Miten välttää ettei opinnäytetyöstä tuu samanlaista kun jollakin toisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikeaa

Vieras
ihan satavarmasti joku on joskus kirjoittanut samasta aiheesta kuin minä. ja niin onkin..tuli ilmi kun selasin nettiä... miten hitossa mä nyt vältän sen etten tee siitä samanlaista? meinaa siinä oli niin hemmetin hyvin esitetty asiat just niinku mäkin ne asiat esittäisin... mut sittenhän se on tavallaan plagiointiä jos alan kirjoittamaan edes vähänkään samaan suuntaan kun siinä oli? :/

plagiointia on jos kirjoitat asiat samalla tavalla kirjaimellisesti kuin sen toisen eli kopsaat. Voithan vaikka kirjoittaa eri näkökulmasta samasta aiheesta. Kai sulla on joku tutor ope auttamassa? Mikä sun aihe on?

ihan satavarmasti joku on joskus kirjoittanut samasta aiheesta kuin minä. ja niin onkin..tuli ilmi kun selasin nettiä... miten hitossa mä nyt vältän sen etten tee siitä samanlaista? meinaa siinä oli niin hemmetin hyvin esitetty asiat just niinku mäkin ne asiat esittäisin... mut sittenhän se on tavallaan plagiointiä jos alan kirjoittamaan edes vähänkään samaan suuntaan kun siinä oli? :/

Ei ole plagiointia jos ei ole sanasta sanaan samanlaista kirjoitusta. Neuvoisin, että lue useampia samasta aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä ja tutkielmia ja sitten yhdistelet niitä tietoja niin, ettei näytä, että olisi kopioitu yhdestä työstä ja sitten ilmaiset ne asiat aina eri sanoin ja eri lauserakentein. Samoista aiheista tehdään koko ajan opinnäytetöitä, joten on ihan luonnollista, että samoja asioita käsitellään monissa eri opinnäytetöissä.

Yhtään lausetta et saa ottaa toisesta työstä ilman lähdeviittauksia. Nykyisin ammattikorkeakouluilla käytössä sähköinen softa jonka läpi tuo opinnäytetyö ajetaan. Jos narahdat siitä että samoja lauseita joissa sanajärjestystä muutettu kärähdät plagioinnista.

Asia kannattaa ottaa vakavasti sillä jonkun verran joka vuosi näitä käryjä käy.

Ei ole plagiointia jos ei ole sanasta sanaan samanlaista kirjoitusta. Neuvoisin, että lue useampia samasta aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä ja tutkielmia ja sitten yhdistelet niitä tietoja niin, ettei näytä, että olisi kopioitu yhdestä työstä ja sitten ilmaiset ne asiat aina eri sanoin ja eri lauserakentein. Samoista aiheista tehdään koko ajan opinnäytetöitä, joten on ihan luonnollista, että samoja asioita käsitellään monissa eri opinnäytetöissä.

Tai mitäs jos ei yhdistelisi yhtään jo tehtyä opparia vaan hakisi materiaalinsa ja keksisi itse sanottavansa. Vaikka aihe on sama kuin muilla niin ei se tarkoita että niistä oppareista pitää/kannattaa ottaa materiaalia.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Vahingossa ei tule samanlaista. opinnäytetyössä on kuitenkin lähteitä paljon ja kun niistä vielä asioita kirjoittaa, vielä eri lähteet keskustelee keskenään jne. Ei ole pelkoa, et sattumalta joku olis käyttänyt samoja lähteitä ja samalla tavalla työstänyt. Ja ainahan sitä tulee uudempiakin lähteitä mukaan.

Kannattaa etsiä jokin täysin eri aiheesta, mutta kuitenkin samalta alalta tehty työ. Kannattaa valita sellainen työ, joka on hyvä. Silloin voi hahmotella omalle työlle järkevän rakenteen plagioimatta toisesta työstä sanaakaan.

Niin mä tein.

Tai mitäs jos ei yhdistelisi yhtään jo tehtyä opparia vaan hakisi materiaalinsa ja keksisi itse sanottavansa. Vaikka aihe on sama kuin muilla niin ei se tarkoita että niistä oppareista pitää/kannattaa ottaa materiaalia.

Opinnäytetyöhän on juuri sellainen, ettei siinä saa olla omia mielipiteitä. Samoista kirjoista ihmiset tekee niitä töitä ja tärkeintä on vain katsoa, että on se lähdeviite laitettuna. Muutenkin opinnäytetyöt ovat kyllä turhaa ajanhukkaa.

joitakin asioita kun ei voi kysyä hirveän monella eri tavalla.

tää on vaan esimerkki eikä liity mun työhön mitenkään... mutta jos kysyn mitä veroviraston palveluja käytät? eihän tuota voi oikein esittää kovin monella tavalla minä en ainakaan keksi...

Opinnäytetyöhän on juuri sellainen, ettei siinä saa olla omia mielipiteitä. Samoista kirjoista ihmiset tekee niitä töitä ja tärkeintä on vain katsoa, että on se lähdeviite laitettuna. Muutenkin opinnäytetyöt ovat kyllä turhaa ajanhukkaa.

Niin..?

Silti, siitä huolimatta jokaisen velvollisuus on hankkia itse materiaali ja keksiä itse sanottavansa, eikä yhdistellä paria opparia ja muutella sanarakenteita.

Eihän sitä tarvitse tehdä jos sen kokee ajanhukaksi. :)

Jos viiden vuoden sisällä on samasta aiheesta tehty niin kannattaa jättää aihe pois tai selväasti ottaa eri näkökulma aiheeseen. Jos yli viisi vuotta vanha niin löytyy varmasti paljon uudempaa lähdemateriaalia. Ainakin meillä amk:ssa piti käyttää tuoreita lähteitä opinnäytetyössä. Ei todellakaan tule samanlaista työtä ellei ole kopioinut toisen tekemää, vaan itse etsinyt lähteet ja tehnyt työn.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija

No tuleehan siihen paljonkin omaakin tekstiä. Toki työ pohjaa teoriaan. Meillä ainakin lähäriopparissä lähteet piti olla vähintään AMK-tason töistä ja AMK-tason opparissa taas sai olla korkeintaan 2 samantason työtä lähteenä. Kirjallisuudesta meillä lähinnä tuli vain peruskäsitteiden avaus ja tutkumuksista sekä tieteellisistä artikkeleista tuli ne asiat ja ajatukset mihin me työmme nojattiin. Ja mitä tuoreempi työ, sitä tuoreemmat lähteet!

Täysin uutta, ennentutkimatonta aihetta ei varmasti ole kellään, mutta kyllä siihen "vaan-opinnäytteeseenkin" pitäisi joku oma tai muuten uusi näkökulma keksiä. Muutenhan se tosiaan vain on toisten ihmisten sanomisten yhdistelyä. Lähteissä ei kannata käyttää opinnäytteitä (paitsi väikkäritasoisia), vaan etsiä ne alkuperäisteokset joista tämä toinen opinnäyte on kasattu, jos siellä vaikuttaa olevan sullekin hyödyllisiä lähteitä. Ja sen jälkeen keksiä, miksi itse tutkii juuri tuota aihetta, ja mitä uutta voi siihen keskusteluun tuoda :)

[QUOTE="Jenis";27576761]Täysin uutta, ennentutkimatonta aihetta ei varmasti ole kellään, mutta kyllä siihen "vaan-opinnäytteeseenkin" pitäisi joku oma tai muuten uusi näkökulma keksiä. Muutenhan se tosiaan vain on toisten ihmisten sanomisten yhdistelyä. Lähteissä ei kannata käyttää opinnäytteitä (paitsi väikkäritasoisia), vaan etsiä ne alkuperäisteokset joista tämä toinen opinnäyte on kasattu, jos siellä vaikuttaa olevan sullekin hyödyllisiä lähteitä. Ja sen jälkeen keksiä, miksi itse tutkii juuri tuota aihetta, ja mitä uutta voi siihen keskusteluun tuoda :)[/QUOTE]

Miksei voi olla täysin uutta aihetta? Teen tällä hetkellä tutkimusta, jollaista ei ole tehty ainakaan Suomessa.

Luet sen opparin ja muita lähteitä ja sit laitat ne sivuun ja kirjotat omin sanoin mitä just luit. Ja suorat lainaukset merkitset selkeästi.

Ei kannata sitä plagiointia pelätä sillä tuskin kirjotat just prikulleen samalla tavalla niitä asioita ku kirjoitat ne omin sanoin.

Luet sen opparin ja muita lähteitä ja sit laitat ne sivuun ja kirjotat omin sanoin mitä just luit. Ja suorat lainaukset merkitset selkeästi.

Ei kannata sitä plagiointia pelätä sillä tuskin kirjotat just prikulleen samalla tavalla niitä asioita ku kirjoitat ne omin sanoin.

Ja jos vaikka toisit esiin omia mielipiteitä ja niitä päätelmiä joita teit lähdemateriaalisi perusteella. Opinnäytetyössä ei oikein riitä, että sanoo että hauki on kala. Pitää perustella miksi se on kala (mitä todisteita sinulla on) ja mitä merkitystä sillä ehkä on.

Lähinnä mua hermostuttaa ne kyselyyn liittyvät kysymykset kun ne on niin samanlaisia kun mitä mä olen jo itse keksinyt paljon ennen kuin luin tämän opinnäytetyön.

kun ei noita kysymyksiä voi oikein esittää mitenkään toisella tavalla.

aihettakaan ei tässä oikein enää ehdi vaihtaa.

Lähinnä mua hermostuttaa ne kyselyyn liittyvät kysymykset kun ne on niin samanlaisia kun mitä mä olen jo itse keksinyt paljon ennen kuin luin tämän opinnäytetyön.

kun ei noita kysymyksiä voi oikein esittää mitenkään toisella tavalla.

aihettakaan ei tässä oikein enää ehdi vaihtaa.

Ei kellään ole kysymyksiin yksinoikeutta, tuot vain selkeästi ilmi että olet tietoinen tästä vastaavasta tutkimuksesta. Oleellista on kuitenkin se data mitä saat, ja mitä johtopäätöksiä siitä itse vedät, millä perusteella jne.

[QUOTE="Jenis";27576932]Onko sulla siis uusi metodi, uusi aineisto, uusi aihe vai mikä - näiden kaikkien yhdistelmä, jollaista ei ole ennen tehty? Olet harvinaisuus, jos valitsemaasi aihetta ei ole käsitelty koskaan miltään kantilta missään päin maailmaa ;)[/QUOTE]

Aihe, jota ei ole tutkittu tältä kantilta AINAKAAN Suomessa (kuten kirjoitin ensimmäiseen viestiini).

No tuleehan siihen paljonkin omaakin tekstiä. Toki työ pohjaa teoriaan. Meillä ainakin lähäriopparissä lähteet piti olla vähintään AMK-tason töistä ja AMK-tason opparissa taas sai olla korkeintaan 2 samantason työtä lähteenä. Kirjallisuudesta meillä lähinnä tuli vain peruskäsitteiden avaus ja tutkumuksista sekä tieteellisistä artikkeleista tuli ne asiat ja ajatukset mihin me työmme nojattiin. Ja mitä tuoreempi työ, sitä tuoreemmat lähteet!

En tarkoittanutkaan, että pitäisi niitä muita opinnäytetöitä lähteenä, vaan voi esimerkiksi katsoa mistä kirjasta siihen opinnäytetyöhön on otettu lähteitä, ja sitten voi katsoa niistä kirjoista ne kohdat ja kirjoittaa omin sanoin. Ei ole millään tavalla toisten töiden kopiointia jos näin tekee joissain kohdissa.