Hae Anna.fi-sivustolta

Miten tunnistaa narsistinen äiti?

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä syväkuu, 31.07.2011.

1. Lila Vierailija

2. vierailija Vierailija

3. nona Vierailija

Eriarvoisessa asemassa pitäminen on osa hajota ja hallitse -strategiaa. Tuskin siitä lopulta suosikkikaan höytyy, jää ressukka kiinni narsistiin, päin vastoin kuin me väliinputoajat, jotka itsenäistymme.

4. vierailija Vierailija

Hyvät kohtalotoverit,

Onko kenelläkään kokemusta turvakiellon hakemisesta narsistisia piirteitä ilmentävälle vanhemmalle? Olen irroittautunut väkivaltaisesta narsistisesta vanhemmasta ( vanhemmista) vuosikausia sitten ja muuttanut kauas, mutta vielä vaan vainoaminen jatkuu. Olenkin miettinyt, että milloinkohan taas paine purkautuu, kun olen saanut olla yllättävänkin rauhassa. Nyt minua uhkaillaan poliisilla ja tunkeutumisella kotiini minun tahtoni vastaisesti. Myös miestäni uhkaillaan. Sellaisia epämääräisiä uhkauksia ja niin julmaa puhetta, että kun annoin erään ammattilaisen kuunnella nauhoittamaani puhelua, niin hänkin kauhistui. Olen niin loppu ja totaalisen väsynyt tähän pelkäämiseen. Olen miettinyt jopa ulkomaille pakenemista, mutta en haluaisi lähteä siihen, jollei pakko. Toisaalta Suomessakaan ei ole minkäänlaista turvaverkkoa. :’(

5. vierailija Vierailija

Oletko jo laittanut kaikki yhteystietosi salaisiksi? Se onnistuu netin kauttakin, auttaa ainakin vähän. Omat osoite- ja puhelinnumeroni ovat salaisia, eikä minua siten tavoita nekään ihmiset, joiden yhteydenotoista olisin ehkä iloinen!

Jos mahdollista, vaihda puhelinnumero, asunto ja ehkä jopa paikkakuntaakin Suomessa. Työnantajalle voi myös ilmoittaa, että yhteystietojanne ei saa antaa kenellekään kysymättä siihen lupaa teiltä itseltänne.

En tunne tuota mainitsemaasi turvakieltoa, kannattaa kysyä vaikka poliisista, miten se sinua auttaisi ja millä tavoin sellaisen saa. Poliisilla uhkailu on oikeastaan aika hupaisaa, silloinhan olet turvassa siltä uhkailijalta.

6. vierailija Vierailija

Kiitos tästä viestiketjusta! Tämä on voimavarana monille! Hyvää äitienpäivää huomenna kaikille tyttärille, äideille, pojille jne. Elämä voittaa kaikista traumoista, kärsimyksistä ja kolhuista huolimatta. Ikääntyminen itse, oma rakkaudellinen vanhemmuus ja oman narsistiäitini luonnollinen poismeno ovat kääntäneet asiat hyvin paljon vahvuuksiksi. Se mikä ei tapa, se vahvistaa.

7. vierailija Vierailija

Kaunis kiitos sinulle vastauksestasi. Turvakiellon saa maistraatista esittämällä pätevän syyn. Uhkaukset ovat taas jatkuneet tällä viikolla. Aikovat olla yhteydessä viranomaisiin. Täytyy kyllä miettiä tuota muuttoa, mutta raskasta on paeta.

Voimia tähän päivää kaikille henkisesti äidittömille aikuisille lapsille. Olette tärkeitä <3

8. nona Vierailija

Pitäkää itsestänne huolta!

9. vierailija Vierailija

Soitin Rikosuhripäivystykseen. Siellä ei oikein tunnuttu ymmärtävän asiaa. Ihmettelivät kovasti miksi vanhempani puhuvat ja tekevät tiettyjä narsistille tunnusomaisia juttuja. Koska vanhempi ei ole uhannut terveyttä tai henkeä, vaan uhkaa tulevansa väkisin asuntoon viranomaisten avulla, niin vaikutti siltä, että tämä ei ole mitään sen suurempaa. Voisin yrittää lähestymiskieltoa, mutta siinä pitäisi istua oikeudessa vakuuttavan vanhemman kanssa. Kuullostaa vahingoittavan lisää. Minulle suositeltiin terapiaa (sopii hyvin, kun vanhempani solvaa minua hulluksi, vaikka en olekaan) ja salaista puhelinnumeroa. Olo tuntui niin ohitetulta. Vanhempani on ollut fyysisestikin väkivaltainen koko lapsuuteni, joten koen, että uhka on todellinen. Olen aivan peloissani ja stressitaso on niin korkea, että tuntuu, että henki lähtee. Täytyy kai sitten vaan yrittää ajatella positiivisesti ja odottaa hänen vierailuaan. Mitenköhän saisin ajateltua tämän pelon pois..

10. nona Vierailija

Ei niistä voi tietää, kuka on oikeasti vaarallinen, mutta uskooko narsistien sekoilua viranomainenkaan? Sukulaiset uskovat laiskuuttaan, mutta näkeekö ammattilainen eron täysjärkiseen?

11. vierailija Vierailija

Hei nona, kiitos vastauksestasi :) Sehän se tosiaan onkin, että narsismia käytännön tasolla tuntemattomat ihmiset uskovat heitä helposti. Olen kuullut lukuisia tarinoita esim. surullisista huoltajuustaisteluista, joissa täysin alistettu uhri saadaan näyttämään huonolta ja homma kääntyy narsistin voitoksi. Siksi ei pitäisi olla yllättynyt, että ei oikein kokenut tulleensa ymmärretyksi. Voikin olla turvallisempaa vältellä konflikteja viimeiseen asti ja poistua takavasemmalle.

12. nona Vierailija

Välttelyyn olen itsekin päätynyt. Puhukoot mitä puhuvat, mutta mitään oikeutta niillä ei mun tietohin tai tekemisiin ole. Narsisti ei omasta mielestään ole vastuussa mistään, mutta pitää itseään oikeutettuna kaikkeen, ja suuruudenhullut jorinat ovat sen mukaisia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri