Hae Anna.fi-sivustolta

Miten tulla uskoon?

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Petri, 12.03.2006.

1. inkeri Vierailija

2. kale Vierailija

Järjestäni: Vieläkin Mensa puolittuisi, ei siis mitään hätää sieltäpuolen. :)

3. Ekdom Vierailija

En tiedä kenestä tämä Arto puhuu. Minulla on teini-ikäisiä lapsia. Seksistä on sanottu että oltaa varovaisia. Ehkäisysta on kerrottu. Alkoholia kumpikin lapsi inhoaa. Eivät halua kokeilla ...(vielä). Jumalaa ei ole kielletty eikä myönnetty kun sellaisen olemassaoloa ei ole todistettu. Jos on halua mennä seurakuntaan saa mennä oman halun mukaan.

4. atte Vierailija

Uskova nimimerkki kirjoitti (en muista kuka):

""""""""Minä en kiellä keneltäkään mitään!....

Nämä asiat nyt eivät vain kuulu sinne psyykkisen terveydenhollon puolelle, niissä riittää ihan vähempikin apua eli papin tai jonkun uskovan ihmisen apu!""""""""""""""

Onko tämä nyt esimerkki siitä sinun uskovan logiikastasi? Ensin kirjoitat, että et kiellä keneltäkään mitään. Sitten kuitenkin kirjoitat, että nämä asiat eivät kuulu psyykkisen terveydenhuollon puolelle. Etkö silloin juuri kiellä ihmistä sinne menemästä - koska hänen asiansa ei sinne kuulu?

5. atte Vierailija

Aloituksesi oli sellainen tyypiillinen uskonsa kanssa taistelevan ihmisen sekava kirjoitus. Paljoa et kertonut, mutta pyysit apua ja neuvoja uskoon tulemiseksi. Aloituksessasi ei ollut kappalejakoa, joten oletan, että se oli oikein tarkoituksella kirjoitettukin sekavaksi, koska kerran seuraavassa kirjoituksessasi kappalajaostakin jo kiitettävästi selviät.

Sitten vastauksia saatuasi kiität kaikkia - ja siirryt kritisoimaan ateistien intoa lähettää sinut terapiaan. Kerrot myös siitä, että pappeja löytyy keskusteluavuksi vähän joka paikasta - ja sen jälkeen kerrotkin, miten uskonto ja uskonnollisuus on niin positiivista. Loppukaneettina tulee vihjaus palstalaisten psyykkisen avun tarpeesta.

Et siis ollut rehellisesti apua pyytämässä, vaan testaamassa palstalaisia. Jos kerran pidät pappia parempana juttukumppanina kuin terapiakoulutuksen saanutta psykologia tai psykiatria, niin miksi ylipäätään sitten täällä kyselet apua tai neuvoa? Sinähän jo tiesit, mihin halusit ja voisit kääntyä. Et siis toisessa kirjoituksessasi enää ole vakuuttava epäuskossasi.

P.S. Vastoin käsityksiäsi terapeutin kanssa keskusteleminen kriisissä ei ole sama asia kuin psykoterapia ;=)

6. o:) Vierailija

Atte

Eikö ole oikein kysyä ohjeita uskon tielle löytämiseen juuri niiltä, jotka ovat itse löytäneet sen tien.

Eikö ole väärin vihjata tai suoraan ilmaista, että sellainen ihminen tarvitsee psykiatrin apua, ikäänkuin psykiatri olisi se, joka osaa neuvoa uskon tielle? Sehän ei ole psykiatrin tehtäväkään eikä hänellä ole taidollisia välineitä siihen ohjaukseen.

7. atte Vierailija

Kuten jo kirjoitinkin, Petri välitti aloituksessaan kriisiin joutuneen ihmisen tilannetta. Oli sekavia ajatuksia, ristiriitaa ja avunpyyntö.

Minä ohjaan ihmisen kuin ihmisen missä tahansa psyykkisessä kriisissä ammattiauttajan puheille. Teillä uskovilla vain tuntuu olevan sellainen vanhakantainen käsitys, että terapiakeskustelut olisivat vain ""hulluille"".

8. o:) Vierailija

atte kirjoitti:
    ""Minä ohjaan ihmisen kuin ihmisen missä tahansa psyykkisessä kriisissä ammattiauttajan puheille.""

Näin minäkin teen, ihan käytännössä. Itse asiassa olen juuri viime viikolla toimittanut yhden ihmisen psykiatriseen hoitoon diagnosoimani psykoosin vuoksi ja sitten käynyt ohjauskeskusteluja hoitohenkilökunnan kanssa. Edessä on pitkä eheytymisen tie, joka vaatii paljon hoitavalta henkilökunnalta ja taustaryhmiltä. Lisäksi oikean lääkehoidon löytäminen on monesti vaikeaa, mutta ei mitenkään mahdotonta asiansa hallitseville ammattilaisille.

Nytpä onkin kysymys alkuperäisen kirjoittajan kysymysten pohjalta aivan eri asiasta, nimittäin uskonnollisesta heräämisestä, Jumalan kutsuun vastaamisesta ja miten sille tielle astutaan. Tietysti ateistit mielellään rinnastavat kaiken uskonnollisuuden mielisairaudeksi, tietämättömyyttään ja typeryyttään, koska ovat varsin tietämättömiä ihmismielen rakenteesta. Tietämättömyydestä ei voi ketään rangaista, vain ohjata etsimään lisää tietoa oikeista lähteistä. Esimerkiksi uskonnosta ja uskosta saat varsin kattavan tietopaketin www. evl.fi -sivuilta tai sitten monien vapaiden uskonsuuntien sivuilta.

Alan ammattilaisena tiedän varsin hyvin, mitä on kriisit elämässä ja miten ne tunnistetaan ja erotetaan toisistaan ja miten tunnistetaan erilaiset häiriötilat ja psyykkiset sairaudet. Tiedän myös, että uskonnollinen kriisi ei ole psykiatrian piiriin kuuluva ongelma.

Onneksi kirjoitit sanan ""hullu"" lainausmerkeissä. Kuitenkin tuntuu, että olet aiheessa täysin ulalla.

9. Ekdom Vierailija

Mihin uskoon sinun "" eheyttämäsi "" halusi kääntyä ?

10. o:) Vierailija

Uskoon???!!! Huomaan, että et sinäkään ymmärrä mitään ja silti olet heittämässä herjaa vakavassa asiassa.

Psyykkisissä sairauksissa on kyse mielemme meille tekemistä kepposista, joita emme osaa itse käsitellä.

Ole turvallisella mielellä, asiakas on asiantuntevissa käsissä, psykiatrisessa sairaalassa jossain päin Suomea.

11. atte Vierailija

""""""""Itse asiassa olen juuri viime viikolla toimittanut yhden ihmisen psykiatriseen hoitoon diagnosoimani psykoosin vuoksi ja sitten käynyt ohjauskeskusteluja hoitohenkilökunnan kanssa.""""""""""

Olet itse diagnosoinut psyykoosin jollakin ihmisellä. Sitä ollaan sitten ammattilaisia, vai ;=)

""""""""""""Nytpä onkin kysymys alkuperäisen kirjoittajan kysymysten pohjalta aivan eri asiasta, nimittäin uskonnollisesta heräämisestä, Jumalan kutsuun vastaamisesta ja miten sille tielle astutaan.""""""""""""""

En ole neuvonut Petriä hakeutumaan psykiatriseen hoitoon enkä diagnosoinut häntä psykoottiseksi.

""""""""""""""""""""""""Tietysti ateistit mielellään rinnastavat kaiken uskonnollisuuden mielisairaudeksi, tietämättömyyttään ja typeryyttään, koska ovat varsin tietämättömiä ihmismielen rakenteesta.

Pelkästään tämän palstan perusteella voidaan kyllä perustellusti väittää, että nimenomaan uskovaisilla nuo perustiedot ihmisen psyykestä puuttuisivat. Pahimmillaan uskovaiset ymmärtävät esim. psyykkisen sairauden pahojen henkien vallassa olemiseksi.

""""""""Tietämättömyydestä ei voi ketään rangaista, vain ohjata etsimään lisää tietoa oikeista lähteistä.""""""""

Aivan. Juuri siksi ehdotinkin Petrille terapiakoulutuksen saanutta ammatti-ihmistä keskusteluavuksi.

""""""""""""""Alan ammattilaisena tiedän varsin hyvin, mitä on kriisit elämässä ja miten ne tunnistetaan ja erotetaan toisistaan ja miten tunnistetaan erilaiset häiriötilat ja psyykkiset sairaudet. Tiedän myös, että uskonnollinen kriisi ei ole psykiatrian piiriin kuuluva ongelma.""""""""""""

Kuitenkin itse kirjoitat niistä sekavasti, joten ""ammattilaisuutesi"" ei vakuuta.

En koskaan kirjoittanut Petrin olevan esim. psyykkisen sairauden kourissa. Ihmisen eri elämänkriiseissä - mihin elämänkatsomuksellinenkin kriisiytyminen myös kuuluu - voi keskusteluapua hakea esim. mielenterveystoimistossa työskentelevältä psykologilta.

Psykiatrilla, joka työskentelee esim. psykiatrisella osastolla ei välttämättä ole lainkaan terapiakoulutusta, vaan ainoastaan lääkärinkoulutus ja erikoistuminen psykiatriaan. Mutta tämänhän sinä tietysti tiedätkin, ""ammattilainen"" kun olet ;=)

""""""""""""""""Onneksi kirjoitit sanan ""hullu"" lainausmerkeissä. Kuitenkin tuntuu, että olet aiheessa täysin ulalla""""""""""""""

Niin, tuo hullu-sanahan ja sen tyylinen nimittely nostettiin tässä ketjussa esiin nimenomaan uskovaisten taholta.

Kun väität minun olevan täysin ulalla asiasta pitäisi sinun itsesi kyetä hieman vakuuttavammin se väitteesi toteen näyttämään.

12. o:) Vierailija

""Olet itse diagnosoinut psyykoosin jollakin ihmisellä. Sitä ollaan sitten ammattilaisia, vai ;=)""
    -mihinkähän psykiatriseen sairaalaan kirjoitetaan siään ilman diagnoosia ja lähetettä?

""En ole neuvonut Petriä hakeutumaan psykiatriseen hoitoon enkä diagnosoinut häntä psykoottiseksi.""
    Suosittelit psykiatrista hoitoa, mutta uskonnollinen kriisi ei kuulu psykiatrian piiriin.

""Pelkästään tämän palstan perusteella voidaan kyllä perustellusti väittää, että nimenomaan uskovaisilla nuo perustiedot ihmisen psyykestä puuttuisivat. Pahimmillaan uskovaiset ymmärtävät esim. psyykkisen sairauden pahojen henkien vallassa olemiseksi.""
    Jos tätä palstaa lukee, puuttuu lähes jokaiselta perustiedot psyykkisistä sairauksista. Itse asiassa psyykkisesti sairaalta itsestään tuntuu, että on olemassa todellisia pahoja henkiä hänessä tai toisissa.

""Psykiatrilla, joka työskentelee esim. psykiatrisella osastolla ei välttämättä ole lainkaan terapiakoulutusta, vaan ainoastaan lääkärinkoulutus ja erikoistuminen psykiatriaan. Mutta tämänhän sinä tietysti tiedätkin, ""ammattilainen"" kun olet ;=)""
    Ko. sairaalassa on sekä psykiatreja että terapeutteja, pitäähän sinun se tietää.

Väitin, että uskonnollinen kriisi ei ole psykiatrien hoitoon kuuluva toimenpide. Todista toisin, jos olet pätevämpi alalla!

13. Petri Vierailija

""Aloituksessasi ei ollut kappalejakoa, joten oletan, että se oli oikein tarkoituksella kirjoitettukin sekavaksi, koska kerran seuraavassa kirjoituksessasi kappalajaostakin jo kiitettävästi selviät.""

Aina ei yksinkertaisesti ole aikaa kirjoitella paljon ja kiinnittää huomiota jonkun lyhyen viestin kappalejakoon. Eikai näille palstoille kirjoittamisen tarvi olla samaa tasoa kuin jossain ""koulutehtävissä"". Jotenkin tuntui ettei itsestään tarvitse paljon kertoa tämän asian vuoksi. Näitä samoja kysymyksiä pohtivat monet muutkin ja varmasti niihin löytyy ihan ""yleisiä näkemyksiä"" vastaukseksi paljon.

""Sitten vastauksia saatuasi kiität kaikkia - ja siirryt kritisoimaan ateistien intoa lähettää sinut terapiaan. ""

Tottakai kiitän. On mukavaa että ihmiset kirjoittavat ja olen siitä iloinen.Tyhjä ketju olisi ollut ikävä. Eihän oman mielipiteen sanominen ole epäsoveliasta kritiikkiä vaan se vie keskustelua eteenpäin. Pakkohan minun on kertoa näkemykseni.

""Jos kerran pidät pappia parempana juttukumppanina kuin terapiakoulutuksen saanutta psykologia tai psykiatria,""

Ei tietenkään. Tarkoitan vain ettei ole tarkoituksenmukaista ohjata uskovaa/uskonnosta kiinnostunutta ihmistä siksi psykiatrille. Tietysti jos uskonto aiheuttaa paljon ahdistusta on tilanne toinen. Luulen että papitkin koulutettuina ihmisinä tietävät milloin ihminen on ohjattava esim psykiatrille.

""niin miksi ylipäätään sitten täällä kyselet apua tai neuvoa? ""

Miksi itse olet täällä? Entä muut? Keskustelupalstoilta on kiva lukea muiden mielipiteitä ja ajatuksia. Täältä voi saada uskovaisten ihmisten ja ateistien näkemyksiä.

Lukisit viestejä vähän suurpiirteisemmin. Tuntuu vähän hiuksien halkomiselta tämä touhu :)

14. atte Vierailija

o.):lle

Kirjoitin aivan selvästi, että suosittelein petrille keskustelua terapia-koulutuksen saaneen ammatti-ihmisen kanssa, esim. psykologin tai psykiatrin. En siis ollut passittamassa Petriä psykiatriseen hoitoon, en psykoteapiaan enkä psykiatriselle osastolle.

Petrille

""""""Eikai näille palstoille kirjoittamisen tarvi olla samaa tasoa kuin jossain ""koulutehtävissä"".""""""

Mainitsin kyllä muitakin esimerkkejä kuin kappalejaon siitä, että tämän ketjun aloituksesi oli sellainen, että todellakin kuvittelin sen kirjoittajan olevan sellaisessa elämänkatsomuksellisessa kriisissä, että suosittelin hänelle keskusteluja terapia-koulutuksen saaneen ammatti-ihmisen kanssa.

Mitään vaatimuksia tänne kirjoitettavien tekstien tasosta ei tosiaankaan ole, mutta jokainen jättää kuitenkin omassa atekstissään tahtomattaankin merkkejä omasta itsestään. Koska sinä, Petri, nimenomaan kyselit apua ja neuvoja aloituksessasi ja samalla kirjoitit sekavasti, oletin sinun olevan kriisissä. Myöhemmin kerroitkin, että lähinnä testasit palstalaisia aloituksellasi. Menin siis lankaan, myönnän sen.

""""""Pakkohan minun on kertoa näkemykseni.""""""

Aloituksesi vilpittömän tuntuinen kirjoitus vain ei käynyt yksiin seuraavan kirjoituksesi kanssa. Näkemyksesi oli jo valmis - et tarvinnut apua niin kui n alussa esitit.

""""""Lukisit viestejä vähän suurpiirteisemmin. Tuntuu vähän hiuksien halkomiselta tämä touhu :)""""""

Jos missaan jotakin vähemmänkin tähdelistä, niin johan heti haloo nousee. Yritän siis lukea tarkkaan, se on ihan luonteenomaista minulle.

15. Robinne Vierailija

huoh.
    Mielipiteeni tästä psykologille suosittelusta on nyt sellainen,että mikä ettei siellä voisi puhua kaikenlaisista asioista. Näkisin esim.psykologin ihmisenä,jolla on objektiivisempi näkökulma asioihin,kun useimmilla muilla. Hän kuuntelee ja analysoi,ja näin saa ihmisen parhaassa tapauksessa ajattelemaan asiaa useammalta näkökannalta. Verrattuna esim.pappiin,joka suurella todennäköisyydellä katsoo asiaa vain uskonnon näkökulmasta,psykologi voi tuoda asioille taustan ja syyn. Siksi ei tarvitse kärsiä mistään ongelmasta tai mielen sairaudesta jotta voisi mennä psykologin pakeille. Mielestäni sinne voi mennä hakemaan ajatuksilleen selkeyttä. :)

16. terkkuja Vierailija

onpa tämä outo ketju. ymmärrän hyvin petriä, monilla ihmisillä on varmaan samanlainen tilanne. olin itsekin oikeastaan ateisti, ennen kuin sain tietää, että jumala on olemassa. se tapahtui aika erikoisten kokemusten myötä ja yllättäen.

on se tosiaan vaikeaa uskoa vaan ilman todisteita. itse en osannut, enkä tiedä miten voisin neuvoa muitakaan uskomaan. ehkä kannattaa ottaa rennosti ja pitää mieli avoimena kristinuskolle, eikä yrittää pakottaa itseään.

tässä eräs yksinkertainen ehdotus: voit pyytää/rukoilla jumalalta ohjausta siihen, että uskoisit jumalaan ja kristukseen!

ja mietiskele vaikka, mikä omasta mielestäsi on elämässä tärkeää ja miten voisit kehittyä paremmaksi ihmiseksi jne, ehkä se usko tulee sitten ajan myötä. älä kuitenkaan hurahda itämaisiin uskontoihin tms, mutta oikeasti kristinuskossa on yhtä paljon mystiikkaa kuin niissäkin, mutta takuulla turvallisessa muodossa.

yritä lukea raamattua ns uusin silmin; ei luettelomaisena tarinana jeesuksen elämästä tyyliin hauki on kala, kuten koulussa opeteaan. yritä selittää sen oppeja omin sanoin.

itse kiteyttäisin vanhan testamentin: älä ole yhteydessä (alhaiseen) henkimaailmaan (ps, se on se, johon spiritismi ja ennustaja ovat yhteydessä, ja jotka tyydyttävät ihmisten maallista uteliaisuutta. hyvä henkimaailma on jumalan enkeleitä ja vastaavia jumalan henkiä, jotka ohjaavat ihmistä kohti jumalaa ja hyvyyttä.)

uuden testamentin pääsisältö on mielestäni: jos et seurannutkaan vanhan testamentin ohjetta ja jouduit vaikeuksiin, niin kristus auttaa, hän on ainoa, joka varmuudella voittaa pahan ja voi auttaa siinä meitä ihmisiäkin.

17. Ekdom Vierailija

Voiko joltain rukoilla ja pyytää ohjausta siihen että jumala ja jeesus eivät ole olemassa ?

18. maailmanseuraaja Vierailija

katso vaikka täältä
    https://opko.fi/vip/mitentullaanuskoon.html

19. minä näin Vierailija

En ole uskovainen, mutta uskon. Eikä minulla ikinä ole ollut mitään ongelmia uskoni kanssa. Ei sitä ole pakko toisille tuputtaa. Uskoo ja rukoilee omassa hiljaisuudessaan, vaikka sanomaa tulisi levittää kaikille. Mutta minä näin.

20. Mintsu Vierailija

21. Mintsu Vierailija

Hei Petri,
    Tämä on onneksi tehty ihmiselle todella helpoksi. Riittää, kun pyytää pahoja tekojaan (syntejä - niitä me kaikki olemme tehneet!) anteeksi ja pyytää Jeesusta astumaan sydämeen. Vaikkei tuntuisi yhtään miltään, niin se toimii ja antaa vähitellen sydämeen rauhan, jota ei voi saada mistään muualta!
    Kaikea hyvää sinulle, Petri!

22. Seitsemän Vierailija

Jos olet kiinnostunut uskonasioista, haluat tulla kristilliseen uskoon, suosittelen katsomaan TaivasTV7 kanavaa, joka on suomenkielinen kristillinen tv-kanava.
    Kaapelitalouksissa kanavapaikka 65
    Seiskalla on paljon ohjelmia ja todistuksia uskoontulemisesta ja uskosta, Raamatunopetusta, haastaatteluja ja keskusteluohjelmia, sekä kotimaisia että ulkomaista opetusta. Pyörii 24h/vrk. voi katsoa myös netin kautta.
    Katsominen ei maksa mitään.

www.tv7.fi

23. Seitsemän Vierailija

Koetko että Jumala kutsuu sinua? Voit jättäytyä Herralle eli tulla uskoon vaikkapa tämän valmiin rukouksen sanoin. Siunausta!

www.tv7.fi/vod/player/3219

Nämä merkit paljastavat, että sinut on kasvattanut vahva nainen

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri