Miten ton vauvan saa avaamaan suunsa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja e&m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

e&m

Vieras
5kk ja kiinteitä on harjoiteltu reipas kaksi viikkoa. Suu ei aukene YHTÄÄN lusikalle. Täytyy aina keksiä tamppuja jolla saa vauvan nauramaan ja sit sujauttaa lusikkaa suuhun. Ja sen jälkeen hän huolellisesti työntää kaiken ulos...
Eilen oli eka kerta kun nieli päärynäsosetta (jahka sinne sai mitään) *tuulettaa*
Onko neuvoja?

Kannattaa pitää taukoa kiinteiden antamisessa. Kyllä se vauva sit avaa suunsa kun on itse "valmis". Meillä syöty kiinteitä 4 kk:n iästä alaken, kun näkeekin lusikan niin suu on jo ammollaan auki. =)

Alkuperäinen kirjoittaja e&m:
5kk ja kiinteitä on harjoiteltu reipas kaksi viikkoa. Suu ei aukene YHTÄÄN lusikalle. Täytyy aina keksiä tamppuja jolla saa vauvan nauramaan ja sit sujauttaa lusikkaa suuhun. Ja sen jälkeen hän huolellisesti työntää kaiken ulos...
Eilen oli eka kerta kun nieli päärynäsosetta (jahka sinne sai mitään) *tuulettaa*
Onko neuvoja?

Tarvitseeko hän välttämättä vielä kiinteitä? Mitäs jos odottelisit vielä kaikessa rauhassa ja antaisit pullosta maitoa ja vellejä - ja rintamaitoa, jos vielä tulee. Ja vaikka kuukauden, parin päästä uusi yritys. Itse olen aika myöhälle jättänyt aina kiinteiden aloitukset ja hanakasti ovat heti alusta asti suutaan lusikalle aukoneet. En sitten tiedä, onko ihan persoonakohtaista, mutta epäilisin, että 5 kk. ikäinen ei useinkaan ole vielä lusikalle valmis - ja ehkä ei vielä kiinteillekään.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Kannattaa pitää taukoa kiinteiden antamisessa. Kyllä se vauva sit avaa suunsa kun on itse "valmis". Meillä syöty kiinteitä 4 kk:n iästä alaken, kun näkeekin lusikan niin suu on jo ammollaan auki. =)

ap:n vauvalla ihan päinvastaiset reaktiot..

Se voi kestää... Meillä meni kiinteiden aloittamisesta varmaan 2-3 viikkoa et se suu rupes aukenemaan ja ruoka siellä pysymään. Pidä ruokailu tilanteet mahdollisimman rentoina ja mukavina ettei vauvalle tule ainakaan kammoa sitä kohtaan. Mä tein itse sen virheen et tuputin ja sit vauva hermostui ja lopulta rupes jo itkeen kun laitoin syöttikseen. Sit kestikin hetki et saatiin tilanne korjattua.
Ainahan voi myös pitää päivän tai parin tauon. On kuitenkin vielä niin pieni että ei välttämättä tarvitse osata syödä soseita.

älä hätäänny, meillä alko noin kanssa, alotettiin neljä viikkoa sitten. Nyt jo tässä viikon sisällä on alkanu reippaasti avaamaan suunsa kun lusikka lähellä, ihan ilman nauratuksia ja höpötyksiä, parempikin niin, eipähän mene ruokailu leikkimiseks.
Kyllä se siitä, ahkerasti ja peräänantamattomasti työnnät vaan lusikan suuhun, ja annat sen lapsen vaikka "imeä" sen soseen siitä lusikasta, sillo ei pyrrää ulos. Tai no, näin ainakin meillä. Ja sinuna koittaisin olla hössöttämättä ja leikkimättä, ettei jatkossa tule ongelmia siitä et ruokailu menee ihan pelleilyks. Ite oon sitä mieltä et ku syödään ni sillo syödään, ja sen jälkeen sitte leikitää. Mie lopetan syötön heti jos muksu alkaa nauraa tai höpöttää. ni se on jo oppinu parissa päivässä et ensin syödään, sitten leilkitään äitin kanssa, ja jos alkaa leikkiä kesken kaiken niin ruoka loppuu siihen. Raakaako ? ei, vaan hyviä tapoja.

Luin vielä Endien viestin sormin syömisestä ja muistin, että meillä kuopus tosiaan söi aika pitkään sormin - ihan mitä vain. Hyvin sai vatsansa täyteen! Jostain syystä janttautui lusikalla syöttämisen kanssa tietyssä vaiheessa ja halusi syödä itse - mutta sormin.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
anna hänen syödä itse sormin .

siis sitä sosettako?

googleta SORMIRUOKA, sieltä avautuu ihan uusi maailma :)

Niin sormiruoka on aivan asia erikseen, mutta sose ei sitä ole.

huoh.
oletko noussut väärällä jalalla vai miksi nyt hyökit päälle tässä ? ( ainakin siltä tuntuu ) .
kysymyshän oli miten vauvan suun saa aukeamaan ja minä ehdotin että antaa vauvan itse syödä. oletan, että jokainen tajuaa, että sose ei ole sormin syötävää vaan voi käyttää päätä.tai sitten sitä googlea.
pahoittelen nyt että oletin.tarkoitus ei ollut muuta kuin antaa vinkkiä.

siis voiko tän ikäiselle antaa jo maissinaksuja imeskeltäväksi?
Ja kiintee haluaisin aloitta, että isäkin pääsisi osallistumaan syöttämiseen. Pulloa vauva syö, kunhan hänet laitetaan oikeaan asentoon (siis monimutkainen juttu joka ei mieheltä oikein onnistu) Rintaruokinnalla ollut tähän asti pääsääntöisesti.
Aattelin, että lusikalla syöttäminen onnistuessaan olisi varsin yksinkertaista...

Maissinaksuja voi hyvin antaa, ne sulaa suussa ja niillä on helppo harjoitella tota sormiruokailua. Ei sekään ihan yksinkertaista ole.

Kannattaa myös harjoitella sitä lusikalla syömistä, kyllä sekin rupeaa jossain vaiheessa sujumaan.

siis sitä sosettako?

huoh.
oletko noussut väärällä jalalla vai miksi nyt hyökit päälle tässä ? ( ainakin siltä tuntuu ) .
kysymyshän oli miten vauvan suun saa aukeamaan ja minä ehdotin että antaa vauvan itse syödä. oletan, että jokainen tajuaa, että sose ei ole sormin syötävää vaan voi käyttää päätä.tai sitten sitä googlea.

En ole noussut väärällä jalalla. Mutta aika vaikea sosetta on sormin syödä. Itselläni 5 kk ikäinen vauva ja mietin että jos hänen antaisin itse syödä sosetta..niin. Ja minä ehdotin että pitäisi vähän aikaa taukoa kiinteissä jos ei mielellää suuta aukaise. :D

Mä olen samaa mieltä että joko annat semmosta ruokaa mitä voi napostella käsin, olettaen ettei ole hirmu sihtikurkku tai sitten pidät taukoa. Syötätkö varmasti oikeaan aikaan ettei vain ajoitus ole väärä ja lapsi ei siksi avaa kun masu on vielä täynnä edellistä ruokaa?

siis sitä sosettako?

huoh.

En ole noussut väärällä jalalla. Mutta aika vaikea sosetta on sormin syödä. Itselläni 5 kk ikäinen vauva ja mietin että jos hänen antaisin itse syödä sosetta..niin. Ja minä ehdotin että pitäisi vähän aikaa taukoa kiinteissä jos ei mielellää suuta aukaise. :D

Eihän tässä kukaan puhu soseiden syömisestä käsin vaan sormiruuan syömisestä käsin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

siis sitä sosettako?

huoh.

Eihän tässä kukaan puhu soseiden syömisestä käsin vaan sormiruuan syömisestä käsin.

Nythän oli kyse soseisen aloituksesta, harvemmin sitä aloitetaan sormiruokailulla. ;)

Nythän oli kyse soseisen aloituksesta, harvemmin sitä aloitetaan sormiruokailulla. ;)

totta. harvemmin, mutta mikään ei estä silti aloittamasta siten.. :)

minun nähdäkseni kyse oli siitä, että suu ei aukee lusikalle ja siihen ongelmaan sormiruokailu on varteenotettava vinkki :)

Ei ehkä ole vielä vauvalla herkkyyskausi. Sormiruokaa tai sitten odottelet. Vauvat kyllä osoittavat kiinnostukensa lusikkaruokailuun jossain vaiheessa. Pidä lasta mukana aikuisten ruokailussa, niin voi piankin alkaa suu aueta siinä teidän aterioidessanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

siis sitä sosettako?

huoh.

Oikeastaan kysymys kuului: miten saa vauvan avaamaan suunsa? No, tosiaan sormiruokailu voi olla ihan hyvä konsti.

totta. harvemmin, mutta mikään ei estä silti aloittamasta siten.. :)

minun nähdäkseni kyse oli siitä, että suu ei aukee lusikalle ja siihen ongelmaan sormiruokailu on varteenotettava vinkki :)

Jep

:)
yksi syöntisessio taas takana. Ei aukene suu ei...Mutta sit kun sinne jotain saa sujautettua niin nyt sentään nielee sen.
Kiitos vinkeistä, aion ostaa maissinaksuja seuraavalla kauppareissulla

Yhteistyössä