Miten toimitaan hautajaisten kutsujen yhteydessä?

En ole ikinä saanut kirjallista kutsua hautajaisiin. Yleensä jos on kuollut sellainen tyyppi, kenen hautajaisiin menisin ni tieto kuolemasta on minulle tullut ja sitten olen itse tiedustellut hautajaisajankohdan. Tai kuullut jostain. Suusanallisesti tuo viesti yleensä menee.

Jos nyt ajatellaan, että joku ei tietäisi XX:n kuolleen, ni tuskin on niin läheinen, että tarttis hautajaisiinkaan tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
En ole ikinä saanut kirjallista kutsua hautajaisiin. Yleensä jos on kuollut sellainen tyyppi, kenen hautajaisiin menisin ni tieto kuolemasta on minulle tullut ja sitten olen itse tiedustellut hautajaisajankohdan. Tai kuullut jostain. Suusanallisesti tuo viesti yleensä menee.

Jos nyt ajatellaan, että joku ei tietäisi XX:n kuolleen, ni tuskin on niin läheinen, että tarttis hautajaisiinkaan tulla.

??? Jos ihminen on kuollut, pakkohan jonkun on ilmoittaa, ajattelitko että PIM, kaveri saa alitajuisesti viestin että kuollut on nyt kuollut

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Alkuperäinen kirjoittaja Haloo:
Yleensä hautajaisiin ei kutsuta !!!!

Häh? Totta kai kutsutaan, eihän muuten ihmiset osaa paikalle tulla. Me on ainakin kutsuttu ja saatu kutsuja.

Miksiköhän on sitten kuolinilmoitukset. Niissähän ihmiset kutsutaan saattamaan ihminen viimeiselle matkalle.

Häh? Totta kai kutsutaan, eihän muuten ihmiset osaa paikalle tulla. Me on ainakin kutsuttu ja saatu kutsuja.

Miksiköhän on sitten kuolinilmoitukset. Niissähän ihmiset kutsutaan saattamaan ihminen viimeiselle matkalle.

Haloo, pitääkö mun tilata lehti sen vuoksi ettei jää kenenkään hautajaiset välistä?

No kuolinilmoituksessahan on nimenomaan kutsuosio sitä varten jos halutaan kutsua siltä lehden levikkialueen paikkakunnalta ihmisiä. Mutta jos sukulaisia asuu eri puolilla Suomea tai ulkomailla eikä kaikille tule tiettyä lehteä niin parempi on laittaa kutsut suoraan heille, eikä maksaa moneen eri lehteen kalliita kuolinilmoituksia.

En mä ainkaan kutsunut ketään erikseen äitini hautajaisiin, mielestäni hautajaisiin saa tulla kaikki jotka tunsivat vainajan.
Meillä ei kylläkään ollut mitään kahvitilaisuutta, mutta hautajaisissakinoli PALJON enemmin porukkaa itä olin ajatelluit sinne tulevan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
En mä ainkaan kutsunut ketään erikseen äitini hautajaisiin, mielestäni hautajaisiin saa tulla kaikki jotka tunsivat vainajan.
Meillä ei kylläkään ollut mitään kahvitilaisuutta, mutta hautajaisissakinoli PALJON enemmin porukkaa itä olin ajatelluit sinne tulevan.

no miten sitten kaikille vieraille tarjottavat?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

??? Jos ihminen on kuollut, pakkohan jonkun on ilmoittaa, ajattelitko että PIM, kaveri saa alitajuisesti viestin että kuollut on nyt kuollut

Tässä puhuttiin hautajaisiin kutsumisesta, ei kuoleman ilmoittamisesta. Lähtökohtaisesti kuolemasta ilmotetaan tutuille sanallisesti ja siitä sana leviää. Sen lisäksi en ole ikinä saanut erillistä kutsua. Minusta olisi kyllä aika töykeetä saada tieto kaverin kuolemasta hautajaiskutsuna?

ei iissä hautajaisissa ollut tarjottavaa, eiköhän se vainajan hautaan saattaminen ole tärkein asia, ei ne tarjottavat. Kukaan ei kaivannut kahvia.

Tässä puhuttiin hautajaisiin kutsumisesta, ei kuoleman ilmoittamisesta. Lähtökohtaisesti kuolemasta ilmotetaan tutuille sanallisesti ja siitä sana leviää. Sen lisäksi en ole ikinä saanut erillistä kutsua. Minusta olisi kyllä aika töykeetä saada tieto kaverin kuolemasta hautajaiskutsuna?

Okei, eli ensin pitää soittaa kaverille, että x on nyt kuollut, seuraavana päivänä voi soittaa uudelleen ja pyytää hautajaisiin?

ei iissä hautajaisissa ollut tarjottavaa, eiköhän se vainajan hautaan saattaminen ole tärkein asia, ei ne tarjottavat. Kukaan ei kaivannut kahvia.

No yleensä se kahvitilaisuus kuuluu myös hautajaisiin. En ole koskaan ollut pelkässä siunaustilaisuudessa, enkä myöskään kuullut moisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
en ole hautajaisiin ketään kutsunut..vaan ilmottanut hautajaispäivän.
kahvitilaisuuten tulee yleensä lähisukuja lähiystävät sen mukaan laskenut tarjottavat

Näin meilläkin on toimittu. Ja jos en ole jokaiselle jaksanut itse soittaa ja ilmoittaa hautajaisten ajankohtaa, niin olen soittanut yhdelle, ja pyytänyt häntä edelleen ilmoittamaan asian ko. sukuhaaralle tai kaveriporukalle. Kyllä sen osanottajamäärän pystyy aika hyvin haarukoimaan ja varaamaan tarjoilut, vaikka ei mitään kirjallisia vp-kutsuja lähetä.

Jos hautajaisiin halutaan kutsua esim. vain sukulaiset ja lähimmät ystävät, voidaan kutsua soittamalla . Tällöin lehti-ilmoitus laitetaan vasta hautajaisten jälkeen, ja esim. tekstillä :" saatettu haudan lepoon tms. lähimpien läsnäollessa ".
Jos kutsu laitetaan lehteen kuolinilmoituksen yhteyteen, se merkitsee useimmiten sitä, että vieraita tulee enemmän, koska kutsu on "avoin".

Tapatietoa

Kuolemasta ilmoittaminen

Kuolinilmoitus on tapana julkaista paikkakunnan sanomalehdessä. Siinä voidaan myös esittää kutsu siunaus- ja muistotilaisuuteen. Jos ilmoitus julkaistaan hautauksen jälkeen, voidaan samalla kiittää osanotosta.

Jumalanpalveluksessa ilmoitetaan kuolleiden seurakunnan jäsenten nimet ja rukoillaan heidän ja omaisten puolesta. Seurakunnan kirkkoherranvirastosta voi varmistaa, minkä sunnuntain jumalanpalveluksessa vainajan nimi luetaan. Tapana on, että omaiset tulevat kuuntelemaan vainajan nimen lukemista. Kun nimi luetaan, omaiset voivat nousta kunnioittamaan läheisensä muistoa hetken hiljaisuudella.

Sanomakellot on vanha tapa ilmoittaa seurakunnan jäsenen poismenosta. Kellojen soittamisen ajankohdasta voi sopia seurakunnan kanssa. Virsikirjan liiteosassa on rukous sanomakellojen soidessa.

http://www.juhlitaan.net/hautajaiset/

tuolta löytyy muutakin asiaa hautajaisista.

Yhteistyössä