Miten toimisit ystävänä seuraavissa tilanteissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ystäviinsä pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ystäviinsä pettynyt

Vieras
Olisi kiva kuulla, miten tuette ja näytätte ystävyytenne..

Elikkäs,

Tilanne A: Ystäväsi seurustelee veljesi kanssa. Veljesi jättää ystäväsi tekstiviestillä, keskellä yötä, humalassa. Miten tuet ystävääsi, joka on ihan romuna? Asetutko kummankaan "puolelle" ja vaikuttaisiko kyseinen tapahtuma sinun ja ystäväsi väleihin?

Tilanne B: Ystäväsi muuttaa vieraalle paikkakunnalle, hän soittelee usein kuulumisia ja kertoo, että muuten menee hyvin, mutta on todella yksinäistä ja sen vuoksi vähän allapäin. Koittaisitko piristää ystävääsi jotenkin tai yrittäisitkö pitää enemmän yhteyttä oma-alotteisesti?

Tilanne C: Ystäväsi tulee raskaaksi ja olette isolla kaveriporukalla (eli siis kaverit+ heidän miesystävänsä) järjestämässä mökkireissua uudeksivuodeksi. Kutsutteko mukaan myös raskaana olevan ystävänne miehensä kanssa? (aikaisemmin tämä ystävänne on "automaattisesti"
ollut kaikissa bileissä mukana)

Tilanne D: Ystävänne saa porukastanne ensimäisenä lapsen. Kuinka pian haluaisitte nähdä ystävän lapsen ja miten muistatte tuoretta äitiä? Tarjoatteko apua tms?

Tilanne E: Ystävänne sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja hän avautuu kerran siitä teille. Kertoo, miten yksinäistä ja ahdistavaa on ja ettei itse jaksa ottaa yhteyttä juuri keneenkään jne. Kuinka usein kyselisitte ystävältä kuulumisia, yrittäisitkö tukea jotenkin, haluaisitko yrittää nähdä useammin ja ylipäätään kuinka kiinnostunut olisit hänen voinnistaan ja haluaisitko auttaa jotenki?

Nämä nyt tuli ekana mieleen, tilanteita paljon muitakin mutta mietin, pitäiskö mun pikkuhiljaa irtisanoa kaikki ystävyyssuhteeni kun en koe, että noissa tilanteissa olisin ystäviltäni mitään tukea saanut. Itse olen AINA kun olen tiennyt ystävieni vaikeuksista, koittanut tavalla tai toisella tukea, auttaa ja piristää toisen mieltä.. Mutta näköjään kaikki ei ole samanlaisia...

A. Mulla ei ole veljeä mutta kuvittelisin että tukisin kaveriani kuitenkaan haukkumatta omaa veljeä.

B. Koettaisin piristää parhaani mukaan ja kävisin myös kylässä.

C. Totta kai kutsuisin, mutta juhlan laatu tuskin muuttuisi vaikka yksi raskaana olisikin. Tarkoitan siis jos ennen on juotu ja rellestetty niin tämä raskaana oleva luultavasti sen tajuaa ja tulee jos haluaa sitä selvänä seurata.

D. Kävisin kylässä kun kutsutaan ja tarjoaisin apua jos tarvis.

E. Tukisin parhaani mukaan ja yrittäisin auttaa. Kehottaisin myös hakemaan apua neuvolasta.

A.Asettuisin ystävän puolelle (riippuen tietysti muuten olosuhteista ja millainen suhde on muuten ollut) ja tukisin mahdollisimma paljon.
B. Kyllä ehdottomasti
C. Tottakai
D.Heti kun he vain päästäisivät kylään. Olin neulonut vauvalle jo etukäteen lahjoja ja tarjosin hoitoapua
E.Ehdottomasti kyselisin kuulumisia. Itse tällä hetkellä epäilen että eräs (ilmeisesti entinen) ystäväni kärsii ehkä jonkinlaisesta masennuksesta tms. Muutti joku aika sitten toiselle paikkakunnalle eikä ole edes ilmottanut että vauva on syntynyt (kuulin toista kautta). Olen yrittänyt kirjoittaa ja soittaa, mutta en saa mitään yhteyttä. Ennen olimme mielestäni hyviä ystäviä, mutta hieman erkaannuimme kun itse sain lapsen.

Ainakin näiden vastausten perusteella ihmiset, joita olen mukamas ystävänä pitänyt, eivät sitä todellakaan ole.. Vai olenko mielestäni turhaan loukkaantunut, kun tuntuu että minut on jätetty totaalisen yksin?

Tilanne A:

Siis minkäikäisistä on kyse ja onko mukana lapsia? Tukisin ystävää, mutta en haukkuisi veljeä, en olisi kummankaan puolella jos se meinaa että toista vastaan, ei vaikuttaisi jos ystävä pääsee tuosta yli.

Tilanne B: Riippuu jos oma tilanteeni olisi ok, ei siis mitään hässäkkää tyyliin 2 pientä kotona. Soittelisin, mutta kuinka usein riippuu kyllä omasta elämäntilanteestani. Voisin kutsua kylään, yrittää itse käydä kylässä.

Tilanne C: Kutsuisin ja antaisin raskaana olevan itse päättää tuleeko mukaan.

Tilanne D: Jos on samassa kaupungissa, niin niin pian kun äiti jaksaa, kävisin varmaan jo laitoksella jos läheinen ystävä. Kysyn yleensä koska jaksaaottaa vastaan. Olen perinteisesti vienyt ns. rotinoita eli ruokaa, makeaa tarjottavaa itse mukanani. Tein noin jo ennen omia lapsia. Mutta en oo varma oonko tajunnut sen kummempaa apua tarjota ennen omia lapsia.

Tilanne E: Koettaisin muistaa soittaa tai käydä usein, tukisin että hakee neuvolasta apua...

Näihin kuinka usein-hommiin on hirmu vaikeaa vastata, kun oma jaksaminenkin välillä aika tiukilla. Että en välttämättä joka viikko ehdi soittelemaan.

Ja onko näihin jotenkin sisäänrakennettu se että muut eivät oo lapsiperheissä, eivätkä siis ymmärrä automaattisesti niitä vaikeuksia?

Tilanne A: Ystäväsi seurustelee veljesi kanssa. Veljesi jättää ystäväsi tekstiviestillä, keskellä yötä, humalassa. Miten tuet ystävääsi, joka on ihan romuna? Asetutko kummankaan "puolelle" ja vaikuttaisiko kyseinen tapahtuma sinun ja ystäväsi väleihin?

tottakai tukisin ystävääni tilanteessa plus läksyttäisin veljeäni että todella lapsellinen tapa jättää toinen. ja toivoisin salaa että selvittäisivät välinsä..

Tilanne B: Ystäväsi muuttaa vieraalle paikkakunnalle, hän soittelee usein kuulumisia ja kertoo, että muuten menee hyvin, mutta on todella yksinäistä ja sen vuoksi vähän allapäin. Koittaisitko piristää ystävääsi jotenkin tai yrittäisitkö pitää enemmän yhteyttä oma-alotteisesti?

pitäsin yhteyttä (facen, mesen ja puhelimella,) ja yrittäisin käydä sillä

Tilanne C: Ystäväsi tulee raskaaksi ja olette isolla kaveriporukalla (eli siis kaverit+ heidän miesystävänsä;) järjestämässä mökkireissua uudeksivuodeksi. Kutsutteko mukaan myös raskaana olevan ystävänne miehensä kanssa? (aikaisemmin tämä ystävänne on "automaattisesti"

No tottakai se kaveri tulis mukaan silti bileisiin oli raskaana tai ei!!!!!

Tilanne D: Ystävänne saa porukastanne ensimäisenä lapsen. Kuinka pian haluaisitte nähdä ystävän lapsen ja miten muistatte tuoretta äitiä? Tarjoatteko apua tms?

käyn heti jo sairaalas kattomas vaavii ja auttaisin ystävää mahdollisimman paljon kotitöissä ym..

Tilanne E: Ystävänne sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja hän avautuu kerran siitä teille. Kertoo, miten yksinäistä ja ahdistavaa on ja ettei itse jaksa ottaa yhteyttä juuri keneenkään jne. Kuinka usein kyselisitte ystävältä kuulumisia, yrittäisitkö tukea jotenkin, haluaisitko yrittää nähdä useammin ja ylipäätään kuinka kiinnostunut olisit hänen voinnistaan ja haluaisitko auttaa jotenki?

ottaisin lapsen viikonloppuisin hoitoon ja pitäisin yhteyttä joka päivä.. ( ja teinkin näin )

Alkuperäinen kirjoittaja Ystäviinsä pettynyt:

Asettuisin ystäväni puolelle. Todella törkeää jättää toinen kännitekstarilla, oli jättäjä kuka hyvänsä.

Yrittäisin, ja mikäs estää lähettämästä hauskaa korttia tms. aina silloin tällöin muistuttamaan, että ei hän ole yksin.

Tilanne C: Ystäväsi tulee raskaaksi ja olette isolla kaveriporukalla (eli siis kaverit+ heidän miesystävänsä) järjestämässä mökkireissua uudeksivuodeksi. Kutsutteko mukaan myös raskaana olevan ystävänne miehensä kanssa? (aikaisemmin tämä ystävänne on "automaattisesti"

Onpa naurettava kysymys. Miksi raskaus estäisi mökkireissulle kutsumisen? Itsehän he valitsevat tulevatko vai eivät.

Kysyisin milloin lasta saa mennä katsomaan ja veisin kukkia + jotain vauvalle. Tarjoudun avuksi ja seuraksi sille varalle, että sitä tarvitsevat.

Useammin kuin ennen, mutta riippuu persoonasta. Yrittäisin hienovaraisesti vihjailla, että ammattiauttajasta voisi olla apua ja ettei se ole mikään häpeä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onpa naurettava kysymys. Miksi raskaus estäisi mökkireissulle kutsumisen? Itsehän he valitsevat tulevatko vai eivät.

En tiedä onnistuuko tuo lainaus nyt ollenkaan, mutta minua ei kyllä silloin naurattanut yhtään, kun minua ei kyseiselle reissulle kutsuttu... :(

Mistähän löytäisin näitä vastaajien kaltaisia OIKEITA ystäviä...?

Tilanne A) Olen kokenut tällaisen tilanteen. Ystäväni suuttui minulle ja yritti eristää minut ystäväpiiristä pois. Käänsin tilanteen edukseni olemalla täysin neutraali ja sanomalla kaikille ettei minulla suinkaan ole mitään ystävääni vastaan. Nykyään olemme taas hyvissä väleissä, ystävälläni on uusi suhde, samoin veljelläni.

Tilanne B) En ehdi juurikaan pitää säännöllisesti yhteyttä ystäviini kolmivuorotyöni vuoksi. Minuun voi ottaa yhteyttä ja vastailen jos ehdin, mutta useimmat ystäväni tietävät ettei minua juuri saa kiinni. Kun sitten olen vapaalla niin olen vieraanvarainen ystävien kestitsijä..

Tilanne C) Kenenkään raskaudet ei kaveriporukoiden illanviettoihin ole koskaan vaikuttaneet. Kaikki aina kutsutaan, itse saa päättää tuleeko vaiko eikö.

Tilanne D) Minun on vaikea miettiä asiaa näin päin. Olin itse kaveriporukan ensimmäinen äiti. Kaikki kävivät minua ja vauvaa kyllä katsomassa innoissaan, mutta sen jälkeen tosiystävyys punnittiin. meillä oli kyllä sitten ystäviä joihin tutustuimme lapsen syntymän myötä, joilla itsellä oli lapsia, mutta lapsettomista ystävistä en muista kuin yhdet, jotka jaksoivat olla tukena. Mummuverkosto piti huolen avusta, ystäviä ei ole vaivattu sillä.

Tilanne E) Synnytysmasennukseen sairastuneita kavereita minulla on ollut kaksi. Itse olin masentunut (lapsettomuuskriisin vuoksi) toisen masennuksen aikaan, joten minusta ei paljoa sillä hetkellä apua ollut. Toisen kaverin masennuksen aikaan jaksoin paremmin kuunnella ja auttaa. Se vaati käymistä kaverin luona paljon.

Yhteistyössä