain luovu, koska mun lapsiryhmä (ainakin tämänhetkinen) saa hepulin, jos ollaan koko aamupäivä sisällä. Mähän sanoin, että sisällä voi pikaisesti käydä. Meillä ei ole tilaa ylimääräisten ruokailuun, vaikka muuten meillä tilaa onkin paljon. Siksi ei ruokailuaikaan olla tutustumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä pph:

Mä olisin varmaan voinut olla tarkempi tuon koko päivän kanssa. Hoitopäivät oli siis aamupuurosta vähän jälkeen kolmeen. Tuota viittä päivää suositteli päivähoidon johtaja(?) ja me mentiin hänen suositusten mukaan. Tosin tuo sanoi että 5 vuorokautta on lapsille harvinaista herkkua.

Okei!

Yhteistyössä