miten voi 9v olla rasittava =/

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
Poika pärjää koulussa 3 luokalla erinomaisesti varsinaisten oppiaineiden puolesta. Vielä oli todistuksessa rasti ruutuun arvostelu, mutta kokeet on arvioitu numeroin. Huonoin numero on 8+ ja paras 10-, olen yllättynyt miten jaksaa lukea kokeisiin ja miten hyvämuistinen on. Todistuksessa oli 2 erinomaista, kaikki muut hyviä. Opettaja ilmoitti ennen, että yleensä tässä vaiheessa kaikilla huononee, kun on vaikeutunut, meillä vain 1 erinomainen pudonnut hyvä sarakkeeseen. Mutta käytös on edelleen tyydyttävä ! Unohduksia ei myöskään ole ja käsiala yms todella siistiä Koulussa ei riehu, tappele eikä muutakaan sellaista, mutta.... Aivan jatkuva höpötys, hiljaa oleminen ja oman vuoronsa odottaminen ottaa lujille!! Eli ihan perusjutut ja niiden takia on ollut jälki-istunnossa, kun ennen tunninalkua ei pysy paikaoillaan.. Kotonakin jatkuva selitys ja aina änkeää pikkusiskon huoneeseen, ku yks asia vaan äkkiä sanottavana, yks tosi tärkee...
Alkaa voimat loppua, kurkku välillä käheenä huutamisesta ja sitten paha mieli itellä =( on selitetty nätisti ja vähemmän nätisti...
Nyt ihan perusopetus taas aloitetaan, ihan kuin päiväkodissa?? Onko tämä taas joku hiotn ikävaihe vai mitä pitäisi ajatella ????
Kotona munakellosta otan aikaa, et opettelee olemaan paikallaan hiljaa, kuten tulee olla ennen tunninalkua. Opettajalle ajattelin ehdottaa seuraavaa: kuukauden vaihtuessa ilmoittaa kotiin, miten mennyt. Jos ei parannusta, peli- + tv-kielto seuraava kuukausi, kunnes seuraavan raportin aika. Vastaavasti jos mennyt hyvin, palkitaan jollain kivalla tekemisellä.

Viimeksi muokattu:
Kun olis kiva hänen itteenki kannalta et osais joskus vaan olla itekseen ja nauttia elostaan ja olostaan lomalla.. Legoilla kyllä jaksaa tehdä vaikka kuinka. tänäänkin piti pelata perhe aliasta, niin alkaa höpöttään kesken toisten vuoron ja meni ihan läskiks koko homma =(

Kohtuuttoman pitkältä kuulostaa kuukauden peli ja tvkielto
Kun tätä käytöstä on nyt väännetty koko kouluaika ja pienemmät ajat ei tunnu tehoavan. vai olisko sittenkin 2 viikkoa pare? Siis 2 viikkoa "ruututaukoa" huonosta kuukaudesta, sitten 2 viikkoa saapi pelata ja töllötellä ennen seuraavaa 2opettajan raporttia". Vois olla tietty näin... Niiiin turhauttavalta tuntuu kyllä, mutta ehkä tämäkin taas joskus palkitaan..

Jotenkin tuntuu että vaadit pojalta täydellisyyttä? Unohda rangaistukset paitsi joissain tärkeissä tilanteissa. Palkkioita kannattaa käyttää, vaikka noissa peleissä.

Jotenkin tuntuu että vaadit pojalta täydellisyyttä? Unohda rangaistukset paitsi joissain tärkeissä tilanteissa. Palkkioita kannattaa käyttää, vaikka noissa peleissä.
En ole vaatinut noin hyviä numeroita, ne ovat tulleet kuin itsestään ja olen ollut todella positiivisesti yllättynyt ja hän tietysti siitä palkkionsa ja ansaitut kehut saanut. Mutta olen myös sanonut, että kun näin hienotsti osaat vaikeitakin juttuja, niin mikä vaikeus on käyttäytyä ja samalla antaa muille työrauha? Palkkio hyvästä käytöksestä, mutta ei mitään sanktiota esim jälki-istunnosta ei tunnu kovin loogiselta..

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;25307571:
En ole vaatinut noin hyviä numeroita, ne ovat tulleet kuin itsestään ja olen ollut todella positiivisesti yllättynyt ja hän tietysti siitä palkkionsa ja ansaitut kehut saanut. Mutta olen myös sanonut, että kun näin hienotsti osaat vaikeitakin juttuja, niin mikä vaikeus on käyttäytyä ja samalla antaa muille työrauha? Palkkio hyvästä käytöksestä, mutta ei mitään sanktiota esim jälki-istunnosta ei tunnu kovin loogiselta..

Eikä jälki-istunto itsessään ole sanktio?

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;25307614:
Se tulee koulun puolelta. Mutta kyllä kotonakin mielestäni täytyy puuttua jälki-istuntoihin. Tähtäimessähän on sen opettaminen ettei jälki-istuntoja tule.

Miksi tuplarangaistus? Tuntuu kohtuuttomalta.

Itselläkin (liikaa) höpöttävä 9-vuotias. Yrittää kyllä, mutta ei muista tai jaksa olla hiljaa. Koulussa menee todella hyvin. Numerot samaa luokkaa kuin ap:n pojallakin. Turhauttavaahan tuo on, mutta uskon että tässä on kyse myös luonteesta. Osa vaan on luonnostaan vilkkaampia ja rauhattomampia. En usko, että jatkuvalla rankaisemisella löydätte ratkaisua tuohon "ongelmaan". Aika rankalta tuntuu, jos parin viikon välein annetaan tuomio ja rangaistus siitä onko käyttäytynyt hyvin. Mieluummin palkinto hyvin sujuneesta viikosta tms. Kuukausi on tuon ikäiselle vielä pitkä aika.

ettekö muut noteeraa mahdollisia jälki-istuntoja kotona ollenkaan? Siis eikö mene nannapäivä tai tule mitään muutakaan?
Totta, luonnekysymys tosiaan. Mutta millä muuten saisi hänet ymmärtämään, että oma elo olis paljon rauhasampaa kun ei olis turhaa häslinkiä koulussa?

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;25308139:
ettekö muut noteeraa mahdollisia jälki-istuntoja kotona ollenkaan? Siis eikö mene nannapäivä tai tule mitään muutakaan?
Totta, luonnekysymys tosiaan. Mutta millä muuten saisi hänet ymmärtämään, että oma elo olis paljon rauhasampaa kun ei olis turhaa häslinkiä koulussa?

Minä ainoastaan keskustelen lapsen kanssa asiasta kotona. Tähän asti se on toiminut hyvin, mutta lapset (ja aikuiset) ovat erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;25308322:
Mutta jos jälki-istunnot toistuvat eikä keskustelu auta, mitä silloin teet? Vai onko ongelmat koulussa vain opettajien päänvaiva?

Siinä tapauksessa keskustelisin opettajan kanssa yhteistyöstä ja sopisimme yhteisen strategian. Tarvittaessa kysyisin voisiko koulupsykologi tulla mukaan antamaan neuvojaan ja näkemystään.

En antaisi kuitenkaan pitkiä rangaistuksia, koska lapset ovat yleensä aivan liian lyhytjännitteisiä että ne auttavat. Välitön seuraamus on tehokkain. Poikien suhteen auttaisi, jos opettaja laittaisi joka päivä reissariin miten koulupäivä meni ja se ratkaisisi saako poika pelata sinä päivänä. Jos päivä menisi erikoisen hyvin niin peliaika voitaisiin kaksinkertaistaa yhteen tuntiin. Keskustelisin tästä säännöstä lapsen kanssa ja olisi hyvä, jos lapsi olisi mukana palkkiota/rangaistusta suunniteltaessa. Vähintään hänen pitäisi olla mukana päättämässä mikä olisi huono, normaali ja erinomainen käyttäytymistaso.

No mä olin juuri tuollainen lapsena ja jos mua ois äiti rankaissut siitä niin olisin kyllä äkkiä vetäytynyt kuoreeni. Kuulostaa siltä että tuo sosiaalisuus ja esillä oleminen on sun lapseen kuuluvia luonteenpiirteitä eikä mitään huonoa käytöstä etkä sä voi niistä rankasta! Kyllä sun poika oppii antamaan muillekkin tilaa vaikka nyt tuntuu heikolta, kärsivällisyyttä se vaan vaatii.

No teillä tuntuu olevan "hyvä" syy tähän käytösnumeroo. Tytöllä (4. luokka 9 on käytös numero jo kolmatta kertaa siinä kolmossarakkeessa ja syy siihen on että tyttö ei ihan tule toimeen kolmen muun tytön kanssa luokalla (luokalla vain 6 tyttöä ). Oletan että opettajalla on aika tiukat kriteerit tuon käytöksen suhteen. Mutta tyttö ei häiriköi tai muutenkaan ole epäystävällinn, näin ope sanoi kun viime keväänä asiasta kysyin. Tai sitten ope ei kerro mulle kaikkea.

En mielestäni vaadi liikaa, jos oletan että olis hiljaa tunnilla ja antais opettajalle työrauhan sekä luokkakavereille oppimisrauhan. Välillä sanoo, et olis kiva ku olis enemmän kavereita, mut tosiaan sitä sähläystä ja jatkuvaa höpötystä ei moni jaksa. Kaksi sellasta hyvää kaveria on. Ja kyllä olen koittanut ihan positiivisellakin meiningillä hänelle sanoa, että on vallan ihuna poika, mutta koulussa (kuten muuallakin elämässä) on tylsiä sääntöjä, joita vaan täytyy oppia noudattamaan, ei auta. Itse olen puhelias ja ymmärrän poikaa vallan hyvin, mutta valitettavasti vaan se koulupäivä tartteis jaksaa käyttäytyä. Kotona voikin sitten ottaa jo rennommin, vaikka siihen höpötykseen hermo toisinaan meneekin.. Mutta aloitetaan nyt palkitsemisella ja katsotaan, miten homma etenee..

Zädäm: siis miten voi muka käytös olla huono, kun ei tule toimeen joidenkin kanssa?? Olet varmaankin jutellut opettajan kanssa, mitä on tuon taustalla. meillä poika nyt 3 luokalla ja keväällä tulee ihan numerot todistukseen, miten teillä vielä rastit?
ja mikä tuo tyydyttävä ois numeroissa, 7?

[QUOTE="vieras";25308621]Jotenkin nyt vaikuttaa, että et kelpuuta lasta sellaisena. Vaadit joka osa-alueelta vain parasta. Lapsella on kovat paineet olla hyvä.[/QUOTE] miltä osa-alueilta vaadin? siis nämä koenumerot ovat olleet iloinen yllätys, en todellakaan ole päntätyttänyt turhia yms.. Huonompikin piisais mulle..

Ja kyllä tuon ikäisen tartteis jo osata vuoroaan odottaa.. ei sekään paljoa ole vaadittu..

Lue opettajan kanssa Raisa Cacciatoren kirja Pelastakaa pojat ja miettikää sitten uudestaan.
olen tämän lukenut, hyvä kirja. Mutta opettajaa ja koulun sääntöjä en voi alkaa muuttamaan =( koko koulujärjestelmä tulisi muuttaa, siihen minusta ei ole =/ kuten sanoin, kotona voi ottaa löysemmin, mutta nähdäkseni koulussa olisi hyvä oppia olemaan talon tavoilla..

[QUOTE="verena";25311686]Harvalla se pitäisi. Yleensä viimeistään seuraavana päivänä on koneella taas...[/QUOTE] meillä se ei kyllä mahdollista, kun tietokoneessa salasana, jota lapset eivät tiedä. Wii peliä voisi pelata silloin, kun yksin kotona, ei muuten. Mutta joo, pitkähän tuo kuukausi on.. Koitetaan nyt hyvällä ja jälleen sitä omaa pinnaa pitäis kans kasvattaa, väsynä päivänä hitsaa aina helpommin =(

Kannattaa lukaista tämä
tam pere. fi/materia l/attac hments/n/5oc8CR1Xc/nepsylapsiko.pdf

Kannattaa tutustua näihin sivuihin.
Niistä löytyy paljon apua kaikille lasten arjen kanssa painiville. On palkitsemis juttuja, toiminnan ohjauskortteja jne..
tam pere .fi/perhejasosiaa lipalvelut/ neptunus.html

Yhteistyössä