Mitenkä toimia...? lapsen ahtautunut keuhkoputkentulehdus... astma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
vaikea selittää tuohon otsikkoon. Mutta siis minulla 2v2kk tyttö, jolla kaksi kertaa ollut lääkärin toteama ahtautunut keuhkoputkentulehdus. Ensimmäinestä aikaa reilusti yli puoli vuotta, en muista tarkkaan. Saatiin kotiin babyhaler ja Ventolinea. Sain ohjeeksi että aina kun lapsella vähänkin nuhaa tai flunssan oireita, annan heti tuota Ventolinea babyhalerilla. Mutta siis, kysymys kuuluu, jos aina lääkitsen jo etukäteen lapsen tuolla avaavalla astmalääkkeellä, niin mistä tiedän että onko hänellä astma tms? käsittääkseni jos lapsella on tuo ahtautunut keuhkoputkentulehdus kolme kertaa vuoden sisällä, niin aletaan tutkia/tai lääkitä kuten astmaa.

Muutaman kerran sairastanut siis välissä flunssan jossa aina sitä rohisevaa yskää jne, ja olen antanut ennakkoon Ventolinea, ettei hengitys menisi ahtaalle. Mistä siis tiedän ettei tuo olisi poikinut ahtautunuta keuhkoputkentulehdusta jos en olisi lääkinnyt.

äh, vaikea selittää. Ymmärsittekö kukaan? osaatteko neuvoa?

Kävin juurikin saman taudin takia spesialistilla torstaina vauvan kanssa. Flunssan jälkitautina saatiin tuo sekä korvatulehdus. Meillä on Ventolinen lisäksi suunkautta otetava astmalääkitys 2-4 viikkoa.

Lääkäri sanoi, että tulevina vuosina tämä on meillä varmaan useastikin riesana, eli herkkyys on keuhkoissa infektion aikana tuohon sairastua. Se ei kuitenkaan tarkoita rasitusastmaa.

Rasitusastmahan (eli astma) ilmenee myös sitten muissa tilanteissa eli liikunnan, pölyn jne. seurauksena, ei pelkästään flunssan.

Alkuperäinen kirjoittaja ks:
Mua ei kyllä neuvottu antamaan ennakoivasti vaan oireiden ilmaannuttua sitä Ventolinea.

Sorry, kirjotin varmaan sekavasti. Siis mä sain ohjeeet että kun lapselle tulee ensimmäiset flunssan oireet, niin sitten heti kannattaa antaa sitä Ventolinea.

Mitenkä lasten astma todetaan? ja onko niin että jos astma sitten todetaan, niin annetaan päivittäin jotain lääkettä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
todennäköisesti on astmaa ja voi olla et saatte lisäksi vielä hoitavan lääkityksen. näin kävi ainakin meillä.

No mä en kyllä allekirjoittaisi tätä ollenkaan. Täällä maallikot taas diagnosoi omien kokemusten perusteella. Eiks kannattaisi kysyä lääkäriltä? Ja kuten mulle torstaina lasten allergialääkäri sanoi, infektioastma ei ole sama asia kuin rasitusastma, vaikka sen nimessä on sama sana. Ja, että se voi toistua tulevina vuosina flunssien yhteydessä.

Kysy sitä, miksi pitää antaa ennakoivasti lääkettä, eikö voi odottaa mahdollisia oireita, niin sittenpä tiedät, tuleeko hengitysoireita vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua ei kyllä neuvottu antamaan ennakoivasti vaan oireiden ilmaannuttua sitä Ventolinea.

Sorry, kirjotin varmaan sekavasti. Siis mä sain ohjeeet että kun lapselle tulee ensimmäiset flunssan oireet, niin sitten heti kannattaa antaa sitä Ventolinea.

Mitenkä lasten astma todetaan? ja onko niin että jos astma sitten todetaan, niin annetaan päivittäin jotain lääkettä?

Eikös tuo ole ennakoivaa hoitoa? Eli annat ventolinea kun tulee flunssan oireita, mutta ei hengitysoireita vielä?

Meillä ei pelkkä kotona annettu avaava riittänyt ahtauttavassa keuhkoputkentulehduksessa vaan jouduttiin usein turvautumaan päivystyksen spiiraan...

Tämän jälkeen todettiin "infektioastma" ja lapsi sai avaavan lisäksi kortisonilääkityksen.

todennäköisesti on astmaa ja voi olla et saatte lisäksi vielä hoitavan lääkityksen. näin kävi ainakin meillä.

No mä en kyllä allekirjoittaisi tätä ollenkaan. Täällä maallikot taas diagnosoi omien kokemusten perusteella. Eiks kannattaisi kysyä lääkäriltä? Ja kuten mulle torstaina lasten allergialääkäri sanoi, infektioastma ei ole sama asia kuin rasitusastma, vaikka sen nimessä on sama sana. Ja, että se voi toistua tulevina vuosina flunssien yhteydessä.

Kysy sitä, miksi pitää antaa ennakoivasti lääkettä, eikö voi odottaa mahdollisia oireita, niin sittenpä tiedät, tuleeko hengitysoireita vai ei.

just! miks sä saat sit diagnosoida? sanoin vann et näin meillä!

En olekaan mitään diagnosoinut vaan kertonut mitä allergialääkäri sanoi MEILLE ja kehoittanut ap:tä ottamaan yhteyttä lääkäriin.

Ei vaan sä sanoit heti alussa että "todennäköisesti on astmaa". Turhaa pelottelua kun ei asiasta voi kukaan muu sanoa kuin lääkäri jos sekään.

- Annat lääkettä, jos päsee kunnolla ahtautumaan niin se on vakava tila
- Infektioastma diagnoosi tehdään jos näitä tulehduksia on useita (toki jos joskus annetaan varuiksi niin se ei varmaan vielä mikään tulehdus ole, mutta jos siis tila vaatii lääkärikäyntiä.
- Nähtävästi puhui infektioastamasta joka ei siis ole varsinainen astma. Astma todetaan kokeilla (meillä pari vuotias oli rasituskokeessa kun sairasteli noin 3 viikon välein)
- Jos lapsen ttila on ok, eli jos annat lääkettä ennalta ehkäisevästi silloin tällöin niin en olisi huolissaan, nämä ovat pienillä aika yleisiä vaivoja
-Jos lapsi vaatii kuitenkin puolen vuoden jaksolla saman ongleman takia lääkärikäyntiä useita (sanosin noin 4-5 kertaa) kertoja niin kyselisin lääkäriltä enemmän infektioastmadiagnoosista ja olisiko kortisonilääkitys syytä ottaa esim. kuurimaisesti käyttöön.

t. kahden infektioasmalapsen (meillä ei siis ollut sitä "oikeaa" astmaa) äiti

Alkuperäinen kirjoittaja guo:
- Infektioastma diagnoosi tehdään jos näitä tulehduksia on useita (toki jos joskus annetaan varuiksi niin se ei varmaan vielä mikään tulehdus ole, mutta jos siis tila vaatii lääkärikäyntiä.
- Nähtävästi puhui infektioastamasta joka ei siis ole varsinainen astma. Astma todetaan kokeilla (meillä pari vuotias oli rasituskokeessa kun sairasteli noin 3 viikon välein)
- Jos lapsen ttila on ok, eli jos annat lääkettä ennalta ehkäisevästi silloin tällöin niin en olisi huolissaan, nämä ovat pienillä aika yleisiä vaivoja
-Jos lapsi vaatii kuitenkin puolen vuoden jaksolla saman ongleman takia lääkärikäyntiä useita (sanosin noin 4-5 kertaa) kertoja niin kyselisin lääkäriltä enemmän infektioastmadiagnoosista ja olisiko kortisonilääkitys syytä ottaa esim. kuurimaisesti käyttöön.

Kiitos tosi paljon tästä viestistä. Tosiaan keskussairaalan lääkäri kehotti meitä antamaan ennakoivasti tuota ventolinea, jo heti ekasta flunssan oireesta. Nyt siis reilun puolen vuoden sisälä on käyty kahdesti tästä asiasta. Täytyy sitten tietenkin kysyä lääkäriltä jatko-ohjeita, jos joudutaan taas käymään. kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja guo:

Onko sulla muuten minkä ikäiset lapset? eli onko minkä ikäisenä todettu tuo infektioastma ja onko heillä vielä se?

Yhteistyössä