Mitkä kengät tähän aikaan vuodesta? Lapsi 1,5 v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Umppa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Umppa"

Vieras
Nyt ollaan menty eccon nahkaisilla nauhakengillä mutta niihin ei mahdu villasukka ja varpaat olivat tänäänkin aika viileät muutaman tunnin ulkoilun jälkeen.

Onkohan nyt järkevää ostaa jotkut ihan talvikengät (coretex niin ei mene kosteus läpi heti) vai jotkut "syksy kengät" (jos sellaisia hyviä edes on lapsille). Saappaatkin ovat nyt ilman villasukkaa sopivat eli mietin ajaisivatko jotkut vedenpitävätkengät kumpienkin kenkien asiaa kun ei kuminkaan kovassa sateessa ulkoilla?

Täytynee huomenna suunnata kenkäkauppaan ja sielläkin osaavat neuvoa mutta olisi kiva tietää vähän etukäteen mitä kannattaa ostaa. Kuitenkin tarvitsee varmaan ostaa toiset kengät sitten taas lopputalveksi jos jalka kasvaa syksyn ja talven aikana paljon.

Meillä on lapsella ihan välikausikengät. Goretex. Ne on helpoimmat nyt. Jos on ihan rapasta niin sit kumisaappaat..
Mut varmasti pärjää lenkkarit+saappaat+talvikengät yhdistelmälläki.

Mä en nyt kyllä hätäilis ostamaan vielä ainkaan talvikenkiä muutaman viileän päivän takia. Loppuvuikosta taas jo lämpenee ja syyskuuta vasta eletään. Ostaisin lapselle parit sellaiset ohuet villpohjasukat, jotka voi laittaa paljaaseen jalkaan niin mahtuu lämmittämään sitä nahkakenkää/kumpparia. Tai vaihtoehtoisesti jotkut vk-kengät, mutta ne on aika kallis investointi siihen nähden että käyttöaikaa on vaan se pari kuukautta. Talvikengät jää huonolla tuurilla pieneksi ennen kevättä jos nyt jo ostat ne. Joten katsele vielä..

Ihan miten tahtoo, itse en viitsi ostaa vk-kenkiä meidän 2 v:lle kun käyttöikä jää lyhyeen. Ollaan välikaudet menty sitten vuorellisilla kumppareilla, tänään laitoin lisäksi niihin vielä villasukat alle. Varpaat pysyi lämpimänä hyvin. Aamukastettakin oli kuitenkin vähän, sit kun tulee kuivaa ja kylmää niin laitan talvisaappaat. :)

Meillä ulkoillaan nyt kumpparit+ villasukat-yhdistelmällä, en viitsi ostaa välikausikenkiä (jotka eivät mahdu enää keväällä, saa olla ostamassa vielä pari kertaa vuodessa), koululaisilla sellaiset kyllä on (mahtuvat pidempään ja ovat paremmat kouluun).

Voi jestas, äidit ei "viitsi" ostaa syys tai talvikenkiä, kun käyttöaika jää lyhyeen. Menkää mammat kirpputorille, noin pienille lapsille löytyy aivan helposti hyväkuntoisia käytettyjä kenkiä! Parhaimmassa tapauksessa käyttämättä jääneitä kenkiä. Kumpparit on hemmetin huonot kasvavan lapsen jalassa, ja niillä on kömpelö kävellä. Esim Kuomat kirppikseltä tms tai Goretex syksylenkkarit (Viking). Ei mun mielestä pitäisi säästellä rahoja, lapsen kustannuksella. Hyvät kengät on tärkeä asia, vai paleletteko itse mielellänne kumisaappaat jalassa?

Voi jestas, äidit ei "viitsi" ostaa syys tai talvikenkiä, kun käyttöaika jää lyhyeen. Menkää mammat kirpputorille, noin pienille lapsille löytyy aivan helposti hyväkuntoisia käytettyjä kenkiä! Parhaimmassa tapauksessa käyttämättä jääneitä kenkiä. Kumpparit on hemmetin huonot kasvavan lapsen jalassa, ja niillä on kömpelö kävellä. Esim Kuomat kirppikseltä tms tai Goretex syksylenkkarit (Viking). Ei mun mielestä pitäisi säästellä rahoja, lapsen kustannuksella. Hyvät kengät on tärkeä asia, vai paleletteko itse mielellänne kumisaappaat jalassa?

Miksi ostaisin pariksi viikoksi kengät, jotka ovat sen jälkeen liian pienet ja tarpeettomat? Ei ihme, että ihmisillä on rahat loppu. Mulla on itsellänikin usein, lähes aina, syksyllä kumisaappaat jalassa, eivät ole yhtään kömpelöt kävellä ja villasukan kanssa todella lämpimät. Kuomat, anna mun kaikki kestää, ovat paljon huonommat kengät kuin hyvät kumisaappaat.

Talveksi meillä on aina kahdet hyvät kengät, esim. huopikkaat ja Superfit/Ecco-talvikengät. Kesällä on hyvät, pehmeät ja joustavat lenkkarit sekä sandaalit.

Vikingit ovat muuten todella jäykkäpohjaiset, lähes poikkeuksetta, eivätkä käy kovin leveälle jalalle. Uusien suositusten mukaan kenkien pohjien tulee olla pehmeät, kenkien ilman kantaa/korkoa ja ilman mitään ylimääräistä tukea.

Meillä on käytetty Vikingin gore-tex vk-kenkiä. Lapsi nyt 2,5v ja kolmas pari menossa. Mutta lapsen kengät on kyllä sellanen, mihin panostan. Jokainen voi ite miettiä millasta olis ulkoilla päivittäin epämukavilla/sääoloihin epäsopivilla kengillä :). En mäkään oikein ymmärrä tota, ettei viitsitä ostaa kunnon kenkiä kun käyttöikä jää niin lyhyeksi. Kumppareita meillä on alettu käyttämään oikeastaan vasta nyt, kun lapsi on tosissaan alkanu räpätä vesilätäköis. Goreilla kun voi lätäköissäkin olla, kunhan on tarpeeksi matala lätäkkö ettei varresta hörppää :D

Goretex sitä ja goretex tätä... voivoi, miten ne ihmiset ja niiden jalat on pärjännyt ennen GORETEXEJA!!! HYSTERIAAA!!!!

:D Kuljen itsekkin välikaudet kumppareilla, lenkkareilla tai sitten niillä talvisaappailla. En omista GORETEXEJA. Ja olenpa vielä päiväkodissa töissä, ou mai gaad, miten olenkaan pärjännyt kaikki nämä vuodet.

Siis kuomat nyt on hirveintä mitä lapsen jalkaan voi laittaa, eikä ne pidä mitenkään esim. kosteutta. Nehän on TALVIsaappaat. Vikingit on järjestään kamalia kohloja, joustamattomat kivipohjat jne. En huoli edes ilmaiseksi semmosia lapsen jalkaan. Niinkuin sanoin, lapsella on esim. nyt vuorelliset kumpparit ja niissä vielä villasukka. Ei siinä jalat nollakelillä palele :D Ei ne lapsen jalat parissa viikossa piloille mene :D tähän asti on kuitenkin menty niillä lenkkareilla ja kohta saa laittaa jo talvisaappaat. Haloo nyt mammat, jotain järkeä tohon touhottamiseen.

Kirppareja kierretään paljon, koska emme ole hyvätuloisia. Vielä koskaan en ole sieltä semmosia kenkiä löytänyt, mitkä olisin oman lapsen jalkaan halunnut laittaa. Kuluneita ja linttanoita, oikeaa kokoa vaikea löytää. Tai jos on ollut uudet tai uudenveroiset, niissä on killunut sama hintalappu kuin kaupassa ostetuissa. Samantein voisin sitten hakea ne sieltä kaupasta. Mutta kun pärjäämme ilmankin.

Yhteistyössä