Miten tiukka aikataulut teillä on jouluna? El pitääkö teidän kiertää taas kaikkien sukulaisten luona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Me ollaan koko perheen kesken kotona vaan. Lapsiakin 5 jotka 5-17v, joten heidän kanssaan kotosalla jouluaaton+joulupäivät. Eikä mitään kiirettä minnekkään.

Mun vanhempien luona käymme jo varmaan 20. päivä joulukuuta viemässä lahjan. Mun veli+avopuolisonsa tulevat jouluaattona meidän luona käymään.

Meillä on jo vuosia ollut tämä käytäntö. Mun sisko asuu kauempana eli matkaa lähes 100km, emme mene joulun aikana.

22.-23. päivä ollaan kotikunnassani ja kierrellään sukulaisia läpi, illalla käydään haudoilla. Aattona aamulla joulukirkkoon ja jouluaterialle tulee anoppi ja miehen siskon. Ei kiirettä siis ollenkaan.

ei aikatauluja on tän vuoden ehdoton vaatimus: aatto ollaan kotona, seuraavina päivinä käydään jos jaksetaan sitten kyläilemässä =)

Kummilasten lahjat yms. viedään jo ennen joulua..

Meillä vietetään esikoisen synttäreitä 23 pvä. Aattona luultavasti mun vanhemmat (ja toinen veljistä) tulee meille. 25 pvä vietetään brittijoulua appivanhempien (asuvat kivenheiton päässä) luona, jonne tulee myös miehen veli lapsensa ja avokkinsa kanssa. Tässä on etu että Britit viettävät joulua vasta 25 päivä, niin ei tarvi pohtia näitä asioita.

Ei ole tiukaa aikataulua.

Aattona olemme kotona omalla perheellä, 2 lasta ja vanhemmat. Voi olla, että pikkusiskoni tulee meille tai sitten ei.

Joulupäivänä kutsumme appivanhemmat meille.

Tapaninpäivänä menemme ehkä mun vanhempien luo, jos meidät kutsutaan.

Joskus ennen muinoin reissasimme koko joulunajan pitkin ja poikin ja ees ja taas. Ei kiitos enää. Halutaan viettää joulua mahdollisimman paljon kotona ja mahdollisimman rauhassa. Toki mielellämme tapaamme sukua myös, mutta ei tuskaisen aikataulun kanssa.

Minun sisaruksia perheineen tapaamme uutena vuotena, silloin kokoonnumme yhteen isolla porukalla. Silloin lapset saa leikkiä serkkujensa kanssa ja on vilinää ja vilskettä.

Meillä aikamoiset aikataulut, mutta ei se itseäni haittaa. Ehkä tulevina vuosina vähän enemmän ollaan oman perheen kesken, nyt tyttö juuri vuoden ikäinen.

Eli aattona mennään päivällä miehen isovanhemmille syömään, minne tulee myös hänen isänsä ja tämän vaimo. Aattoilta taas vietetään minun vanhempieni luona saunoen ja suklaata syöden ja joulupäivänä syödään vanhemmillani koska jäädään sinne yöksi. Joulupäiväilta taas vietetään anopin ja hänen puolisonsa luona syöden ja saunoen. Tapanina luultavasti syödään minun isoäitini ja luona ja viedään minun äitini luo tyttö yöksi hoitoon ja lähdetään miehen kanssa vähän yhdessä juhlimaan :)

Ei kierrellä missään, vaan ollaan kotona :heart: Ihanaa. Meille sit saa sukulaisia tulla, jos joku meitä haluaa välttämättä jouluna nähdä (luultavasti ei halua). Sit joulun jälkeen varmaan käydään mummoloissa, miten huvittaa.

Mua ahdistaa jo valmiiksi, kun tiedän, että tästä asiasta tulee taas riita miehen kanssa. Mä en välittäis kierrellä miehen sukulaisten luona, koska en ole sellaiseen koskaan lapsena tottunut. Meidän suku ei onneksi sellaista ole koskaan harrastanut. Haluaisin olla ihan vaan kotona, mutta tuskin onnistuu tänäkään vuonna.

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Mua ahdistaa jo valmiiksi, kun tiedän, että tästä asiasta tulee taas riita miehen kanssa. Mä en välittäis kierrellä miehen sukulaisten luona, koska en ole sellaiseen koskaan lapsena tottunut. Meidän suku ei onneksi sellaista ole koskaan harrastanut. Haluaisin olla ihan vaan kotona, mutta tuskin onnistuu tänäkään vuonna.

Teidän pitää sopia, et joka toinen vuosi kierrätte ja joka toinen ette. Niin me aluks tehtiin, et oltiin vuoronperään joulut mun tavalla ja miehen tavalla. Viime joulu oltiin kotona ja niin ollaan tämäkin :)

Valitettavasti varmaan joudutaan vähän sukuloimaan, ainakin anoppi ja appiukko odottaa koko suurta perhettä sinne. Eräs vuosi kieltäydyttiin kauniista ja siitä nousi sellainen meteli että meni kuulemma aatto pilalle kun meidän porukka ei ollut paikalla.

Huoh :( en tiedä, mä haluaisin olla kotona mutta toisaalta siinä on aina välttynyt ruokien tekemiseltä kun käy sukulaisissa :D

Tämä joulu ollaan ekaa kertaa aatto kotosalla :)
Sitten joulupäivänä ja tapanina käydään kummankin vanhempien luona ja ollaan yötä myöten kylässä,totuttu tähän yökyläilyyn joten se ei tuota meille vaivaa :) kiva nähdä sisaruksia ja lasten serkuksia.

Me ei kyllä kierretä missään! :p Meinaan kutsua isovanhemmat meille kahville joskus puuron ja ruuan väliin. Helpompi heidän on kaikkien tänne tulla kuin että me kahden lapsen kanssa kierrettäisiin kahdessa paikassa. Näin tehtiin viime joulunakin ja hyvin toimi. Myös isovanhemmat ovat olleet ymmärtäväisiä kantamme suhteen.

Joulupäivänä ollaan kyllä käyty lasten isomummoa tervehtimässä (hänen nyt on jo vaikeampi liikkua).

Me ollaan jouluaatto ihan perheen kesken kotona,joulupäivänä aattelin likan synttäreitä juhlia kun on jouluaattona syntyny ja ne tulee ketkä tulee,en rupea keltään kyselemään erikseen sopiiko sillon tulla,tiedän ainakin että mun puolelta tulee :)

Mun ja miehen vanhemmat tulevat meille. Tosin se saattaa olla anopille jokin kynnyskysymys ja ongelma taas. Ilmotettiin jo viime jouluna että me ei sitten tänä vuonna lähdetä juoksemaan kumpiakin sukulaisia läpi, koska lapsiperheen lähteminen on paljon hankalampaa kuin aikuisen pariskunnan. Asutaan toki lähekkäin, mutta kaikkien tavaroiden raahaaminen, lasten pukemiset jne moneen kertaan samana päivänä on rasittavaa. Rauhallisemmin vietämme joulua kaikki yhdessä.

Yhteistyössä