Mitenköhän sitä pitäis kämpän siistinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Juu juu, siivoamalla tietenkin, sen tiedän jo. Mutta kun tämä huusholli räjähtää ihan käsittämätöntä vauhtia. Olisi kiva aloitella oikein kunnon siivousta jo joulua ajatellen (itse asiassa tänään aloitin jo), mutta nämä muutamat jäljelläolevat viikot ehtivät tehdä koko homman tyhjäksi moneen otteeseen. Tavarat vain leviävät ympäri huushollia. Välillä siivoan kahdesti päivässä enkä sittenkään saa painopistettä hilattua sinne siistin puolelle.

Vinkit pinoon, kiitos! Nyykähdän, jos aina pitää tehdä kokonainen suursiivous, miten tätä kaaosta oikein hallitaan sitä mukaa, kun se syntyy?

Tilaa on, tavaraa heitän pellolle sitä mukaa, kun se on mielestäni tarpeetonta Pari-kolme kertaa vuodessa heitän kertynyttä tilpehööriä säkkikaupalla ovesta ulos. Mistä se edes tulee? Miehestä ei ole siivoajaksi, lapsi on alle puolentoista vuoden ikäinen, kissa ja koira eivät tee onneksi pahempaa, kuin että päästävät karvaa.

Tavaramäärä minimiin ja tietyt rutiinit esim. kaappien siivous säännöllisesti, keittiö kuntoon heti ruokailun jälkeen. Aina siivoat sotkut, kun sitä tulee esim. ei jätetä lehtiä tai vaatteita lojumaan, pyykätään säännöllisesti ym. Päivittäin ylläpitosiivousta niin sitten on helppoa tehdä niitä isompia siivouksia välillä.

Mä en käsitä, miten voi olla näin vaikea tehdä kotityöt sitä mukaa kun niitä tulee. :ashamed: Mulla ei vaan piuhat yhdisty päässä, kun näen, että sotkua alkaa tulla, että TEE NOILLE JOTAKIN - vaan mä katsella killistelen ja ärsyynnyn, kun on liian vähän tilaa esim. pöydällä. Olen joskus miettinyt, että pitäisikö oikeasti käydä tutkituttamassa päänsä. Esimerkiksi työhön ja opiskeluun liittyvät jutut mulla on järjestyksessä aina just eikä melkein, mutta kämpän epäjärjestykselle mä en silti muka pärjää :(

Niin joo, sitten on olemassa se toinen ääripää, eli siivoan kaiken ihan pilkulleen vaikka juhliin ja jouluksi, ja vahdin läpi pyhien, ettei pöydälle ilmaannu edes leivänmurua. Kaikilla on silloin pinna pirun kireällä, kun olen kuin lohikäärme vahtimassa joka asiaa. Sitten itsekin väsyn siihen pingottamiseen ja *puf* varttia myöhemmin ollaan taas siinä pisteessä, että sisään astuja luulee, ettei täällä ole siistiä ikinä.

Elukankarvat yms. imuroin kerran-kaksi päivässä ja pyyhin tasot, mutta nuo tavarat... Silitysrauta, vatkauskulho, kamera ja kalsarit elävät sulassa sovussa vierekkäin.

Huh huh,jos jaksaa imuroida kaksi kertaa päivässä, ni on ihme, ettei saa muuten pidettyä paikkoja kunnossa...
Meillä ei edes imuroida, hyvä jos kerran viikossa, eikä sillonkaan koko huushollia ja joo kaksi koiraa on :/
Isekkin mietin pääni tutkituttamista, mutta näillä mennään. Lapsi tosin on jo oppinut keräilemään roskia lattialta..
Oon valitellu lääkäreille alotekyvyttömyyttäni ja väsymystä ja vaikka mitä, mutta ilmeisesti olen vaan laiska, mutta ei tää näin oo aina ollu. En viihdy, mutta en vaan saa mitään aikaseksi. No yritän ajatella asian niin, että olenhan senkin ajan lapsen kanssa, joka menisi kaikkeen siivoomiseen.
Että eipä minusta apua ollut Ap, mutta tiedätpähän ainakin, ettet tosiaan ole yksin :)

Mä pidän pääasiassa huolta vaan, että kiikutan tavaroita pitkin päivää paikoillee, esim. ennen lähtöä ulos asunnosta siivoan aina tavarat ensin paikoilleen. Kun pitkin päivää siivoaa, niin ei pääse tuleen kauheeta kaaosta. Illalla järjestelen paikat ennen ku laitan lapsen nukkumaan. Tiskikoneen pyöritän kerran päivässä, yleensä aamulla. Pyykkiä pesen sitä mukaa kun sitä tulee. Imuroinnista tingin, eli en imuroi joka päivä.

Minäkin pidän ennemmin tärkeimpänä tavaroiden pistämistä paikoilleen, kuin pölyjen pyyhkimistä ja imurointia. Lojuvat tavarat ovat se, mikä ensimmäisenä pistää silmään ja tekee elämästä hankalaa, jos tavaraa on esim. pöydillä. Teitä on tässä vaiheessa käytännössä kaksi aikuista ihmistä, joten voisitteko yrittää opetella pistämään mahdollisimman useasti ne tavarat HETI oikeille paikoille, vaikka omasta mielestä olisi kova kiire tekemään jotain muuta? Tuo ei onnistu meilläkään läheskään aina, mutta helpottaa vähän tilannetta. Joka ilta yritän tuon lisäksi tehdä pienen tsekkauksen ja kanniskella tavaroita oikealle paikalle. Ei siinä mene kuin max. puoli tuntia ja huusholli näyttää miljoona kertaa paremmalta. Yritän myös hillitä miestä, joka ostelee vähän väliä kaikenlaista. Vaikka saisi kuinka edullisesti, ylimääräisestä roinasta ei ole kuin harmia!

Ei siihen taida olla mitään poppaskonstia muuta kun tapojen muutos siinä mielessä siihen suuntaan, että ne vatkauskulhot ym. astiat opetellaan nakkaamaan heti käytön jälkeen tiskikoneeseen.
Saaten kaikki tavarat, esim. silitysrauta, kamera ym. myös laitetaan heti käytön jälkeen omaan paikkaansa.
Likastuneet vaatteet laitetaan heti pyykkikoriin ja pyykkiä pestään säännöllisesti ennen kuin se pyykinmäärä ns. karkaa käsistä. Yksi pyykkikori voi olla eteisen nurkassa, jos siihen suinkin sopii sellainen olemaan: siihen on nyt näin rapakausi-aikana varsinkin kätevä ulkoa tullessa nakata heti pesua vaativat vaatteet, hanskat jne. (Kätevä varsinkin useampi- ja / tai isompilapsisessa perheessä, ja perheessä, jossa äiti tai isä ei aina ole välttämättä eteisessä riisumassa lapsia, joilta varsinkin tuppaa likastuneet / kastuneet vaatteet jäämään mykkyröiksi ja sykkyröiksi eteisen lattialle tai naulakkoon.)
Ja oikeesti kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että sisääntullessa käyttää itse ja opettaa lapsetkin käyttämään niitä rappuralleja. Ja kunnollinen kuramatonpätkä eteisessä oven suussa on tosi hyvä.

Lehdille ym. yleensä pöytätasoilla lojuville jutuille vois olla kätevä joku kori, joka sit tietenkin pitää säännöllisesti esim. kerran viikossa läpikäydä.
Iltaisin (ja esim. ennen uloslähtöä) nakellaan lelut lelulaatikoihin, paitsi jos on esim. joku legorakennelma / kioski / koti ym. leikki kesken, ja sitä on tarkoitus sit jatkaa.
Muutenkin lelut kannattaa järjestellä niin, että on kori legoille, kori junaradalle, kori kotileikkiin ja oma korinsa eläinleikkiin jne.
Näin lapsi pystyy löytämään leikkinsä tarvittavat lelut helpommin, eikä kaikkia leluja tarvitse kaataa pitkin lattioita, kun etsitään esim. seepraa ja kirahvia että voidaan leikkiä eläinleikkiä.

Tasot jne. pyyhitään esim. ruokaiujen jälkeen heti samalla kun ne astiat laitetaan sinne koneeseen ja kun se kone täyttyy, niin se laitetaan päälle. Kun se on valmis, niin se tyhjennetään heti valmiiksi odottamaan seuraavia lika-astioita.
Rikka-imuri tai harja ja kihveli (=rikkalapio) ovat mainio apu keittiössä / ruokailutilassa. Niillä otetaan ruuan jälkeen sattumat pois lattioilta ja illalla iltapalan jälkeen voidaan imuroida koko kämppä, jos se tuntuu tarpeelliselta esim. eläinten takia.

Mulla on ongelmana myös juurikin toi siistiyden ylläpitäminen, tiedän kyllä miten se pitäis järjestää.. Mutta kuitenkaan en ikinä ehdi/jaksa muka laittaa tavaroita omille paikoilleen ja sitten on hermot kiireenä päivän päätteeksi kun kämppä on hävityksen kauhistus :/ Ja tietysti sitten kun alkaa siivoamaan niin kaksi pientä kävelee perässä ja "siivoaa" mukana :D

Ylimääräisestä tavarasta kannattaa hankkiutua eroon. Kun kaapit ei pursuile roinaa on helpompi pitää ne järjestyksessä ja näin sinne mahtuu säilytykseenki paremmin :) Meillä on paljon hengarikaappeja joita ei juurikaan käytetä, joten ostin niihin Ikeasta tällaiset IKEA | Vaatesäilytysjärjestelmä | ANTONIUS-järjestelmä | ANTONIUS | Noihin saa tavaraa paljon enemmän ja jokaiseen koriin tietyt tavarat.

Iso kiitos kaikille :)
Kiitos niin teille, joilla on sama meininki kuin meillä, samoin kuin teillekin, joilta irtosi hyviä vinkkejä. :)

Olen huomannut, että mulla on muutama ns. vakioselitys, joiden perusteella en muka voi tehdä jotakin. Joko on liian kiire, tai sitten tavaroita ei saa paikalleen, kun siellä ei ole tilaa... Esimerkiksi puhdasta pyykkiä meillä on kasakaupalla ja likaista kerrallaan korkeintaan puiolitoista koneellista, eli kun pesee koneellisen, tyhjennettyyn koneeseen saa sitten tungettua ne loput likaiset. Mutta se puhtaiden pyykkien vienti vaatehuoneeseen tökkii. Viikkaan vaatteet sitä mukaa kun otan ne narulta ja jaan ne jopa pinoihin (mun paidat/miehen paidat/miehen pitkikset/lapsen colleget). Kummasti multa muka loppuu aika, kun ne pinot pitäisi viedä vaatehuoneeseen. On kyllä totta, että kun mies pyörähtää siellä kerran etsimässä niitä pinon päällimmäisiä housuja, koko vh pöllähtää aivan sekaisin. Eli sillä tekosyyllä, että joutuisin järjestämään ensin vh:n, vaatepinot jäävät kodinhoitohuoneen lattialle. Saahan viikatut vaatteet käyttöön siitäkin, mutta khh on tukossa ja epäsiisti.

Tiskin kanssa olin patalaiska, kunnes multa kerran hajosi tiskikone ja jouduin pesemään muutaman viikon astioita käsin, homma, jota inhoan. Saatuani uuden tiskarin, olen osannut arvostaa sitä niin, että sen täyttö ja tyhjennys sujuvat päivittäin, vaikkakin usein altaassa tai pöydällä on silti muutama likainen astia, jota en "näe" ja tajua laittaa koneeseen. Likaista tiskiä hankalampi rasti on olevinaan puhdas. Muksun takia olen solminut rusetilla alakaapit kiinni ja helposti ne tavarat, joiden paikka on alakaapissa, jäävät kasalle tason päälle, muka odottamaan, että saan laitettua ne "ajan kanssa" kaappiin, kun tenava ei ole jaloissa. Ihan älytöntä, se olisi kuitenkin max. minuutin homma..

Tunnen kai oloni ahkerammaksi, kun teen vähän sitä ja tätä päivän mittaan ja voidakseni aloittaa jotakin uutta hommaa, edellinen on muka ajan puutteen takia jätettävä kesken. Sama suomeksi: täällä on lajittelemattomia ja osin lajiteltujakin läjiä odottamassa "huomista" että saan ne muka hoidettua paikoilleen.

Toimisikohan muuten joku sakkosysteemi? Mun on varmaan alettava laittaa rahaa johonkin ulottumattomiini joka kerran, kun joku homma jää kesken. Pakkohan tämä tapa on saada muutettua, multa loppuu ensinnä jaksaminen täällä läjien maailmassa ja mitä tästä oppii jälkikasvu? Mietin jo kyllä sitäkin, että onko lorvehtimiseni jokin protewsti sitä vastaan, kun lapsuudenkodissani ei muuta tehtykään kuin siivottiin ja istuttiin väliajat kuin tikku pas*assa, ettei paikat sotkeennu. Tykkäisin siisteydestä kyllä, mutta jäykistelystä en.

mä olen samanlainen. mulla oli kämppä ihan kamalassa kunnossa ja sit yks kaunis päivä kysyin lapsettomalta ystävältä et auttaisko hän pientä maksua vastaan, raivattiin koko kämppä, molemmat sai hyvän mielen ja kaveri viel 100e rahaa :) oli kyl urakka mistä en yksin olis selvinny. (mulla aika paha masennus takana)

tässä on hyvä ketju, kannattaa lukaista: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1059834/noh_niin_mammat_siivoamaan_kanssani_hep_/sivu/1

ja tuo tiskijuttu; mä en saa tyhjennettyä tiskikonetta!!! likaset astiat jää lojuun pitkin poikin kun en saa aikaseks tyhjennettyy, kuinka helppoo se olis, mut ei. perhana!

Mulla on toiminut se, että aina huoneesta poistuessani vilkaisen ympärilleni ja nappaan eksyneet tavarat mukaani viedääkseni ne oikeille paikoilleen. Alkuun auttaa myös se, että ottaa tavakseen pitämään yks paikka siistinä AINA, esim. tiskipöytä. Sinne ei saa jäädä likaisia tiskejä ja sen pitää kiiltää. Kun se kiiltää, ei tule kiusausta kasata sinne likaisia astioita pilaamaan näkyä. Ja jos joku muu laittaa sinne likaisen astian, niin ei ole ongelma siivota se paikoilleen, kun se on vielä yksinään siinä eikä kerännyt vierelleen koko kodin astiaston. Jos englanti taipuu, niin tuolta löytyy paljon käytännön vinkkejä samassa tilanteessa oleville www.flylady.com

Tuo kiiltävä tiskiallas muuten on vähän maaginen juttu. Nimittäin kun yksi paikka kiiltää, viereiset paikat alkavat myös kiiltää. Se vetää puhtautta kuin magneetti, kun on yksi siisti paikka, niin lähes huomaamatta alat puhdistaa muutakin ympäristöä, koska alitajuisesti huomaat kontrastin ja pyrit tasoittamaan sen.

Itse asiassa itse sain potkua tuohon muutokseen juuri tuolta saitilta, kun havahduin siihen, että selityksenä "olemme juuri muuttaneet" on tullut tavaksi, ja vaikka muutosta oli jo useita kuukausia aikaa, osaa tavaroista ei oltu edes otettu ulos muuttolaatikoista. Osittain tuon selittää se, että samaan aikaan muuton kanssa meille tuli vauva (+ennestään yks 3-vuotias lapsi), mutta suurin tekijä oli kyllä ihan oma saamattomuus, mihin sitten tuolta löysin apua.

Meillä on kaksi pientä lasta ja kaksi karvaista eläintä. Hiekkaa, roskia ja karvoja siis riittää. Imuroidaan parin päivän välein. Päivittäin tyhjennetään tiskikone ja likaiset astiat laitetaan koneeseen heti käytön jälkeen. Keittiön työtasot siivoan säännöllisesti ja niihin ei saa kerääntyä mitään tavaraa. Paperinkeräystä varten on oma kannellinen pahvilaatikkoa ja keittiössä kierivät lehdet yms raivataan päivittäin siihen laatikkoon. Lapset keräävät omat lelunsa takaisin omaan huoneeseensa sillä uhalla, että lelut menevät roskikseen muutoin. Kertaakaan ei ole oikeasti tarvinnut mitään heittää pois. Likaiset pyykit laitetaan heti pyykkikoriin. Sellaiset vaatteet, joita ei vaihdeta päivittäin kuten farkut, säilytetään tietyssä paikassa. Mulla on omani yhen tietyn tuolin päällä siististi. Tuolia käytetään hyvin satunnaisesti istumiseen, joten se on loistava vaateteline :D Puhtaat pyykit laskostan pinoittain pyykkikoriin niin, että jokaiselle on oma pinonsa, joka sitten siirretään vaatekaappiin helposti ja nopeasti, kun on valmiiksi laskostetut pinot.

Väitän, että meillä on perussiistiä melkein aina, koska pidämme kiinni tietyistä säännöistä. Kaaosta ei pääse syntymään, kun viitsii huolehtia pienistä jutuista jatkuvasti. Silloin kun on kiire kuten aamulla, käytän joka minuutin hyödyksi. Kun puuro kiehuu, tyhjennän/täytän sillä aikaa tiskikoneen jne.

Meillä on toiminut se, että pitkin päivää otan lyhyitä "siivousspurtteja". Laitan vaikka munakelloon muutaman minuutin aikaa ja sen lyhyen ajan järjestän niin paljon kuin kerkiän. Viidessä minuutissa saa kummasti aikaan kun vaan toimii tehokkaasti.

Keittiön siivouksessa pitää vaan ottaa rutiiniksi siivota ja järjestellä HETI ruokailun jälkeen. Silloinkaan siihen hommaan ei mene kuin muutama minuutti, mutta annapa olla jos jättää ne sotkut useammaksi tunniksi muhimaan....

Lelujen suhteen en ole tarkka, niitä meillä saa lojua pitkin päivää lattioilla, vasta illalla raivataan ne yhdessä lasten kanssa lelukoriin. No joo, tässäkin kyllä auttaa se, että olkkarissa saa olla vain yksi pieni korillinen leluja, muut lelut saavat pysyä lastenhuoneessa. Eli ihan mahdotonta lelumäärää ei kuitenkaan pysty lapset levittelemään.

Järjestele kotisi uudelleen ja sillä silmällä että se on helppo pitää siistinä.
Tavarat kaappeihin ja pinnoille vain pari juttua koristeeksi.
Jokaiselle tavaralle oma paikkansa kannattaa etsiä ja pitää siitä kiinni.
Lapsille lelut vain omaan paikkaansa ja siellä leikitään.
Syödään vain siihen tarkoitetussa tilassa ja kaikenlaiset sotkut siivotaan samantien.

Etsi kodistasi ns. rojukaappi, johon voi laitella "tärkeät" ja vähemmän tärkeät asiat ja sieltä sitten etsiä kun tarve tulee.

Eli siis kaikki tavarat näkyvistä pois. Huonekalut ym. järjestää niin, että on yksinkertaisen helppo ottaa imurilla tarvittaessa ja nopeesti...

Mulla on sama ongelma, tavaraa aina vaan kertyy pöydille, vaikka kuinka niitä yritän viedä paikoilleen. Monelle tavaralle mulla ei ole kunnon paikkaa, joten ne lojuu aina ties missä, mutta kun ei ole tällä hetkellä varaa hankkia mitään kaappeja.

Lapsi on myös tosi taitava sotkija, kaataa kaikki lelunsa ympäri kämppää, legoja on joka paikassa.

Helppo osuus alkaa kohta olla tehty, haastavin on sitten edessä. Huomenna saan tämän kämpän tiptop-kuntoon, kaikki hankalat paikat on puunattu tänään ja vaatekasat nätisti vaatehuoneessa etc. Huomenna enää tuulikaapin siivous, lakananvaihdot ja imurointi sekä lattianpesu läpi huushollin.

Oikeasti, jos tämä ei leviä käsiin sanotaan viikossa, eli jaksan sinnikkäästi ylläpitää järjestystä, olen ylpeämpi itsestäni kuin aikanaan olin saadessani superhyvät yo-paperit. Siistinä pitäminen pelkällä ylläpitosiivouksella jouluun asti olisi oikea supermegasaavutus, josta voisi kertoa sitten vaikka lapsenlapsille aikanaan.

Mistähän sitä ottaisi sen tarvittavan motivaation? No, katsotaan, minne asti rahkeet riittävät :D

Juu juu, siivoamalla tietenkin, sen tiedän jo. Mutta kun tämä huusholli räjähtää ihan käsittämätöntä vauhtia. Olisi kiva aloitella oikein kunnon siivousta jo joulua ajatellen (itse asiassa tänään aloitin jo), mutta nämä muutamat jäljelläolevat viikot ehtivät tehdä koko homman tyhjäksi moneen otteeseen. Tavarat vain leviävät ympäri huushollia. Välillä siivoan kahdesti päivässä enkä sittenkään saa painopistettä hilattua sinne siistin puolelle.

Vinkit pinoon, kiitos! Nyykähdän, jos aina pitää tehdä kokonainen suursiivous, miten tätä kaaosta oikein hallitaan sitä mukaa, kun se syntyy?

Tilaa on, tavaraa heitän pellolle sitä mukaa, kun se on mielestäni tarpeetonta Pari-kolme kertaa vuodessa heitän kertynyttä tilpehööriä säkkikaupalla ovesta ulos. Mistä se edes tulee? Miehestä ei ole siivoajaksi, lapsi on alle puolentoista vuoden ikäinen, kissa ja koira eivät tee onneksi pahempaa, kuin että päästävät karvaa.

Iltaisin kamppeet paikalleen ja keittiö kuntoon. Keittiön siivous aina ruokailun jälkeen muutenkin. Avot. Meillä on aina siistiä. Perhe mies, minä, 4v ja 1v.

Yhteistyössä