Miten toimisit aran/ujohkon lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Muuten on kyllä reipas ja päiväkodissakin menee ihan hyvin, mutta joissakin kummallisissakin asioissa arkuus/ujous tulee esiin.

Esimerkki: Tytön serkku on 3v. Hän ja hänen äitinsä pyysivät meitä teatteriin. Tyttö innostui välittömästi ajatuksesta, mutta kun kuuli että mahdollisesti mentäisiin serkun äidin autolla kaikki yhdessä, hän sanoikin heti, että en mä haluakaan mennä....

Jännittää siis esim. toisten autoilla liikkumista. Bussiin meno taas ei jännitä, eikä mummon autoon meno...

Olisiko tällaisen lapsen kanssa parempi kertoa asiat etukäteen, vai vasta sitten kun ne tulevat kohdalle ja mennä joka tapauksessa vai mitenkä tällaisissa kummallisissa tilanteissa olisi järkevä toimia...?

[QUOTE="vieras";25810568]Meillä jännittää kanssa uusia tilanteita, mutta niihin mennään sitten yhdessä.[/QUOTE]

Minkä ikäinen lapsi teillä on? Vastustaako uusia juttuja mitenkä?

Lähteekö uusiin juttuihin kuitenkin hyvillä mielin sinun kanssa?

Kannattaa varmaan kertoa lapselle ihan konkreettisesti miten homma menee ja kysyä sitten uudelleen haluatko lähteä. Tuon auto-jutun selittäisin niin, että saat istua autossa serkkusi kanssa takapenkillä ja äiti ja serkun äiti istutaan etupenkillä jne... Kannattaa myös vähän houkutella lasta ja korostaa mukavia asioita, jotta lapsi uskaltaa lähteä kokeilemaan, koska yleensä se onkin sitten lopulta ihan kiva juttu. Mutta 3v. on vielä aika pieni ja väkisin ei kannata esim. teatteriin viedä. Mitä esitystä olisitte menossa katsomaan?

Kannattaa varmaan kertoa lapselle ihan konkreettisesti miten homma menee ja kysyä sitten uudelleen haluatko lähteä. Tuon auto-jutun selittäisin niin, että saat istua autossa serkkusi kanssa takapenkillä ja äiti ja serkun äiti istutaan etupenkillä jne... Kannattaa myös vähän houkutella lasta ja korostaa mukavia asioita, jotta lapsi uskaltaa lähteä kokeilemaan, koska yleensä se onkin sitten lopulta ihan kiva juttu. Mutta 3v. on vielä aika pieni ja väkisin ei kannata esim. teatteriin viedä. Mitä esitystä olisitte menossa katsomaan?

Kirjoitin varmaan huonosti, meidän lapsi on siis 4,5-vuotias, serkku on 3v.

Joo näinhän se on, että kun vaan uskaltaa lähteä ja kokeilla, niin yleensä aina on kivaa :)

Teatterissa on käynyt mummon kanssa ennenkin ja siellä ei kyllä jännitä yhtään.

Meillä on ujo tyttö. Tilanteista, joita tiedän jännittävän (varsinkin uudet) kerron etukäteen positiiviseen sävyyn. Mutta olen huomannut, ettei niistä saa liikaakaan puhua. Mä en ole lapselta kysynyt, haluaako mennä, jollei sitten olla menemättä, jos lapsi niin haluaa. Jännittävässä tilanteessa olen lapsen lähellä enkä väkisin sano, että mene sinne tai tee sitä, saa roikkua helmoissa niin paljon kuin haluaa.

[QUOTE="vieras";25810714]Meillä on ujo tyttö. Tilanteista, joita tiedän jännittävän (varsinkin uudet) kerron etukäteen positiiviseen sävyyn. Mutta olen huomannut, ettei niistä saa liikaakaan puhua. Mä en ole lapselta kysynyt, haluaako mennä, jollei sitten olla menemättä, jos lapsi niin haluaa. Jännittävässä tilanteessa olen lapsen lähellä enkä väkisin sano, että mene sinne tai tee sitä, saa roikkua helmoissa niin paljon kuin haluaa.[/QUOTE]

Joo itse tein virheen tuossa kun kysyin että mennäänkö teatteriin vai tehdäänkö jotain muuta.... Jos olisin sanonut että lauantaina mennään teatteriin, eikö olekin kivaa jne, olisi varmasti innostunut. Olisi sitten varmasti jännittänyt toisten autolla menoa, mutta eiköhän tuo jännitys olisi siitä laantunut.

Tiedänpähän nyt etten toiste aseta noin vaihtoehtoja tms.

Yhteistyössä