Hae Anna.fi-sivustolta

Miten tulla uskoon?

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Petri, 12.03.2006.

1. Petri Vierailija

Miten tullaan uskoon?
    Olen yrittänyt mielestäni ihan tarpeeksi.Haluaisin saada yhteyden Jumalaan ja henkisen rauhan. Olen rukoillut paljon ja lukenut raamattua.
    Siitä huolimatta en yksinkertaisesti usko, vaan olen lähellä jopa ateismia.
    Kun uskoa ei ole niin sitä ei ole. En mahda mitään, enkä voi tehdä asian eteen enempää. Neuvoja? Mitä pitäisi tehdä?

2. kristitty Vierailija

Mene papin puheille ja pyydä synninpäästö niistä asioista mitä synniksi tiedät omissa teoissasi! Rukoile täysin vapaamuotoisesti; Jeesus Kristus minä annan koko elämäni sinulle johda sinä elämääni! Eiköhän nuo uskon asiat järjesty ja kaikki muutkin, jos olet vilpittömällä mielellä ja tätä haluat eli tullla uskoon!

3. Ekdom Vierailija

Ja kun valinta on tehty voikin alkaa odottaa rahakuoria ja ilmasta bensaa. Muista kuitenkin että uskovaisen tulee aina olla ahdasmielinen ja varsinkin ei uskovaisia kohtaan. Samoin tulee osoittaa ylemmyyttä ja kaikkitietävyyttä muita kohtaan. Ja helvetillä kannattaa uhata. Samoin Raamatun kopiointi on selvä näyttö muille omasta erinomaisuudesta.

4. kristitty Vierailija

Re: Raamatusta Ekdom 13.3. 07:54
    Voisitteko te uskovaiset mennä keskustelemaan jollekin salasanoin suljetulle uskovaisten palstale. Tämän paltam nimi on "" elämänkatsomus "" ei ""uskonto näinä päivinä "" jonne ahdasmieliset uskovaiset kaatavat fraaseja. Tämä on myös avoin palsta. jos mielipiteeni ei ole mieleinen sen voi jättää lukematta. Minä en esim. Edes avaa otsikkoa jos sen aihe liittyy uskontoon.
    VASTAA TÄHÄN VIESTIIN ILMOITA ASIATTOMASTA VIESTISTÄ

Hyi hyi Ekdom taas sitä on tullut valehdeltua, eihän sun pitänyt edes avata tätä otsikkoa, koska aihe liittyy mitä suurimmassa määrin u s k o n t o o n !

Itse asiassa taidat oikein hakea paikkoja missä voisi räksyttää, sitä se tekstisi taas nytkin vain on!

5. mm Vierailija

Olet tavallaan oikeassa Ekdom. Kyllä minuakin ärsytti monissa uskiksissa ennen juuri nuo asiat, joista mainitset ;) Monta kertaa huomaa sitten tekevänsä itse ihan samoja virheitä, mutta onneksi on aina mahdollista tehdä parannus ja yrittää parantaa tapojaan :)

6. atte Vierailija

Petrille.

Haluaisit uskoa ja pyrit siihen aktiivisesti, mutta et pysty uskomaan. Kysyt neuvoja.

Minusta sinun pitäisi kääntyä terapiakoulutuksen saaneen ammatti-ihmisen puheille, psykologi, psykiatri tms. - ei uskonnollinen taho. Siellä voisit rauhassa pohtia elämäntilannettasi ja sitä, MIKSI sinussa on niin kova tarve ja toive uskoa sinun siihen kuitenkaan kykenemättä.

7. jaa Vierailija

Sinä atte sitten päätit luokitella Petrin hulluksi jo ennen uskoon tuloa, sullehan kaikki uskovat on vain hulluja ihmisiä!

8. armoitettu.... Vierailija

Jos ei kerran uskoa ole niin ei ole.
    Lopeta älykääpiö paskan jauhaminen.

9. kale Vierailija

Kyllä atte oli aivan oikealla asialla, olet uskonnollinen ihminen, niin miksi et tuota hoitomuotoa Petrille soisi? Vai pänniikö atten vastaus sinua? Eihän atte puhunut mitään siitä uskisten hulluudesta, ja eihän Petri mikään uskis ollut, vai mitä?

10. kristity Vierailija

Minun mielestänikään atte ei ollut oikealla asialla! Todellakaan ei kukaan uskonasioiden tähden sinänsä mene psyykkiseen hoitoon! Milettömän hulluja juttuja on ateisteilla! Uskon asiat eivät todellakaan ole meidän psyykkisen hoitotahon asioita, vaan niistä mennään papin puheille, se on oikea paikka!

11. atte Vierailija

Jos Petri olisi täällä kertonut, että oli etsinyt jumalaa ja oli nyt hänet löytänyt - hallelujaa - en olisi kehottanut häntä keskustelemaan terapeutin kanssa. Se olisi ollut niin sanotusti liian myöhäistä.

Petri kertoi etsivänsä jumalaa ja haluavansa uskoa, mutta ei ole siihen pystynyt. Hän itse mainitsi jopa olevansa käsityksiltään lähellä ateismia. Missään vaiheessa en nimitellyt Petriä hulluksi.

Kehotin Petriä etsimään asiallisesti koulutetun terapautin ja keskustelemaan asiasta hänen kanssaan.

Kylläpäs tein rumasti - hyi hyi minua.

Petri, tämä ketju voi itse asiassa kertoa sinulle aika paljon jumalista, uskosta ja uskovaisista sekä meistä kauheista ateisteista ;=)

12. kristitty Vierailija

Niin pappihan ei olekaan asiallisesti koulutettu omalle alalleen :) Mileltään sairaat menevät terapiaan! Jos on ongelmia uskon kanssa keskustellaan PAPIN kanssa!

PETRI EI OLIE MINUN MIELESTÄNI MIELELTÄÄN SAIRAS, EIKÄ SIKSI TARVITSE MEIDÄN PSYYKKISTÄ TERVEYDENHUOLTOAMME AVUKSI ONGELMIINSA!

Tästä ketjusta todella näkee mitä sinä ajattelet atte!

13. atte Vierailija

Psyykkistä terveydenhuoltoamme on tarkoituskin käyttää eri elämän kriisitilanteissa. Ihmiselle voi elämässään sattua erilaisia kriisejä, sairauksia, eroamisia, menetyksiä - myöskin elämänkatsomuksellinen kriisi on mahdollinen. Petri kuvasi mielestäni elämänkatsomuksellista kriisiään, koska hän haluaa ja yrittää uskoa jumalaan, mutta ei pysty siihen.

Kriisitilanteessa asiallisesti koulutetun terapeutin kanssa Petri voisi pohtia elämäntilannettaan, haluaan uskoa ja sitä, että ei pysty uskomaan.

Miksi sinä haluaisit KIELTÄÄ Petriltä terapia-avun vaikeassa tilanteessa? Millä oikeudella olet sitä tekemässä?

14. Ekdom Vierailija

Kuulin että mielenterveyspalveluiden käyttö kasvoi huomattavasti niinistön vaalitappion jälkeen. Osa saulisteista ei kestänyt varman voiton muuttumista tappioksi. Eli tähänkin saa apua terveydenhuollosta.

15. kristitty Vierailija

Minä en kiellä keneltäkään mitään! Jokainen tekee tahtonsa, eikä minun kieltoni vieraana ihmisenä netin kautta mitään merkitsikään kenellekään!

Mutta on se ärsyttävää, että kaikista uskovista ja uskon asioista kiinnostuneista halutaan tehdää psyykkisen terveydenhuollon potilaita sinun taholtasi! Etkö itse kestä sitä, että joku yhtä tänäkin päivänä haluaa uskoa ja tulla uskoon!

Nämä asiat nyt eivät vain kuulu sinne psyykkisen terveydenhollon puolelle, niissä riittää ihan vähempikin apua eli papin tai jonkun uskovan ihmisen apu!

16. Synekdokee Aatami Vierailija

""..kristitty:.kaikista uskovista ja uskon asioista kiinnostuneista halutaan tehdää psyykkisen terveydenhuollon potilaita...""

Kukahan tämän ""mielenterveyskirjoittelun"" täällä aloitti - ja sitä hilittömällä jeesusraivolla useassa ketjussa jatkaa - te hurskaat kristitityt, joiden mielestä ateistit ovat tietysti hulluja.
    Miksi tämä pieni vihjailukin avuntarpeesta nyt sitten taas nostattaaa vihaa? Kukahan täällä on kahjo?

17. Petri Vierailija

Kiitoksia vain kommenteista kaikille. Varmuuden vuoksi lähetin viestini myös toiselle palstalla missä pyörii paljon uskovia ja sain kymmeniä vastauksia :)

On varmaan hyvä että ihmisiä kehoitetaan hakemaan apua, jos on ongelmia. Monelle on korkea kynnys mennä ammatti-ihmisen luokse keskustelemaan, vaikka siitä olisi hyötyä.
    Itse en kuitenkaan koe olevani terapian tarpeessa. Olen ihan normaali työssäkäyvä ihminen, eikä minulla ole mitään erityisiä ongelmia. Hieman tuo kehoitus kuullostaa minusta ateistien liioittelulta :) Ehkäpä on hyvä miettiä kahteen kertaan ennenkuin ketään alkaa terapiaan toimittamaan, tai ainakin kysyä lisätietoja viestin lähettäneeltä. Ettehän halua tehdä johtopäätöksiä liian hätäisesti ???
    Pappeja löytyy joka paikasta esim, armeijasta, oppilaitoksista ja sairaaloista. Moni esim potilas joka on kiinnostunut uskonnosta haluaa keskustella sairaalapapin kanssa ja pohtia ""hengellistä tilaansa"". Ei näitä ihmisiä psykoterapiaan laiteta, eikä niille lääkkeitä määrätä sairaaloissakaan vaan heidät ohjataan sairaalapapin juttusille. Juuri tätä varten he ovat siellä olemassa.

Usko voi antaa ihmiselle paljon ja olla huomattava voimavara elämässä. Monet kertovat kuinka heidän elämänsä koki muutoksen ja sai uuden suunnan, kun he ottivat ""Jumalan mukaan elämäänsä"".
    Näistä uskovat kertovat paljon. Lisäksi kehoittavat rukoilemaan, lukemaan raamattua ja antamaan elämänsä Jumalalle. Uskomattomuutta pidetään ehkä lähinnä ateistien asenteesta johtuvana ongelmana. Halusin sanoa että vaikka ihminen suhtautuu uskontoon myönteisesti niin uskominen ja uskoontulo eivät välttämättä olekaan niin yksinkertaisia asoita kuin ehkä saatetaan olettaa.
    Siksi minua kiinnosti tietää miten neuvotaan ihmistä (ja suhtaudutaan tilanteeseen) joilloin halua on mutta ei uskoa sanottavasti.

Tällä palstalla on niin paljon riitelyä että pitkään seuraaminen saattaa aiheuttaa tarpeen ""psyykkiselle avulle"" :D

18. Slangi Aatami Vierailija

Ja vielä esimerkki eiliseltä hurskaan kristityn tavasta keskustella asiallisesti - kristittyjen omalla slangilla:

kristitty 14.3. 17:39

""Rupeet säkin sitten kale oleen pian sekoamispisteessä! Noin siinä käy, kun menee pää sekasin, ei se ateistin pää lopulta kuitenkaan näy kestävän! Sun arvostelukyky on tuhhoutunut jo, toivottavasti et ole vaaraksi läheisillesi vielä!""

Mitähän muuta tämä beduiiniusko tekee psyykelle?

19. Arto Tuunala Vierailija

John. 6:
    66 Monet Jeesuksen opetuslapset vetäytyivät tämän jälkeen joukosta eivätkä enää kulkeneet hänen mukanaan. 67 Jeesus kysyi niiltä kahdeltatoista: ""Aiotteko tekin lähteä?"" 68 Simon Pietari vastasi hänelle: ""Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat.

Ei kyse ole siitä, että sinun pitäisi itsestäsi repiä jotain uskoa, mitä sinusta ei löydy, et sinä itsestäsi uskoa löydäkään. Jumala antaa sinulle sen uskon määrän minkä yhdelle päivälle tarvitset , ei enempää. Mutta kyse on siitä HALUATKO kulkea yhdessä Hänen kanssaan jolla on iankaikkisen elämän sanat vai haluatko mennä pois. Eli kyse on mitä haluat tehdä, ei siitä saatko itsestäsi revittyä omatekoista uskoa. Eli siitä haluatko sanoa Jumalalle, että minä haluan sinun kanssasi tämän päivän kulkea.

Kristitylle: älä revi pelihousujasi näiden provojen takia, he jatkavat hajotustyötään niinkuin on kirjoitettu, et sinä sille mitään voi, he opettavat että seksiä saa harjoittaa vapaasti milloin haluaa ja kenen kanssa haluaa, mutta eivät ota vastuuta siitä että ihmisen avioliitto tällaisen seurauksena hajoaa, he opettavat että kännien vetäminen on luonnollista, mutta eivät ota vastuuta siitä, että viinasta ei ihminen enää pääsekkään eroon. He kieltävät kertomasta lapsille mitään Jumalasta, mutta eivät halua ottaa vastuuta siitä, että ihminen pilaa elämänsä ja kenties vielä sielunsakin.

20. kristitty Vierailija

Hyvin on tullut aatammin luettua mitä kristitty on kirjoittanut, sillähän ei sitten olekaan väliä mitä edellä on kirjoitettu :) Mä en vaan kuule aatami satu kuuluun niihin maan hiljaisiin kristittyihin, joka kiittää ja kumartaa; niin mistä; ei mistään!
    Kalella onkin tuo järki ollut aika pitkään aika hyvänä, mutta näköjään rupeaa näkymään kalellakin nämä täällä vietetyt vuodet olen huomannut viime aikoina.

21. Mitäkö? Vierailija

Ainakin se beduiiniusko on saanut yhden ateistin tältä palstalta täysihulluksi! Sen on tehnyt palstan kuuluisimmalle ateistin psyykeelle. On ottanut elämäntehtäväkseen omistautua uskonnolle koko olemuksellaan ja monet on todistamassa miten kovaa vauhtia järjen sammumminen sitten tapahtui. Itsestään etääntyneenä vielä kaiun tavoin kyselee sillon tällön "" mitähän beduiiniusko tekee psyykeelle...mitähän beduiiniusko tekee....mitähän beduiiini...mitähän ....""

22. inkeri Vierailija

Arto Tuunala
    ""...he opettavat että seksiä saa harjoittaa vapaasti milloin haluaa ja kenen kanssa haluaa, mutta eivät ota vastuuta siitä että ihmisen avioliitto tällaisen seurauksena hajoaa, he opettavat että kännien vetäminen on luonnollista, mutta eivät ota vastuuta siitä, että viinasta ei ihminen enää pääsekkään eroon. He kieltävät kertomasta lapsille mitään Jumalasta, mutta eivät halua ottaa vastuuta siitä, että ihminen pilaa elämänsä ja kenties vielä sielunsakin.""

En tiedä tällä palstalla yhtään ateistia/ei-uskovaa, joka olisi opettanut noita mainitsemiasi asioita. Sen sijaan ihmettelen uskovien keskusteluketjua seksuaalisuudesta avioliitossa, johon ei oikein tunnu löytyvän yhteistä selitystä Raamatusta, yksi pitää salittuna yhtä ja toinen toista, mutta kieltoihin suhde on aika ihmeellinen, eikä edes Raamattu pysty vakuuttamaan epätietoisuudessa eläviä pareja. Olen sitä mieltä, että elämänkatsomuspalstalla en lähtisi kovin yksityiskohtaisesti selittään asento- ja malliteorioita. Ateistin vastuuntunto ja vastuunkanto on varmasti yhtä korkea kuin uskovallakin, ilman 2000 vuotta vanhoja ihmisten kirjoittamia opetuksiakin.

Mieti mitä sanot, ettei tarvitse huomenna katua.

23. kysymysmerkki Vierailija

En ymmärrä palstan rähiseviä ateisteja. Mitä pahaa tai kamalaa siinä on että joku uskoo Jumalaan ja arvostaa hengellisiä asioita? Miksi se on kauheaa? Miksi uskoa vastaan pitää kynsin hampain taistella ihmisiä pilkaten?

24. inkeri Vierailija

Ei kai ateistit rähise. Jos vastauksesi oli minulle niin minä kommentoin edellisen kirjoittajan Arto Tuunalan syytöksiä ateistien opeista.

Kaksi vastakkaisnäkemystä maailmankuvasta, teismi-ateismi luo kyllä luonnostaan asetelman, jossa molemmat pyrkii selittään omaa näkemystään. Ei Jumalaan uskominen ole kamalaa vaan enemmän se herättää hämmästystä nykyään.

On muistettava, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tai väärää katsomusta, mutta kyseenalaistaa voi kaikkia. Toinen uskoo ennustajiin, näkijöihin, meedioihin, enkeleihin, jumaliin jne. ja toinen ei usko mihinkään mikä ei kiillä. Kuitenkin kaikki olemme inhimillisiä ihmisiä puutteinemme ja kuolemme samalla tavoin...lopettamalla hengityksen.

25. kysymysmerkki Vierailija

Inkeri ei ole ""rähisevä ateisti"" :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus