Mitkä olivat tulosi vuonna 2012? Miltä näyttää vuosi 2013? Entä mahdollisen puolison? Isommat menoerät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsia ja aikuisia_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsia ja aikuisia_

Vieras
Itse tein "ennätyksen" tulojen puolella vuonna 2012

- lahja 25 000 (veroihin tietysti meni myös iso osa)
- palkat ja palkkiot 55 500 (brutto, joten netto jotain 42 000)
- lisäksi lapsilisät (5 lasta) vuodessa 8 400e (netto, koska näistä ei mene veroja)
miehellä
- lahja 20 000 (veroihin osa tuosta summasta)
- palkat ja palkkiot 30 000 (brutto, joten netto jotain 25 000)

Isoimmat menoerät olivat: mökkiremppa, mökin ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, asuntolainan lyhennys, uusi (käytetty, mutta meille uusi) auto.

Ensi vuosi näyttää tältä (ellei erityistä satu)
- palkat ja palkkiot 52 000 (brutto, joten netto jotain 40 000)
-lapsilisät 8400e netto
Miehellä
- palkat ja palkkiot 50 000 (netto jotain 40 000) tienaa paljon viime vuotta enemmän kun ei enää opiskele.

Isoimmat menoerät varmasti mökin ja kodin lainanlyhennykset. Tavoitteena lyhennellä reilusti mökkilainaa. Vararahastoa myös tarkoitus tehdä, koska tulot eivät välttämättä ikuisuuksiin pysy näin hyvinä.

Tulot oli 43000 ja siitä verot pois, noin 23 % ainakin ja sivukulut päälle.
Elarit 6000 e ja lapsilisä yhdestä ( toiset saa pienen opintotuen).
Isoin menoerä asuminen 1200 e / kk ja auto 260 e /kk + bensat. Siinähän sitä menoa.

Tainasin noi 20 000 euroa. Lapsilisä sain kahdesta muksusta. Mies tienasi suurin piirtein saman verran. Toivottavasti ei tule isompia menoja. Säästetään talon remonttiin ja muutenkin, se mikä pystytään eli jokunen satanen kuukaudessa.

29 259 euroa, veroa meni melkein 7000 euroa. Mistä herääkin kysymys miksi näin paljon, kun ap:llakin 30 000 eurosta vain 5000 euroa, ap:n miehellä 55 500 eurosta ainoastaan 13 000 euroa.

En saanut mitään tukirahoja. Muuta rahaa sain ainoastaan rahapeleistä, mutta nämä ovat omilla tiedoillani ja taidoillani sekä tuurilla saatuja rahoja.

29 259 euroa, veroa meni melkein 7000 euroa. Mistä herääkin kysymys miksi näin paljon, kun ap:llakin 30 000 eurosta vain 5000 euroa, ap:n miehellä 55 500 eurosta ainoastaan 13 000 euroa.

En saanut mitään tukirahoja. Muuta rahaa sain ainoastaan rahapeleistä, mutta nämä ovat omilla tiedoillani ja taidoillani sekä tuurilla saatuja rahoja.

Sinulla ei ole varmaankaan vähennyksiä tehtäväksi verotuksesta? Ja yleensäkin, työstäkin saatava palkka on monilla juuri tietoihin ja taitoihin perustuvaa :)

[QUOTE="vieras";27793506]Sinulla ei ole varmaankaan vähennyksiä tehtäväksi verotuksesta? Ja yleensäkin, työstäkin saatava palkka on monilla juuri tietoihin ja taitoihin perustuvaa :)[/QUOTE]

Ei ole mitään vähennyksiä. Minä en muutenkaan ymmärrä noita vähennyksiä, miksi sellaisia annetaan toisille. Mielestäni ei kuulosta oikeudenmukaiselta.

Itse olen ollut hoitovapaalla koko viime vuoden, joten tuloissa ei hurraamista. Mutta miehellä meni ekaa kertaa 60000 € puhki viime vuonna. :) Onpa huikeat tulot jollain, kun molemmat tienaa 78000 €! Meidän nelihenkinen perhe pärjäilee hienosti noilla miehen tuloilla.

Enpäs ole tehnyt tuollaista laskelmaa, ehkä pitäisi. Mutta nettiin sitä tuskin koskaan laittaisin. Sanotaanko, että säästöönkin jäi, toivottavasti ensi vuonnakin.

[QUOTE="juupas";27793542]Itse olen ollut hoitovapaalla koko viime vuoden, joten tuloissa ei hurraamista. Mutta miehellä meni ekaa kertaa 60000 € puhki viime vuonna. :) Onpa huikeat tulot jollain, kun molemmat tienaa 78000 €! Meidän nelihenkinen perhe pärjäilee hienosti noilla miehen tuloilla.[/QUOTE]

Yritys kannattaa.
Duunarihommaa.

[QUOTE="vieras";27793574]Miten ne olisivat epäoikeudenmukaisia?[/QUOTE]

Minä en ymmärrä sitä, että jos kahdella ihmisellä on sama määrä tuloja ja asuvat esimerkiksi samassa kunnassa, niin toinen saa niitä vähennyksiä ja toinen ei.

Vuosi 2012
Suurimmat tulot tulivat:
-metsän myynti
-entisen omakotitalon myynti
-pqlkka

Suutimmat poikkeukselliset menot olivat:
-nykyisen kerrostalo-osakkeen osto
-verot
-muutto

Vuosi 2013
Suurimmat tulot ovat:
-opintotuki
=palkka?

Suurin poikkeuksellinen meno on:
-uuden omakotitalon rakentaminen

Minä en ymmärrä sitä, että jos kahdella ihmisellä on sama määrä tuloja ja asuvat esimerkiksi samassa kunnassa, niin toinen saa niitä vähennyksiä ja toinen ei.

No eihän tuota voi sinulle mitenkään selittääkään näköjään. Miten se kunta tähän liittyy, ystävä hyvä? Kunnallisvero on sama kaikille kunnassa asuville. Jos sinulla on lainoja, joistakin niistä voi saada vähennyksiä, mutta jos sinulla ei ole lainaa, et tietenkään saa vähennyksiä. Onko se sinusta epäoikeudenmukaista? Yhtä lailla minä voisin sanoa, että miksi sinun pitää maksaa noin vähän veroja, kun minä joudun maksamaan veroja enemmän kuin sinä ansaitset koko vuonna. Ymmärrän kyllä, että ei se ole epäoikeudenmukaista, mutta voisin lämpimikseni väittää niin.

- palkat ja palkkiot 55 500 (brutto, joten netto jotain 42 000)
Onko sinulla hirveä määrä työmatkakuluvähennyksiä, vai millä tuo pieni vero% selittyy? Asuntolainan korkovähennykset eivät niin paljoa vaikuta, että tuo selittyisi. Itsellä tulot pari tonnia isommat, ja nettoa jäi vain noin 38 000 (en kuulu kirkkoon, keskimääräinen kunnallisvero, asuntolainaa on).

Itsellä siis vuositulot 2012 noin 57 000, tämä vuosi todennäköisesti samaa luokkaa. Ei tulossa isompia menoja, viime vuonna ostin auton.

[QUOTE="vieras";27793632]No eihän tuota voi sinulle mitenkään selittääkään näköjään. Miten se kunta tähän liittyy, ystävä hyvä? Kunnallisvero on sama kaikille kunnassa asuville. Jos sinulla on lainoja, joistakin niistä voi saada vähennyksiä, mutta jos sinulla ei ole lainaa, et tietenkään saa vähennyksiä. Onko se sinusta epäoikeudenmukaista? Yhtä lailla minä voisin sanoa, että miksi sinun pitää maksaa noin vähän veroja, kun minä joudun maksamaan veroja enemmän kuin sinä ansaitset koko vuonna. Ymmärrän kyllä, että ei se ole epäoikeudenmukaista, mutta voisin lämpimikseni väittää niin.[/QUOTE]

Asuntolainan korkovähennys ei ole millään lailla oikeudenmukainen.

Hoitovapaalla tulot muutaan tonnin luokkaa /vuosi. Ensi vuonna ei sitäkään kun jatkan opiskeluja. Lapsilisät ja elatus toisesta lapsesta. Ei miestä niin ei miehen tuloja. Ei tartte shoppailla, eikä miettiä asuntolainan korkojen vähennyksiä. Perkele. Rikkaat saa enemmän vähennyksiä veroista, niin se vaan menee :(

[QUOTE="vieras";27793632]No eihän tuota voi sinulle mitenkään selittääkään näköjään. Miten se kunta tähän liittyy, ystävä hyvä? Kunnallisvero on sama kaikille kunnassa asuville. Jos sinulla on lainoja, joistakin niistä voi saada vähennyksiä, mutta jos sinulla ei ole lainaa, et tietenkään saa vähennyksiä. Onko se sinusta epäoikeudenmukaista? Yhtä lailla minä voisin sanoa, että miksi sinun pitää maksaa noin vähän veroja, kun minä joudun maksamaan veroja enemmän kuin sinä ansaitset koko vuonna. Ymmärrän kyllä, että ei se ole epäoikeudenmukaista, mutta voisin lämpimikseni väittää niin.[/QUOTE]

Tarkoitin tuolla kunnalla sitä, kun kunnassa on se sama kunnallisveroprosentti. Silti vaikka kahdella ihmisellä olisi sentilleen saman verran tuloja, niin toinen voi saada niitä vähennyksiä ja toinen ei, se on mielestäni epäoikeudenmukaista. Minä puhuin näistä vähennyksistä, en ole missään vaiheessa tätä keskustelua puhunut Suomen progressiivisesta verotuksesta, mihin sinä olet tätä keskustelua nyt yrittämässä viedä. Minulle sopisi hyvin myös se tasaveromalli, mutta tässä oli nyt kyse verovähennyksistä ei verotusmallista.

Tarkoitin tuolla kunnalla sitä, kun kunnassa on se sama kunnallisveroprosentti. Silti vaikka kahdella ihmisellä olisi sentilleen saman verran tuloja, niin toinen voi saada niitä vähennyksiä ja toinen ei, se on mielestäni epäoikeudenmukaista. Minä puhuin näistä vähennyksistä, en ole missään vaiheessa tätä keskustelua puhunut Suomen progressiivisesta verotuksesta, mihin sinä olet tätä keskustelua nyt yrittämässä viedä. Minulle sopisi hyvin myös se tasaveromalli, mutta tässä oli nyt kyse verovähennyksistä ei verotusmallista.

Nyt pitää luovuttaa, ei löydy enää rautalankaa. :)

[QUOTE="vieras";27793720]Olen kanssasi eri mieltä. Onko meistä toinen oikeassa ja toinen väärässä?[/QUOTE]

Jos oikeudenmukaisuuden kannalta ajatellaan niin uskoisin että minun mielipiteeni on oikea.

Yhteistyössä