Mitkä ovat raskaana ollessa riittäviä syitä ottaa sairaslomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysmäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysmäs

Vieras
Milloin mielestäsi raskaana ollessa on aiheellista olla sairaslomalla kun ei lasketa "normaaleja" sairasteluita mitä voisi olla muutenkin?
Onko jatkuva hillitön väsymys riittävä syy kun se jo häiritsee työntekoa? Kamala pahoinvointi vaikka ei oksenna?

Entäs kuumeet, flunssat jne, olnko aihetta jäädä herkemmin kotiin sairastamaan mitä normaalisti?

Mulla oli onneksi sellainen työ että kestin pikku kärvennykset. Mutta loppujen lopuksi hain saikkua ennenaikaisten supistuksien takia, ei hauskaaa.. Liikaa stressiä oli.

Mä hain viikko/pari ennenku äippäloma alko nii saikkua ihan väsymyksen takia, työmatkat nii pitkät et pakko kulkee autolla ja tein 2vuoroo nii meinasin nukahtaa rattiin...ei kovin turvallista.
Mun mielestä se oli sillon ihan riittävän hyvä syy.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Silloin, kun tuntuu siltä, ettei ole työkykyinen.

Ei mun mielestä eroa sillä, onko raskaana vai ei.

Samaa mieltä. Mä en symppaa kauheesti sellasta työnsankaruus pääkainalossa mentaliteettia. Ei tietenkään turhaan saa olla pois, mutta järki käteen kaikessa.

Totta kai on eroa! Mulla esim. ei ekassa raskaudessa supparit tehneet lainkaan kipeää, en ois niitä edes sellasiksi tunnistanut. Silti oli vauvan kannalta hyvä levätä. Ja esim. kaksosraskauksissa lääkärit helposti tarjoo saikkua vaikkei varsinaisia oireita olisikaan kuin väsymys.

eri mieltä-nikki et ehkä ihan samallai ymmärtäny pointtia.

Itse ymmärsin, että åboriginaali tarkoitti sitä, että jos tuntuu ettei ole työkykyinen..niin se on ihan sama onko raskaana vai ei. Saikkua on siis haettava. Siihen ei vaikuta itse raskaus. Ja näinhän se menee. Suomessa puurretaan vähä liianki töitä, ei kuunnella mitä se oma keho ja mieli kertoo..

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä:

Totta kai on eroa! Mulla esim. ei ekassa raskaudessa supparit tehneet lainkaan kipeää, en ois niitä edes sellasiksi tunnistanut. Silti oli vauvan kannalta hyvä levätä. Ja esim. kaksosraskauksissa lääkärit helposti tarjoo saikkua vaikkei varsinaisia oireita olisikaan kuin väsymys.

No, mun mielestä ei oo eroa sillä, onko raskaana vai ei, jos ei koe olevansa työkykyinen. Silloin saa ottaa saikkua, oli kohdussa vauva tai ei.

Lääkärin määräämä saikku on asia erikseen.

No, mun mielestä ei oo eroa sillä, onko raskaana vai ei, jos ei koe olevansa työkykyinen. Silloin saa ottaa saikkua, oli kohdussa vauva tai ei.

:laugh: No noin päin totta kai, kipeenä kuuluu jäädä saikulle. Mutta jos on raskaana, ni pois voi jäädä, vaikka itse tuntuisi jaksavankin, mutta paikat pettää tms. eikös niin? :)

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

:laugh: No noin päin totta kai, kipeenä kuuluu jäädä saikulle. Mutta jos on raskaana, ni pois voi jäädä, vaikka itse tuntuisi jaksavankin, mutta paikat pettää tms. eikös niin? :)

Vaikka ei olisikaan raskaana, niin voi ja kuuluukin jäädä kotiin, jos paikat pettää, ja lääkäri suosittelee lepoa :)

Raskaana ollessaan on toki vastuussa myös siitä uudesta elämästä ja hänen hyvinvoinnistaan, eikä vain itsestään.

No johan meni monimutkaiseksi...

Siis åbon kanssa samoilla linjoilla siitä että sairaslomalla jäädään silloin kun ei olla työkykyisiä. Oltiin raskaana tai ei. Tottakai raskaana ollessa ja muutenkin voi olla tilanteita joissa töissäkäynti voi käydä vaaralliseksi vaikkei varsinaisesti oireita olisikaan ja itse kokisi olevansa työkuntoinen. Mutta jos siis niitä oireita tai ongelmia ei ole niin mistä ihmeestä tiedän edes tilanteeni olevan niin vakava että sairasloma on tarpeen? Eli eiköhän tuo jää sen lääkärin päätettäväksi.

No muista en tiedä, mutta mä olen selkäkivun takia saikulla raskaana ollessa. Ja muuten siis en ole ikinä selän takia ollut, eli vaiva oli ihan puhtaasti raskauden "syy".

Minusta ainakin tuntui, että raskaana ollessa kynnys jäädä saikulle oli tavallistakin korkeammalla. Minä jouduin lopulta olemaan 3 vkoa saikulla, koska en "kehdannut" supistelujen takia jäädä kotiin lepäämään ja lopulta sitten olikin ennenaikaisen synnytyksen vaara. Kaikki aina toitottaa, että raskaus ei ole sairaus (ja näinhän se onkin!), mutta siitä saa joskus sen käsityksen, että kaikki sairauspoissaolot johtuu raskaudesta. Sekavasti selitetty...

Yhteistyössä