Mitkä ovat sellaisia asioita, mitkä haluat ehdottomasti tehdä ilman lastesi apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pikkurilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pikkurilli"

Vieras
Sitähän aina sanotaan, että pitää antaa lasten auttaa kotiaskareissa yms...
Niin mä annankin. Yhdessä kerätään lelut pois, "pedataan" sänky, pyyhitään pölyjä ymsyms... Lapsi 5v.

Mutta jotkut asiat on kuitenkin sellaisia, mitkä ehdottomasti haluan tehdä yksin ilman lapsen apua.

Ennen kuin meille tuli astianpesukone, mä halusin aina tiskata yksin. Välillä lapsi oli "apurina" tiskaamassa. Mutta kun se meni vaan sillä vedellä löträilyksi, annoin pojalle sellasia muovisia astioita, mitä on helppo pestä vessan lavuaarissa ja tiskiharjan. Ja passitin kylpyhuoneeseen tiskaamaan ja lutraamaan.;)

Nykyisin haluan ehdottomasti viedä yksin pyykit kuivumaan alakerran kuivaushuoneeseen. Meillä tulee sellainen kasa aina pyykkiä, että voi mennä puolikin tuntia niiden ripustamisessa. Se on liian pitkä aika meiän pojalle. Rupeaa vain pelleilemään ja repimään vaatteita narulta alas, kokemusta on.;)

Välillä annoin pojankin auttaa pyykkien ripustamisessa, mutta olen tullut siihen tulokseen, että helpompi kuitenkin ripustaa ne pyykit ihan yksin;) Ja samalla saa muutenkin olla hetken ihan itekseen.:)

Mitkä ovat teidän perheessä sellaisia asioita, mitkä haluat tehdä ehdottomasti yksin ilman lasten apua??

No eipä sellaisia hirveästi oo, paitsi ehkä esim. piparitalon kaavojen leikkaaminen tms. Yh:nä sitä oppii pakostakin ottamaan ne lapset mukaan ihan kaikkeen.

Joku vessan kaappien siivous, tai muiden kaappien, missä on tavaraa, jota en halua lasten näpräävän (esim. meikkejä). Viimeksi kun vauvalle tuli oksennustauti, en halunnut että esikoinen auttaa sotkujen pesemisessä, vaikka se olisi halunnut :D

Pyykkien ripustamisesn ajaksi annan lapsille usein kasan pyykkipoikia joilla ne jaksaa leikkiä ihmeen kauan.

Lähes kaikki kotityöt haluan tehdä itse ilman apua.

Lasten ollessa tarpeeksi vanhoja, opetan heille esim. tiskaamisen, pyykin viikkauksen, tiskikoneen tyhjentämisen, jonka jälkeen saavat tehdä sen välillä itse.

Ruuan laittoon otan välillä apurin :)

Kaikki järjestelyhommat, käy multa nopeimmin yksin ja meidän pikkuneliöissä joutuu oikeasti ajattelemaan esim eteisen järjestyksen välillä uusiks tai keittiön kaappeja yms. Niissä hommissa pikku apuri on vaan haitaksi.

Astianpesukoneen täyttö! Vanhempi saa osallistua, mutta kun 1v ryntää apuun ja alkaa ystävällisesti tyhjentämään jo laitettuja astioita ja kiipeilemään luukun päällä jne., loppuu yleensä astioitten laitto..

Pyykkien laitto koneeseen ja sieltä pois otto. Kodinhoitohuone on MUN VALTAKUNTANI, jossa miehenkin jäljiltä on tavarat hukassa. Lisäksi lattian pesu. Mulla on pesuvesi ämpärissä kylppärissä, niin aina Se on kaadettu tai uitettu joku likomärkä rätti sinne ja tuodan valuvana parketille.

No eipähän tuo ole kovasti vielä tunkenut nokkaansa mihinkään muuhun, kuin ruuanlaittoon... Mutta senkin hoitaisin mielummin itse, ettei polta tai viillä itseään. Perunoita on jo saanut kuoria, mutta kun se kuorimaveitsikin tahtoo vielä lipsahtaa sormeen...

Tiskata haluan yksin,siis käsitiskit. Koneen täyttämisessä/tyhjentämisessä 4v saa auttaa,mutta meiän keittiö on sen verran pieni&sen mallinen ettei tiskaamaan mahdu kahta yht aikaa. Pyykit haluan myös viikata itse,ei lapset vielä jaksa keskittyä siihen. Pyykkien laitto koneeseen ja sieltä pois ottaminen on molempien lasten kohdalla ollu eka kotityö mihin ovat osallistuneet,ja siitä on ihan oikeasti apuakin. Itse käyn vaan nappaamassa koneen johdon pois seinästä ja meen pyykkitelineen viereen odottamaan että muksut kantaa pyykit mulle ripustettavaksi.