Miten toimisitte, ostaako talo vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Asumme tällä hetkellä mieheni kanssa vuokralla kaksiossa, vuokra on yli 500e, kaikkien kulujen kanssa asumiseen menee n. 600e/kk. Minä olen vielä kolmisen vuotta opiskelija, mies on vakityössä.

Olemme pohtineet isomman asunnon ostamista. Tila alkaa käydä tässä pieneksi, ja vauvallekin olisi hyvä saada jossain vaiheessa oma huone, koska hän on todella herkkäuninen.

Mietin vain, että onko järkevämpää ostaa nyt isompi asunto vai odottaa siihen, että minä valmistun? Periaatteessa vuokralla asumisessahan ei ikinä ole järkeä, mutta koska nyt lainanlyhennyskykymme on rajallinen (lähinnä miehen tuloilla), emme pystyisi ostamaan kovinkaan isoa asuntoa. Asumme pikkupaikkakunnalla, ja täällä on harvoin esim. rivareita myynnissä. Eli siis minun valmistuttani joutuisimme taas joka tapauksessa vaihtamaan isompaan asuntoon. Lisäksi nyt säästyisimme varainsiirtoverolta, mutta jos sitten ostamme jo toisen talomme, tulisi maksettavaksi tämä vero..

Ostaisitteko kuitenkin asunnon nyt, vai odottaisitteko sen kolmisen vuotta?

Minä opiskelen ja opinnot jatkuukin vielä. Mies töissä. Rakennamme taloa ja hyvin on toistaiseksi rahat riittäneet. Eikä ollut edes mitään säästöjä erikseen. Että ostakaa vain se talo nyt! Mies siis meillä maksaa tällä erää kaiken, eikä kuitenkaan ole mikään isotuloinen. Pankin kanssa päästiin hyvin yhteisymmärykseen.

Ostakaa vaan, tuolla 600 eurolla lyhentää jo hyvin lainaa. Varsinkin kun mies on vakityössä.
Kolme vuotta on kuitenkin pitkä aika, jos asunto tuntuu nyt jo liian pienelle.

Mäkin olen kotona lapsen kanssa, tulot siis surkeat ja miehen palkalla laina maksetaan.

Kiitos vastauksesta talotar. Saako udella, millaiset tulot miehelläsi keskimäärin on? Entä otatteko opiskelujesi loppuajalle esim. jotain lyhennysvapaita kuukausia tms?

Ja sitten itsellä opintotuki, lapsilisä ja satunnaiset vaihtelevat tulot töistä.

Varainsiirtoverosta sen verran et voittehan ottaa lainan nyt miehen nimiin niin ei mene veroa jos mies on ensiasunnon ostaja ja seuraavan lainan otatte sinun nimiin niin säästytte sillonkin veron maksulta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap.:
Kiitos vastauksesta talotar. Saako udella, millaiset tulot miehelläsi keskimäärin on? Entä otatteko opiskelujesi loppuajalle esim. jotain lyhennysvapaita kuukausia tms?

Ja sitten itsellä opintotuki, lapsilisä ja satunnaiset vaihtelevat tulot töistä.

Hups, siis tuosta onnistuin jotenkin pyyhkimään pois, eli miehen tulot n. 2300e/kk peruspalkalla (+ylityökorvaukset).. Kyllähän sillä 600e jo lainaa lyhentää, mutta ellei ota todella pitkää laina-aikaa, niin eihän sillä vielä kovin isoa lainaa oteta.. Kun täällä tosiaan ei vielä 100.000e kovin kummoista taloa saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ansu-78:
Varainsiirtoverosta sen verran et voittehan ottaa lainan nyt miehen nimiin niin ei mene veroa jos mies on ensiasunnon ostaja ja seuraavan lainan otatte sinun nimiin niin säästytte sillonkin veron maksulta.

Tuo on totta. Mutta ymmärtääkseni verolta säästyy vain, jos omistaa vähintään 50% asunnosta. Kyllähän tuolla siltikin saisi jonkin verran säästettyä, jos viitsisi keplotella. :D

onko pienellä paikkakunnalla järkeä ostaa hirveen kallista taloa...entä jos ostatte sellaisen satasen talon. Elelette mukavasti ja tilavasti ja taloudellisesti turvallisesti omaanne makselllen...

Yhteistyössä