miten tuon saa nukkumaan öisin paremmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsy"

Vieras
Väsyttää... Taas ollut neljästä asti enemmän tai vähemmän hereillä. Vauva on reilu 3kk ja tuntuu, että yöunet on koko ajan vaan huonontuneet ja huonontuneet. Keskimäärin menee kasin maissa nukkumaan, nukkuu sen kolme, satunnaisesti jopa neljä tuntia, syö, nukkuu kaks tai kolme tuntia ja aloittaa sen jälkeen about tunnin välein kitinän. Viiden ja kuuden välillä en saa sitä enää edes hetkeksi torkahtamaan vaan on noustava. Näin kirjoitettuna ei kuulosta paljolta, mutta mulle alkaa olla jaksamisen rajoilla.

Mitä mä teen väärin? Varmaankin kaiken. Esikoinen kun on kyseessä... Nukutan yleensä rinnalle, kun muuten ei suostu. Päivällä on nukahtaminen aina yhtä tappelua, miksei siis myös yöllä. Yöllä tyrkkään tissiä suuhun joka kitinään. Olen yleensä niin väsynyt, että se menee ihan tiedostamatta, vaikka olisin yöllä päättänyt, että nyt en anna, eihän sillä nyt koko ajan nälkäkään voi olla. En vaan jaksaa edes yrittää mitään muuta. Tuskinpa se pelkällä sylillä rauhoittuisikaan. Samassa sängyssä nukutaan.

Vähän olen yrittänyt saada rytmiä myöhemmäksi, hetki sitten se sammui jo seittemältä ja heräsi neljän jälkeen. Ei hyvä, mun kipuraja on siinä kuuden korvilla. Silloin pystyn heräämään.

Miks muitten vauvat nukahtaa somasti itsekseen? Pitääkö mun odottaa vielä toinen kolme kuukautta että saan kokeiltua jotain unikoulua? Tiedän, tiedän, ei sais valittaa, mutta mun univelkakiintiö alkaa olla täynnä ja musta tuntuu vahvasti, että mä itse oon tehnyt tästä näin ison ongelman. Sais edes syömään tuttia niin voisi sitä lutkuttaa.

Kiitos vastauksesta. Ihan kaheksalta en osaa nukahtaa, mutta yhdeksän jälkeen heti. Sikti en saa tarpeeksi unta ja aamuyöllä itketään monesti vauvan kanssa yhdessä. Päikkärit harvoin onnistuvat, kun tuo nukkuu lähinnä liikkeessä (vaunut, reppu, auto, jumppapallo), eli kun minä liikun. Ihan satunnaisesti saan nukahtamaan viereen. Mä en tiedä missä välissä tää muuttu tämmöseks välineurheiluks. Kaikki mahdolliset virheet on tehty. Lohduttaudun sillä, että jossain perheissä nukutaan vielä vähemmän.

Valitettavasti en osaa neuvoa. Meillä alettiin nukkua paremmin vasta tissittelyn loputtua 1,5v:nä. Siihen saakka normi yö tarkoitti 6-8 herätystä 7 tunnin yöunen aikana. Tsemppiä.

Voi ei :/ Voin vaan kuvitella et on vaikeaa ja oot jaksamisen äärirajoilla. ittellä on reilu 3kk ikäinen poika joka nukkuu yöt läpi, menee siis 19.00 illalla nukkumaan ja nukkuu aamu 5 asti. Onko teillä säännölliset rutiinit? Meillä tein heti alusta asti selväksi pojalle et yöllä en seurustele, eli kun poika heräsi, en puhunut enkä laittanut valoja päälle. syötin vaan maidon ja laitoin omaan pinnasänkyyn. en vaihtanut vaippaakaan ku vasta aamulla ellei ollut ihan pakko. Kokeile nukuttaa omaan sänkyyn, illalla vaihdat yövaatteet päälle, sen jälkeen kun alkaa yöunille niin teet niinku mäki ettet seurustele vauvan kans ku vasta aamulla. Yöllä kun herää syömään niin maito vaan ja heti takaisin sänkyyn, Voi viedä muutaman yön ennenkuin hoksaa ettei yöllä ookkaa niin "kivaa" ku päivällä. älä opeta nukahtamaan tissille, joudut aina nukuttamaan tissille ku se sen oppii, herätä vaikka jos nukahtaa ja viet sänkyyn ja opetat nukahtamaan itsekseen.

Kiitos sympatiasta, mutta tää on se aamun polttava kysymys: miten tuon ikäisen saa nukahtamaan itsestään kun on jo rinnalle tottunut? Aamuyöllä kitistää sitten vähän masua kun on ähky kaikjesta syömisestä, mutta kun ei muuten jatka ollenkaan unia. Mikä silloin auttaa? Melkein tekee mieli kokeilla jo korviketta josko sais vähän pidempiä unia.

Mä kokeilisin vaan syönnin jälkeen havahduttaa sen verran hereille että huomaa kun siirretään sänkyyn. mun on toisaalta paha täällä huikkia neuvoja ku poika on ollut korvikkeella alusta alkaen, itse olisin halunnut imettää mutta lääkärien kans päädyttiin korvikkeeseen. Mutta poika nukahti monesti syliin pullo suus, herätin sen verran et huomas ku siirrettiin sänkyyn ja nukahti sinne itsekseen. Meilläkään ei tutti oo kelvannu missään vaiheessa. Ei kannata joka kitinään reagoida, sitte vasta ku itkee oikeasti niin annat maitoa. Toivottavasti saat vauvan nukkumaan pitempiä pätkiä, mulla ainaki olis hermot kireällä jos ei sais nukkua.

No minä taas kokeilisin joku ilta antaa iltamaito pullosta, jotta saa kunnolla masunsa täyteen. Mulla ei aina riittänyt maito illalla ja jos söi huonosti, niin heräili sitten pitkin yötä. Ja tätä teki piiiiitkään, ennenkuin älysin antaa illalla maidon pullosta. Sen jälkeen alkoi pätkät pidentyä ja itselle ehti nousta maito aamuyöksi, kun ekan kerran söi. Kannattais kokeilla, ei se sun imetystä kaada, vaikka varmaan kohta mulle sataakin p*skaa niskaan... :D

Voi ei :/ Voin vaan kuvitella et on vaikeaa ja oot jaksamisen äärirajoilla. ittellä on reilu 3kk ikäinen poika joka nukkuu yöt läpi, menee siis 19.00 illalla nukkumaan ja nukkuu aamu 5 asti. Onko teillä säännölliset rutiinit? Meillä tein heti alusta asti selväksi pojalle et yöllä en seurustele, eli kun poika heräsi, en puhunut enkä laittanut valoja päälle. syötin vaan maidon ja laitoin omaan pinnasänkyyn. en vaihtanut vaippaakaan ku vasta aamulla ellei ollut ihan pakko. Kokeile nukuttaa omaan sänkyyn, illalla vaihdat yövaatteet päälle, sen jälkeen kun alkaa yöunille niin teet niinku mäki ettet seurustele vauvan kans ku vasta aamulla. Yöllä kun herää syömään niin maito vaan ja heti takaisin sänkyyn, Voi viedä muutaman yön ennenkuin hoksaa ettei yöllä ookkaa niin "kivaa" ku päivällä. älä opeta nukahtamaan tissille, joudut aina nukuttamaan tissille ku se sen oppii, herätä vaikka jos nukahtaa ja viet sänkyyn ja opetat nukahtamaan itsekseen.

Fiksu vastaus :) Ehdottomasti ne päivittäiset rutiinit ja rauhallinen valaistus/ilmapiiri ennen kuin vauva menee nukkumaan niin se hoksaa hyvin äkkiä että nyt mennään nukkumaan. Ap kysyi kai jossain vaiheessa että miten sen vauvan saisi nukahtamaan itsekseen? Minä voisin sanoa siihen että vaikkapa hymiset jotain tuttua laulua vauvallesi kun laitat hänet sänkyyn ja silittelet hänen masua varovasti niin saattaapi nukahtaa (oma poikani nukahti aina tähän pienenä) Se öinen kitinä ja heräily voi johtua myös mahanpuruista... että maitohappobakteereja kannattaa antaa (Reladrops). Meidän poika oli kyllä hassu vauva.. hänen piti saada kuunnella radio rockia läpi yön (tosi hiljasella) jotta jaksoi nukkua aamuun asti :D ...mikään pop kanava ei käynyt, ehkä sen takia että oli tottunut kuulemaan rock henkistä musiikkia jo masuaikoina?.. Mutta siinäkin voisi olla yksi konsti :D Että kuunnelluttaa vauvalle lempimusiikkiaan yöllä jotta nukkuisi paremmin (se tasainen ääni auttaa aina, kuten sanoit että nukkuu päivällä kun olet itse liikkeellä). Toivottavasti näistä nyt olisi edes jotain apua =) Vaikea sanoa tarkalleen kun kaikki vauvat ovat niin yksilöllisiä =) Onnea nukkumishommiin! :) Uni on tärkeää, nukkuisin itsekkin vaikka parhaimmillaan talviunta jos vain saisin :D

Kiitos lisävastauksista. Käytiin vielä tunti nukkumassa sängyssä. Ai että teki hyvää.

Mä yritän melkein joka ilta tuota ilman tissiä nukuttamista. Menee hyvin pian kitinäksi ja siitä heti viidessä sekunnissa hysteeriseksi huudoksi. Ei siis todellakaan osaa yksin nukahtaa. Lisäksi me asutaan kahta kotia, ja reissupäivinä menee useampi tunti eri kulkuvälineissä. Yritä siinä sitten pitää rytmiä yllä. Päiväunien kanssa en ole saanut vielä mitään kunnon rytmiä aikaiseksi, mutta varmaan omaa saamattomuuttani/väsymystäni. Tuo selvästi tarvitsee tosi paljon unta, mutta kun en aina heti jaksa olla lähdössä ulos tai ottaa vauvaa reppuun. Projekti nukun nätisti liikkumattomissa vaunuissa- on vielä pahasti kesken myös.

Mistä mä tiedän mikä on tuon lempimusiikkia? :) No, enää toiset kolme kuukautta niin voi aloittaa unikoulun jos siihen mennessä ei ole parantunut unet.

Ei sinun tarvitsekkaan kaikkea jaksaa, se on raskasta jos ei saa nukkua tarpeeksi ja sinulla tuntuu muutenkin olevan ns "kädet täynnä".. Vauvan lempimusiikinhan sinä päättelet aika helpostikkin :D Yleensä ne pitävät sellaisesta mitä äitikin kuuntelee kun on tottunut jo masussa sellaista kuuntelemaan, kokeilkaa toki vaikka siinä päiväaskareiden yhteydessä laittaa radio soimaan ja tarkkailet miten lapsi reagoi :)
Tuosta ilman tissiä nukuttamisesta.. Lapsesi siis muuttuu hysteeriseksi vaikka sinä olisit siinä vieressä kuitenkin? Hän on kai sitten todellakin niin tottunut siihen tissin kanssa nukkumiseen että ehkä siitä täytyy tavallaan vieroittaa pikkuhiljaa pois.. jos lypsät tuttipulloon rintamaitoa ja kokeilet sillä tavalla sitä antaa syödä aina ennen nukkumaan menoa ja jos hän sitten siihen nukahtaisi? tai sitten puolet tissistä ja loput pullosta?
Se unikoulu voikin olla hyvä idea jos ei tosissaan muu auta, kaikkihan me ollaan erinlaisia :)
Muista kärsivällisyys kuitenkin kaikkiin kokeiluihin, ei se heti yhdestä kerrasta onnistu kun vauva hoksaa että "hetkinen..ei tämä yleensä näin mene"... Tärkeää on myös että itse rentoudut! Lapsi kyllä aistii sen jos olet stressaantunut tai väsynyt. Ota aikaa myös itsellesi ja rentoudu. Vaikka tuoreesta äidistä tämä varmaan tuntuu aivan mahdottomalta kun pitää kokoajan olla tekemässä jotain.. Itse ainakin tein vain ne välttämättömät päivisin kun lapsi oli pieni ja koitin ottaa itse rennosti aina välillä jotta jaksaisi sitten iloisin mielin touhuta vauvan kanssa :)

[QUOTE="vieras";25726663]"Tuon.." ja lapsestasi puhut.[/QUOTE]

Juu ja minä sanon, että se. Oumaigaad, olen kamala äiti! :D

Unikoulusta vielä, että ei ennen, kuin lapsi on 6kk! :)

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25726214:
niin ja se perhepeti on oivallinen keksintö

Mua ärsyttää kun tätä pidetään jonain absoluuttisena ratkasuna aina täällä. Perhepeti on meillä toiminu vaan keskimmäisen kanssa, kuopus ei nuku yhtään jos sen ottaa viereen, vaan hän tulee todella levottomaks.

Suosittelen minäkin opettamaan pikkuhiljaa nukahtamaan ilman tissiä. Siis imetät illalla ihan unen rajamaille ja sitten tissi varovasti pois, lapsi sänkyyn. Toista niin monta kertaa että viimein nukahtaa. Jos siis alkaa huutaa, annat tissin uudestaan ja uusi yritys kun on rauhoittunut. Voi mennä kymmeniä kertoja ekana iltana, mutta uskoisin että useimmat vauvat oppivat.

Ei kannata odotella sinne 6 kk ikään, ei ne välttämättä sittenkään opi. Mitään huudatusunikouluja en suosittele missään vaiheessa.

Sitten kun vauva tuosta hieman kasvaa, häntä pystyy paremmin valvottamaan ja herättelemään tarvittaessa, jolloin rytmiä voi saada pikkuhiljaa muutettua toivotunlaiseen.

Meilläkin nyt 3. lapsi on vähän ongelmallisempi tapaus nukkumisten suhteen ja vasta nyt 6kk iässä ollaan saatu rytmiä hilattua parempaan. Joillain vauvoilla vaan on se oma rytmi sitkeämmässä kuin toisilla ja muutenkin voi olla tiukassa erilaiset unirituaalit. Meilläkin 2 isomman lapsen kanssa on helposti saatu rytmit kohdilleen jo muutaman viikon iässä, mutta tämä 3. ei olekaan niin helppo tapaus.

Jos omat yöunet jää kovin vähiin, miettikää miehen kanssa jokin systeemi, jotta sinäkin saisit edes vaikka viikonloppuna nukuttua univelkoja pois.

Minä opetin poikani nukkumaan omassa sängyssään alusta asti.. En halua että lapseni nukkuu aina vieressä (poikkeukset kun on kipeänä) sillä pelkään että kierähdän itse lapseni päälle unissani ja häneen sattuu.. Silloinkin kun on poika ollut kipeänä ja nukkunut vieressä niin en ole itse edes torkahtanut :D Ei kertakaikkiaan uskalla :D Kyllä se mahtaa tollaselle 13kg painavalle 3 vuotiaallekkin sattua jos 60kg mamma pyörähtää unissaan päälle :D
En silti sano että se perhepeti olisi huonokaan idea.. kyllähän varmaan aika monet tajuaa itse jos unissaan pyörii tai osaavat nukkua yhdessä kohtaa..

Meillä poika kohta 5kk:tta eikä ole nukkunu sekään ekaan kolmeen kuukauteen hyvin,päivällä nukkuu 1/2-tunnin unia,iltapäivällä pidemmät unet,ekat kolme kuukautta huusi vaan nälkäänsä,sen jälkeen kun aloin antaa velliä nukkuu yhtäjaksoisesti viisikin tuntia putkeen,mutta täyttä kahdeksaa tuntia en uskalla edes vielä odottaa.
Sama täällä,et kun lapsi nukahtaa klo 19-21 välissä,en saa itse unta,ja aamulla herää 03-04.15-05.15 ja sitten seitsemän aikaan on pakko nousta ylös kun ei siitä nukkumisesta tule kuitenkaan mitään.Kun lapsi nukahtaa niin en mä saa heti unta,mun nukahtaminen kestää 15-20 min. ja jos lapsi nukkuu tunnin.... aivan turhaa mennä nukkuun... ekat kolme kuukautta menin kuin unissakävelijä,mutta ei auta valittaa,itsehän osansa kukin valitsee,sehän se on yleisin vastaus..
Lääkärille ei kannata sanoa mitään,ainakaan täällä... :((

Yhteistyössä