Mitkä syyt on teillä aiheuttanut vuotohäiriöitä (jatkuvaa tiputtelua)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuotelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuotelija

Vieras
Siinähän se otsikossa jo tulikin kysymykseni...
Itselläni on siis nyt melkein koko kesän ajan ollut kuukautiskierto ihan sekaisin. Se lähti menemään sekaisin siitä, että yhtäkkiä menkat tulikin viikkoa liian aikaisin (eli 3 vk edellisistä) ja muistaakseni olivat vuotomäärältään ihan normaalit. Sen jälkeen (reiluun kuukauteen) ei ole tullut normaaleja menkkoja ollenkaan, vaan viikon-kahden välein tiputtelua, joka kestää 1-3 päivää kerrallaan ja on vähäistä normimenkkoihin verrattuna. Pärjään siis ihan pikkuhousun suojalla niissä. Menkkamaisia kipuja on välillä, lähinnä silloin kun tiputtelu alkaa särkee selkään ja mahaan. Taustatietoina sen verran, että synnytyksestä on reilu 1,5 vuotta ja hormonaalista ehkäisyä en ole käyttäny kohta vuoteen. Pillereiden lopetuksen jälkeen on ollut päivälleen säännölliset kierrot aina.
En ole vielä saanut soitettua minnekään neuvolaan tms. ja arvelinkin kysellä kohtalotovereilta. Onko teiltä tutkittu mikä aiheuttaa ja milloin palasi normaaliksi? Tää alkaa olla aika ärsyttävää jo..

Mulla toisen synnytyksen jälkeen muuttu kellontarkat menkat epäsäännöllisiks. Menkat alko tiputtelulla, välillä useempi viikko ennen menkkoja oli satunnaista tiputtelua ja kierto heitteli 24-40 vrk, ensimmäinen vuotopäivä oli runsas ja sen jälkeen vaan tiputtelua. Vuoden kattelin sitä ja sitten hakeuduin lääkärille ja ihan sattumalöydöksenä sitten löyty kilpirauhasen vajaatoiminta.

Joo, ihan tuota samaa olen ehdottamassa. Eli kilpirauhasarvot kannattaa tarkistaa.
Joskus tietenkin alkuraskaudessa esiintyy tiputteluvuotoja, ei kuitenkaan kunnon reiluja vuotoja.

Mietin et voisko kyse olla jostain sukupuolitaudista tai jostain keskenmenontapaisesta... olin nimittäin suojaamattomasti sängyssä ennen tätä sotkua. Silloin oli just kp 14-15 menossa, mut ne seuraavat menkat tulikin sit viikkoa aikasemmin, eli ovulaation ajasta en tiedä. Testin tein vajaa 3 vk seksistä ja nega oli..
Kilpirauhanen tuli myös itselle mieleen, pitää pyytää testiä siitä kunhan saisi soitettua jonnekin.

Mulla oli myös ongelmia 1v synnytyksen jälkeen, syyksi paljastui tulehdus. Eli papakokeeseen mars.. Omasta kokemuksesta kannattaa suunnata yksityiselle, mä en meinannut kunnallisella päästä papaan vaikka edellisestä oli jo 3 vuotta, yrittivät tarjota vaan eri merkkisiä e- pillereitä ja niistä huolimatta tiputtelin. Lopulta lääkäri määräsi papan joka hälytteli. Sain viikon kuurin emätinpuikkoja ja parin kk:n päästä uusi papa, joka oli puhdas ja tiputtelut jäi historiaan.

ihme touhua että jossain kunnassa pihtaillaan papan suhteen. Mulla se oli ensimmäinen mikä tarkastettiin ja meillä päin se menee nii, että ite pitää maksaa se labra eli se on joku 20€ luokkaa. Pillerireseptiä uusiessa sen voi saada ilmaseks mutta muuten se maksaa. Mun mielestä se on kuitenkin tosi pieni hinta siitä että voidaan varmistaa ettei oo mitään vakavaa.

Papa ja ne sukupuolitautitestit varmaan kannattaa ekana testata ja jos ne kunnossa niin sitten sitä kilpparia?

Ei tiputteluun välttämättä ole mitään syytä. Mulla tiputtelee aina n. viikon ennen menkkoja, eikä siihen ole tutkimuksista huolimatta löytynyt syytä. Keltarauhashormonilla tiputtelun saa kuriin, mutta kun tablettien nappailun lopettaa, tiputtelu palaa aina vaan. Synnytyksen jälkeen mullakin alkoi, sitä ennen menkat alkoivat aina "suoraan".

Ei tiputteluun välttämättä ole mitään syytä. Mulla tiputtelee aina n. viikon ennen menkkoja, eikä siihen ole tutkimuksista huolimatta löytynyt syytä. Keltarauhashormonilla tiputtelun saa kuriin, mutta kun tablettien nappailun lopettaa, tiputtelu palaa aina vaan. Synnytyksen jälkeen mullakin alkoi, sitä ennen menkat alkoivat aina "suoraan".

Mulla on myös aina ollut niin, että 1-2 edellisenä päivänä tiputtelee ennen menkkoja, mut muistan jostain kuulleeni että ne on vaan niitä edellisestä kierrosta jääneitä "rippeitä" mitkä poistuu ennen varsinaista vuotoa. Mut tää mikä nyt on, on ihan erilaista..kun ei ole niitä kunnollisia menkkoja ollenkaan.

Joskus munasarjojen kystat (nesterakkulat) voi aiheuttaa erilaisia vuotohäiriöitä. Onhan noita mahdollisia syitä useampia (veikkaisin kyllä jotain hormoniepätasapainoa), joten lääkäriin mars. Ei lääkärikään välttämättä löydä syytä, mutta eipä tarvitse sitten enää itse murehtia.

Yhteistyössä