Miten voin auttaa masentunutta ystävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lilya

Aktiivinen jäsen
26.03.2008
3 285
2
36
Ystäväni on masentunut enkä tiedä enää mitä tehdä :( Olen yrittänyt soitella, ei vastaa. Olen yrittänyt kysyä tarvitseeko lastenhoitoapua, ei tarvitse. Olen yrittänyt antaa hänelle keskusteluapua ja että tavattaisiin, muttei halua sitäkään. Hän eristäytyy eikä vastaa puhelimeen. Toiselle ystävällemme hän oli puhunut ettei tiedä jaksaako enää ja olemme todella huolissamme! Hän on kaikki päivät lapsen kanssa kahdestaan, en tiedä käykö enää edes perhekerhossa saati missään muuallakaan, luulisin että ei.
Olen ihan neuvoton. Mitä tässä voi tehdä?

Et kai mitään. Jos ei halua apua niin ei sitä voi pakollakaan antaa. Kyselet aina silloin tällöin kuitenkin tarviiko johonkin apua tai haluuko jutella. Olet vaan ystävä niin kun ennenkin. Se voi helpottaa että on niitä normaalia arkisia juttuja, ei kannata aikanaan käydä paapomaan ja hyysäämään.

Mutta entä jos tekee itselleen jotain? Se tässä huolettaa... Olen ollut kyllä aina (hänellä monta vuotta aika- ajoin ollut masennuskausia) ihan normaalisti ystävänä mutta nyt alan olla todella huolissnai sekä hänestä, että hänen lapsestaan.

Nyt kuulin että hänellä hiljattais yksi itsemurhayritys takana... Silloin ei onneksi poika ollut kotona vaan isällään. Olen niin huolissani, en todella tiedä enää mitä tehdä! :'(

Ystäväni on pahasti masentunut, ei ole lapsia. Hän yritti kuukausi takaperin itsemurhaa, josta näillä näkymin selviää mutta vammautui pahasti. Neuvoni olisi että koittakaa pitää vain sitkeästi yhteyttä, ihan kännykällä sekä kirjeitse, kortilla. Ei nyt mitään ylenmäärin, mutta antaa toisen tuntea että vaikka elämä tuntuu vaikealta on joku joka häntä ajattelee. Puhelee ihan arkisista asioista vain, lähettele kuvia omasta elämästäsi yms. Ja tämä toinen ystävä vain oven taakse aina välillä, eiköhän se ovi aukea jossakin vaiheessa kun hän on siihen valmis.

Yhteistyössä