Mitkä asiat yhteiskunnan kuuluisi mielestäsi maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhteiskunnalle on hyväksi terveet ja koulutetut ihmiset eli totta helvetissä koulutus ja terveys kaikille, vaikka myös niille kirotuille romanian kerjäläisille. Me kaikki kärsitään noista koulujakäymättömistä ihmisistä.

Mielestäni peruskoulu ja koululaisille ruoka. Sen jälkeen voisi olla nimelliset lukukausimaksut (ehkä motivoisi pinnareitten vanhempia patistamaan puoliaikuisia jälkeläisiään kouluun, jos joutuisi maksamaan lukukaudesta)

Terveydenhoito julkisilla tulisi olla kaikkien saatavissa (vaikka itselläkin on kyllä vakuutukset tätä varten, mutta onhan se vähän hassua, että jos et pääse yksityiselle, saat odottaa puoli vuotta ja jos vakuutus maksaa, sun vamma on niin vakava että pitää hoitaa ensi viikolla), ja mä en ymmärrä ketjussa ollutta ehdotusta, että vammaisten lasten vanhemmat olisi itse kokonaan vastuussa :o No niinhän ne joutuu nytkin maksaa paljon enemmän lapsensa hoidosta ja terapioista kuin sellaiset, joilla ei näitä kuluja ole, mutta en ymmärrä logiikkaa, että "vialliset" yksilöt pitäs "rotujalostaa" pois ennen syntymäänsä jos ei vanhemmilla ole rahaa. Siihenkö tässä ideassa pyritään? Natsimeininki suomeen?

No tupakoitsijan keuhkosyöpä tai liikalihavan kakkostyypin diabetes on kyllä itseaiheutettuja. Ne on vaan mutkikkaita kuvioita, mitkä kenetkin on mihinkin tilanteeseen saanut hankkiutumaan. Aletaanko tekemään sukuselvitys alkoholisoituneen masentuneen anoppisuhteesta?

Vankilat on ihan lepokoteja, eikä niihin edes joudu vaikka raiskaisi lapsia, tässä on epäkohta. Hyvin voisi säästää verorahoja vankiloiden pumpulipeitoista ja taulutelkkareista.

[QUOTE="vieras";24949731]Olisiko vaihtoehto, että kaikki vaan maksaisivat enemmän veroja ja systeemi toimisi kutakuinkin niin kuin nyt. Tai sitten vakuutukset kaiken varalle olisi pakolliset kaikille. Tämä olisi tietysti vakuutusyhtiöille kunnon kultakaivos. Ensimmäisenä pitäisi kyllä rajata kaikki urheiluharrastuksissa sattuneet vammat omaan piikkiin meneviksi, ne on ihan turhia. Ja sitten seuraavaksi kaikki sellaiset liikenneonnettomuudet, jotka on ajettu yli kymmenen vuotta vanhalla autolla.[/QUOTE]

Kaikilla ei ole varaa ostaa uutta autoa. Moni ajaa vanhalla, koska autoa tarvitsee esim työssä tai ainakin töihin menemiseen (julkinen ei ole vaihtoehto kaikkialla ja kaikille) ja ei ole kuitenkaan varaa ostaa uudempaa autoa.
Muistan itse vielä hyvin ajan jolloin ajettiin todella vanhalla romulla ja kun se hajosi niin ei ollut varaa ostaa uutta tilalle. Ei edes vanhaa. Onneksi täällä pääsee julkisilla ja kesällä pyörälläkin pääsee sujuvasti ja vaivattomasti.

Mun mielestä HYVÄ terveydenhuolto pitäisi taata kaikille kansalaisille.
Kannatan kyllä sitä ihmisen omaakin vastuuta omasta elämästään...
Tiukassa tilanteessa on turhaa satsata taiteisiin ja urheiluun. Näissä säästäisin ja resurssoisin rahat terveydenhuoltoon, vanhuksiin ja lapsiin. Mun mielestä peruskoulun pitää olla ilmaista ja laadukasta jokapuolella Suomea. Mutta pientä lukukausi maksua voisi periä toisenasteen ja sitä ylemmistä opinnoista. Siis pientä lukukausi maksua. Kannustaisi etenemään opinnoissa...

No silloin heille ei tulisi mitään apua. Kerjuulle joutuisivat elleivät olisi ottaneet vakuutusta ym. Halvaantuminen uimahypystä oli vain yksi esimerkki, toki myös itseaiheutetun ylipainon aiheuttamat sairaudet olisivat omaa syytä hankittuja.

Mutta kuka lopulta maksaisi ihmisten hoidon jos kaikki itseaiheutettu vaiva/haitta menisi omasta pussista? olisik o Suomen tialnne sama kun kehitysmaissa? Ihmiset kerjäisisivät, eläisivät ja kuolisivat kadulla. Muodostuisi hökkelikyliä eli kunnon slummeja. Kaatopaikoille rakennettaisiin omat aaltopeltimajat. Taudit leviäisivät jne.

[QUOTE="vieras";24949731] Ja sitten seuraavaksi kaikki sellaiset liikenneonnettomuudet, jotka on ajettu yli kymmenen vuotta vanhalla autolla.[/QUOTE]

Täh, miksi? Mitä hyötyä siitä olisi, että kaikki käytössä olevat autot olisi alle 10v vanhoja? Mä näen siinä vain enemmän haitta kuin hyötyjä.

[QUOTE="Jonna";24950626]Mielestäni yhteiskunnan pitäisi tukea terveellisiä elämäntapoja.
Alkoholin, tupakan jne aiheuttamat vaivat saisi maksaa itse suurimmaksi osaksi itse.[/QUOTE]

Uljas ajatus, mutta käytännösä mahdoton todistaa mikä johtuu mistäkin. Mihin alkoholin käytössä vedetään raja ja kuka todistaa puhuuko ihminen totta. Kyllä alkoholistit ja tupakoitsijatkin tulee hoitaa (en polta:) )

Uljas ajatus, mutta käytännösä mahdoton todistaa mikä johtuu mistäkin. Mihin alkoholin käytössä vedetään raja ja kuka todistaa puhuuko ihminen totta. Kyllä alkoholistit ja tupakoitsijatkin tulee hoitaa (en polta:) )

alkoholistit ja tupakoijat kyllä tunnistaa ilman testejäkin ja samoin heidän sairautensakin.

olen ollut töissä sekä t-asemalla, teholla jne.

[QUOTE="Jonna";24950806]alkoholistit ja tupakoijat kyllä tunnistaa ilman testejäkin ja samoin heidän sairautensakin.

olen ollut töissä sekä t-asemalla, teholla jne.[/QUOTE]

Tunnistaa toki, mutta esim alkoholi altistaa joillekin syöville. Korvataanko ne ja montako annosta viikossa voi käyttää, että yhteiskunta maksaa ja kuka ne laskee? Paljonko voin syödä punaista lihaa, että mun mahasyöpä hoidetaan yhteiskunnan piikkiin? Jos ajan ylinopeutta ja vammaudun autokolarissa, niin hoidetaanko minut?
Rajanveto on mahdoton tehtävä. Kaikki alkoholin käyttäjät eivät ole rapajuoppoja ja sairastu maksakirroosiin.
Uskomattomin oli tuolla aiemmin ollut kommentti siitä, että vammainen sikiö tulis abortoida tai maksaa itse kustannukset. Ajatellaan, että tulen nelikyppisenä raskaaksi ekaa kertaa, vauvaa on toivottu pitkään ja hartaasti. Pitäskö mun tappaa esim oma down-vauvani maksettuani 20 vuotta veroja raskaimman mukaan, kun yhteiskunta elättää naapurin työttömän perheen, johon lapsia tulee joka vuosi.
Maailma ei voi olla niin mustavalkoinen, eikä onneksi yhteiskunta ainakaan toistaiseksi sitä ole.

Aika hatusta vedettyjä esimerkkejä. Esim. toi että vain kolmen ensimmäisen lapsen koulutuskulut maksaisi yhteiskunta. Eihän se lapsen vika ole, että on syntynyt. Eli tuollainen ainakin mun mielestä loisi melkoista eriarvoisuutta, kun jos vanhemmat eivät maksakaan neljännen lapsensa koulua.

Täh, miksi? Mitä hyötyä siitä olisi, että kaikki käytössä olevat autot olisi alle 10v vanhoja? Mä näen siinä vain enemmän haitta kuin hyötyjä.

Uudemmat autot ovat turvallisempia kuin vanhat. Jos vammautuu ajaessaan vanhalla autolla on itse osasyyllinen aiheutuneeseen vahinkoon kun paremmalla autolla onnettomuutta ei olisi edes sattunut tai uudemman auton turvarakenteet olisivat pelastaneet.

[QUOTE="vieras";24952803]Uudemmat autot ovat turvallisempia kuin vanhat. Jos vammautuu ajaessaan vanhalla autolla on itse osasyyllinen aiheutuneeseen vahinkoon kun paremmalla autolla onnettomuutta ei olisi edes sattunut tai uudemman auton turvarakenteet olisivat pelastaneet.[/QUOTE]

No pitäisikö yhteiskunnan sitten taata jokaiselle uusi alle 10v vanha auto käyttöön? Eli yhteiskunnan pussista vain uusia autoja hankkimaan.... ;)
Ihan vain heittona.... näiden joidenkin muidenkin älyttömien ideoiden joukkoon...

Ja eikö just ole niin, että on tupakkaveroa ja alkoholiveroa ja sokeriveroa jne, eli ne jotka elävät epäterveellisesti, maksavat tuota kautta enempi veroja. Se on musta oikeastaan aika hyvä systeemi. Kuitenkin rajanveto on niin sairaan vaikeata, että mistä mikäkin tauti johtuu ja geenit ja kaikki. Oikeastaan mahdotonta.

Yhteistyössä