Miten voi olla että yhdelle työttömälle ei tarjota töitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toisille tarjotaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toisille tarjotaan

Vieras
Mulla on tuttava joka on tällä hetkellä 45+ ja ollut työttömänä ainakin 10 vuotta ilman että kertaakaan olis muka tarjottu töitä? Hän on käynyt lukion ja kauppakoulunkin muistaakseen. Pankissa ollut töissä lähemmäs 10 vuotta aiemmin. Hänellä ei ole mitään terveydellisiä rajoituksiakaan. Asuu maaseudulla aika syrjässä ja hakenut ilmeisesti vaan pankkialan töitä ja niitähän ei syrjäkyliltä löydä. Joillekkin toisille tarjotaan vähän väliä töitä vaikka työttömällä ei olis työkokemustakaan ja lisäksi vielä terveydellisiä rajoituksia. Tuttavani on välillä tehnyt lyhyen sijaisuuden jossain pankissa mutta mitään muuta työtä ei ole tarvinnut tehdä. Maalla asutaan ku ellun kanat ja nukutaan puolille päivin. Onko maalla asuvat jotenkin turvassa työkkäriltä vai mitä?

Täällä on yksi työtön lähihoitaja. Työkkäri ei ole työtarjouksiaan laitellut, tosin hankalahan niitä on laitella kun töitä ei tällä alueella ole.
Eli ehkäpä sen takia en ole niitä työtarjouksiakaan saanut?

Alkuperäinen kirjoittaja työtön lähäri;30060327:
Täällä on yksi työtön lähihoitaja. Työkkäri ei ole työtarjouksiaan laitellut, tosin hankalahan niitä on laitella kun töitä ei tällä alueella ole.
Eli ehkäpä sen takia en ole niitä työtarjouksiakaan saanut?

Eikö teillä päin muka ole yhtään vanhusta, mukulaa tai kehitysvammaista hoidettavaksi? Vaikea uskoa.

Eikös kaikkia työttömiä pitäisi koskea samt säännökset eli työtä tarjotaan jos työkykyinen? Miten joku voi mennä Ö mappiin ja nostaa koko ajan ansiosidonnaista? Tuo paikka missä tuttu asuu on 90km päässä isosta kaupungista ja 30-60km päässä on pienempiä kuntia jossa varmasti jotain töitä on. Lisäksi 10km päässä kirkonkylä. Paljon olen ollut tekemisissä hänen kanssaan enkä ole kuullut että töitä olis etsinyt kertaakaan. Pitäähän työnhaku uusia maaseudullakin kai?

Eikö teillä päin muka ole yhtään vanhusta, mukulaa tai kehitysvammaista hoidettavaksi? Vaikea uskoa.

Kehitysvammaisia ja lapsia en suostu hoitamaan, mutta vaikka näitäkin täältä löytyy ihan liiankin kanssa niin AVOIMIA paikkoja EI OLE. En minä sille mitään mahda, että kaupungin hieno säästömeininki on tämä ettei sijaisia saa palkata.
Muuttaakaan en voi.

Ehkä et tiedä hänestä kaikkea. Miksi lopetti pankissa? Onko rikollista taustaa tms. Ehkäpä ei alansa töitä saa taustansa vuoksi ja kun ei kouluttaudu muuhun niin muuta ei voi tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön lähäri;30060410:
Kehitysvammaisia ja lapsia en suostu hoitamaan, mutta vaikka näitäkin täältä löytyy ihan liiankin kanssa niin AVOIMIA paikkoja EI OLE. En minä sille mitään mahda, että kaupungin hieno säästömeininki on tämä ettei sijaisia saa palkata.
Muuttaakaan en voi.

Kehitysvammaisia hoitamaan on lain mukaan pakko palkata sijaisia.

Eikös kaikkia työttömiä pitäisi koskea samt säännökset eli työtä tarjotaan jos työkykyinen? Miten joku voi mennä Ö mappiin ja nostaa koko ajan ansiosidonnaista? Tuo paikka missä tuttu asuu on 90km päässä isosta kaupungista ja 30-60km päässä on pienempiä kuntia jossa varmasti jotain töitä on. Lisäksi 10km päässä kirkonkylä. Paljon olen ollut tekemisissä hänen kanssaan enkä ole kuullut että töitä olis etsinyt kertaakaan. Pitäähän työnhaku uusia maaseudullakin kai?

Ei ansiosidonnaista saa kuin korkeintaan 500 päivää. Työnhaun uusimisajoista päättää työkkärin virkailija. Joskus seuraava uusimisaika voi olla vasta vuoden kuluttua.

Ansiosidonnaista ei saa 10 vuotta vaan noin kaksi vuotta. Uskoisin, että työpaikkoja tarjotaan herkemmin nuoremmille. Näin ainakin minulle selitettiin, kun oli aikoinaan ekan lapsen äitiysloman jälkeen työttömänä. Virkailija kertoi, että jos on kaksi työtöntä: joku vanhempi ja minä nuorempi, niin minä olen etusijalla.

Aika rauhassa saa olla työttömänä kaupeingeissakin, jos on sellaisen alan edustaja, jolle töitä ei ole tarjolla. Yksi tuttu yli neljäkymppinen on ollut nelisen vuotta työttömänä. Työkkärin taholta ei ole ole ollut minkäänlaisia työtarjouksia ja sama jatkunee edelleen ties kuinka monta vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön lähäri;30060443:
Niin? Jos luit viestistäni muutakin kuin vain viimeisen lauseen niin saattaisit ehkä ymmärtää mitä oikeasti koko viestiin kirjoitin.

Niin? Periaatteessa voisit saada karenssia jos kieltäydyt sellaisista töistä, mitä aivan hyvin pystyisit hoitamaan (esim. ne kehitysvammaiset).

Mä jouduin sinne ö-mappiin ilmeisesti heti, koska mulle ei ikinä tarjottu yhtään mitään työkkäristä, olin kolme vuotta työtön. Noin 30-vuotias, terve, korkeakoulutettu, iso kaupunki. Ammattisuoja meni kolmessa kuukaudessa umpeen, senkään jälkeen ei tarjottu mitään. Ei edes kursseja. Ei mitään.

Laittelin siinä työhakemuksia kuitenkin koko ajan, loppujen lopuksi lähdin vaihtamaan alaa. Tuli fiilis, että työkkärin puolesta olisin voinut olla vaikka loppuikäni työtön.

Onko joku joskus saanut työkkäristä töitä? Itse entisenä pätkätyöläisenä itse etsin ne pätkäpaikkani.

Minä sain reilu vuosi sitten puoleksi vuodeksi töitä työkkärin työtarjouksen perusteella ja nyt uudestaan vuodeksi viime toukokuussa. Molemmilla kerroilla lisäksi ns. omalta alalta.

Viime talvi ja kesä taas meni työkkärin listan pohjalta hankitussa työkokeilussa.

Yhteistyössä