Miten terveystarkastajan saa käytännössä kotiin tekemään mittauksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "SOfI"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"SOfI"

Vieras
Muutimme n. 3 viikkoa sitten vuokra-asuntoon koska entisessä asunnossa haisi home ja oli naapurihäiriöitä. Olimme kuulleet entisiltä asukkailta ja muiltakin tässä kunnassa että tässä koko rivarissa olisi hometta tai jotain sinnepäin. Tähän on tehty aiemmin joskus jotain mittauksia mutta ei koskaan esim. sisäilmamittauksia kun vuokratalot ja ilmeisesti ainakin heidän virkailijansa mukaan terveystarkastajakin on sanonut ettei luotettavia sisäilmamittauksia voi tehdä kuin talvipakkasilla ( joka on urbaanilegenda? ).. No, muutimme kuitenkin tähän. Melkeinpä heti minulla alkoi olemaan jatkuvaa nuhaa, ensin yhdistin sen flunssaan mutta mulla on aina flunssassa ollut muitakin oireita ja nyt tulee niistettäessä vaan kirkasta räkää. Välillä nuha on poissa ja samana päivänä tulee takaisin ja nenä on ihan tukossa taas.
Aina flussassa menee makuaisti jos on nuhaa, nyt ei.
Asunnossa myös haisee tosi tunkkaiselle välillä ja varsinkin kun keittiön oven avaa aamuisin niin siellä on kumma lemu, vähän semmoinen makea ja vähän semmoinen outo, en osaa muuten selittää kuin vauvan ripulin lemulla :D
Miehellä ei ole oireita.
Soitin jo terveystarkastajalle ja kyselin asioista ja hän tuntui vähättelevän asiaa, oli semmoinen asenne että tuntui että hän olisi halunnut vaan äkkiä minusta eroon kun oli menossa tekemään jotain tarkastusta.
Miten tuon saisi tekemään mittauksia? Vuokranantajalla on joku paperi noista aiemmista tutkimuksista ettei hometta ole havaittu tms.
Voiko näin nopeesti tulla oireita? Ärsyttää jos taas pitää muuttaa mutta en halua myöskään mitään terveyshaittoja.. Osaako kukaan sanoa mitään? Mites tuo asunnon lemu yms?

Kyllä terveystarkastajan pitää tulla, pysy tiukkana. Kyllä oireet voi tulla nopeastikin. Onko siellä muovimatot lattialla, joissa vaaleanpunaisia/oransseja läiskiä? Jos tilaat firman ja sieltä löytyy jotain niin sitten vuokranantajan pitää korjata tilanne. Ne on kyllä kalliita nuo yksityisetn firmojen mittaukset. Terveystarkastajan käynti ainakin Espoossa oli ihan yhtä tyhjän kanssa, odoteukseen meni neljä kuukautta. Ehdotan että helpommalla pääsette jos hakeudutte vaan pois ko asunnosta. Ja mikä papaeri sillä vuokrantajalla oli, milloin päivätty?

[QUOTE="asdfr";29323119]Kyllä terveystarkastajan pitää tulla, pysy tiukkana. Kyllä oireet voi tulla nopeastikin. Onko siellä muovimatot lattialla, joissa vaaleanpunaisia/oransseja läiskiä? Jos tilaat firman ja sieltä löytyy jotain niin sitten vuokranantajan pitää korjata tilanne. Ne on kyllä kalliita nuo yksityisetn firmojen mittaukset. Terveystarkastajan käynti ainakin Espoossa oli ihan yhtä tyhjän kanssa, odoteukseen meni neljä kuukautta. Ehdotan että helpommalla pääsette jos hakeudutte vaan pois ko asunnosta. Ja mikä papaeri sillä vuokrantajalla oli, milloin päivätty?[/QUOTE]

Niin, toki terveystarkastajan pitää tulla, mutta jos asunnossa on asuttu vasta kolme viikkoa ja vain yhdellä asukkaalla on oireita (jotka voivat olla ihan flunssaakin), käynti ei varmasti ole kiirreellisyyslistan kärkipäässä.

Tässä ekassa linkissä kerrotaan pintamateriaalin värimuutoksista (vaaleanpunaisista läiskistä). Muissa sitten lisätietoa asiasta. Jos muovimatto on asennettu vielä kostean betoniin päälle niin matto alkaa hajota altapäin ja ilmaan tulee 2-etyyliheksanolia, joka on myrkyllistä ja haisee makeahkolta. Googlela itse lisää.

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/59d4670040012fad9b059fa4cf6ee88a/Julkaisu_09_09_net.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=59d4670040012fad9b059fa4cf6ee88a

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2011/02/17/pilaako-tama-myrkkypommi-kotisi/20112277/310

http://www.ositum.fi/index.php?p=2etyyliheksanoli

Ja asiaa ei sitten korjata niin että laitetaan laminaatti muovimaton päälle niinkuin meildän kämppään oli tehty... Iso prosessi reipä irti, hioa ja kuivattaa betoni sieltä alta... Muuttakaa pois sanon mä.

noista hajuista olen enemmänkin huolissani. meillä ilmastointi täysillä ja silti haisee asunnossa tunkkaiselle ja sille "ripulille" ja makeahkolle.. mies tarkasti keittiön kaapit ja uunin ja jääkaapin takaa, ei mitään näkyvää eikä kaapeissa haise. se on tämä yleisilma mikä täällä dunkkaa :/ vuokranantaja ei tee mitään, sanoivat edelliselle ihmiselle että muuttakaa sit pois.. kiva kun just muutettiin ja taas pitäis muuttaa.. ja joulukin tulossa.
mulla on sellainen fiilis et tässä asunnossa on jotain mutta tietty toivon että olen väärässä.. ois niin helppoa kun olis joku tuttu terveysalalla niin sais mittauksia ja arviointeja tehtyä..

Minä soitin kunnan terveystarkastajalle. Tuli automaattisesti. Muutin tuolloin kunnan vuokra-asuntoon. Home löytyi. Maksu politiikka silloin oli että jos home löytyi kunta maksaa tuon tutkimuksen jos ei tutkimuksen tilaaja eli minä.

Kuulostaa pahalta... Minkä ikäinen rivitalo on kyseessä? Voi tosiaan olla, että kyseessä ei ole homa vaan juurikin tuo jonkun jo edellä mainitsema etyyliheksanoli2. Molemmat yhtä pahoja terveyshaittoja, tai ehkä tuo etyyliheksanoli on vielä pahempi, kun se poistuu elimistöstä hitaasti.

Kun kyseessä ei ole omistusasunto niin muuttaisin pois. Jos et halua muuttaa, niin terveysviranomainen paikalle. Kyllä hänen täytyy tulla. Voit tehdä mittaukset myös itse, googlaa Ositum, sieltä saat ohjeet ja laitteet. Kallistahan se on itse tehtyn'kin ja ei ole takuita siitä, että uskooko vuokranantaja tulokset.

Talo on rakennettu 70-luvulla ja persukorjaus on tehty joskus 90-luvulla.. mitä sanon sit vuokranantajalle, kaupungille siis? kun juuri puhuivat ennen meidän tähän muuttoa että entinen asukas olisi vähän niinkuin keksinyt home/kosteus/oirejutut ja naureskeli et heillä on paperit siellä jos halutaan nähdä.
En tiedä milloin ne tarkastukset on tänne tehty mut papereissa on vaan kuulemma jotain ettei hometta ole löytynyt, mutta sisäilmamittauksia ei ole koskaan tehty.
kamalaa jos tarttee taas muuttaa.. just kotiuduttu ja ärsyttävä muutto ohi..
vitsi kun olisi tosiaan joku tuttu joka osais käydä arvioimassa..

Yhteistyössä