Mitenköhän tässä tulee käymään. Raskaus+verenapaineet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Neljäs raskaus, aiemmissakin ollut verenpaineiden kanssa ongelmia, mutta suht lievinä ja aina ollaan päästy täysille viikoille ja vauvat voineet hyvin.

Nyt rv 29+5 Verenpainelääkitystä jo kertaalleen nostettu, nyt menee päivässä yhteensä albetolia 500mg , kolmessa erässä.

Muutaman päivän nyt verenpaineet olleet taas aivan liian korkeat. n. 168/107 Välillä korkeammat, välillä matalammat.
Mutta aivan liian korkeat, varsinkin tällä lääkityksellä.

Vauva on liikkunut hyvin kokoajan. Kohta soitan äitiyspolillle ja varmasti lähtö tulee sinne.

Nyt kovasti mietityttää että mitenköhän tässä tulee käymään. Ottavatko osastolle sisään? Voiko lääkitystä vielä nostaa? Onko muita vaihtoehtoja lääkitykselle? Jos näille paineille ei voida tehdä mitään niin mitäs sitten?

Vauvalla nyt ei vielä saisi olla mikään kiire syntyä. Mitenkähän hitossa tämä asia tulee menemään, joo joo. Sitten ollaan viisaampia kun olen käynyt lääkärissä ja tiedetään. Mutta oman mielenrauhan takia olisi mukava vähän pystyä henkisesti valmistautumaan vaihtoehtoihin.

Raskausmyrtkytys oireita ei muita ole. Toki tiedän että sekin mahdollisuus on olemassa, mutta lääkityksellä olen ollut rv 9+ asti ja toivon että vika olisi nyt vain niissä.

Ennenaikainen synnytys on varmasti viimeinen vaihtoehto. Mitähän kaikkea ne yrittävät ensin? Vuodelepoa osastolla?

mun mielestä tota annosta voi vielä nostaa. itse otin muistaakseni jonkin verran enemmän. oli 200mg tabuja ja niitä meni 3-4 päivässä eli tuon mukaan oli isompi annostus. ja molemmat raskaudet on ollu täysiaikaasia ja eikä raskausmyrkytystä ole ollut vaikka verenpaine ollutkin, minulla muutenkin lääkitys kyseiseen vaivaan. ja siihen on muistaakseni rinnalle mahdollisuus ottaa joku toinenkin lääke, en muista nimeä. vuodelepo voi tietenkin olla yksi mahdollisuus, tosin itse en ole moisessa verenpaineen takia ollut vaan muusta syystä kakkosen aikaan piti lepäillä kuukausi että vkot 32. tuli täyteen sitten sai taas elää normaalisti

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minulla taas kehittyi raskausmyrkytys - hyvin nopeasti. Tuollaiset paineet oli kun kotoa lähdin äitipolille, neuvoivat tulemaan että nostetaan lääkitystä...Paineet oli siis ollut korkeammalla 1,5 viikkoa mutta ei proteiinia.

Matkaa meiltä on 30minuuttia sairaalalle. Sairaalan pihassa oksensin ensimmäisen kerran. Polilla paineet oli 220/132... Proteiinit kahdella plussalla. Samantien petiin ja kortisonipiikki. Menossa oli siis rv 28. Otettiin osastolle ja aloin saada suoraan suoneen verenpainelääkettä &kipulääkettä koska päätäni särki kuin kirveellä olisi hakattu. Siitä alkoi 3 päivän "helvetti" eli lasta ei lähetty samantien sektioimaan vaan haluttiin antaa kortisoneille aikaa vaikuttaa. Mun tila heikkeni koko ajan, ja lääkärit seurasi mua 2 tunnin välein. Sitten alkoikin tapahtua, synnytys käynnistyi itsestään => pikasektioon. Pieni, 1,3kg prinsessa syntyi ja rääkyi kuin syötävä KEUHKOT TOIMI!!! =)

Raju kokemus, vei mut vielä tuon päälle teholle kun paineet ei todellakaan laskeneet synnytyksen jälkeen. Onneksi kuitenkin pystyivät sitten antamaan kovempia lääkkeitä kun ei ollut vauva enää mahassa.

Loppuhyvin kaikki hyvin. Tuo keskonen on nyt 5 v vauhtipimu. Kehittynyt täysin kuten pitää. Toivotaan ettei sinulla ole mitään sen kummempaa - mutta vaikka joutuisit osastolle niin ei kannata kauheasti pelätä. Vauva on jo hyvillä viikoilla ja aika herkästi kortisoonikin annetaan jos yhtään uhkaavalta näyttää. Tsemppiä

kiitos muue tarinastasi. Kurjaa että tyttäresi joutui syntymään keskosena mutta hienoa että kaikki päättyi kuitenkin hyvin.

Mielenkiintoista kuulla tälläisiä puolia asiasta.
Äippäpolille soiteltu ja vähän tympeä kätilö vasta puhemileen. Käski soittaa omaan neuvolaan. Kun sanoin että sieltä on lääkärit käskeneet verenpaineasioissa soittaa suoraan sinne otti miun tiedot ylös ja käski soittaa yhdeksältä uudestaan. Kaikki lääkärit just silloin palaverissa ja voin sitten kuulema jutella lääkärin kanssa puhelimessa.

saas nähdä käskeekö ne vain levätä vai tulla käymään. Tunnin päästä ollaan taas viisaampia.

[QUOTE="aloittaja";25835067]kiitos muue tarinastasi. Kurjaa että tyttäresi joutui syntymään keskosena mutta hienoa että kaikki päättyi kuitenkin hyvin.

Mielenkiintoista kuulla tälläisiä puolia asiasta.
Äippäpolille soiteltu ja vähän tympeä kätilö vasta puhemileen. Käski soittaa omaan neuvolaan. Kun sanoin että sieltä on lääkärit käskeneet verenpaineasioissa soittaa suoraan sinne otti miun tiedot ylös ja käski soittaa yhdeksältä uudestaan. Kaikki lääkärit just silloin palaverissa ja voin sitten kuulema jutella lääkärin kanssa puhelimessa.

saas nähdä käskeekö ne vain levätä vai tulla käymään. Tunnin päästä ollaan taas viisaampia.[/QUOTE]

Niin - tosiaan kirjoitin väärin sen verran että menin synnytyspolille suoraan. Mullakin asia eteni niin että äitipolilta käskivät soittaa neuvolaan, ei kuulema ollut aikoja. Ja neuvolasta käski pikapikaa soittamaan synnytyspolille=> sinne huolittiin sisään...

Mä tiedän että olen se "harvempi" tapaus, mutta ihan siksi kerroin että ei turhaa kannata pelätä vaikka tilanne voi mennä huonomminkin kuin pelkällä lääkityksen nostolla. Ei siis pelotteluna vaan mieluummin kannustuksen vuoksi.

[QUOTE="xxx";25834908]Neljäs raskaus, aiemmissakin ollut verenpaineiden kanssa ongelmia, mutta suht lievinä ja aina ollaan päästy täysille viikoille ja vauvat voineet hyvin.

Nyt rv 29+5 Verenpainelääkitystä jo kertaalleen nostettu, nyt menee päivässä yhteensä albetolia 500mg , kolmessa erässä.

Muutaman päivän nyt verenpaineet olleet taas aivan liian korkeat. n. 168/107 Välillä korkeammat, välillä matalammat.
Mutta aivan liian korkeat, varsinkin tällä lääkityksellä.

Vauva on liikkunut hyvin kokoajan. Kohta soitan äitiyspolillle ja varmasti lähtö tulee sinne.

Nyt kovasti mietityttää että mitenköhän tässä tulee käymään. Ottavatko osastolle sisään? Voiko lääkitystä vielä nostaa? Onko muita vaihtoehtoja lääkitykselle? Jos näille paineille ei voida tehdä mitään niin mitäs sitten?

Vauvalla nyt ei vielä saisi olla mikään kiire syntyä. Mitenkähän hitossa tämä asia tulee menemään, joo joo. Sitten ollaan viisaampia kun olen käynyt lääkärissä ja tiedetään. Mutta oman mielenrauhan takia olisi mukava vähän pystyä henkisesti valmistautumaan vaihtoehtoihin.

Raskausmyrtkytys oireita ei muita ole. Toki tiedän että sekin mahdollisuus on olemassa, mutta lääkityksellä olen ollut rv 9+ asti ja toivon että vika olisi nyt vain niissä.

Ennenaikainen synnytys on varmasti viimeinen vaihtoehto. Mitähän kaikkea ne yrittävät ensin? Vuodelepoa osastolla?[/QUOTE]

Vuodelepo osastolla, sitten lapsivesipunktio, josta katotaan EPO-hormonin taso. Jos yli 27, niin vauva voi vähemmän hyvin. Mulla taso oli 34, sektio seuraavana päivänä.

Onhan sun ruokavalio käyty läpi ? Pystytkö liikkumaan ? Noihan kans vaikuttaa verenpaineeseen.
Itelläni oli kans Albetol lääkitys raskausaikana, mutta ei se kyllä paineita juurikaan hillinnyt. Synnytyksen jälkeen pari viikkoa ja paineet oli jo liian alhaalla...
Tsemppiä ap.

Yhteistyössä