Miten toimisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hanna"

Vieras
Erosin miehestäni vuosi sitten. Ex-mieheni ei ole nähnyt yhteistä alle 2-vuotiasta lastamme nyt neljään viikkoon työkiireiden vuoksi. Sitä ennen hän on viettänyt silloin tällöin viikonloppuja lapsemme kanssa, mutta silloinkin hän on usein tuonut lapsen takaisin jo samana iltana tai vienyt lapsen äitinsä luokse hoitoon, kun rutiinit eivät olekaan sujuneet hänen odottamallaan tavalla.

Nykyään ex-mieheni asuu uuden tyttöystävänsä kanssa pääosin toisessa maassa ja nyt hän vaatii, että lähettäisin lapseni lentokoneella kahdeksi viikoksi hänen luokseen, koska he eivät ole nähneet pitkään aikaan. Viikot häntä hoitaisi 19-vuotias aupair. Miten itse toimisitte?

Me emme ole toistaiseksi sopineet huoltajuudesta oikeusteitse ja tapaan asianajajani samana aamuna, kun lapsen pitäisi lähteä... Voiko olla niin, että mun on pakko lähettää lapsi vieraaseen paikkaan? En ole tavannut mieheni tyttöystävää, enkä lapsenhoitajaksi palkattua nuorta aupairia. Lastenvalvoja sanoi puhelimessa ainoastaan, että voisithan sä kokeilla, miten reissu tulee sujumaan. Itse kun en haluaisi ottaa minkäänlaisia riskejä lapseni kustannuksella...

ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA LÄHETÄ.

Et välttämättä saa lastasi takaisin. Se eksäsi voi alkaa väittämään, että huoltajuus on hänellä ja pitää pikkuisen.

Kaksivuotiasta ei voi "lähettää" mihinkään, vaan pitää sinun mennä viemään tai isän tulla hakemaan. En itse antaisi mennä kuin korkeintaan isän loman aikana (mutta vasta myöhemmin), koska aivan liian iso stressi lapselle, että joutuu vieraaseen paikkaan noinkin pitkäksi aikaa eroon sinusta ja sitten vielä jonkun tuntemattoman hoidettavaksi. Naurat miehelle päin naamaa ja käsket kasvamaan aikuiseksi.

Oltiin avoliitossa, mies on suomalainen. Huoltajuusasioista ei toistaiseksi olla sovittu mitään, kun ex-mieheni, tai pitäiskö ennemmin sanoa "ex-poikaystäväni" osoite on vaihtunut jo kaksi kertaa samoin kuin työpaikka. Nykyään hän on töissä ulkomaisessa firmassa ja asuu puolet ajasta toisessa maassa.

Mies muutti virallisesti eri osoitteeseen viime keväänä, jonka jälkeen olen lähinnä odotellut, että tilanne vakiintuu ja sitten vasta päätämme, miten asian sovimme. Ihan hyvissä väleissä ollaan kuitenkin oltu, enkä ikinä ole estänyt, mikäli ex-mieheni on halunnut tulla katsomaan lastamme tai ottaa hänet hoitoon.

Tämä viimeinen siirto tuli kyllä todella yllätyksenä, koska mitään riitaa ei ole asiasta ollut missään vaiheessa ja mies nimenomaan itse on halunnut vetäytyä tilanteesta.

Yhteistyössä