Miten tulehtuneesta hampaasta poistetaan mätä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kyse ei ole mun hampaista, joten saarnaaminen on turhaa.

Mutta siis jos juurihoidon yhteydessä löytyy hampaasta mätää, miten se yleensä poistetaan? Onko normaalia että sinne hampaan sisälle truutataan jotain paineella, jotta sadaan mätä liikkeelle...tämä toimenpide oli aiheuttanut kamalaa tuskaa, silti h.lääkäri oli tehnyt sen 4 kertaa peräkkäin...ilman mitään kivunlievitystä.

miksi hoidetaan ilman puudutusta? =)
mä en ole ikinä antanut hampaisiini koskea ilman puudutusta..
ja siis mulla tuollainen mätäpesäke on hoidettu n.9kkn aikana sellaisella antibiootti-juuritäytteellä =)

Juurihoidolla mätä poistetaan, juuriin laitetaan bakteereita tappavaa ainetta ja sitten "pulloharjalla" rassataan juurta. Mullle on kahteen hampaaseen tehty juurihoito eikä paineella kyllä ikinä ole mitään laitettu. Mutta mikäli hammas on kovin tulehtunut ja mätää kertyy niin puudutus ei yleensä kunnolla auta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyse ei ole mun hampaista, joten saarnaaminen on turhaa.

Mutta siis jos juurihoidon yhteydessä löytyy hampaasta mätää, miten se yleensä poistetaan? Onko normaalia että sinne hampaan sisälle truutataan jotain paineella, jotta sadaan mätä liikkeelle...tämä toimenpide oli aiheuttanut kamalaa tuskaa, silti h.lääkäri oli tehnyt sen 4 kertaa peräkkäin...ilman mitään kivunlievitystä.

Se tapahtuu niin, että hammas avataan ja hermokanavat rassataan auki, jolloin hermokanavia pitkin mätä pääsee ulos. Joskus ien voidaan avata ja hampään juuren päästä poistetaan pala. Pahasti tulehtunut hammasta ei saada aina puutumaan, joten se siitä kivunlievityksestä.

Hammas oli kuulemma jo kuollut, eikä itse poraaminen ja juurien rassaaminen ole sattunut. Mutta kun h.lääkäri oli lisäksi jollain paineella yrittänyt saada mätää liikkeelle ja se kipu mikä siitä oli tullut oli ollut sietämätöntä.

Myös turvotusta oli ollut ylähuulessa tai siinä nenän alla ja poskessa, naama siis todela arka niistä kohdista ja tää lääkäri oli painellu niitä turvonneita kohtia...rääkkäykseltä kuulostaa suoraansanottuna.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hammas oli kuulemma jo kuollut, eikä itse poraaminen ja juurien rassaaminen ole sattunut. Mutta kun h.lääkäri oli lisäksi jollain paineella yrittänyt saada mätää liikkeelle ja se kipu mikä siitä oli tullut oli ollut sietämätöntä.

Myös turvotusta oli ollut ylähuulessa tai siinä nenän alla ja poskessa, naama siis todela arka niistä kohdista ja tää lääkäri oli painellu niitä turvonneita kohtia...rääkkäykseltä kuulostaa suoraansanottuna.

No mut jos on päästänyt tilanteen noin pahaksi, ei siihen mitkään kevyet päänsilittelyt taida auttaa. Jos lääkäri on katsonut että se mätä on vaaraksi aiheuttaa esimerkiksi verenmyrkytyksen, niin kai se on parempi yrittää saada pois pikimmiten?

Hei! Minulla itselläni oli hampaassa todella iso reikä ja sitä pakotti noin 3päivää ennen hammaslääkärillä käyntiä,hammas oli juuri hoidon tarpeessa mutta minulle ei silloin tehty mitään juuri hoitoa syy kai kun olen 33vkolla raskaana, no sitten puhdistettiin hammas ja laitettiin lääkepaikka hampaaseen! Puudutus auttoi vaikka oli pahasti tulehtunut! Seuraavat kolme päivää hammasta pakotti aivan kamalasta, Banadolia söin max annoksen päivässä,ja siitä ei ollut mitään apua,Liitoskipuihin sain Banacod lääkettä ja sitä kokeilin myös mutta siitä siihen hammas kipuun ollut mitään apua,pää oli sekasin vain.:/ Sitten rohkeuduin soittamaan hammaslääkäriin tuskan takia koska hammaslääkäri kammoa on, niin sain heti ajan,KUN hampaassa kerta on mätää ja on pahasti tulehtunut niin hammaslääkäri sanoi että sitä ei saisi sulkea lääkepaikalla,koska mätä ei pääse pois ja se lisää hampaaseen kovan paineen,siitä särky johtuu,vkon päästä laittaa paikka kiinni kun antibuotit ovat loppuneet. Ja mätäähän ei mitenkään voida poistaa kun se tulee itse sieltä pois,eihän se sillon pääse muuallekkun elimistöön jos paikka on kiinni.! en toivo ikinä kenenllekkään samanlaista särkyä.! eli hoidetaan hampaat ajoissa.! :))

Yhteistyössä