Mitkä parhaat talvikengät kylmäveriselle taaperolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minymo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minymo

Vieras
Meillekin tuli viimein ensimmäiset pakkassäät, ja lopputuloksena valitettavasti myös kylmät jalat taaperolle. Käytössä ovat goretexit sekä goretex-sukka, ja lopputuloksena kylmät ja punoittavat varpaat. Sen jälkeen olen kokeillut goretex-sukkaa plus päälle ohutta villasekoitesukkaa, ja sama lopputulos. Ja goretex-sukka on siis ihan ihoa vasten, eikä ole puuvillasukkaa kylmettämässä välissä.

Ovatko toppa-Kuomat ainoa järkevä vaihtoehto, vai löytyykö muitakin? Taaperolla on tosi kapea jalkaterä, joten Kuomat todennäköisesti "pyörisivät jalassa", koska ovat niin leveät.

Meillä kans tytöllä palelevat sirot ja kapeat jalat. Ostettiin superfitin talvikengät ja nyt ei palele jalkoja, kengät ovat kapeat,tukevat hyvin kasvavaa jalkaa, sisällä kunnon karvavuori ja goretex kalvo. Mulle ortopedi ehdotti kyseisiä kenkiä, koska lapsen jalka on niin kapea, mitkään muut eivät tukisi jalkaa niin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ettekö tienneet...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huopikaat eli vinkkelit =) Niillä tarkenee vaikka 30 asteen pakkasessa.

eivät tue tarpeeksi jalkaa.. ainakaan taaperon!

Jaa että se jalka menis pilalle, ku muutamat kovat pakkaset noilla kävelee ;)

Ja oikeesti, anna muksun kulkee sisällä paljain varpain, se on sille kehittyvälle jalalle ja nilkalle kaikkein parasta =) Monet kengät on ihan liian tukevia ja nilkka ei pääse ojentuu, niinku sen kuulus tehdä.

Huopatossut lämpimät ja parhaat pakkaskeleille! Goretexit nolla ja + ilmoille. Näin ainakin meidän muksujen jalat pysyneet lämpiminä.

riippuu goretexeistä.. meillä päällinen nahkaa, sisus lampaankarvaa ja silti goretex-kalvo! pakkaskeleille tarkoitettu. siis ne superfitit.

Villasukat kylmille jaloille =) alle ohut puuvillasukka ja päälle villasukka ni ei palella. Ja sukka ei saa olla liian jempti. Kuomat on hyvät =) tai huopikkaat, huopatossuja ei vaan voi käyttää märemmällä kelillä.

Ja oikeesti, anna muksun kulkee sisällä paljain varpain, se on sille kehittyvälle jalalle ja nilkalle kaikkein parasta =) Monet kengät on ihan liian tukevia ja nilkka ei pääse ojentuu, niinku sen kuulus tehdä.

no kun ulkona kumminkin ollaan paljon, niin kyllä niiden kenkien täytyy olla noilla pienillä tukevat ja edelleen superfiteissäon nahkavarsi joka kyllä joustaa ja nahkakenkä on muutenkin ihan eri asia, kuin vinkkelit, kuomat tai viking-goretexit... ja mie oon pitäny aina pienenä vinkkeleitä,kun lapissaon kunnon pakkaset ja mun jalat on nyt pilalla...

Alkuperäinen kirjoittaja mineanmamma:

no kun ulkona kumminkin ollaan paljon, niin kyllä niiden kenkien täytyy olla noilla pienillä tukevat ja edelleen superfiteissäon nahkavarsi joka kyllä joustaa ja nahkakenkä on muutenkin ihan eri asia, kuin vinkkelit, kuomat tai viking-goretexit... ja mie oon pitäny aina pienenä vinkkeleitä,kun lapissaon kunnon pakkaset ja mun jalat on nyt pilalla...

Joojoo, kyllä se lapsi kuitenkin enemmän on siällä kuin ulkona.

Uskokaa nyt hyvät mammat että jos lapsella ei ole jotakin vammaa johon tarvitsee hoitona käyttää nilkkaa tukevia kenkiä esim. joku cp-vamma, niin kengän ei tarvitse olla tukeva. Päinvastoin jalan kehitykselle on haitallista olla pitkiä aikoja liian tukevissa kengissä, kehittyy ns. pullajalat.
Toi tukevuus pienten kengissä on ihan ikuisen vanha ja täysin väärä luulo.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
karvavuoriset tepsut on tosi lämpimät =)

Niinpä...

Meidän tytölle ostettiin Tepsun talvikengät, kun hän oli 2v. Päiväkodissa antoivat vähän palautetta, että lapsi tarvitsee "kunnon" kengät päiväkotiin ja että Tepsuja voitaisiin sitten käyttää kaupunki- ja kyläilykenkinä :o

Sanoin, että kengät ovat kalliit ja laadukkaat, joten en todellakaan aio ostaa muita. Niinpä yksi hoitaja sitten lahjoitti meille Kuomat :o :headwall:

Meillä kaikki mahd. kokeiltu mulla ja toisella pojalla aina jalat jäässä. nyt käytämme siis ihan vaan pelkkä villasukka ilman mitään ylimääräisiä ohuita sukkia ja sit kenkä jalkaa hyvin tarkenee! ( siiheen pieneen kutinaan tottuu pian! )