Mites toi kouluun meno? Kertokaas, iästä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FreeFall
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FreeFall

Aktiivinen jäsen
15.11.2011
1 692
-1
36
Jouluaiheista poiketen ;)

Miehen kanssa keskusteltiin et kohtahan lapsi menee jo kouluun, ihan kylmäs kun tajusin ettei siihen oo ku hetki enää.

Mut miten se käytännössä toimii, jos täyttää loppuvuodesta 7 niin aloittaako koulun 6 vuotiaana vai vasta sitten seuraavana syksynä?

Kyllä mun poika aloitti koulun sinä vuonna kun täytti 7 vaikka on siis syntyny loppuvuodesta ja olis täten 6vuotias koulun aloittaessaan. Mutta kyllä lykkäystä saa jos haluaa.

Näin meilläkin tytön kanssa. Jotenkin vaan jännä, kun tyttö täytti vasta seitsemän ni ens kuussa ensimmäiset luokkakaverit täyttävät jo kahdeksan. Ja meidän tytllä ja kaverin lapsella ikäeroa on kuukausi, mutta lähtivät eriaikaan eskariin/kouluun, kun toinen on syntynyt tammikuussa. :D
Eiköhän se aika paljon riipu lapsesta että onko "valmis" jo koulun aloittamaan. :)

Koska tuo esikoulusysteemi on tullut? Ku ei me miehen kanssa kumpikaan muisteta että sellaiseen oltais osallistuttu..
Mitenkäs se tää nykymuotoinen eskari on tullut hmmm.. mun esikoinen on syntynyt -92 ja ja oli silloin sitten aikanaan eskarissa. Mutta sitten muistan jotain että -94 syntyneen tytön aloittaessa siihen eskariin tuli joitain uutta lain putteissa tms.

Sinä vuonna kun täyttää seitsemän mennään pääsääntöisesti kouluun, meillä on yks muksuista (syntynyt joulukuun lopulla) käynyt eskarin kahdesti ja oli ihan oikea ratkaisu hänen kohdallaan.
Mä olen itse syntynyt -78 ja käynyt esikoulun, oli ihan perushomma jos silloin. Tosin mun mies vm -82 ei oo käynyt eskaria mutta se onkin kotoisin ihan maalta.

Meillä poika syntynyt 26.12. ja aloitti koulun ihan oikeaan aikaan eli 6-vuotiaana. Ei sitä lykkäystä suositella vain iän perusteella jos kaikki muuten on kunnossa. Eli jos lapsi on kehittynyt henkisesti koulukypsäksi vaikka olisikin pienikokoinen jne. niin tottakai kouluun mennään samaan aikaan kuin muutkin pitkin vuotta syntyneet.

Meillä poika on pärjännyt koulussa hienosti vaikka onkin luokkansa nuorin ja aika vilkas tapaus. On saanut jopa stipendin ja todistukset aina hyviä ja on paljon kavereita ja opettajan mielestä hyvä oppilas. Toki koulun alkua oltaisiin voitu lykätä mutta ei se olisi pojan vilkasta luonnetta rauhottanut eikä sillä olisi saavutettu mitään etua koulun käynnin suhteen.

Eipä kyllä ole käynyt mielessä vielä tätä ennen :D Mä ajattelin et meillä olis vielä vuosikausia aikaa, mut eipä olekaan..hui, tässähän alkaa tuntumaan vanhalta.

Siis minkäikäinen lapsi teillä nyt on, minä vuonna syntynyt? Kouluun ja eskariin haku tapahtuu yleensä jo keväällä. Ja joku tuolla mainitsi, että loppuvuodesta syntyneet saavat helposti lykkäystä. Voi olla, että saa, jos sitä haluaa hakea, mutta verrattain harvoin niin kuitenkaan tapahtuu. Käytännössä lähes kaikki nykyään käyvät eskarin. Siellä tehdään alustava arvio koulukypsyydestä ja ohjataan koulukypsyystesteihin, jos niitä vielä erikseen tarvitaan.

Meidän lapsi on syntynyt joulukuun alussa ja ajateltiin, että on luultavasti luokan nuorin. Eipä olekaan ;) Noiden luokalle on sattunut 5 joulukuussa syntynyttä ja meidän on heistä nuorin. Tarkoitan vain sanoa, että harvoin sitä lykkäystä haetaan ellei testeissä ilmene jotain mikä siihen suosittaisi.

Silloin oli vielä dinosaurioita..no ei, kai mekin sit ollaan osallistuttu jos kerran 70-luvulla oli esikoulua. Ei vaan mitään muistoja ole asiasta.

Mä olen mennyt kouluun -79. Ei todella ollut maaseudulla tarjolla mitään eskaria, kerran viikossa käytiin kerhossa, jossa tutustui toisiin samanikäisiin. Muistaakseni siellä askarreltiin + leikittiin, ei mitään "kouluhommia".

Eihän eskari pakollinen ole. Olen itse -89 syntynyt enkä ole käynyt esikoulua. Vuotta vanhempi mieheni on sen kyllä käynyt. 4 vuotta uorempi siskoni on käynyt sen myös. :)

Minä olen -84 enkä käynyt eskaria. Enkä ole pieneltä paikkakunnalta vaan Helsingistä. Ei haluttu vaihtaa päiväkotia ja omasa päiväkodissa oli just sinä vuonna vain ihan muutama eskari-ikäinen niin ei järjestetty. Hyvin pärjäsin silti koulussa seuraavana vuonna, ei mitään ongelmia.

Yhteistyössä