Molempi pahempi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen

Vieras
Kysynpä teiltäkin ellit jos joukosta löytyisi joku jolla on ollut samanlainen ongelma. Meidän tyttö 11kk on aina ollut mahdottoman huono nukkuja eikä sen suhteen olla saatu hänelle minkäänlaista toimivaa rytmiä.
Tällä hetkellä päivä menee suunnilleen näin: klo 6 - 6.30 herätään ja syödään siinä aamupala.
7.00 mies nousee ja menee töihin 8:ksi. klo
10 maissa syödään lounasta ja lähdetään ulos tunniksi.
Riippuen siitä minne asti jaksan tytön pitää hereillä, päikkäreille menee n. 11 - 11.30 aikaan ja nukkuu 1 - 2 tuntia.
Päikkäreiltä sitten heräilee n. 13 ja otetaan välipalaa.
Päivällinen on 3 -4 välillä ja iltapuuro n. 18 aikaan.
Yöunille menee n. klo 19, nukahtaa saman tien ja nukkuu tuonne aamukuuteen asti heräämättä.
Ruokien, ulkoilujen ja muiden suhteen toimiva ja hyvä systeemi, MUTTA tytön jaksamisen kannalta ei oikein toimi. Olen huomannut, että nuo yhdet unet on hälle liian vähän; varsinkin jos jäävät siihen 1 tuntiin.
Aamupäivästä n. klo 10 aikaan hän alkaa olla jo niin väsynyt ettei mistään tule mitään ja sama toistuu sitten iltapäivällä kun ei jaksa sinne seitsemään asti valvoa.
Olen sitten kokeillut niin, että aamupäivästä kun alkaa olla väsynyt, pistän päikkäreille joilta herää n. 1 - 1,5 tunnin päästä. Ja iltäpäivällä kun kahden aikaan alkaa väsyttää on nukkunut toisen tunnin. Mutta eipä näytä sekään olevan hyvä vaan sitten menee yöunet. klo 19 kun on yritetty nukuttaa - ei tule mitään. Ei ensinäkään ole väsynyt ja vaikka olisi, tappelee unta vastaan. Monena iltana menee 20 - 22 asti ennenkuin nukahtaa hirvittävän shown jälkeen; taputtelua, laulamista, kädestä pitämistä, hyssyttelyä, sylissä lohduttamista... Heräilee yöllä monen monta kertaa ja nousee kuitenkin jo klo 6. Monena aamuna on noussut jo 4.30!
Eli pattitilanteessa olen. Yksillä päikkäreillä tyttö on koko päivän niin väsynyt, että ihan pahaa tekee väkisin valvottaa, mistään ei tule mitään ja kaikki on niin kamalaa takkuamista ja kitinää, että lopputuloksena on väsynyt äiti ja vielä väsyneempi tytär.
Kaksilla unilla kärsii sitten yöunet.
Itsellä on tästä kierteestä jo hirveä stressi. Kärsin migreenistä melkein joka päivä ja välillä tuntuu ettei pysty enää toimimaan ja lasta hoitamaan. Olen aina luullut, että hyvät päiväunet takaavat hyvät yöunet, mutta meidän tytöllä ei mikään näytä takaavan mitään.
Apua!
Olisiko kellään antaa meille vinkkiä miten tästä tilanteesta pääsisi pois. Kaiken kruunaa se etten itse herkkäunisena ja stressaantuneena pysty päivisin nukahtamaan eli itse olen jatkuvasti väsynyt. Nälästä ei meillä ole kiinni - tyttö syö kuin unelma, kipeäkään ei ole eikä voi pelkkä vaihekaan kun näitä uniongelmia on kestänyt jo 7kk. Hampaita on tullut jo 3kk iästä asti enkä usko, että sekään olisi syypää kun supot auttavat niihin niin hienosti. Neuvolasta eivät ole osanneet meitä auttaa - päivittelevät vaan kummaa tapausta.
Kiitos kun jaksoit lukea pitkän sekavan sepostuksen loppuun asti.

Eipä minullakaan suoraa vastausta ole, mutta vertaistukea ainakin ja esimerkki miten meillä toimitaan:
Tilanne on jo tasaantunut, mutta 1v 2kk asti poika nukkui tosiaan kahdet päikyt kun yhdet ei vaan riittänyt...Herkkäuninen kaveri on ollut aina ja yöt ovatkin sitten olleet AINA rikkonaisia, edelleenkin.Mutta näin meillä meni hyvinä päivinä:Aamulla herätys 6-7, poika pomppas ylös vetreenä, aamutoimet ja leikkiä ja takas nukkuun 9-10, lounas 11-13 kun poika heräs ja välipala 14-15,uudestaan unille 15-16 ja heräs 16-18 jolloin päivällinen ja iltapala 19-20 ja yöunille 21. Tälläisenä kun meni päivät, niin poika oli hymyä enimmäkseen.Tosin meidän vekkuli onnistui aina saamaan päivän sinne ja toisen tänne jolloin rytmit heitti härän pyllyä...Ja sen sitten tiesikin.Josko kokeilis viikon pari noilla kaksilla päikyillä, kun kyllähän se aina ottaa oman aikansa siirtyä uuteen rytmiin?Ja edelleen ollaan täällä hengissä, vaikka yöt onkin nukkumatta viimiseltä parilta vuodelta;)Kokeilemalla sen tietää mikä sopii omale lapselle parhaiten.Meillä muuten kesän tulo ja ulkoilujen säännöllistyminen sekä lisääntyminen auttoi rytmisyyden löytymisessä...Vähän niinkun väsytystaktiikalla täällä nyt mennään;)Tsemppiä ja jaksamisia!!

Sympatiat täältäkin sinne. Mäkin suosittelisin ensin kokeilemaan niitä kaksia unia ja jos päikyt on kahdet niin älä edes yritä laittaa klo 19 nukkumaan vaan siirrä se suosilla ainakin sinne klo 20. Meillä rytmi oli ennen 1v pojalla sellanen että aamulla klo 7 ylös ja kahdet päikkärit (toiset ennen puoltapäivää n. klo 10 ja toiset n. klo 14) ja sitten klo 20 unille. Rytmi vaihtui vasta 1v jälkeen, olisiko ollut 1v 1kk. Nyt siis rytmi on klo 7-8 herätys, päikkärit klo 12 (2-3h) ja yöunille n. klo 20 (tai 20.30). Aluksi kun rytmi muuttui niin päikkäreiden pituus kärsi mutta kun rytmi tuli tutuksi niin päikkäritkin venyivät tuonne 2-3h mittaisiksi. Ja kaksilla päikkäreillä unet oli 2h / päikkärit eli yht. 4h.

Ja tosiaan nää kuumat ilmat ei helpota asiaa. Ystäväni tyttö ei nuku kun parit tirsat (molemmat alle tunnin) päivässä ja ikää on 9kk.

kuulostaa tutulta. Vauva 7,5 kk ja samanmoinen meininki. Meillä vaan herätään JOKA AAMU 4.30-5.00 :(

Väsyneitä ovat aina äiti ja vauva molemmat. Päikyistä sen verran et aamulla nukkuu yleensä kahdeksan aikoihin 30 min-2 h( parhaimmat päiväunet) ja siitä eteenpäin onkin kamalaa taistelua saada lapsi nukkumaan.. Ei nukahda vaikak olisi kuinka väsynyt. Joskus saan nukkumaan 30 min jossain välissä mut siinäpä se sit onkin. Makalan väsynyt on jo puol kuuden aikoihin ja haluaa yöunille. Siitä sitten taistellaan itkien seitsemään ennen kuin annan "luvan " yöunille. Jos aiemmin päästän nukkumaan, vauva heräisi jo puol neljän aikoihin aamuyöllä :(

En tiiä kauan jaksan.. Oon vielä yksin vauvan kanssa...

kiitoksi jo tulleista vinkeistä. Sen verran alk. kirjoitukseen selvennän, että kaksilla päikkäreillä tultiin tuonne 10 kk asti ja nyt siis kuukausi kokeiltu yksillä. Mutta täytyy tosiaan miettiä palataanko takaisin kaksiin.
Vieraileva tähti: Voi luoja, joka aamu! Niinä aamuina (ehkä kerran - kaksi viikossa) kun herättiin puoli viisi, tuntui että kuolen siihen paikkaan. Toivottavast sinäkin saat tästä ketjusta jotain apua.

Sanotaan että jos vauva nukkuu hyvin päivällä,nukkuu hyvin myös yöllä.En mene vannomaan oisko noin,mutta meillä jos tyttö nukkuu pidemmät unet päivällä ja ei ole yliväsynyt nukkumaan mennessä,nuhahtaa helpommin ja nukkkuu koko yön inahtamatta aamu 9 asti.Jos ollut päivä risainen ja sekava niin heijastuu heti uniin.nyt 1 v ja unet muuttuneet paremminksi selkeesti,meillä oli 10 kk iässä öisin iltkua välillä ja heräiluä.Kai sitä eroahdistusa ja tarkistaa että äiti paikalla.Mä herkkäuninen myös ja nukkunkin korvatulpat molemmissa korvissa.Kesti tottua mutta näin paras,
Herään itkuun,mutta en ähinään ja tuhinaan.Kantsii kokeilla!!Suosittelen.

Ja tosiaan piti vielä lisätä, että kaksista unista luovuttiin alunperin kun huomattiin, että väsymys ei illalla tullut ollenkaan! Olisi valvonut vaikka yli puolenyön jos olisi annettu, mutta kun piti itsekin päästä jo nukkumaan. Ja aamulla heräsi sitten sitä aiemmin mitä myöhemmin oli "erävoitolla" saatu nukahtamaan. Päiväunet olivat molemmat n 1,5t kerrallaan.

tiedän tilanteen meidänkin äijä menee nukkumaan klo.19 mut jos sattuisi käymään niin että nukkuu liian paljon päivällä nukahtaa silti illalla itsekseen puol yhdeksän..

mulla ei paljon neuvoja ole ja varmaan niistä ei apua mutta kerron kuitenkin elikkä mitä jos toiset päiväunet kestäisivät vaan 15min?eli herättäisit kesken unien?olemme tehneet näin ettei yöunet kärsi.piristää poikaa tosi kovin vaan tällaset tirsat.

vieraileva tähti: meidänkin poika herää aina tosi aikaisin.olen vaan itse mennyt nukkumaan klo 20-21...saa siinä itsekkin sitten nukuttua.

paljon vertaistukea täältä päin..ja tiedän ton hommeli että vaikka kuinka myöhään mentäisiin nukkumaan silti ollaan ennen "kukonlaulua" hereillä..

Ihana kuullaa, että täällä on meitä muitakin! Luulin jo ettei tälläistä kaaosta ole kuin meillä.
Välillä tosin on parempiakin päiviä. Tänään ei ole ollut sellainen - välillä paruttu täällä molemmat yhtä aikaa, minä ja tyttö.

Mielestäni teidän on palattava niihin kaksiin päikkäreihin. Ja tosiaan illalla sitten myöhemmin nukkumaan. Meillä on tosi pitkään menty nukkumaan vasta 21-21.30. Välillä venyy klo 22:eenkin, jos aamulla on herätty tosi myöhään.

on kuin olisit meistä kirjoittanut vieraileva tähti.. meidän tyttö 7 kk ja viikon vanha. Meillä puoli tuntiset päikkärit ovat jatkuneet jo 5 kk asti. Kauheeta taistelua saada nukkumaan edes pari kertaa se 30 min. vaikka on kuinka väsynyt. Sitten illalla jo puol, kuuden maissa on täysin sippi. Mutta sitten en meinaa saada nukkumaan enään yöunillekaan, kun on jo yliväsynyt.
Miten teillä menee yöt?
meillä on nekin risaset, yleensä kun on ensimmäiset 2-3 tuntia on mennyt, niin hän on jo herännyt 3-4 krt. Ja nälkyydestä ei voi millään ole kyse meillä.
Mulla on mies mutta hän ei ole kertaakaan ottanut yövuoroa itselleen koska pelkää ettei saa häntä enään uneen. Minäkin joudun usein lopussa turvautumaan rintaan. Hän koittaa auttaa sitten muuten.
Mä luulin tosiaan ettei kellään muulla ole näin kuin meillä !

En imetä. Lopetin kun tyttö oli 4kk. Kyllä varmaan siirryttävä takaisin kaksiin uniin ja tosiaan lyhennettävä niitä iltapäiväunia siihen 15min. niinkuin mömmö ehdotit, että saadaan siinä klo 20 nukkumaan. Meillä kun se ei onnistu, että nukkuisi aamulla pidempään vaan herää joka aamu samaan aikaan.

Mun mielestä päikkäreiltä ei kannata herättää, mut tää on vaan mun mielipide. Mielestäni myös 15 minuutin päikkärit ovat ihan liian lyhyet. Hyvä pituus olisi mielestäni vauvasi unijakson pituus. Yleensähän se on 30-45 min, siis jos ihan pakko on herättää. Luulisin, että kun vaan laitat myöhemmin nukkumaan eli siinä klo 20-21 niin muutaman yön jälkeen luulisi nukkuvan myöhempään kuin klo 6:een. Älä lannistu jos alkuun herää samaan aikaan, mutta rytmin vaihto kestää aikansa ja ehkä parissa viikossa pitäis nukkua mielestäni pidempään, jotta unimäärä pysyy samana kuin nytkin (siis yöllä).
Missä nukutat päikkärit? Sisällä? Nukkuuko vaunuissa paremmin? Tuon ikäiselle suosittelisin vielä vaunuja ulkona tai miksei sisälläkin, jos nukkuu niissä paremmin. Tässä jotain mitä tuli mieleen.

Vaan kun ei meillä nuku aamuisin pidempään. Kaksilla päikkäreillä ja myöhempään nukkumaanlaittamisella elettiin 6kk, luulisi siinä ajassa jo oppineen siihen rytmiin vaan kun ei. AINA heräsi viimeistään klo 6. Yleensä 4.30 - 5.30 välisenä aikana vaikka olisi yöunilleen mennyt vasta 23!
Vaunuissa ei ole suostunut olemaan sen jälkeen kun oppi istumaan. Sisällä nukkuu päikkärit omassa sängyssä.

ap mun mielestä kaikista huvittavinta oli se kun joku lapseton tuli sanomaan laita myöhemmin nukkumaan niin nukkuu pidemppään:) näinhän se menee:) jos jostain syystä iltaunille meno venahti niin poikaa poika vaan huusi eikä meinannut millään nukahtaa.
jos esim meni tunnin myöhemmin nukkumaan, heräsi myös tunnin aikaisemmin..

anoppi oli kerran sitten päättänyt laittaa pojan vasta klo 20.30 nukkumaan (silloin poika nukkui yöunia 19-7.30 eli tosi hyvin) niin poika oli herännyt 5 jälkeen.siinä vaiheessa anoppikin uskoi ettei se vaan ole niin yksinkertaista..poika oli ennen klo.10 aamupäivällä nukkunut jo kahdet päiväunet ja koko päivä oli sekaisin..

neuvolassa sanoivat että tämä on hänen unirytminsä ja vanhempien täytyy mennä aiemmin nukkumaan itse myös.

ulkona nukutaan meillä vaan puolituntia sisällä 2h.nukutan silti kerran päivässä ulos.
ja tosta vaunuilusta meilläkin oli armotonta huutoa silloin juuri kun oika oppi istumaan.ei vaunut kelvanneet.laitoin puoli-istuvaan asentoon ja sinne nukahti:)
nyt olen kyllä tyytyväinen näihin meidän rytmeihin.jää illalla omaa aikaa.aamulla kiva nousta aikaisin ylös kerkii tekemään päivänhommia..

Mömmö: niinpä. Jos se niin menisi, että kun laittaa myöhemmin nukkumaan niin nukkuu myös pidempään niin eihän meillä mitään ongelmaa olisi vaan kaikki olisi loistavasti! Siksi juuri alk. kysymyksen heitin kun ei enää tiedä miten päin lasta nukutan.
Maanataina sain kaamean itku/hermoromahduskohtauksen kun äitini hoiti tyttöä sunnuntai ja toi sitten ma päivällä kotiin. Kertoi, että oli antanut nukkua 11 - 12 ja 15 - 16... Senhän sitten tiesi, että helvetti pääsi valloilleen maanantai-iltana kun varovasti yritettiin 21 aikaan nukkumaan. Valvoi n 22 ennenkuin nukahti, heräsi 23.15, 1.30 ja n.4. Noustiin sitten 4:45 ylös.
Olen muuten sanonut saman neuvon neuvolasta. Että näin se vain on ja vanhempien on kestettävä. Kyllähän minä kestän - väkisin, vaikka ydintuhon kuin torakka jos pakko on mutta huolettaa tuo tytön vuokrokaudessa nukkuma määrä ja se kun hän on sitten päivisin niin kamalan väsynyt.
Ressukka.
Ehkä tämän kuuluu vain olla näin. Kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet lukea ja vastailla. Jos ei muuta, niin ainakin on helpottavaa lukea, että meitä on muitakin.

hei ap,
tuli vaan mieleen tuosta aamuohjelmastanne, että mitäpä jos lähtisitte ulos vaikka siinä 9 aikaan, olisitte sen tunnin-1½ ja söisitte sitten lounaan. monesti nukuttaa sitten hyvin syönnin päälle. jos tällä konstilla saisit pidennettyä noita päikkäreitä vaikka 2½-3 h kerralla, ei varmaan tarvisisi enää iltapäivällä uudestaan päikyille laittaa, vaan jaksaisi sitten iltaan asti.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma-31:
on kuin olisit meistä kirjoittanut vieraileva tähti.. meidän tyttö 7 kk ja viikon vanha. Meillä puoli tuntiset päikkärit ovat jatkuneet jo 5 kk asti. Kauheeta taistelua saada nukkumaan edes pari kertaa se 30 min. vaikka on kuinka väsynyt. Sitten illalla jo puol, kuuden maissa on täysin sippi. Mutta sitten en meinaa saada nukkumaan enään yöunillekaan, kun on jo yliväsynyt.
Miten teillä menee yöt?
meillä on nekin risaset, yleensä kun on ensimmäiset 2-3 tuntia on mennyt, niin hän on jo herännyt 3-4 krt. Ja nälkyydestä ei voi millään ole kyse meillä.
Mulla on mies mutta hän ei ole kertaakaan ottanut yövuoroa itselleen koska pelkää ettei saa häntä enään uneen. Minäkin joudun usein lopussa turvautumaan rintaan. Hän koittaa auttaa sitten muuten.
Mä luulin tosiaan ettei kellään muulla ole näin kuin meillä !

Yöt menee vaihtelevasti. Toisinaan nukkuu muutamalla tutin laitolla siihen aamuyölle, jolloin joutuu ottamaan viereen että nukkuis edes puol viiteen...
Toisinaan taas heräillään koko yö puolen tunnin-1,5 tunnin välein, eikä todellakaan ole nälästä täälläkään kyse. Tiiä sitten mikä läheisyyden tarve toisella on tms öisin?? Hampaitakin saattaa tehdä kun niitä on jo 2 kpl. Mä en enää imetä.

En tiiä enää mitä tässä tekis että tää väsymys helpottais :(

minusta teillä ei ateriarytmi ole ihan kohdallaan, eli ruokailut on vähän liian aikaisin, ja se voi vaikuttaa unirytmiin.

kokeile tämmöistä ruoka-ja unirytmiä:
herätyksen jälkeen aamumaito n. 6.30
aamupuuro n. 7.30
vähän unimaitoa + ekat päiväunet n. 9.30

lounas n. 11.30-12
sen jälkeen ulkoilua
välipala/ maitoa ja toiset päiväunet n. klo 14.30
päivällinen n. klo 17
iltapala n. klo 19
nukkumaan klo 20

Meillä 1,7kk poika saattaa vieläkin nukkua 2 päiväunet! Sitä kyllä jaksetaan taivastella, mutta jos lapsi haluaa niin ei kais itä väkisin ole järkeä hereillä pitää ja kuunnella kauheaa kiukuttelua.
Meillä on samantapainen tapaus: poika on aina ollut surkea nukkuja ja herättänyt 12 kertaakin yössä pienempänä. Nyt herää ainakin kerran vieläkin, kahden käden sormin ovat laskettavissa ne yöt kun on nukkunut koko yön heräämättä.
Täällä joku sanoikin, että "jos nukkuu päivällä hyvin, niin nukkuu yönkin kunnolla" mikä onkin taivaan tosi! Meillä on kokeiltu yksiä päikkäreitä jonkin aikaa vaikka lapsi oli väsynyt jotta hän sitten muka nukkuisi väsyneenä yöt hyvin. Ei toiminut. Saa mun puolesta sitten nukkua 2 päikkärit jos haluaa, mieluummin sitten herään yöllä kunhan ei tarvitse sitä väsynyttä raivoamista päivällä kuunnella!
Poika vetää täysillä koko hereillä oloaikansa, joten en ihmettele unen tarvettaan. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että poika luonnostaan on siirtymässä yksiin päiväuniin siinä 11-13 tienoilla ja jaksaa klo 21 asti.
Mielestäni luonto hoitaa tässäkin asiassa: ollaan mnety aika lailla lasta kuunnellen, eikä mihinkään väkisin-rytmiin ahtaen.

Kirjoitinkin aiheesta jo tuossa "Rytmin muutos" -ketjussa. Meillä tyttö 10 kk ja nukutaan edelleen 3 päikkärit, enkä voisi kuvitellakaan muuta. Omasta näkökulmastani tuo väli aamuheräämisestä ekoihin päikkäreihin on hurjan pitkä, meillä tyttö ei jaksa kuin 3 tuntia ja sen jälkeen on ihan rättiväsynynyt.

Kirjoitit, että "Riippuen siitä minne asti jaksan tytön pitää hereillä, päikkäreille menee n. 11 - 11.30 aikaan ja nukkuu 1 - 2 tuntia". Miksi et laita lasta aikaisemmin ekoille unille? Vaikka jo ennen lounasta? Nukkumalla parit, kolmetkin unet saisi iltaa ehkä hivutettua hiukan myöhempään ja mahdollisesti myös aamua. Kyllä niitä unia pitkällä aikavälillä saa hiukan hivutettua, koska kellon siirtämisen jälkeen keväällä yöunet jatkui jonkin ajan kuluttua samassa klo 20-07 rytmissä.

Meillä on alusta saakka nukuttu lapsen rytmissä, ja silti olen huomannut, että siinä on päivittäin toistuva sama rytmi, joka tosin on pariin otteeseen muuttunut kun ikää on tullut. Ja uni tulee tosiaan illalla hyvät päikkärit nukkuneena paremmin kuin rättiväsyneeksi valvotettuna.

Tietysti lapset ja niiden unentarve ovat yksilöllisiä, mutta saattaako olla, että olisi maanantaina nukkunut aikaisemmin jo? Jos olikin yliväsynyt?

Itse yritin jossain vaiheessa valvottaa last hiukan pidempään, jotta olisi sitten nukkunut hiukan kauemmin, mutta tuloksetta. Parempi laittaa nukkumaan silloin kun näyttää sopivan väsyneeltä.

Aiemmissa kirjoituksissa mainitsin jo miksi kahdet unet ei meillä toimi. Lähinnä toivonkin vinkkiä miten niitä yksiä päikkäreitä voisi venyttää kestämään pidempään.
Uusi päivärytmi nim.merkki: täytyykin kokeilla tuota ruokailun järjestelemistä. Saattaa olla ettei pidempään nukkunut kun tulee nälkä kesken unien.
Kiitoksia hyvästä pointista sinullekin.

Yhteistyössä