Hae Anna.fi-sivustolta

Miten vältätte ja mitä syötte ettei sappi hermostu

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Sappikohtaus, 26.02.2014.

1. Sappikohtaus Vierailija

Sain sappikohtauksen viikonloppuna ja vieläkin on koko oikea kylki hellänä. Millä te vältätte kohtauksen ja mitkä ruoka-aineet teille aiheuttavat oireita. Mitä siis ette voi syödä?

2. nettitohtori Vierailija

Vältä näitä:
    ranskalaiset ja paistetut perunat, perunalastut
    •voi- ja murotaikinapohjaiset piirakat, lihapiirakat, pasteijat ja paistokset
    •munkit, viinerit, kermaleivokset
    •murokakut ja pikkuleivät
    •lanttu, herneet
    •täysmaito
    •rasvaiset maitovalmisteet, erityisesti smetana, kuohu- ja vispikerma, ranskankerma, kermaviili, kermajogurtti, kermajäätelö
    •rasvaiset juustot (yli 17 % rasvaa sisältävät)
    •rasvainen liha
    •makkarat
    •liika margariini, voi, öljy ja muut rasvat
    •rasvaiset jälkiruoat ja kastikkeet
    •majoneesi
    •rasvaiset grilli- ja valmisruoat
    •mantelit, pähkinät
    •suklaa, toffee

3. Pauliisa Vierailija

Pahin on ylensyönti. Olen siis erittäin varovainen seisovassa pöydässä tai juhlissa, joissa on tarjolla useita ruokalajeja ja kyytipoikana alkoholia. Rasvaisia ja käristettyjä ruokia vältän, alkoholeista olutta ja viinejä vain lasillinen kerrallaan.

4. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on ollut joskus silloin tällöin ylävatsakipua, ja epäilen sen olevan juuri jonkinlaista sappivaivaa. Kerran nautin kokonainen paksun siivun (kaikki kerrokset) talvisipulia, ja sen jälkeen kärsin melkoisesta ylävatsakivusta. Samoihin aikoihin en sietänyt rasvaista juustoa, en kermavaahtoa (muuten en kermaa käytä) ja yleensäkin vähänkin rasvaiset ruuat ärsyttivät. Oireita aiheuttivat myös joissakin ravintoloissa nautitut "wokkiruuat" eli oletan, että käyttivät erittäin huonoja öljyjä näiden ruokien valmistuksessa, vaikka ruuat itsessään eivät tuntuneet mitenkään ylirasvaisilta. Suomessa kesällä nautittu grillimakkara, jälkiuuniruisleivät ja puikulat ym. aiheuttivat kovaa kipua. Kotona tehtyä hapatettua ruisleipää voin syödä vaikka kuinka paljon, eikä mitään kipuja, paremminkin tuntuu edistävän vatsan terveyttä.

Nykyään ei kipuja ole ollut, koska olen hyvin tarkkana mitä syön. Eli ei rasvaisia ruokia eikä kahvileipiä, ei raakaa talvehtinutta sipulia, vaan mahd. tuoretta, jos raakana syön. Kypsytetyissä ruuissa ei väliä. No, oikeastaan en ole koskaan syönyt rasvaisia ruokia, joskin satunnaisesti. Pidän esim. japanilaisista kasvistempuroista, nehän ovat deep fried, mutta pitää tietää oikea paikka missä niitäkin voi nauttia, eikä tule vatsakipuja jälkeenpäin.

Ibuprofenia sisältävät särkylääkkeet aiheuttavat ylävatsakipua.

Nykyään syön päivittäin tuoretta inkivääriä reilun palan, nautin hapanmaitotuotteita ja hapanleipää. Satunnaisesti myös hapankaalia, se auttaa jos vatsa on epätasapainossa. Paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, ei lihatuotteita kuin satunnaisesti, jos silloinkaan.

5. sappi leikattu Vierailija

Nuo sappivaivat ovat tuttuja edelleen ja päivästä riippuen joskus voi syödä jotain vähän toisena päivänä ei ollenkaan. Paljon kuulostelua siis.
    Mutta tällaisista olen saanut kohtauksen:
    Lanttu, nauris, sipuli, herne, ( jos vähän kuullottaa voisi sopia paremmin), salaatit, paprika, kaalit, omena ovat pahimpia. En pidä rasvaa pahana (ehkä siksi etten sitä juuri käytä). Eikä esim. pieni ranskalaisannos aiheuta kohtausta, mutta yksi omena tekee sen.
    Kahvi, tee ja limsat ovat pahasta.
    Mutta monet maitotuotteet esim. vähärasvaiset juustot sopivat todella hyvin. Viineristä en ole koskaan saanut sappikohtausta.

6. Edellenkö oireita Vierailija

Saatko "haamusappikohtauksia" vaikka sappesi on poistettu?

7. sappirakko Vierailija

Vaikka sappirakko leikattaisiin pois, käsittääkseni ihmiselle jää sappitiehyt.

8. sappi leikattu Vierailija

Kyllä saan, jos syön "väärin" onhan minulla sappitiehyt. Toki ei niin pahoja kuin ennen. Kurissa pysyy tarkalla syönnillä. Ennen ei edes sillä.

9. TuulaI Vierailija

Kun sappivaivoja tulee, kannattaa mennä heti leikkaukseen. Vaivat eivät parane itsestään, ne vain pahenevat ja pian ei voi syödä mitään ilman että tulee kipuja. Ja voin sanoa, että kivut ovat helvetillisiä. Nykyään leikkaus on helppo, tehdään tähystyksessä.

Minulta sappi on leikattu jo kauan sitten. Tilanne oli todella hankala, kipukohtauksia oli lähes päivittäin. Lopulta selvisi, että sappirakko oli täynnä pieniä kiviä, joka luiskahtelivat sappitiehyeisiin ja tukivat sen aiheuttaen kovia kipuja.

Leikkauksen jälkeen olen voinut syödä melkein kaikkea - sieniä tosin ei kovin suuria määriä, raakaa omena vain vähän jne. eli hiukan täytyy miettiä. Kipukohtauksia en saa, mutta ruoka ei sula ihan yhtä hyvin, koska sappinestettä valuu koko ajan vain pieniä määriä ohutsuoleen. Sellaista isoa ryöppyä sappinestettä ei tarvittaessa tule, koska ei ole enää varastoa eli sappirakkoa.

Lääkäriin vaan ja asia hoitoon pikimmiten.

10. Kysyisin vielä Vierailija

Kysyisin vielä. Onko teille annettu mitään lääkkeitä jos tuo "haamukohtaus" tulee koska sekin lienee kivulias? Miten kohtaus menee ohi, ripuli...?

11. Dosentto Vierailija

Minulla oli sappivaivoja vuosia sitten ja muutama kivulias kohtaus. Kipulääkkeillä selvisin, kestivät muutaman tunnin, yöllä useimmiten.

Sen koommin ei ole ollut, tosin ruokavaliota olen muuttanut kasvispainotteiseksi.

12. Minä kävin eräässä tilaisuudessa, jossa kokit ja ravitsemusasiantuntijat ja ruoka-palstan pitäjät
    puhuivat ruuasta ja ruuanlaittamisesta ja jne. Tilaisuuden lopussa oli kehon rasvamittaus, johon
    minäkin menin jonottamaan. Minun perääni tuli vanhempi nainen, joka alkoi juttelemaan minulle
    ja hän kertoi minulle anemiastaan ja leivän syönnistä. Tämä nainen oli saanut jostain sellaisen käsityksen, että leivän syönti aiheuttaa anemiaa ! Ajattelin, että nainen on aivan kaheliksi tullut.
    Suomessa on saatu aina hyvää terveystietoutta ja terveellisen ravinnon tietoutta. Ainakin minä
    muistan jo kouluajoilta 70-luvulta telkassa olleen Pekka Puskan Pohjois-Karjala kampanjan,jossa
    saatiin karjalaisten rasvan kulutus vähenemään ja vihannesten kulutus nousemaan. On ruoka-aine ympyrät ja lautasmallit ja Välimeren ruokavalio, joista näkee, mitä tulisi syödä, jos haluaa syödä monipuolisesti ja terveellisesti ja ehkä kevyestikkin.
    Minä itse olen oppinut syömään lapsesta lähtien joka aamu 2 dl kaurapuuroa ja syömään vain tummaa, etupäässä ruisleipää, enkä aio näistä tottumuksista koskaan luopua. Kokojyväleipä on
    erittäin terveellistä ja ihminen tarvitsee kuitua. Kuitua tosin saa myös kasviksista ja hedelmistä.
    Raudan imeytymiseen vaikuttaa paitsi ravinnosta saatu raudan määrä, myös B-vitamiinin, mangnesiumin ja sinkin määrä. Ihmisen suoliston toiminta vaikuttaa myös tähän, on tärkeätä saada kuitupitoista rávintoa ja juoda paljon vettä, että suolisto toimii säännöllisesti ja hyvin.
    Minä olen aina ollut järkevä omien syömisten suhteen, minä en laske ravintoaineiden kaloreita, minä pyrin syömään monipuolisesti ja terveellisesti ja ehkä kevyestikkin, mutten jätä mitään ruokia pois, sillä nautin erilaisista ruuista ja niiden mauista ja syön tavallista kotiruokaa.
    Minä olen suht koht normaalipainoinen nainen, olen harrastanut hyötyliikuntaa, mutten ole koskaan harrastanut kuntosalilla käymistä, omasta taloudellisesta tilanteestani johtuen.
    Mutta ihme kyllä, minun rasvaprosentti määrä on ikäisekseni hyvä ja minulla on lihaksia hieman
    normaalia enemmän kuin ikäisilläni naisilla yleensä.

13. onnea Vierailija

Ei ole mikään ihme, jos rasvaprosenttisi on alhainen ja lihakset kunnossa, jos jatkuvasti syöt kasvis-, hedelmä- ja kuitupitoista perusruokaa ilman liikoja rasvalisäyksiä ja juot runsaasti vettä.

Hyötyliikunta kuluttaa energiaa siinä kuin kuntosaliharjoittelu, joten säästät siinäkin selvää rahaa. Onnea hyvistä elämänvalinnoista!

14. neuvo Vierailija

Litalgin vie kivut pois melkein kokonaan, suosittelen pyytämään reseptin lääkäriltä.

Minulla alkoi tulemaan sappikohtauksia kun söin nuorempana virallisterveellisesti eli paljon hedelmiä, margariinia, rasvatonta jogurttia yms.

Nykyään syön runsasrasvaisesti, proteiinia kohtuudella ja hiilihydraatteja vain vähän ja kappas: eipä ole sappivaivoja! Aluksi oli, koska sappikivet lähtivät liikkeelle (vähärasvainen ruoka aiheuttaa niitä, tälle on ihan tieteellinen selityskin), mutta loppuivat itsestään jonkun ajan päästä.

Tärkeintä on mielestäni syödä tarpeeksi rasvaa JA SYÖDÄ SÄÄNNÖLLISESTI. Kuuntele kroppaasi; mistä tulee sapen aristusta? Osalle ei käy kurkku, tumma suklaa, paistettu sipuli jne., osa taas saa kauheita oireita vaikkapa tuoreista herneistä. Yksilöllistä.

15. Sappirakoton Vierailija

Taitaa olla niin, että tuo on yksilöllistä. Pääsääntöisesti kaikki rasvaiset aiheuttivat minulle ennen sappikohtauksen, mutta myös kurkku, omena, porkkana, punajuuri. Helpotus tuli vasta kirurgin veitsen jälkeen.

16. leikkausta odottava Vierailija

Näin se varmasti on että olisi pitänyt mennä heti toteamisen jälkeen leikkaukseen eikä jäädä odottelemaan niinkuin minä jäin. Kaikki aiheuttaa nyt ankarat sappikivut eli voin syödä enää vain pienen määrän kerralla kalkkunaa tai kanaa ja vain tiettyjä nesteitä. Kuukausi edessä tätä odottelua ja pitäisi olla töissä aivan kuin ei mitään erikoista olisi-sapettaa!

17. tätykkä Vierailija

Eilen oli n. 7 tuntia kestävä kipukohtaus, ei auttanut Litalkiinikaan yhtään. Makasin sitten polilla kipuillen, oli pakko tilata ambulanssi kun olin tabletin ottanut ja lähes tunti mennyt eikä kipu hellittänyt. Nyt odottelen kiireellisenä leikkausjonossa... Yritän saada ruokavaliolla kivut hallintaan siksi aikaa.

18. lissu60 Vierailija

Mikä auttaa josLitalgin ei auta?

19. sekundo Vierailija

Leikkausjonoon, mars!

20. kipuilija Vierailija

Tramal auttaa

21. vierailija Vierailija

Eli toisin sanoen lisää kasviksia ja vihanneksia... syö paljon värikkäitä ja RAVINTORIKKAITA ruokia =)

Juo vettä! varsinkin rasvaisen ruuan kanssa.. =)

HAPPI! monesti mulla saattaa tulla kohtaus, Ensimmäinen mitä teen on, että aukaisen ikkunan. Sen jälkeen juon vettä. Sen jälkeen menen piikkimatolle rentoutumaan.

Eilen olin juhlimassa ja siellä tarjottiin suolaisita piirakkaa ja otin sitä vähän enempi mitä oli tarkoitus. TÄnään aamulla oli aivan järkyttävä olo ja tuntui, että oksettaa. Ensimmäiseksi avasin ikkunan ja join vettä. Minulta on siis leikattu sappirakko pois, mutta vieläkin tulee lievempiä kipuja.

22. vierailija Vierailija

Minulla nuo kivut oli pahimpia sillon kun stressasin todella paljon ja laihdutin.

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei mitään tietoa minkälainen on sappikohtaus. Minulta se leikattiin oireettomana pois yli 20 vuotta sitten. Ihan verikokeiden pesusteella sekä ultran tuli leikkauspäätös. Ihmettelen vieläkin, ettei ehtinyt mitenkään oireilla. Kyseisenä syksynä söin omenoita niin paljon etten ennen sitä enkä sen jälkeen ole niin paljoa syönyt omenoita. Niitä ei kuulemma pitäisi pystyä syömään, jos on sapessa ongelmia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri