Miten totuttaisitte lapsen yökyläilyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meira

Vieras
Kyse on 4,5-vuotiaasta, joka ei ole ikinä ollut missään yötä kylässä. Siis lähinnä kyseeseen tulisi siskoni, joka on lähin sukulainen ja tytölle hyvin tuttu ja tykkää kyllä tädistään. Me vanhemmat haluaisimme yhdessä mennä yhteen konserttiin ja sisko on luvannut vahtia (joko tulla meille tai että tyttö menee sinne).

Hän ei siis ole innoissaan menossa sinne yksin, vaan ei halua. Mutta me haluamme että voitaisiin joskus käydä kahdestaan, eikä aina niin, että toinen omien kavereidensa kanssa. Siis miten totuttaa? Konsertti on vasta kesällä.

Taustaa sen verran, että kyseessä on adoptoitu lapsi. Hän oli noin 1 v kun saatiin hänet. Eli ennen kuin huudetaan: liian riippuvainen, niin se hänelle suotakoon, kun on sitä menetyksen kokemustakin.

On hän toki nyt päiväkodissa, mutta oli 3 v kotihoidossa, josta vikan vuoden kävi kerhoa 2 aamupäivää viikossa. Tähän päädyttiin ihan neuvolapsykologin suosituksesta. Hänellä oli vaikeaa jäädä alle 3,5 v yksin edes päivällä muutamaksi tunniksi isovanhempien tai sisareni hoitoon. Kun joskus oli pakko niin tehdä (esim. lääkäriajan takia), niin sen jälkeen itki tuntikausia.

Mutta tässä tuli muutos, kun oli noin 3,5 ja sen jälkeen on ollut ok jäädä hetkeksi päivällä ilman mua. Kerhoon jäi suht ok ensijärkytyksen jälkeen ja päiväkotiin ihan hyvin, kun sai tuon kerhovuoden harjoitella. Mä olen siis se, jota ilman on vaikeampaa olla kuin isiä, joka on ollut työmatkoillakin.

Voisikohan sellasta kokeilla, et hoitaja tulis teille ja olis illan lapsen kanssa ja siis vanhemmatkin kotona.Jos vaikka lapsi suostuisi siihen, että hoitaja laittaa lapsen nukkumaan.Lukee iltasadun ym.Myöhämmin voi sitten koittaa, että hoitaja on lapsen kanssa teillä ja sanotte, et äiti ja iskä on sitten kotona, kun aamulla herää.

Teette siitä jonkun kivan jutun siskosi kanssa. Keksitte jotain sellaista mistä tyttö erityisesti pitää, esim. herkutteluillan, videoillan tms. Jotain omaa suunniteltua ohjelmaa juuri hänelle. Oma koti voi tyttönne kohdalla olla turvallisemman oloinen paikka, tosin joku suunniteltu yöretki sinne siskon luo voi olla myöskin kiva juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Voisikohan sellasta kokeilla, et hoitaja tulis teille ja olis illan lapsen kanssa ja siis vanhemmatkin kotona.Jos vaikka lapsi suostuisi siihen, että hoitaja laittaa lapsen nukkumaan.Lukee iltasadun ym.Myöhämmin voi sitten koittaa, että hoitaja on lapsen kanssa teillä ja sanotte, et äiti ja iskä on sitten kotona, kun aamulla herää.

Meillä ei oo mitään pitkiä iltaseremonioita, ei edes iltasatua. Hän nukahtaa tosi helposti, on aina nukahtanut. Myös kylässä eli mummolassa tai hotellissa. Hän on siinä mielessä "helppo" että näin kotioloissa ei muuta kuin iltapala, iltapesut (hampaat), yövaatteet päälle, hymynaama tauluun (hyvästä päivästä, 10 x hymynaama = joku kiva reissu minkä saa valita (leffaan, uimaan, hoploppiin jne., tää on kiukuttelun takia) ja menee nukkumaan ja hompi kumpi peittelee, sanoo hyvää yötä ja pois hän nukahtaa muutamassa minuutissa. Klo 20 joka ilta.

Joten sillä hoitajalla ei oo kauheasti tekemistä, jos on täällä. Voihan sitä koettaa silti, pyytää sisko kylään. Sisko on mua vanhempi ja heillä on jo 2 kouluikäistä lasta.

Mä aattelin, että koetettaisiin ensin semmoista, että me mentäisiin vaikka syömään lähellä olevaan ravintolaan kahdestaan, me päästään sieltä kuitenkin takaisin sen verran nopeaan, että ei valvo koko yötä, jos ei vaan nukahda. Tultaisiin esim. klo 22 takaisin.

Meillä on saman ikäinen esikoinen, joka on ihan syntymästä ollut perheessämme. Ei suostu menemään yökylään. En tiedä mikä siinä mättää, kun muuten kuitenkin tykkää olla mummolassa hoidossa ja on päiväkodissa ollut 3-vuotiaasta. Yökyläily on aihe, josta ei halua puhua. Kotona nukkuu normaalisti eikä kuulemma jännitä nukkumista kylässä mutta ei vaan halua nukkua muualla kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teette siitä jonkun kivan jutun siskosi kanssa. Keksitte jotain sellaista mistä tyttö erityisesti pitää, esim. herkutteluillan, videoillan tms. Jotain omaa suunniteltua ohjelmaa juuri hänelle. Oma koti voi tyttönne kohdalla olla turvallisemman oloinen paikka, tosin joku suunniteltu yöretki sinne siskon luo voi olla myöskin kiva juttu.

Joo, joku popkornia (=harvinaista herkkua) ja uusi "elokuva" voisi olla kiva juttu heille. Siskoni perheineen asuu siis muutaman kilometrin päässä, ja käydään jos ei ihan joka viikko, niin useamman kerran kuussa siellä. Eli ovat kyllä silleen tuttuja ja tuttu paikkakin, mutta oma koti on toki turvallisempi.

Meillä oli tyttö alle 3v kun yllättäen jouduin sairaalaan. Tyttö oli isänsä kanssa kyllä, mutta häntä auttoi paljon se että minun valokuvani oli ollut juuri lehdessä ja se lehti oli saatavilla ja hänen näköpiirissään. Illalla tyttö oli ottanut lehden kainaloon ja suostunut menemään nukkumaan. Auttaisiko teidän vaikka koko perheen kuva johonkin tytölle kehyksiin ja kainaloon.

Meillä on saman ikäinen esikoinen, joka on ihan syntymästä ollut perheessämme. Ei suostu menemään yökylään. En tiedä mikä siinä mättää, kun muuten kuitenkin tykkää olla mummolassa hoidossa ja on päiväkodissa ollut 3-vuotiaasta. Yökyläily on aihe, josta ei halua puhua. Kotona nukkuu normaalisti eikä kuulemma jännitä nukkumista kylässä mutta ei vaan halua nukkua muualla kuin kotona.

Olettekko yrittäneet vaan antaneet olla sitten? Me on koetettu puhua, mutta vaikuttaa että muualle on vaikeaa mennä ilman vanhempaa. Joten hoitaja tänne lienee se ainut mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olettekko yrittäneet vaan antaneet olla sitten? Me on koetettu puhua, mutta vaikuttaa että muualle on vaikeaa mennä ilman vanhempaa. Joten hoitaja tänne lienee se ainut mahdollisuus.

Me ollaan ajateltu, että eiköhän tuo joskus huomaa, mitä hyvää yökyläilyssä on. Etenkin, kun meidän keskimmäinen on ollut jo useampaan kertaan mummulassa yökylässä ja kertoo aina, miten on ollut hienoa. Keskimmäinen on siis kohta 3v ja pienin 1v eli kohta varmaan nuo pienemmät käy yhdessä mummulassa ja luulisin, että esikoinenkin alkaa haluamaan mukaan.

Ei olla haluttu pakottaa. Itse olin lapsena todella kova ikävöimään. En yhtään tykännyt olla yökylässä missään ja muistan edelleen, miten hirveää oli väkisin mennä, kun olisi vaan halunnut olla kotona. Tuntuu niin erilaiselta jos itse haluaa mennä kuin se, että tuntee menevänsä pakotettuna.

Rajoittaahan tämä mun ja miehen menoja, ei olla esikoisen syntymän jälkeen oltu kahdestaan yön yli missään mutta ei meillä mitään isompaa tarvetta ole ollutkaan. Nuo nuoremmatkin on sopivasti syntyneet päiväaikaan niin edes silloin esikoisen ei ole tarvinnut olla yökylässä :D

Meillä oli tyttö alle 3v kun yllättäen jouduin sairaalaan. Tyttö oli isänsä kanssa kyllä, mutta häntä auttoi paljon se että minun valokuvani oli ollut juuri lehdessä ja se lehti oli saatavilla ja hänen näköpiirissään. Illalla tyttö oli ottanut lehden kainaloon ja suostunut menemään nukkumaan. Auttaisiko teidän vaikka koko perheen kuva johonkin tytölle kehyksiin ja kainaloon.

Ok, tuota voi koettaa. Meillä on seinällä meistä kuvaamossa otettu kuva, siitä on pienempi kuva hänellä päiväkodissa omassa korissa ja kuulemma edelleen katselee sitä silloin tällöin. Teetän vaikka oman kuvan siitä kotiin kehyksiin ja laittaa sen vaikka sängyn viereen, siellä on kuva hänestä vauvana lastenkodissakin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
varsiki kun taustalla on hylkäämis kokemus.

Just joo, yleensähän täällä ollaan jo vauvoja yökylättämässä mummoloissa. Ja kyse on oikeasti yhdestä yöstä, ei viikosta tai edes 4 päivästä.

Kun tämä toteutuu, on ollut jo lähes 4 v kotona ja lähes 5 v. Ja on sopeutunut hyvin. Musta voi jo ajatella yhden illan poissaoloa ja meidän vanhempien keskinäistä illanviettoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Me ollaan ajateltu, että eiköhän tuo joskus huomaa, mitä hyvää yökyläilyssä on. Etenkin, kun meidän keskimmäinen on ollut jo useampaan kertaan mummulassa yökylässä ja kertoo aina, miten on ollut hienoa. Keskimmäinen on siis kohta 3v ja pienin 1v eli kohta varmaan nuo pienemmät käy yhdessä mummulassa ja luulisin, että esikoinenkin alkaa haluamaan mukaan.

Ei olla haluttu pakottaa. Itse olin lapsena todella kova ikävöimään. En yhtään tykännyt olla yökylässä missään ja muistan edelleen, miten hirveää oli väkisin mennä, kun olisi vaan halunnut olla kotona. Tuntuu niin erilaiselta jos itse haluaa mennä kuin se, että tuntee menevänsä pakotettuna.

Rajoittaahan tämä mun ja miehen menoja, ei olla esikoisen syntymän jälkeen oltu kahdestaan yön yli missään mutta ei meillä mitään isompaa tarvetta ole ollutkaan. Nuo nuoremmatkin on sopivasti syntyneet päiväaikaan niin edes silloin esikoisen ei ole tarvinnut olla yökylässä :D

Meillä ei oo ketään kertomassa etuja :). Me ollaan itse koetettu kertoa.

Mutta vaikka nyt onnistuisi, niin ei me silti alvariinsa olla hoitoon laittamassa. Muutama kerta vuodessa olisi kiva viettä kahdenkeskinen ilta.

Kiitos muuten asiallisista ja hyvistä vastauksista. Livenä olen saanut kuraa, just sellaista että ollaan liikaa hyysätty ja siksi ei suostu jne. Ja että raasti vaan sinne ja huutakoon jne.

Mun mielestä olis parempi , että teille tulis hoitaja kotiin , vaikka se sun sisko. Koti olis kumminkin tuttu ja turvallinen paikka , ja aamulla kun lapsi herää , vanhemmat ovat kotona.
Myöhemmin sitten niin , että lapsi menee yökylään , kunhan ikää on enemmän ja asian voi selittää kunnolla.

Joo, varmaan täytyy pyytää siskoa 2 kertaa meille, ensin vaikka että mennään syömään tuohon noin alle 10 min matkan päähän ruokaravintolaan ja ollaan max 22 asti. Ja jos meni hyvin, niin konserttiin sitten yhdessä.

Yhteistyössä