Miten toimia? Asiaa ekaluokkalaisten kiusaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Ekaluokkalainen tyttöni kertoi tänään kuin ohimennen, että eräät pojat olivat lyöneet ja kaataneet, hänet ja kaverinsa. Tytöt ovat luokkansa rauhallisimmat ja varmaan myös ns. kilteimmät. Kun lyöminen ja kaataminen tapahtui, olivat tytöt seisseet urheilukentällä ja odottaneet liikuntatunnin alkua, ope ei nähnyt. Kysyin onko tätä tapahtunut ennen ja kuulemma on, ekoja kertoja jo eskarissa ja aina ne kaksi samaista poikaa kaatavat ja lyövät juuri näitä kahta tyttöä, ei muita (tästä en tietenkään voi olla varma). Sen tiedän että ko. pojat ovat muutenkin villejä ja joutuvat jäähylle tunneilla möykkäämisestä yms. Tyttö ei tuntunut kovin huolestuneelta, sanoi vain ettei välitä kun hänet kaadetaan tms. Kuitenkin oli varma ettei kyse ollut leikistä tms.

Mitä tehdä? Annanko olla? Jos, niin onko riski että menee pahemmaksi tms.? Juttelenko open kanssa (ope on todella mukava ja pätevän oloinen)? Vai poikien vanhempien? Vai yritänkö tutustuttaa tytöt näihin poikiin (esim. järkkäämällä jotain yhteistä ohjelmaa) vai mitä? Asiallisia neuvoja kaipailisin, kiitos!

Mä puhuisin lapselleni siitä, että kaatamista ja lyömistä ei tarvitse eikä edes saa sietää. Ottaisin yhteyttä opeen ja toisen tytön vanhempiin.

En tod. alkaisi järjestämään mitään yhteistä ohjelmaa tytöille ja näille pojille, en oikein ymmärrä sellaista :)

Opelle soitat! Ope otta pojat puhutteluun, jos on pätevä. eli homma menee näin: tyttö kertoo sulle>sä kerrot opelle> ope puhuttelee poikia ja tyttöjä, yhdessä ja erikseen>ope soittaa poikien vanhemmille. Meillä on mennyt näin. Kaava toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22045761:
Opelle soitat! Ope otta pojat puhutteluun, jos on pätevä. eli homma menee näin: tyttö kertoo sulle>sä kerrot opelle> ope puhuttelee poikia ja tyttöjä, yhdessä ja erikseen>ope soittaa poikien vanhemmille. Meillä on mennyt näin. Kaava toimii.

Tämä menettely kuulostaa loogiselta. (Mulla alitajuisena pelkona vain on, että tyttö joutuu ns. silmätikuksi ja kiusaaminen jää jollain lailla "kytemään" vaikka hetkeksi loppuisikin...) siksi ajattelin sitä tutustuttamista tms positiivista tapaa. No onneksi tytöllä kavereita kuitenkin riittää yms.! t. ap (kone ei anna käyttää ap nimimerkkiä eikä mitään muutakaan, siksi tällainen lähettäjä...)

No itse kuulostelisin asiaa vielä hetken aikaa ja mielummin pyytäisin tyttöjä iste kertomaan opettajalle asiasta, jos hän ei itse sitä vielä sitten ole tajunnut kun ,että sinä menisit siitä kertomaan. Jotenkin vanhempien puuttuminen vaikeuttaa asioita vain ja eksaluokkalainen osaa itse kertoa asian opelle paremmin kuin vanhemmat opettajalle. Jotenkin ei ole uskaltamisesta varmaan nyt kyse koska ilmeisesti tyttö ei ole asiaa ihan kauhean pahana pitänyt ja kertoi kuitenkin sinullekkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä yksi näkökanta;22046193:
No itse kuulostelisin asiaa vielä hetken aikaa ja mielummin pyytäisin tyttöjä iste kertomaan opettajalle asiasta, jos hän ei itse sitä vielä sitten ole tajunnut kun ,että sinä menisit siitä kertomaan. Jotenkin vanhempien puuttuminen vaikeuttaa asioita vain ja eksaluokkalainen osaa itse kertoa asian opelle paremmin kuin vanhemmat opettajalle. Jotenkin ei ole uskaltamisesta varmaan nyt kyse koska ilmeisesti tyttö ei ole asiaa ihan kauhean pahana pitänyt ja kertoi kuitenkin sinullekkin.

No vähän tällaista mietin itsekin... Tyttö kun ei ole näyttänyt pitävän sitä niin kovin vakavana etten haluaisi ylireagoidakaan. Mutta en tietenkään haluaisi tämän jatkuvankaan. (Jos sanoisin opelle että pyrkii vähän tarkkailemaan tilannetta tekemättä siitä vielä sen isompaa numeroa, ellei sitten satu näkemään jotakin....) Tai en tiedä, vaikeaa.... Toisaalta asian selvittäminen heti kuulosti loogiselta. t. ap

[QUOTE="Hip";22046282]Jostain tutkimuksessa oli selvinnyt, että jollei kiusaamiseen puutu heti, se jatkuu![/QUOTE]

Joo, no tuokaan ei toimi aina. ja kiusaamiseen pitää ainapuuttua heti. Se loppuuko se kuinka nopeaan niin takeita siitä ei ole. Joskus se loppuu kuitenkin.

Yhteistyössä