miten voin olla yöllä monta tuntia imettämättä jos vauva nukkuu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetys tökkii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetys tökkii

Vieras
miten voisin olla imettämättä esim 5-6 tuntia jos vauvani nukkuu ilman etttä tissit räjähtää?
vauva syö päivisin 3-4 h välein noin 40min kerrallaan.

sitten illalla n. 16-20 olisi tissillä ihan koko ajan, käy nukkumaan yleensä 21 ja sitten heräisi vasta 03 mutta mun pitää herättää vauva jo 24 koska en voi olla imettämättä niin pitkään jos illalla vauva tankkaa tosi usein, jotenkin sitä maitoa kertyy sitten ihan hirveesti kun imee illalla tiheästi. pumpulla en saa mitään irti joten sekään ei onnistu. sit jos en taas imetä vauvaa illalla tiheästi hänellä on kova nälkä ja huutaa.

miten tässä nyt toimisi, olisi kyllä kiva itsekin nukkua jo pidempiä pätkiä nyt kun vauvakin siihen pystyisi. mun vauva on nyt 3kk vanha.

No niin hölmö en olisi että menisin vauvan herättämään ihan vaan siksi että saisin imettää. Sitä varten on keksitty rintapumput! Maidontulo ja vauvan syöminen tasoittuu kyllä ajan kanssa mutta älä nyt herran tähden mene herättelemään syömään jos sille ei mitään syytä ole, siis ellei ole sanottu että pitää syöttää usein kun vauva on pienipainoinen tms.

Nopeasti rinnat tottuvat siihen rytmiin, joka vauvalla on. Älä nyt ainakaan vauvaa syömään herätä. Pumppaa/lypsä mielummin vähän. Mutta älä liikaa tai saat tehdä sitä jatkossakin. Maidontuotanto on kyllä jännä juttu, ei sitä vuorokauden ympäri tule tasaisesti, vaan ihan muutamassa päivässä rinnat "oppivat" mihin kellonaikaan maitoa pitää tuottaa.

Kolmen kk:n kohdalla on usein tiheän imun kausi ja siksikin sulla varmaan rinnat pakahtuu, kun yöllä ei sitten syö niin usein kuin illalla. Ei toi vaihe (se pakkautuminen) kovin kauaa kestä. Ole vaan onnellinen, että vauva nukkuu sen 6 h!

kyllä sun rinnat tottuu ja alkaa tuottaa vaan sen verran mitä vauva syö. jos meet pumppaamaan tai herätät vauvan maidontulo saattaa vaan lisääntyä tai oot kusessa kun vauva tottuu syömään yöllä. siihen asti yritä löytää asento missä on suht siedettävää olla. :)

joo ja sitten mulla on vielä sellainen ongelma että kun alkuun totuin syöttää vauvalle molemmat tissit niin miten siitä pääsis että hän söisi vaan yhden rinnan kerrallaan? tai kun siis hän syö 20min ja sitten vaihdan toiseen. näin opastivat neuvolassa, mutta nyt vauva ei jaksakaan oikein kun yhden syödä ja sitten yritän tarjota toista kuitenkin, että ei olisi niin täynnä.

niin ja helppoahan se olisi jos vaan pumppais, mutta kun en saa sieltä mitään irti, olen kokeillut sähkö ja käsikäyttöstä. pelkään ihan hirveästi että saan rintatulehduksen jos tissit kivikovat, en saa edes nukuttua silloin kun ne on liian täynnä. niin ja kaikenlisäksi mulla käytössä vielä rintakumit, vauva ei saa muuten otetta. tää imetys tuntuu jotenkin niin kovin vaikealta :(

no hyvähän se on jos vauva imee ensin yhtä rintaa kauan koska se ravitsevin maitohan tulee myöhemmin. ensin tulee se laiha maito. minkäikäsestä on kyse? ootko yrittäny vieroittaa vauvaa siitä kumista?

mun vauva on 3kk, on yrittänyt ilman kumia, ei saa otettaa ja alkaa huutaa todella kovaa. mulla aika raskaat rinnat ja hyvin matala nänni. sairaalassakin sanoivat että ei noista otetta saa :(

Itse olen imettänyt nyt 4kk rintakumeilla, hyvin riittää maito. Imetän aina yhden rinnan kerralla, tyttö syö 5-35min. ja jaksaa sitten 1-6h seuraavaan syöttöön. Jos leporinta pakkautuu, niin herutan siitä pahimmat paineet pois, hieron nänniä niin että heruminen käynnistyy ja sitten lämpimin käsin vähän kevyesti lypsän kuppiin, oikeastaan vaan annan valua ja 30-130ml valuu riippuen kuinka täynnä rinta on. En lypsä yhtään, koska muutenkin maitoa on älyttömästi liikaa ja sitä valuu ja rintaliivinsuojuksia saa vaihtaa. Pakkautuneet rinnat saa pehmeiksi myös esim. saunomalla ja antamalla rintojen valua tai lämpimässä suihkussa. Joskus lämmitän hiustenkuivaajalla jos tuntuu että on tiehyttukos tai ettei joku kohta tyhjene.

[QUOTE="vieras";22657899]Entäs jos kokeilisit ihan käsin lypsää, siis ei millään apuvälineellä. Minäkin antaisin vauvan nukkua enkä turhaan herättelisi.[/QUOTE]

mä en saanu irti mitään kun käsin. Pumpulla toivotonta. Kokeile ap, se on aikas helppoa.

Yhteistyössä