Miten vietätte

Tiitiäisen äiti

Aktiivinen jäsen
29.07.2005
1 339
0
36
aikanne lasten kanssa?

Aloin itse miettimään, että miten paljon oikestaan leikin lastenleikkejä lapseni kanssa. Ja lopulta en kovin paljoa :ashamed: .
Teemme kaikkea yhdessä kokkaamme, touhuamme puutarhassa, koluamme leikkipuistoja, käymme kävelyillä, tiskaamme, viikkaamme vaatteita tai poika lähinnä etsii sukille pareja, siivoamme.
Otamme kyllä värikynät/sormivärit tai vesivärit ja paperit esiin ainakin pari kertaa viikossa, leikimme leijonaa mä metsästän (poijan lemppari), luemme satuja yhdessä ja kuuntelemme lastenlauluja ja laulamme niitä. Mutta se muu onkin jäännyt vähemmälle eli leluilla yhdessä leikkiminen, niin että oikein hävettää.

Tuossa toissa päivän , kun aloitin kirjaamaan ylös, että mitä teemme päivisin, niin tein lupauksen itselleni ja aloittaa poikani kanssa urakalla lastenleikit ja vähentää tuota muuta hommailua jota voin kyllä tehdä yksinäni, kun poika päikkäreillä.

Minä en kyllä leiki lapseni kanssa kovinkaan usein, vaan touhuamme juuri kaikkia kotihommia, olemme ulkona, puistossa jne yhdessä. Joskus askartelemme, ja tietenkin luemme lapselle jne mutta mielestäni leikki on lasten työtä...

Pelataan pelejä ja luetaan. Siinäpä se taitaa olla. Muuten kyllä yhdessä tehdään kaikenlaisia kotitöitä, kuten lajitellaan pyykit, täytetään kone, viikataan pyykit (ihania myttyjä tulee =) ), tyhjennetään astianpesukone (lapset huolehtii alakaappeihin menevät sekä aterimet), ruoanlaitossa lapset mun kummallakin puolella, kattavat pöytään aterimet, siivotessa lapset oppineet kantamaan tavaroitaan omiin huoneisiinsa, käydään potkurilenkillä, kaupungilla... lapset on toisin sanoen vähän kaikessa mukana. Itse leikkimiseen mua ei enää tarvita, ovat omatoimisia ja toistensa parhaita kavereita :heart: =)

Ennimmäkseen se on yhdessä touhuilua arkiaskareissa. Välillä leikimme piilosta tai olen joku hevonen tai leijona, jolla lapset leikkivät ;) Mulla on ollut tapana laittaa leikki leluilla alulle. Eli leikin yhdessä lapsen kanssa ja sitten, kun leikki on hyvin vauhdissa liukenen siitä omiin hommiin. Eilen 7 v rakensi kaverin kanssa aikakonetta ja mua tarvittiin vain sen käynnistämiseen. Kävivät muinaisella 70-luvulla =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2007 klo 09:47 valdemari kirjoitti:
Ennimmäkseen se on yhdessä touhuilua arkiaskareissa. Välillä leikimme piilosta tai olen joku hevonen tai leijona, jolla lapset leikkivät ;) Mulla on ollut tapana laittaa leikki leluilla alulle. Eli leikin yhdessä lapsen kanssa ja sitten, kun leikki on hyvin vauhdissa liukenen siitä omiin hommiin. Eilen 7 v rakensi kaverin kanssa aikakonetta ja mua tarvittiin vain sen käynnistämiseen. Kävivät muinaisella 70-luvulla =)
muinaisella 70-luvulla :D
Muistelen silloin pienenä kun kävimme aikamatkoilla niin silloin menimme 2000-luvulle ja ei ollut enään autoja vaan kaikki oli avaruusaikaa :laugh: eipä vaan ole vielä vastaan tullut :/

Minäkin muistan jonkun tulevaisuusaiheisen piirrustusjutu 2000-luvulta. Siinä autot ajeli putkien sisällä korkeammalla kuin kävelijät. Niissä putkissa oli joku puhdistussysteemi, ettei tulisi niin paljoa päästöjä :laugh:

mie en varsinaisesti leiki lasten kanssa. pojan kanssa tulee leikittyä enemmän kun sisko päivät koulussa ja vauvasta ei vielä kamalasti seuraa. me rakennellaan junaratoja tai legojuttuja. koululainen kun kotiutuu äitiä ei enää tarvita ja kunnon leikit saa alkaa. tuppaa ekaluokkalaisella jäädä nuo läksyt toiseksi kun tekis mieli vaan leikkiä. mutta pienihän hää tietysti vielä onkin, ainakin äitin mielestä.
joskus porukalla askarrellaan, lähinnä sesonki aikoina kortteja, koristeita, virpomavitsoja... kirjoja luen ja pelejä tykkään pelata, jotain peliä pelataan melkein päivittäin.
ulkona puuhaillaan yhdessä enemmän, tehdään lumilinnoja tai majoja ja hiekkalaatikolla tehdään hienoja kaupunkeja ja teitä. sit pelaillaan eri pelejä. kesällä hoidetaan puutarhaa ja kasvimaata. meiltä lahtee tästä pihasta sellainen metsätie, jossa käydään paljon kävelyllä ja retkillä. lapset tykkää tosi paljon leikkiä "synkässä" metsässä (tiheä kuusikko). he leikkivät eksyvänsä ja sit on aina kova huuto kun etsitään toisia.

Tätä nykyä omani eivät enää varsinaisesti leiki... Yhteiset jutut ovat muuttuneet sudokun teoksi, jutteluksi, kotiasioiden tekemiseksi yhdessä, makkaran paistoksi, majojen rakenteluksi ja tietokoneen hyötyohjelmien käytön yhteiseksi opetteluksi tai larppikamojen valmisteluksi. Jonkun verran vielä pelaamme yhdessä ja luen heille ääneen.

Joskus 10 vuotta sitten leikin lasteni kanssa tosi paljon. Piiloa, väriä, polttopalloa, majaa, muuttoa, tuhkarokkoa ja milloin mitäkin.

Piika-äiti

Yhteistyössä