Mitkä rattaat kannattaisi ottaa mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Peppi85

Aktiivinen jäsen
28.04.2005
4 115
0
36
Eli, tilanne on se, että olemme lähdössä kahden viikon päästä Teneriffalle; Puerto de la cruziin viikoksi. Mukana lähtee molemmat pojat, isompi on 1v 11kk ja pienempi 8kk. Ja nyt mietinnässä on, mitkä rattaat otetaan pojille mukaan, vaihtoehdot ja hyvät/huonot puolet:

Kaksosten matkarattaat;
+ Menevät makuuasentoon, niissä on helppo vaikka kummankin nukkua päiväunet.
+ Niissä on kummallakin erillinen "aurinkosuoja", vai mikä se nyt oikealta nimeltään on, kuomu, jolla pystyisi edes vähän auringolta peittää.
- Ovat todella raskaat työntää.
- Ovat leveät, isäni kertoi, että kyseisessä paikassa jo hotellin aulat ovat todella kapeat, puhumattakaan teistä! Ei mahtuisi varmaan työntää muualla, kuin autotiellä :/

Kaksosten istumarattaat;
+ Ovat todella kevyet ja hyvät työntää.
+ Menevät aika pieneen tilaan.
+ Eivät ole niin leveät, kuin matkarattaat.
- Niissä ei ole ylhäällä minkäännäköistä suojaa/kuomaa.
- Ne eivät mene makuuasentoon, pienempi osaa niissä nukkua, isompi ei.
- Ovat kuitenkin aika leveät, ei niilläkään mahdu tiellä menemään.

Matkarattaat (menee yksi lapsi) ja sateenvarjorattaat (tähänkin yksi lapsi);
+ Näillä mahtuisi teillä kulkea.
+ Toinen menee makuuasentoon, siinä voisi vuorotellen ottaa päiväunet.
+ Molemmat ovat kevyet ja suht hyvät työntää.
+ Menevät pieneen tilaan, varsinkin sateenvarjorattaat.
+ Aina ei tarvisi ottaa molempia rattaita mukaan, jos pienempi menee rintarepussa. (Pienet matkat).
- Lapset eivät voisi ottaa samaan aikaan (jos ollaan liikenteessä) päiväunia (rytmi on nyt semmoinen, että nukkuvat pisimmät unet samaan aikaan).
- Sateenvarjorattaat on kuitenkin aika kepposet ja niissä on tosi pienet renkaat, ei ole kiva työntää pitkillä matkoilla ja huonoilla teillä.
- Mukana olisi aina kahdet rattaat...

Mihin ratkaisuun päätyisitte? Mukaan aiotaan ottaa joka tapauksessa myös rintareppu, jossa tuo pienempi kulkee vielä hyvin, kun on niin pienikokoinenkin.

Muitakin vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan, matkailusta pienten lasten kanssa, lentokoneessa, paikanpäällä jne.!! Teen siitä varmaan myöhemmin oman avauksenkin... Sitten kun paniikki iskee kunnolla :D

Lisään vielä,

Tiet tuolla on kapeita mutta silti mahtuu liikkumaan. Korkeuseroja alueella on jonkin verran, ei kuitenkaan Puerton keskustassa. Busseihin rattaat taitetaan sinne tavaratilaan niinkuin täälläkin kaukobusseissa.

Lennolle kannattaa ottaa lapsille ikätason mukaista puuhaa, esim pikkuleluja (itse olen ostanut uuden kohtuuhintaisen lelun lennoille yllätykseksi). Se rakkain unilelu kannattaa olla käsimatkatavaroissa mukana. Kannattaa ottaa lapsille myös jotain naposteltavaa mukaan, esim. rusinoita, maissinaksuja tms.

Housuvaipat on kätevät lennolla. Tai siis helpompi laittaa ahtaissa tiloissa lapselle kuin teippivaipat. Se lentokoneen hoitopöytä veskissä on aika onneton.

Paikanpäällä kaikkia lastentarvikkeita myydään kaupoissa/apteekeissa. Esim korvikkeita ei välttämättä saa kuin apteekista. Purkkiruuat ja korvikkeet ovat erimakuisia kuin täällä. Korvikkeet rasvaisempia kuin Suomessa. Vaipat maksavat enemmän kuin Suomessa.

Kysy lisää jos tulee jotain mieleen. Olen itse asunut vuosia La Lagunassa (Teneriffalla) ja San Sebastianissa (Gran Canaria).

Meillä oli aikanaan perättäinistuttavat matkarattaat ja mielestäni ne oli ehdottomasti parhaat, koska ovat tarpeeksi kapeat kapeimmillakin kujilla ja uuhkassa, silti sai molemmat pikkuiset samaan kyytiin. Toisaalta niissä ei etummailsella saanut hyvää nukkuma-asentoa.

Sun vahtoehdoista varmaan ottaisisin ne tuplarattaat, jos ette halua olla päikkäreillä sidoksissa hotellille.

Mä koittaisin saada jostain peräkkäin olevat kaksosten rattaat lainaan. Mun mielestä on tärkeää, että molemmat voi nukkua rattaissa. Jalkakäytävät siellä oli paikin kapeat. Mä silloin vasta odotin toista, joten meillä oli sattarit ja rinkka, jota iltakävelyillä pääsääntöisesti käytettiin ja vauva nukkui kyllä sujuvasti siellä.
Joo, ja Jonseredin epäilyihin voin yhtyä, mut voihan sieltä ajaa Americanokseen lämmittelemään ja rannalle ja on se muuten kivampi paikka kun Americanos.
Meidän 8-kuinen rakastui flamingoihn Puerto de la Gruzin Loro Parquessa 9-vuotta sitten.

Ei tuolla Puertossa nyt niin kauhean kylmä ole tähän aikaan vuodesta. Päivällä lämpötila päälle 20 astetta marras-joulukuussa.

Kapeissa kohdissa voi ihan hyvin kulkea osittain autotien puolella tuplarattailla. Pimeällä vaan kunnon heijastimet mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Ei tuolla Puertossa nyt niin kauhean kylmä ole tähän aikaan vuodesta. Päivällä lämpötila päälle 20 astetta marras-joulukuussa.

Kylmä on. Piste ja aamen.

Alle 30 astetta tarkoittaa pitkähihaisia paitoja, ainakin kahta, ja kunnollisia, lämpimiä housuja. B) *lähtee ensi kuussa Thaimaahan palelemaan*

suosittelen harkitsemaan rintarepun sijaan kantoreppua kuten Patapum tai Eego. Pystyy kantamaan pitempään, koska on itselle ja myös lapselle parempi. Voi kantaa isompaakin lasta. Näitä molempia saa myös vuokrata, jos ei halua ostaa. Meillä on Patapum ja tilanteessasi ottaisin Patapumin ja matkarattaat.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Kylmä on. Piste ja aamen.

Alle 30 astetta tarkoittaa pitkähihaisia paitoja, ainakin kahta, ja kunnollisia, lämpimiä housuja. B) *lähtee ensi kuussa Thaimaahan palelemaan*

Episä |O |O
Meillä ei oo matkaa vielä edes varattu, mutta projekti, mistä rahat pitäis repiä on sentään alkanu.*Odottaa huhtikuuta ja Finskin alennusmyyntiä*
Mihin menette?
Mä olen päättäny enskerralla toteuttaa päähänpiinttymäni yöpyä BayokeSkyssa ja sit Kwai-joelle ja loppuajaksi johonkin rannallee löhöömään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
suosittelen harkitsemaan rintarepun sijaan kantoreppua kuten Patapum tai Eego. Pystyy kantamaan pitempään, koska on itselle ja myös lapselle parempi. Voi kantaa isompaakin lasta. Näitä molempia saa myös vuokrata, jos ei halua ostaa. Meillä on Patapum ja tilanteessasi ottaisin Patapumin ja matkarattaat.

Meinasin just kirjoittaa että matkarattaat ja ergoreppu.

Kapeissa kohdissa voi ihan hyvin kulkea osittain autotien puolella tuplarattailla. Pimeällä vaan kunnon heijastimet mukaan.

Sillon ei ollu, kun me oltiin. Merivesialtaat oli myrskyn ja kylmyyden takia suljettu ja lämpötila siinä 16 nurkilla.
MutTeide esim. on hieno, vaikka ei lämmintä oliskaan, samoin kun se LoroParque.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Sillon ei ollu, kun me oltiin. Merivesialtaat oli myrskyn ja kylmyyden takia suljettu ja lämpötila siinä 16 nurkilla.
MutTeide esim. on hieno, vaikka ei lämmintä oliskaan, samoin kun se LoroParque.

Ei kiva! :/
Yleensä Atlantti uhoaa tuolla alkukeväästä.

*muok* Unohtu vielä sanoa että keskitalvella sää saattaa vaihdella nopeasti.

LisaMarie

laiskasti taas Chonburiin... eli Chomtienille omakotitaloon, altaalle 50 m, ruokapaikkaan 100m ja rantaan 200m :D

Helppoa lasten kanssa ja helppoa myös lähteä reissuun, kun on tukikohta odottamassa.

www.hanslankari.com kurkistapa sieltä mahdollisuuksia. =)

LisaMarie

laiskasti taas Chonburiin... eli Chomtienille omakotitaloon, altaalle 50 m, ruokapaikkaan 100m ja rantaan 200m :D

Helppoa lasten kanssa ja helppoa myös lähteä reissuun, kun on tukikohta odottamassa.

www.hanslankari.com kurkistapa sieltä mahdollisuuksia. =)

Kyllä mä joskus noilla Hanslankarin sivuilla olen käynykkin.
Meillä on ollu auto tukikohtana. samanhan se suunnilleen maksaa, pitää autoa ylimääräisiä päivä siksi, että kamat on takaluukussa, tai pitää asuntoa tyhjillään kun reissaa muualla. (Toisaalta autoa voi välillä tarvita, vaikka olis se kokoajaksi vuokrattu kämppä.)
Nyt kyllä -isännän voinnista riippuen, sillä on ollu sääri poikki- toisaalta muo innostais ajatus loppulomasta olla pitempään jossain rannalla löhöömässä.
Pattajakin on alkanu kiinnostaa, vaikka ennen en ttykänny siitä yhtään. Siellä kuitenkin vois jaksaa olla pitempään paikallaan, kun on päivämatkan päässä paljon kaikkea ja nyt mä olen hoksannu, ettei se olekkaan pelkkä rantakatu liikenneympyrän ja Walkingstreetin välissä :D

LisaMarie,

viiden lapsen kanssa ei autoretkeily paljoa kiinnosta :saint: Nong-sau asuu Pattayalla ja Rayongissa, hänen perheensä kanssa on ihan mukava katsella turistikohteiden natiivipuolta.

Itse en suostu ajamaan Thaimaan liikenteessä (adhd-oireet pomppaavat kattoon ajatuksestakin), eli vuokraamme yleensä kuskin ja auton. Tosin nyt taitaa lasten "kummitussetä" olla käytettävissä kuljetuksiin. Hän oli välillä useamman vuoden Suomessa, mutta on taas Thaimaassa.

Pattajalla on yllättävän paljon muutakin, kuin Walking Street... sieltä löytyy luottotatuoijani Pong

LisaMarie,

Itse en suostu ajamaan Thaimaan liikenteessä

Mä inhoan ajamista missä vaan, joten siinä yksi syy, miksi varmaan ensikerralla liikutaa omalla autolla vähemmän.
Mutta kun ne tavarat jotenkin moninkertaistuu aina Thaimaassa...Ihme juttu, että jos lähtiessä on yksi käsimatkatavara+rattaat, kotiin tulee noin 3 säkkiä kamaa ruumassa ja kaikilla käsimatkatavarat :saint:
Eli joko tosiaan se vakituinen tukikohta tai auto on oltava, ei semmosta tavaramäärää, mitä mukana jo puolivälissä matkaa on, pysty raahaamaan mukana millään!

Mennessä yksi matkalaukku, joka on täytetty iiisoilla kasseilla ja tullessa ainakin 150 kg kannettavaa. Tuttua! :kieh:

Tällä kertaa keskimmäiset ovat ilmoittaneet ostavansa polkupyörät :headwall:

Kiitos kaikille vastauksista! :flower:

Itse olen eniten kallistumassa viimeiseen vaihtoehtoon, eli yhdenistuttavat matkarattaat ja sateenvarjorattaat... Noi kaksostenmatkarattaat on niiiin painavat ja isot ja ja ja...

On tuolla nyt sentään lämpimämpi ja valoisampaa kuin täällä :o En mä edes haluaisi, et olis lähempänä 40 asteet, kahden pienen kanssa, huh, tulee hiki jo ajatellessa. En kyllä sano, ettenkö Thaimaaseen lähtisi, jos mahdollisuus olisi :whistle:

KiviäkinKiinnostaa;
Kiitos vinkeistä!

En tiedä ketään, kenellä olisi lainata noita peräkkäinistuttavia rattaita :( Serkulta saattaisin saada lainaan ton kantorinkan, kiitos vaan siitä vinkistä, en edes ollut tullut ajatelleeksi!

Loro Parquehen ollaan menossa :) Haluaisin käydä Teidelläkin, mut saattaa jäädä väliin, ei ole kauheesti varaa :| Ja lapset tykkää kuitenkin enemmän tosta puistosta. Ite oon Teidellä kerran tai kaksi käynytkin. Ite oon tooosi monet Kanarian saaret käynyt läpi, ekaa kertaa kuitenkin nyt lasten kanssa. Enkä just tuolla Puerto de la cruzissa oo ollut koskaan.

Mitähän muuta mun piti...

Tosta Thaimaasta vielä. Mun isä käy siellä n. kerran vuodessa, on joskus ollut kaksikin kertaa vuodessa, pitää sitä paikkaa ihan paratiisina jne. Aion kyllä itekin joskus (kun sitä rahaa olisi) niin mennä B)

Tohon ruoka-asiaan vielä... Pienemmälle tosiaan tulee mukaan Nannit ja purkkiruoat, pelkästään jo ne painaa ja vie tilaa :headwall: Onneksi sit ei takaisin tullessa niin paljon. Mut en tiedä, miten teen ton isomman kanssa! Mitä otan sille mukaan vai otanko mitään. Millaisia ruokia siellä on mahdollisuus ton ikäselle saada, ite en oo koskaan kiinnittänyt lastenruokiin mitään huomiota ravintoloissa esim. Kyllähän toi varmaan söis pitsaa ja ranskalaisia vaikka koko matkan ajan, mut ei nyt sentään. Ja tulee kalliiksikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Plus4:
Yhdet "ykkösrattaat" ja vuokraisin periltä toiset jos tarvetta. Päiväunet on meillä nukuttu aina hotellissa.

Näin tekisin minäkin!!!

Sieltä ei kai saa vuokrattua... Ainakin niin joku täällä kirjoitteli. Pitäis ehkä ottaa selvää siitä.

Yhteistyössä