mites nää nimiasiat menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neiti Dina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neiti Dina

Aktiivinen jäsen
24.10.2009
6 249
0
36
Tulin miettineeksi tässä ihan muuten vain tällaista asiaa. Minulla on nyt avoliitosta 1 lapsi, jolla isänsä sukunimi. Jos meille tulisi ero, ja löytäisin toisen miehen, jonka kanssa menisin naimisiin ja ottaisin hänen sukunimensä, ja jostain syystä haluaisin lapsen omalle nimelleni, niin saako lapsi silloin mun tyttönimen, vaiko sen mun uuden puolison sukunimen?

Ollaan miehen kanssa aikoinaan sovittu, että lapsi saa hänen nimensä koska minäkin tulen sen saamaan, mutta koko ajan enemmän näyttää siltä että näin ei tapahdu, ja ihan yhteisymmärryksessä asiasta ollaan että lapsi muutetaan mun sukunimelle joskus. Tällasenaan asia kaiketi on mutkaton, mutta tosiaan miten tuo em. tilanne?

tungen tähän ketjuun, sori... mutta entä jos on jo eronnut lapsensa isästä, lapsella isän sukunimi ja vanhemmilla yhteishuoltajuus.
voiko äiti muuttaa lapsensa sukunimen tosta vaan vai tarviiko siihen miehen suostumuksen?
tai kun nyt ajattelen niin kai siihen tarvii...

et voi muuttaa lapsen sukunimeä uuden puolisosi sukunimeksi ilman lapsen isän suostumusta jos isä säilyy lapsen huoltajana. Meillä tämän takia esikoisella eri sukunimi kuin muulla perheellä.

Mä en tajua miksi lasten sukunimeä pitää vaihtaa, jos erotaan. Mitä sitten, jos on eri nimi? Mun lapset saavat pitää oman nimensä, vaikka minun nimi muuttuisi miksi vain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tungen tähän ketjuun, sori... mutta entä jos on jo eronnut lapsensa isästä, lapsella isän sukunimi ja vanhemmilla yhteishuoltajuus.
voiko äiti muuttaa lapsensa sukunimen tosta vaan vai tarviiko siihen miehen suostumuksen?

meillä tästä ollaan ihan yhtä mieltä, se on etukäteen sovittu asia, että "lupa" muutokseen on olemassa.

Yhteishuoltajuus meillekin tulis erotilanteessa, rupesin vaan pähkäileen tuota tilannetta jos sattuis joskus naimisiin asti jonkun kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja en käsitä:
Mä en tajua miksi lasten sukunimeä pitää vaihtaa, jos erotaan. Mitä sitten, jos on eri nimi? Mun lapset saavat pitää oman nimensä, vaikka minun nimi muuttuisi miksi vain.

ei sun sitä tarvitse käsittääkään. Mulla syy on se, että erotilanteessa minä tulen olemaan lähivanhempi, ja pääsääntöinen vastuu lapsesta ja hänen elämästään on mulla. Se riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
äiti ei voi muuttaa lapsen sukunimeä jos yhteishuoltajuus. tarvitaan isän suostumus.