Moneltako teidän vauvat heräävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja madre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

madre

Vieras
Meillä 6:30-6:00, aargh.... Joka aamu... Kuinkahan saisi yöunia pidennettyä? On nimittäin sitten jo 7:30 ihan väsynyt, kitisee unisena ja täytyy laittaa nukkumaan. Vauva on 5 kk. Syö illalla vellin, yöllä herää n.neljältä syömään, joskus parikin kertaa. Nukkumaan n.yhdeksältä.

Kyllä meilläkin 9 kk ikäinen vauva heräisi joka aamu 6-7 välillä, mutta me makoillaan sängyssä, ja yleensä kun olen imettänyt, hän nukahtaa vielä uudelleen. Joskus herää jo 7:30 aikaan taas touhuamaan (kiipeilee mun päällä jne.), mutta väsyy selvästi n. 30-60 minuutin päästä, jolloin hänet saa aika helposti nukahtamaan uudelleen. Mä tavallaan "pakkonukutan" usein hänet vielä niin, että nukutaan n. 8-8:30 asti ainakin. Me ei yleensä koskaan nousta sängystä ennen yhdeksää, ellei ole jotain menoa. Mä en vaan jaksa! :) Tätä tapaa ollaan noudatettu jo piiitkään. (Vauva nukkuu omassa huoneessaan pinnasängyssä, mutta kun herää siinä 6-7 aikaan, otan hänet meidän väliin ja imetän, ja siinä siis torkutaan sitten vielä.)

meilläkin herää ekan kerran siinä 6-7 aikaan mutta on selvästi vielä uninen. Joten maitopullo sänkyyn ja sitten vaihtelevasti ite nukahtaa pinnasänkyynsä tai jos näyttää, että on liian virkee, otan viereen. Unikani viereen ja mahd. tutti suuhun ja kun minä leikin nukkuvaa ja pidän kättä tytön reiden päällä, nukahtaa puolen tunnin sisällä. Ja sitten nukutaan sinne 8-9 asti. Meilläkin on tätä tapaa harrastettu koko tytön iän, ennen maitopullon tilalla oli vaan imetys.

Ja tyttö on meilläkin nyt 9kk.

Meillä on kumpikin lapsista "opetettu" siihen, että meillä ei kukon laulun aikaan nousta, eli herätään vasta 8-9 aikaan. Yleensä vauvana ovat "heränneet" jo 6-7 aikaan, mutta olen heti nostanut sängystään tissille ja nukuttanut näin maidon avulla uudestaan uneen. Tällä sekä omalla käytökselläni (jatkanut itse uniani) olen osoittanut vauvalle, milloin meidän aamut alkaa. Hyvin ovat omaksuneet tämän rytmin 2-3 kk:n iästä asti. Nyt esikoinen 2 v 3kk ja vauva 6 kk ja meillä siis herätään n. 9.00 aikaan. Itse olen niiiin aamuntorkku, etten ikimaailmassa jaksaisi herätä 6-7 aikaan vielä. (töihin lähtö herätys tietysti eri asia)

Meillä on aina herätty 5.45-7.00. Arkena ei haittaa yhtään, kun töihin joudun heräämään itse 5.30, mutta viikonloppusin olisi kiva edes joskus nukkua edes kahdeksaan... siis koko perhe :)

Heippa!
meillä 6kk herää aina 5.45-7. Ei mitään merkitystä laitetaanko nukkumaan klo19 vai 21 illalla. Ja herra on NIIIIIIIIIIIIN pirteä kun herää, ettei halua maitoa/tissiä vaan haluaa melskaamaan lattialla tai sänkyyn. Kaveri vielä ryömii jo, joten aivan turha yrittää pakkonukuttaa viereen. Mäpä luule, että jos on itsekin tosi aamu-uninen, niin onhan ne vauvatkin sitten helpommin samanlaisia..t.hemmetin väsynyt äiti

Meillä neitokainen 4½kk alkaa heräillä klo 05 - 06 välillä. Silloin siis alkaa levoton uni (pyöriskelyä, ehkä itkua, ähinää...). Nukahtaa välillä ja sitten taas herää. Tätä jatkuu klo 07.30 - 08 saakka ja sitten herää ihan kokonaan.

Meillä herää 4-6.30. Ei auta yrittäminen, eikä siitä ole iloakaan, kun sitten lapsi vaan hermostuu ja itkee ja äitiä väsyttää entistä enemmän. Itse olen vaan päättänyt herätä, kun huomaan, ettei lapsi enää nuku. Kyllä niitä aamuvirkkuja riittää, eikä ketään voi pakottaa nukkumaan..

Ihanaa kuulla että muillakin on näin! :) Tuntuu,että kaikkien vauvat nukkuu pitkään aamuun tyytyväisinä. ei auta meillä "pakkonukutus", maidon antaminen, hytkytys. Töllöttää silmät auki, kylläkin unisena. Kai se pitää vaan odottaa että tilanne muuttuu... Pahinta on se, kun esikoinenkin on ottanut tavakseen herätä samoihin aikoihin...

Meillä herätään myös klo 4-6. Esim. tänään poika 5 kk heräsi klo 4.15 syömään (nukkui siis koko yön siihen asti syömättä). Ruuan päälle (imetys) ei uni enää tullutkaan ja pakkomakuutin, heijasin ja imetin poikaa vieressä ainakin 1,5 h ennen kuin nukahti uudestaan. No loppujen lopuksi ja äidin suureksi ihmetykseksi heräsimmekin sitten vasta 9.30 (ja päivän rutiinit meni ihan sekaisin =)).

Yleensä nousemme sängystä siinä 7 maissa. Omalta kannaltani ehdottomasti parempi näin päin kuin että mentäisiin nukkumaan vasta myöhään. Itse olen tosi huono valvomaan, olen unten mailla viimeistään klo 22.30. Ja iltaisin saa omaa aikaa kun poika käy nukkumaan klo 20 maissa. Toki viikonloppuisin olisi kiva nukkua pidempään, mutta arkena on ihan kiva herätä ajoissa niin ehtii mieskin seurustella pojan (ja äidin =)) kanssa ennen töihinlähtöä.

Meidän vauva 8 kk ja heräilee yleensä kasin maissa. Joskus harvoin saan tainnutettua vauvan tissillä uudelleen, joilloin nukutaan ehkä jopa kymppiin asti. Se on luksusta, mutta sitä ei tosiaan tapahdu päivittäin. Yleensä me pötkötellään joka aamu ysiin asti ja sitten noustaan ylös.

Meillä tyttö 9 kk herää ekan kerran klo 6, mutta vaan aamumaidolle eli on ihan puoliunessa ja nukahtaa heti syönnin jälkeen. Kunnolla herätään sitten 8.30-9.15. Joskus on ollut kausia, että herää aikaisemminkin, mutta meilläkään ei sängystä nousta ennen 8.30 jos ei ole mitään menoa. Minäkään en jaksaisi millään nousta 6-7 aikaan, että sikäli onni, että vauvakin tykkää nukkua aamulla myöhään.

Aikoinaan meidän lapsi n.5kk iässä heräsi siinä klo 3.40-5 ja ekoille päikyille meni jo klo 7-8 aamulla. Nukkumaan meni n. klo 19-20 (yritettiin jonkin aikaa niin että annettiin nukahtaa vasta klo 21, mutta siitäkään ei ollut hyötyä). nyt vajaa 2vuotiaana menee nukkumaan klo 21-22 ja herää yleensä klo 6-7 satunnaisia kertoja on kun herää vasta lähempänä kahdeksaa ja sillionkin yleensä on heräillyt yöllä usein (normaalisti herää 1-2krtaa yössä ed.).

että uskon kyllä, ettei kaikkia vauvoja voi opettaa nukkumaan pitempään. Kai tämäkin on yksilöllistä vauvoilla. Meillä myöskin lapset siis menevät nukkumaan melko myöhään (21-22), joten myöhään siis nukkuvatkin. Ja päiväunet vauvalla max. 4h päivässä, loput jää siis yöuniin. Kannattaa siis tarkistaa myös päivärytmit muuten ja unimäärät. Noh, kovin pienellähän vauvalla unen määrää ei voi rajoittaa, mutta jos siis vauvanne nukkuvat pitkiä päiväunia niin eihän yöksi enää unta riitäkään. Ja sekin on siis tietysti yksilöllistä paljonko unta vauvat vuorokaudessa tarvitsevat...

Jaksamista kaikille aamuvirrkujen äideille!

Joo, ei varmasti voikaan opettaa kaikkia nukkumaan myöhempään, mutta kyllä tuo "aamuvirkun" mainitsema 3:40-5 on vielä ihan yötä mun mielestä! Että vaikka valvoisi silloin jonkin aikaa, niin kyllä silloin vielä pitää nukkua... No, tää on vain mun mielipide. Ehkä joitakin ei haittaa herätä jo neljän aikaan. Meillä nukutaan n. 8 asti, mutta vauva kyllä herää jo sitä aiemminkin. Saattaa olla tunninkin hereillä, mutta minä en puhu mitään eikä me nousta sängystä (hän nukkuu meidän välissä useimmiten), ja kyllä vauvakin jossain vaiheessa sitten väsyy vielä uudelleen ja nukahtaa.

Meillä vauveli 4kk ja herää yleensä klo 5.30-6.30 . Itse mielelläni nukkuisin pidempäänkin, mutta neiti on asiasta eri mieltä ;). Toisaalta ei ole huono juttu että lapsi on aamuvirkku, sillä helpottaahan se aamuja sitten kun joskus joudun palaamaan töihin ja neiti joutuu hoitoon menemään. Mieluummin silloin virkeä lapsi kuin väkisin kesken unien herätetty känkkäränkkä. Omaa jaksamistani on myös helpottanut ajoissa nukkumaan meneminen, vaikkei aina malttaisi. Meillä siis herätään kahdesti yössä syömään. Nukkumaan neiti menee noin klo 19.

Meidän vaavi menee nukkumaan klo 8:30 ja herää 8-9 maissa, usein saan jatkettua vielä meidän molempien unia. En oikein tiedä tosta, että voiko vauvoja opettaa nukkumaan pidempään, mutta epäilen ettei kaikkia voi. Ei tota meidän pientä näytä ainakaan saavan aina nukkumaan hirveästi pidempään, joten kaipa se sama juttu niillä jotka heräävät jo 6-7 aikaan. Heidän sisäinen rytmi herättää vaan pari tuntia aikaisempaan.

Meillä 11 kk lapsi ja heräämisaika on vaihdellut: ihan pienenä nukkui aamukahdeksaan, sitten 3-4 kk iässä alkoi herätä klo 05.30-06.30 - otin rinnalle ja joskus jatkoi unia, joskus ei. Nyt 9-11 kk iässä on taas nukkunut välillä jopa 07.30 asti, useimmiten 07. Enää en imetäkään. Nukkuisin tosi mielelläni pidempään, mutta en silti valita tästä. Ainoastaan jos herätys on ennen kuutta olen huonolla tuulella...

Uskoisin että talviaikaan siirtyminen saadaan vauvankin rytmiin muutettua - ei ehkä yhdessä yössä mutta esim parissa viikossa.

Meillä heräilee 6 - 6.45. Jossain vaiheessa heräili aamuviideltä. Se oli jo liikaa. Oli jokin ohimenevä vaihe. Musta toi aika on ihan hyvä. Ehditään tarhaankin ilman kamalaa aamukiirettä. Samoihin aikoihin olen itse herännyt koko työurani ajan. Musta on mukavaa, että illalla on omaa aikaa, kun lapsi on yleensä jo kahdeksalta nukkumassa.

Mitenkään paheksumatta ihmettelen näitä "(pakko)köllötellään" yhdeksään"-kommentteja. Ette sitten ainakaan ihan lähiaikoina ole ajatelleet ihan yleiseen töihinmenoaikaan siirtyä?

Varoituksen sanasena "yhdeksään köllöttelijöille": kun vauva on vielä alle vuoden ikäinen, aamuköllöttely ja tissillä uudelleen nukuttaminen on vielä mahdollista. Mutta odottakaas vaan kun ikää alkaa tulemaan yli vuosi: taaperonne on virkeänä pystyssä jo kuudelta eikä uudelleen nukuttamisesta tietoakaan! Et nauttikaa kun vielä voitte...

Kun poika oli vauvaikäinen oli hänellä jossakin vaiheessa sellainen tapa, että heräsi aamuyöstä tai esim klo 5.00 ja mun mielestä silloin kuuluu nukkua. Joten hain hänet viereeni ja siinä hän saattoi silmät auki maata tunninkin hiljaa. Itse torkahtelin ja välillä katsoin, joko poika nukkuu. Ja yleensä hän sitten siinä nukahti ja sitten nukuttiinkin pari-kolme tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja jeeaa:
Varoituksen sanasena "yhdeksään köllöttelijöille": kun vauva on vielä alle vuoden ikäinen, aamuköllöttely ja tissillä uudelleen nukuttaminen on vielä mahdollista. Mutta odottakaas vaan kun ikää alkaa tulemaan yli vuosi: taaperonne on virkeänä pystyssä jo kuudelta eikä uudelleen nukuttamisesta tietoakaan! Et nauttikaa kun vielä voitte...

No meillä esikko on jo 2,5-vuotias ja edelleen vetelee unia yli 9.00, pakko herättää joka aamu ettei mene unirytmit ihan sekaisin. Eli 1-vuotiaasta alkaen nukkunut täydet yöt omassa sängyssään 21(22) - 9.00 heräämättä ja vauvana myös sain opetettua nukkumaan pitempään, kun otin viereeni. Eli kyllä meillä ainakin tämä on opittu tapa vauvasta asti.

Kirjoitin tuossa aiemmin, että en millään jaksaisi nousta 6-7 aikaan. Siis toki työelämässä ollessani heräsin aikaisin, kun oli pakko. Aamuvuoroihin mennessä oli herätys jo 4.30. Jotenkin vaan nyt kotona ollessa aikaisin herääminen tuntuu paljon vaikeammalta, kun ei ole "pakko" eikä tarvitse heti aamulla lähteä mihinkään. Joten tosiaan nautin nyt tästä vaiheesta elämässä. Sitten kun palaan töihin (ei ole vielä ajankohtaista) asia on eri ja silloin toivottavasti lapsikin omaksuu uuden rytmin.

Yhteistyössä