Miten tytön (1v.) sais opetettua nukahtamaan taas yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LEAL

Aktiivinen jäsen
24.03.2007
3 955
0
36
Alkaa jo hiukan kypsyttämään kun jo pari viikkoa on täytynyt likka nukuttaa syliin/sänkyyn ja siinä menee aikaa 30min-2h :|

Ennen nukahti AINA itekseen sänkyyn kun annettiin tutti ja rätti. Vaan ei enää. Vinkkejä siihen miten sais tytön taas nukahtamaan itekseen...??

menee vaan pois huoneesta ja antaa olla....jos ihan hysteerisenä huutaa niin tietty menee lohduttamaan hetkeks...meillä aika nopeesti tuo autto...tai no kyllä siinä useita kuukausia meni välillä nukahti helpommin välillä ei millään.

Pitääkö pienen tytön nukahtaa yksin? en minä ainakaan hosunut sen asian kanssa, meillä nukuteltiin vielä kouluiässä, iltasatu on vieläkin ja viimeinen on 10 vuotta, eikä harmita yhtään. Tilanne pitää olla rauhallinen ja samanlainen joka ilta. ota iltasatu käyttöön jo nyt, saattaa tyttö nukahtaa rauhalliseen ääneen, pikkuloruja pehmeitä sanoja, nalleja ja kivoja kuveja. Kyllä se siitä ;)

Meillä ihan sama juttu, on nyt annettu huutaa hetki; minuutti, kaks, välillä sanottu ovelta että nyt nukutaan tai laitettu taas uniasentoon. Jos huomaa että on mennyt yliväsyneeksi, niin sitten tassuteltu. Nyt tuntuu että alkaa taas oppia nukahtaan, noin viikon tätä meidän "unikoulua" kesti ja nukahtaminen vei sinäkin aikana 10 min tuntiin.

meillä sama onkelma, pitää ain syliin nukuttaa tuo 1vuotias poika, siinä tosi menee korkeintaan 20min siinä nukuttamisessa
..jos laittaa väsyneenä sänkyyn, ni tulee järkyttävä huuto .
kai sitä huutoo pitäis pari iltaa kestää, ni tottuis lapsi uuteen asiaan
..pienempänä kyl suostu nukahtaa itsestään, mikä lie nyt tullut

Meillä tuppas villiintyyn jos luki satua (ilman kirjaakin), kuunteli kovasti mitä toi nyt juttelee. Välillä hyräilty rauhoittavaa laulua. Niin ja ennen sinne sänkyyn vientiä unipullo ja sen jälkeen vielä hetki sylittelyä ja silittelyä ihan rauhassa. Aluksi olis halunnut mennä takas leikkiinkin, mutta pidin vaan sylissä.

Lisäksi lingattiin sitää nukkumaan menoa nyt 30-60 min myöhemmäksi, kun toisaalta tuntui että jaksa olla enemmän hereillä.

meillä on ihan rauhalliset iltatoimet iltasadut jne. mut ei tuppaa tehoamaan siihen et itse sais nukahtamaan sänkyyn.. ja unipulloon en opettais 1vuoden iässä, jos ei koskan pulloa ole edes syönyt..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä sama onkelma, pitää ain syliin nukuttaa tuo 1vuotias poika, siinä tosi menee korkeintaan 20min siinä nukuttamisessa

PITÄÄ SYLIIN NUKUTTAA??! Minä saan nukuttaa vielä 5 vuotiaanikin kainalooni. Mikä sen turvallisempaa ja hellempää lapselle kuin oman äidin/ isän turvalliseen syliin nukahtaminen?

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
menee vaan pois huoneesta ja antaa olla....jos ihan hysteerisenä huutaa niin tietty menee lohduttamaan hetkeks...meillä aika nopeesti tuo autto...tai no kyllä siinä useita kuukausia meni välillä nukahti helpommin välillä ei millään.

Joo tätä ollaan yritetty monet kerrat, esim tänään. Mutta saman tien kun huoneesta lähtee niin likka nousee istumaan ja alkaa huutamaan. Jos ei heti pikku kitinään vastaa niin sitten alkaa karsea huuto :headwall:
Ja ei sitä ramppaamista sitten kauan aikaa jaksa kun huomaa, että se ei tehoa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

PITÄÄ SYLIIN NUKUTTAA??! Minä saan nukuttaa vielä 5 vuotiaanikin kainalooni. Mikä sen turvallisempaa ja hellempää lapselle kuin oman äidin/ isän turvalliseen syliin nukahtaminen?

joo, mikäs siinä ,vaik kymmenvuotiaaks nukutat siinä sylkyssä
..mutta kyllä lapsen pitää omaan sänkyyn oppia nukahtamaan
1vuotiaalla ei tosin ole vielä mikään kiire siihen vielä..

Alkuperäinen kirjoittaja ollut joskus sinäkin:
Pitääkö pienen tytön nukahtaa yksin? en minä ainakaan hosunut sen asian kanssa, meillä nukuteltiin vielä kouluiässä, iltasatu on vieläkin ja viimeinen on 10 vuotta, eikä harmita yhtään. Tilanne pitää olla rauhallinen ja samanlainen joka ilta. ota iltasatu käyttöön jo nyt, saattaa tyttö nukahtaa rauhalliseen ääneen, pikkuloruja pehmeitä sanoja, nalleja ja kivoja kuveja. Kyllä se siitä ;)

Ei ole niin ehdotonta että täytyis just yksin nukahtaa, mutta kun vaikka vieressä ois toinen vanhempi niin silti se nukahtaminen kestää ikuisuuden. Ja jos vähääkään juttelee niin tuntuu, että likka vaan villiintyy :|

Samaa olen miettinyt minäkin. Poju nukahti 7-10 kk ikäisenä loistavasti itsekseen möngittyään hetken sängyssä. Nyt ikää 11 kk ja vaatii joka ilta sylinukutuksen. Jos laittaa valveilla sänkyyn, huutaa aivan hillittömästi. Kaipa tää on nyt sitten joku vaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja päivi:
nauhoita ne iltasadut kasetille/ cd:lle ja laita pyörimään =)

Joo tätä olen miettinyt ja meinasin ottaa käyttöön "iltamusiikin" eli joku yksi tietty laulu joka ilta. Mutta sitten ajattelin, että kohta tyttö ei suostu ollenkaan nukahtamaan ilman sitä ja on vaikeuksia tiedossa jos ollaan esim. matkoilla tai tyttö yökylässä.
Eikä meillä ole nyt edes sellaista soitinta minkä vois makkariin viedä, tosin eihän ne paljon maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Meillä tuppas villiintyyn jos luki satua (ilman kirjaakin), kuunteli kovasti mitä toi nyt juttelee. Välillä hyräilty rauhoittavaa laulua. Niin ja ennen sinne sänkyyn vientiä unipullo ja sen jälkeen vielä hetki sylittelyä ja silittelyä ihan rauhassa. Aluksi olis halunnut mennä takas leikkiinkin, mutta pidin vaan sylissä.

Lisäksi lingattiin sitää nukkumaan menoa nyt 30-60 min myöhemmäksi, kun toisaalta tuntui että jaksa olla enemmän hereillä.

Meillä jätettiin itse asiassa tänään tuttipullo pois kun likka ei ole moneen päivään suostunut juomaan maitoa kun ennen joi aina ennen päikkäreitä ja yöunia. Ajattelin, että miksen jättäisi sitä nyt kokonaan pois ettei tarvitse sitten esim. 2-vuotiaana siitä vieroitushommasta tapella :)

Niin ja uniajatkin on muutettu juuri muutama viikko sitten. Toiset päiväunet on jätetty pois ja iltaunia hieman aikaistettu. Väsynyt on illalla, siitä ei kyse =)

aikaan menee nukkumaan? ei kannata liian aikaisin laittaa sänkyyn, tyyliin;" meidän liisa menee kl19 nukkumaan ja sitä saa nukuttaa 1,5h"...tarpeeks väsyneenä sänkyyn niin onko paha jos 5-10min siellä odottelee että toinen nukahtaa..
meillä näin ja itse olin peiton alla piilossa lukemassa niin lapsi tottui ettei näe minua vaikka huoneessa olenkin ja sitten kerran hän jäi yksin unta odottamaan ja hyvin meni. tosi hän oli kyllä paljon vanhempi.2.5v kun alkoi yksin nukkumaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ........:
aikaan menee nukkumaan? ei kannata liian aikaisin laittaa sänkyyn, tyyliin;" meidän liisa menee kl19 nukkumaan ja sitä saa nukuttaa 1,5h"...tarpeeks väsyneenä sänkyyn niin onko paha jos 5-10min siellä odottelee että toinen nukahtaa..
meillä näin ja itse olin peiton alla piilossa lukemassa niin lapsi tottui ettei näe minua vaikka huoneessa olenkin ja sitten kerran hän jäi yksin unta odottamaan ja hyvin meni. tosi hän oli kyllä paljon vanhempi.2.5v kun alkoi yksin nukkumaan..

Klo 20 aloitetaan iltatoimet jotka kestää n.10min. Sitten yritetään saada nukkumaan ja on kyllä selvästi väsynyt kun päikkäreiltä herää keskimäärin klo 14 aikaan eikä sen jälkeen enää nuku...
5-10min ei ole ollenkaan paha aika, kumpa se menisikin niin :) En vaan oikeen tiedä mitä siinä odotellessa sitten tekis kun jos tyttö huomaa, että huoneessa on joku muukin niin naureskelee ja juttelee vaan silmät lautasen kokoisina ja nousee istumaan vaikka kuinka väsyttäis :/

--------------------------------------------------------------------

Viime yö oli ihan hirveä: likka huusi pariin otteeseen kuin henkeä olisi viety eikä halunnut nukkua :/ Otin ekalla huutokerralla meidän väliinkin, mutta hän alkoi vaan leikkimään keskellä yötä :headwall:

Ei suostunut pitämään tuttia/rättiä joiden avulla yleensä uni tulee, eikä antanut silittää vaan työnsi käsiä pois ja hermostui entisestään jos yritti koskea... On tää välillä niin vaikeeta kun ei oikeen edes keksi mitään järkeviä keinoja |O Mieskin ihan pikkusen väsyneenä tuli töistä kun aamuyöllä puoli neljäksi meni pyörällä töihin... :whistle:

Yhteistyössä