Miten toimia sairaalassa, kun tietää jo, että ei aio imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sain kaksoset, ja olin hyvin epävarma siitä, että maito ei tule riittämään molemmille. Lisäksi olin käytännössä yh, koska miehellä etätyö, ja muutenkin tais muut menot kiinnostaa enemmän kun oma perhe. Lisäksi estomasennsulääkitys, ja unilääkeet. Olisi voinut imettää ehkä, mutta en halunnut, koska maidossa olisi voinut olla hiukkasia ssri-lääkkeistä. Näin myös ehkäisin uupumista, ja sain kodin ja lapsen hoidettua yksin. Nukuttuakin paremmin, ja enemmän. Pulloruokinta on kuitenkin nopeampaa kun tissittely. Paitsi jos maidontulo on todella runsasta. Mulla olisi ollut 2 vauvaa tississä kiinni, niin kuka sitten olis ruoat ja muut laittanu, siivonnu jne. Empä uupunut imetyksestä, vaan olin reipas ja aikaansaava kaksosvauvojen äiti. Pyysin maidonestotabletin, siksi ettei tule kuumeista rintatuledhusta, josk olisi vaikeuttanut suuresti kaksosperheen elämää ihan alussa, kun muutenkin heikkona sektiosta, ja syn. palautumisesta. ILOKSENNE aloin imettämään muutaman viikon iässä osittain, koska maitoa herui lääkkeestä huolimatta, ja olin stimuloinutkin tisuja :D Paremmin jaksoi, kun alku kaaos oli takana, ja arki tasaantunut.

Alkuperäinen kirjoittaja 4 lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rintamaidon kanssa tulee vauvalle mm. vastustuskykyä mitä ei tule korvikkeesta.

Älä, ihanko tosi :)

lueppa ketjua! vastasin sille joka sanoi ettei rintamaito oo yhtään sen tervellisempi ku korvike. ;)

Olet siis asiantuntija :)

En mäkääkään keksinny mitään tekosyitä , ilmoitin että en aijo imettää ja siinä se.
Enkä imettänny.

Sama juttu, ja syyn olen aina sanonut että pullosyöttö on minusta mukavempaa ja aion tehdä niin siksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
rintamaidossa ei ole maitoproteiinia mikäli äiti ei sellaisia tuotteita syö joissa sitä on. olettaen,että nyt tarkoitetaan sitä perinteistä lehmänmaidon proteiinia. maitoallerginen lapsi pystyy näin ollen syömään rintamaitoa,kun taas ruokakaupan korvikkeet eivät sovi. apteekin erikoiskorvikkeet on sit vielä asia erikseen.

olen sitten allergialääkäreiltä saanut väärää tietoa....pitää heti kertoa se heille.

No ilmeisesti olet, kyllä on aivan tavallistakin että maitoallergista vauvaa imetetään, kunhan vaan äidin ruokavaliosta on maitotuotteet karsittu pois.

Mä en ole saanut enää imettää kun on todettu tämä...

Mein molemamt maitoallergiset on sujuvasti syöneet rintamaitoa,kunhan vaan ite muisti olla tarkkana ruokien suhteen ettei itse syönyt mitään missä oli maitoa. Jos söi niin heti kostautui.....Moni allerginen pystyy siis rintamaitao syömään kunhan ei pääse siihen sopimattomia aineita.Toiset taas eivät saa rintamaidosta oireita,vaikka maito suoraan annettuna esim korvikkeessa aiheuttaisi pahat reaktiot. Toki jos alelrgioita on järjettömästi,ja vain pari ruoka-ainetta sopii ainoastaan on varmaankin jo järkevämpää siirtyä apteekin maidolle jos jokin sellainen sopii.

No enpä ole tätä eroa käytönnössä huomannut vauvojen kesken missään :) Sitäpaitsi vauvan vastustuskyky muodostuu kohdussa ja vauva saa syntymässään monen kuukauden vastustuskyvyt äidistään. Sen jälkeenhän se kehittyy ihan vain elämällä ja olemalla tässä maailmassa :)

paha mennä munkaan sanomaan yhden lapsen kokemuksella, mut tosiaan on kyllä pikkuvauvasta asti sairastellut tosi paljon. Mulla on hirveän huono vastustuskyky, ja näkyy olevan lapsellakin. ja en siis imettäny kun vaivaset 2kk ja siitäkään ei koko aika menny täysimetyksellä.

Sillon muuten neuvolassa tädin kans asiasta keskusteltiin, ja kun pähkäilin josko koittaisin jatkaa pumppaamalla, täti kehotti lopettamaan. Sanoi että se vie sulta ihan turhaa energiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
mä kyllä aion imettää omaa lastani, en tuntisi itseäni samalla tavalla äidiksi jos en ruokkisi vauvaani luonnollisella tavalla. toki ymmärrän että kaikilla ei tuu maitoa, mutta toi kuulostaa itsekkäältä, että tupakan vuoksi ei imetä. jos polttasin lopettaisin tupakoinnin ja hoitaisin lapseni kunnialla. sitäpaitsi raskaus itsessään muuttaa rintoja, ei siihen vauvaa tarvita. tissit muuttuu iän myötä, mitä sitä estelemään. aion pidättäytyä täysin tuttipulloista ja tuttiakin vain vähän jos ollenkaan.

tuo on kyllä ihan totta. Kumpaakaan en ole imettänyt ja tissit roikkuu raskauden jäljiltä. tosin tunnen kyllä itseni ihan äidiksi vaikken imetänykään.

Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
rintamaidossa ei ole maitoproteiinia mikäli äiti ei sellaisia tuotteita syö joissa sitä on. olettaen,että nyt tarkoitetaan sitä perinteistä lehmänmaidon proteiinia. maitoallerginen lapsi pystyy näin ollen syömään rintamaitoa,kun taas ruokakaupan korvikkeet eivät sovi. apteekin erikoiskorvikkeet on sit vielä asia erikseen.

olen sitten allergialääkäreiltä saanut väärää tietoa....pitää heti kertoa se heille.

No ilmeisesti olet, kyllä on aivan tavallistakin että maitoallergista vauvaa imetetään, kunhan vaan äidin ruokavaliosta on maitotuotteet karsittu pois.

:wave: juuri näin!

kun ei voi juoda mun maitoa :D hänellä todettiin maitoallergia mutta siltikään ei voida antaa minun maitoa. En tiedä mistä se sitten johtuu. Kaikilla kolmella ollut sama juttu. Nähtävästi on muutakin kuin vain tuo proteiini.

Jos itse käytät tuotteita joissa on maitoa niin e ivarmaan voikaan imettää ilman oirehtivaa lasta.

Mä olen imettänyt ja molemmat lapset ovat moniallergia, viljat, hedelmät, maito, kasviikset, hedelmät.
Ruokavalio on todella suppea ja maitoallergia myös.
Kuopuksella näkyi jo 4kk iässä venhäallegia testeissä.

Myös erittäin paha atooppinen ihottuma molemmilla, rasvata täytyy useita kertoja päivässä.

Itselläni eikä miehelläni ole mitään allegiaa.

kirjoitinko niin? no en. päinvastoin. mitä jos lukisit tarkemmin. ja eikö jokainen tietää rintamaidon hyödyt. jos et niin googlettamalla varmaan löydät tietoa jos sua kiinnostaa. epäilen.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
otan vielä esille sen pumppamisen kun se on menny monen ohi. jos ei halua imettää niin on silti mahollisuus tarjota sitä rintamaitoa lapselle.

mä oon tätä miettinyt, kun kuulin et rintamaitoa ei sais lämmittää mikrossa kun siinä tuhoutuu tärkeitä ravintoaineita, eikö kattilakuumennus tee samaa :o

sairaalassa lastenosastolla se rintamaito kuumennetaan tuttipullon lämmittimessä. Siinä ei käsittääkseni samalla tavalla tuhoudu ne ravintoaineet kuin mikrossa.

kirjoitinko niin? no en. päinvastoin. mitä jos lukisit tarkemmin. ja eikö jokainen tietää rintamaidon hyödyt. jos et niin googlettamalla varmaan löydät tietoa jos sua kiinnostaa. epäilen.

Ahaa sä olet niitä googlettajia :D Mä olen paljon tekemisissä käytännössä äitien kanssa ja mä uskon tähän käytännön tulokseen, mitä olen havainnut vuosien varrella.

No enpä ole tätä eroa käytönnössä huomannut vauvojen kesken missään :) Sitäpaitsi vauvan vastustuskyky muodostuu kohdussa ja vauva saa syntymässään monen kuukauden vastustuskyvyt äidistään. Sen jälkeenhän se kehittyy ihan vain elämällä ja olemalla tässä maailmassa :)

itseasiassa ne saa sitä myös siitä ternimaidosta.
http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11729

Ahaa sä olet niitä googlettajia :D Mä olen paljon tekemisissä käytännössä äitien kanssa ja mä uskon tähän käytännön tulokseen, mitä olen havainnut vuosien varrella.

en ole. luotan ihan siihen että luonto sen näin on järjestänyt. imetyksestä saa myös paljon infoota kirjoista ja esitteistä jos vaan haluu ottaa selvää.

4 lasta ketään en ole imettänyt kun maito ei ole noussut rintoihin.
Kerran nousi kun kaksoset kuoli kohtuun lääkityksestä huolimatta.
Ei allergioita eikä sairasteluja, vauvat nukkuneet hyvin yönsä kun on saaneet ruokaa riittävästi ja mikä tärkeintä äiti jaksaa.

Mitä toisten valinnat muille kuuluu?

Syyskuussa sanoin suoraan että maito ei nouse rintoihin eikä ole pahemmin näkynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
4 lasta ketään en ole imettänyt kun maito ei ole noussut rintoihin.
Kerran nousi kun kaksoset kuoli kohtuun lääkityksestä huolimatta.
Ei allergioita eikä sairasteluja, vauvat nukkuneet hyvin yönsä kun on saaneet ruokaa riittävästi ja mikä tärkeintä äiti jaksaa.

Mitä toisten valinnat muille kuuluu?

Syyskuussa sanoin suoraan että maito ei nouse rintoihin eikä ole pahemmin näkynyt.

ymmärrettävää. nyt olikin kyse siitä että jos joutuu pillereitäkin pyytää niin sitä maitoa kuitenkin tulee. ja tässä vaan keskustellaan. onko se kiellettyä?

Mulle on ihan sama mitä kukin lastensa kanssa tekee tai jättää tekemättä. Mutta. Mun mielestä äiti menettää myös itse jotain hyvin tärkeää ja ihanaa kun tekee päätöksen olla imettämättä vauvaansa. Piste. Ja tämän tietää vain ja ainostaan nainen, joka on joskus imettänyt.
Sen ihanampaa tunnetta ei voi elämässään kokea. Ja kun se aika joskus loppuu, sitä kaiholla muistelee ja harmittelee ettei sitä enää voi kokea. Kateellisena sitten katselee äitejä, joille tuo ilo vielä suodaan. Harmittaa vauvojen puolesta kun tällaista joutuu lukemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja IHAN SAMA:
Mulle on ihan sama mitä kukin lastensa kanssa tekee tai jättää tekemättä. Mutta. Mun mielestä äiti menettää myös itse jotain hyvin tärkeää ja ihanaa kun tekee päätöksen olla imettämättä vauvaansa. Piste. Ja tämän tietää vain ja ainostaan nainen, joka on joskus imettänyt.
Sen ihanampaa tunnetta ei voi elämässään kokea. Ja kun se aika joskus loppuu, sitä kaiholla muistelee ja harmittelee ettei sitä enää voi kokea. Kateellisena sitten katselee äitejä, joille tuo ilo vielä suodaan. Harmittaa vauvojen puolesta kun tällaista joutuu lukemaan.

mulle se oli kyllä kaikkea muuta kuin ihana tunne.

Alkuperäinen kirjoittaja IHAN SAMA:
Mun mielestä äiti menettää myös itse jotain hyvin tärkeää ja ihanaa kun tekee päätöksen olla imettämättä vauvaansa. Piste. Ja tämän tietää vain ja ainostaan nainen, joka on joskus imettänyt.
Sen ihanampaa tunnetta ei voi elämässään kokea.

Tästä voi olla montaa mieltä.
En tule menettämään mitään ihanaa, jos lopulta päätän olla kokonaan imettämättä.
Melkoisella todennäköisyydellä menetän paljon jotain äärimmäisen vähän ihanaa, ja siitä en ole vähääkään pahoillani.

ei tähän voi muuta sanoa ku KAIKKI pitäs saada valmiina ja valmiix tehtynä. ei jumaliste miten laiskoja ihmiset nykyään on. eihän kyse ookkaan korvikkeiden laadusta vaan siitä et LAPSI on pikkasen eri asia ku koira tai muu lemmikki! lapsi on OMA lapsi ! kumma ku niitä lapsia jaksetaan tehä,mut sitku lapsi syntyy (hyvä ku ees enää jaksetaan syynnyttää,eikai pian tarvikkaan ku sektionkii saa jos ei vaan TAHO!) nii enää ei mitään jakseta lapsen eteen tehä . sais tukkia jokaisen ihmisen reiän joka ei YMMÄRRÄ mitä lapsi tuo tullessaan!

PEESAAN KYMPILLÄ!

Yhteistyössä