Miten työkkärin työhönosoitus käytännössä toimii? Ja muutenkin kaikki työkkärijutut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mä olen ihan pihalla näistä kaikista työttömyysjutuista, kun en ole ikinä virallisesti työttömänä ollut. Nyt olen kuitenkin jäämässä työttömäksi. Mulla on sekä ammattitutkinto että ylempi korkeakoulututkinto, mutta olisin kyllä valmis ottamaan vastaan mitä tahansa duunia, koska näitä oman alan hommia ei ainakaan täällä suunnalla yksinkertaisesti nyt ole tarjolla. Ymmärtääkseni mun ei kuitenkaan käsketä hakea muuta kuin oman alan töitä, mutta voinko ilmoittaa, että kaikki kelpaa? Onko työn saaminen yhtään helpompaa tai todennäköisempää, jos työkkäri käskee sitä hakea? Olen nimittäin hakenut vaikka kuinka montaa siivojan ja kaupan kassan paikkaa, mutta yhdestäkään eivät ole edes haastatteluun pyytäneet, kerran sain rekrytoinnista vastaavan ihmisen langan päähän ja hän mutisi jotain ylikoulutuksestani. :(

Systeemi tietääkseni se, että ekat 3kk saat kieltäytyä muista kuin oman alan työstä ( jos näin haluat), mutta 3kk jälkeen täytyy olla valmis vastaanottamaan kaikkea työtä.

Ilmottaudut työkkäriin, sieltä antavat seuraavan ajan, jolloin pitää sinne taas mennä. Näitä pitää noudattaa, muuten karenssia pukkaa.
Jos kutsu käy esim. starttipäivälle, tänne tulee mennä. Jos käsketään työhaastatteluun, sama juttu jne jne. vOivat käskeä työkokeiluun yms. Paikoista tai haastatteluun menosta joutuu karenssiin, jos ei hyvää syytä kieltäytyä. Ja syyn pitää olla todella hyvä. Esim. en pääse kulkemaan,ei riitä monessakaan paikassa syyksi, vaikka olisikin ihan totta.

Voi kieltäytyä ottamasta vastaan töitä, josta ei rahallisesti hyötyä, esim. jos niin pieni palkka ja matkakulut, että työ tuottaa tappioita (kaverilleni kävi näin, että työ matkaa olisi kertynyt 120km päivässä, osa-aikatyö, niin laski, että joutuu maksamaan ylimääräistä siitä hyvästä, että joutuu töihin. Työkkärin täti oli sanonut, ettei riitä syyksi, kaveri löysi niiden omista pykälistä lain, että ei tarvitse ottaa vastaan. Tosin kävi haastattelussa ja työnantaja oli fiksuna tajunnut, ettei mitään järkeä ja heti sanonut, ettei valitse häntä siihen).

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että paska paikka koko työkkäri, en ikinä olisi sen kirjoilla, jos voisin elää ilman työttömyyskorvausta. Työtä en pelkää, mutta en haluaisi olla tuon paikan vallan alla.

Voivoi, ei kovin rohkaisevaa. :( Olen tosiaan vähän lykännyt yhteydenottoa sinne työkkäriin, kun olen kovasti toivonut, että löytäisin jotain duunia tässä ennen nykyisten hommien loppumista. Olin vielä alkuun ihan yltiöoptimistinen, että kyllähän sitä aina JOTAIN työtä tekevälle löytyy, mutta nyt on vähän usko karissut... No, toivottavasti sitten edes sitä kautta löytyisi jotain muutakin kuin pelkkiä kursseja ja kokeiluita.

Ei ne taida työhönosoituksia laitella nykyisin... ainakaan mulle ei oo tullu ja virkailija sanoikin että harvemmin niitä laitellaan. Itse pitää olla aktiivinen ja hakea. =) Ap sun pitää tosiaan netin kautta ilmoittautua työkkäriin ja mennä käymään siellä kymmenen päivän sisään ja sit teette jatkosuunnitelman.

Työkkäri on työttömyystoimisto. Kannattaa olla aktiivinen ja etsiä töitä muuta kautta. Mun mies on ollut reilu pari vuotta työttömänä. Työvoimatoimistosta on ilmoitettu tänä aikana yhdestä työpaikasta, johon miehelläni ei ollut osaamista ja joka ei edes ollut paikkakunnalla. Hyvin on saanut olla rauhassa. Joten jos töihin aiot, niin työkkäristä ei juurikaan taida töitä saada.

[QUOTE="vieras";28350661]Systeemi tietääkseni se, että ekat 3kk saat kieltäytyä muista kuin oman alan työstä ( jos näin haluat), mutta 3kk jälkeen täytyy olla valmis vastaanottamaan kaikkea työtä.

Ilmottaudut työkkäriin, sieltä antavat seuraavan ajan, jolloin pitää sinne taas mennä. Näitä pitää noudattaa, muuten karenssia pukkaa.
Jos kutsu käy esim. starttipäivälle, tänne tulee mennä. Jos käsketään työhaastatteluun, sama juttu jne jne. vOivat käskeä työkokeiluun yms. Paikoista tai haastatteluun menosta joutuu karenssiin, jos ei hyvää syytä kieltäytyä. Ja syyn pitää olla todella hyvä. Esim. en pääse kulkemaan,ei riitä monessakaan paikassa syyksi, vaikka olisikin ihan totta.

Voi kieltäytyä ottamasta vastaan töitä, josta ei rahallisesti hyötyä, esim. jos niin pieni palkka ja matkakulut, että työ tuottaa tappioita (kaverilleni kävi näin, että työ matkaa olisi kertynyt 120km päivässä, osa-aikatyö, niin laski, että joutuu maksamaan ylimääräistä siitä hyvästä, että joutuu töihin. Työkkärin täti oli sanonut, ettei riitä syyksi, kaveri löysi niiden omista pykälistä lain, että ei tarvitse ottaa vastaan. Tosin kävi haastattelussa ja työnantaja oli fiksuna tajunnut, ettei mitään järkeä ja heti sanonut, ettei valitse häntä siihen).

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että paska paikka koko työkkäri, en ikinä olisi sen kirjoilla, jos voisin elää ilman työttömyyskorvausta. Työtä en pelkää, mutta en haluaisi olla tuon paikan vallan alla.[/QUOTE]

Satutko muistamaan mikä tuo pykälä oli ja missä se on luettavissa? Ihan vain jos itselle tai tutuille sattuu sama tilanne kohdalle.

[QUOTE="vieras";28350964]Satutko muistamaan mikä tuo pykälä oli ja missä se on luettavissa? Ihan vain jos itselle tai tutuille sattuu sama tilanne kohdalle.[/QUOTE]

Löytyy työttömyysturvalaista.

[QUOTE="vieras";28350661]Voi kieltäytyä ottamasta vastaan töitä, josta ei rahallisesti hyötyä, esim. jos niin pieni palkka ja matkakulut, että työ tuottaa tappioita (kaverilleni kävi näin, että työ matkaa olisi kertynyt 120km päivässä, osa-aikatyö, niin laski, että joutuu maksamaan ylimääräistä siitä hyvästä, että joutuu töihin. Työkkärin täti oli sanonut, ettei riitä syyksi, kaveri löysi niiden omista pykälistä lain, että ei tarvitse ottaa vastaan. Tosin kävi haastattelussa ja työnantaja oli fiksuna tajunnut, ettei mitään järkeä ja heti sanonut, ettei valitse häntä siihen).
[/QUOTE]

Huhhuh. Mitähän järkeä työkkärin on edes tarjota jotain osa-aikatyötä, jossa tuollaiset työmatkat!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28351187:
Huhhuh. Mitähän järkeä työkkärin on edes tarjota jotain osa-aikatyötä, jossa tuollaiset työmatkat!

Juuri tämän takia sanoin, että minusta työkkäri paskamainen paikka. Kun osa näistä työtarjouksista, kokeiluista yms. tuntuu olevan pelkkää v"""""lua ja yritetään saada työttömille joko karenssia tai sitten johonkin työkokeiluihin, että näillä keinoilla siistitään työttömyystilannetta hetkeksi aikaa. Yksilöitä ei ajatella, vaan koko laitosta yleensä.
Ihan virkailijasta riippuu, minkä kohtelun saat. Itse esim. jouduin kerran noin 6kk raskaana istumaan infotilaisuudessa 3h. Seuraavalla kerralla, kun oli sama tilanne, siis raskaana ja työttömänä,virkailija sanoi vaan, että ilmoitat sitten, kun aitiysloma alkaa. Kysyin sitten, että entäs se info. Katsoi (mies) minuun hölmistyneenä, että "mitäs järkeä sun sinne on mennä, saat toki jos haluat". Tuosta sitten ajattelin, että oli naisvirkailijalta pelkkää piruilua laittaa minut siihen.

[QUOTE="vieras";28351257]Juuri tämän takia sanoin, että minusta työkkäri paskamainen paikka. Kun osa näistä työtarjouksista, kokeiluista yms. tuntuu olevan pelkkää v"""""lua ja yritetään saada työttömille joko karenssia tai sitten johonkin työkokeiluihin, että näillä keinoilla siistitään työttömyystilannetta hetkeksi aikaa. Yksilöitä ei ajatella, vaan koko laitosta yleensä.
Ihan virkailijasta riippuu, minkä kohtelun saat. Itse esim. jouduin kerran noin 6kk raskaana istumaan infotilaisuudessa 3h. Seuraavalla kerralla, kun oli sama tilanne, siis raskaana ja työttömänä,virkailija sanoi vaan, että ilmoitat sitten, kun aitiysloma alkaa. Kysyin sitten, että entäs se info. Katsoi (mies) minuun hölmistyneenä, että "mitäs järkeä sun sinne on mennä, saat toki jos haluat". Tuosta sitten ajattelin, että oli naisvirkailijalta pelkkää piruilua laittaa minut siihen.[/QUOTE]

Joo no aina työkkärissä ei toimi hommat, sielläkin on ihan sekalaista sakkia töissä... Mä olin joskus työttömänä niin mulla oli tosi kiva työntekijä mutta mun kaverille laitettiin työhönosoitus sellaiseen paikkaan mihin olisi mennyt harjoittelijaksi. Ja kaverilla oli alalle ihan koulutus ja 20 vuotta työkokemusta.... Ei siis ollut työharjoittelupaikka vaan esim. bussinkuljettajaHARJOITTELIJA (joo, ei oikeesti toi ammatti mutta esimerkki). En tiedä miksi pitäisi mennä harjoittelijaksi harjoittelijan palkalla jos on ammattilainen...

[QUOTE="vieras";28351257]Juuri tämän takia sanoin, että minusta työkkäri paskamainen paikka. Kun osa näistä työtarjouksista, kokeiluista yms. tuntuu olevan pelkkää v"""""lua ja yritetään saada työttömille joko karenssia tai sitten johonkin työkokeiluihin, että näillä keinoilla siistitään työttömyystilannetta hetkeksi aikaa. Yksilöitä ei ajatella, vaan koko laitosta yleensä.
Ihan virkailijasta riippuu, minkä kohtelun saat. Itse esim. jouduin kerran noin 6kk raskaana istumaan infotilaisuudessa 3h. Seuraavalla kerralla, kun oli sama tilanne, siis raskaana ja työttömänä,virkailija sanoi vaan, että ilmoitat sitten, kun aitiysloma alkaa. Kysyin sitten, että entäs se info. Katsoi (mies) minuun hölmistyneenä, että "mitäs järkeä sun sinne on mennä, saat toki jos haluat". Tuosta sitten ajattelin, että oli naisvirkailijalta pelkkää piruilua laittaa minut siihen.[/QUOTE]

Anteeks mut miksi infossa istuminen kolme tuntia 6 kk raskaana on jotenkin suuri juttu? Ehkä yritti saada sut ihan oikeesti sisäistämään mitä siellä infossa kerrotaan. Monet istuu ihan 8h päiviä 6 kk raskaana.

Ja selväähän se on, ettei jokaista työntöntä yksilöä voida palvella juuri heidän lähtökohdistaan, resurssit on rajalliset. Olisiko kivempaa jos työkkäriä ei olisi olemassakaan?

No aivan turha missään infossa istua. Tiedolla jota saat et tee mitään, se ehtii vaihtua moneen kertaan.... Vie vaan paikan joltain "oikealta" työnhakijalta. Jolle infosta hyötyä...

Jos joudut karenssiin, niin sitten saat toimeentulotukea sosiaalitoimistosta. Karenssin aikana toimeentulotuesta leikataan 20% siitä osasta, joka on tarkoitettu ruokamenoihin. Työtarjous tai työhönosoitus on laiton, koska se rikkoo YK:n ihmisoikeusjulistuksien artikloita 1, 3, 4, 13, 20, 22, 23, 24, 25 vastaan. Älkää työttömät alentuko TE-toimiston laittomiin toimenpiteisiin!

Yhteistyössä