Moniko olisi valmis jäädyttämään lainanmaksun jotta olisi varaa olla kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

johanna

Vieras
Tuli mieleen tuosta pienet lapset päivähoidossa -ketjusta. Joku sanoi, että on pakko laittaa lapsi hoitoon, jotta saa maksettua asuntolainaa pois. Itse kyllä mieluummin pitäisin lyhennysvapaan vuoden kuin laittaisin vauvaikäisen hoitoon, joten onko tää nyt sitten arvokysymys?
Tekisi mieli väittää, että aika moni niistä, jotka laittavat alle 1-vuotiaan hoitoon sanoen syyksi rahan, eivät vain halua luopua tietystä elintasosta. Ihan kelpo syy sekin on, mutta turha silloin väittää, että on "pakko" palata töihin.

jos lainan lyhennys 1000?/kk ja korot jo pelkästään 800?/kk ni ei toi lyhennys vapaa vuosi siltikään kauheesti jelppaa, kun kuitenkin jää maksettavaa se 800?/kk korkoja...

Varmaan niin tekisin. Vaan kun oma talo on maksettu jo aikaa sitten, voin rauhallisin mielin hoitaa pikkuiset kotona, ja palata vasta sitten töihin. Työpaikka on odottamassa, mutta koskaanhan ei tiedä kauanko...

:)

Onko sinulla ap asuntolainaa.

Itse olin kotona siihen asti, että lapsi täytti 1v4kk ja sitten oli pakko mennä töihin kun oli käytetty säästörahat lainanlyhennykseen.

Koska se lyhennysvapaan vuoden aikana joudut maksamaan korot pankille ja ne korot yleensä sattuvat olemaan enemmän kuin se kotihoidontuki.

Joten ei se paljoa se lyhennysvapaa tässä tilanteessa auta. Vähän pienentää maksuja, mutta ne korot ovat aika isot lainan alkuaikoina ja siinä ei yksi hikinen kotihoidontuki riitä.

Asuin lääninä Lappi ja asuntolainaa yli 170 000 e, työ tilanne heikko, palkat huonot. Ei auta miettiä pieni palkkaisena lyhennys vapaita vuosia, pakko tehdä töitä silloin kun niitä on. Oli lapsi pieni tai ei. Toivottavasti kun ollaan ukon kans 50 v niin lainat vähänä ja lapsille voi turvata opintolainattoman opiskelun ja ajokortit.

en, koska minusta vanhempien työnteko ei ole mitenkään pois lapsilta jos ovat ihan normaalisti hoidossa 6-8 tuntia. Lapsikin ymmärtää, että töissä on käytävä että saa rahaa ja rahalla maksetaan asioita.

Tää on aiheellinen kysymys. Ja meillä juuri ajankohtainen.
Itse olisin halunnut jäädä vielä kotiin, mutta töihin oli lähdettävä juuri lainanmaksun ja muun elämisen turvaamiseksi.
Mutta emme olisi olleet valmiit jäädyttämään lainanmaksua vuodeksi. Nyt on korot alhaalla, ja lyhennyksessä on ainakin meillä reilusti enemmän lyhennystä kuin korkoa. Kuitenkin sillä vuoden venyttämisellä saattaa olla mittavat vaikutukset tulevaisuudessa.
Äidin sydän täällä itkee verta viikon työssäolon jälkeen, mutta uskon selviäväni hengissä.
Eli vastaus on kaiketi ei.

Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
Tää on aiheellinen kysymys. Ja meillä juuri ajankohtainen.
Itse olisin halunnut jäädä vielä kotiin, mutta töihin oli lähdettävä juuri lainanmaksun ja muun elämisen turvaamiseksi.
Mutta emme olisi olleet valmiit jäädyttämään lainanmaksua vuodeksi. Nyt on korot alhaalla, ja lyhennyksessä on ainakin meillä reilusti enemmän lyhennystä kuin korkoa. Kuitenkin sillä vuoden venyttämisellä saattaa olla mittavat vaikutukset tulevaisuudessa.
Äidin sydän täällä itkee verta viikon työssäolon jälkeen, mutta uskon selviäväni hengissä.
Eli vastaus on kaiketi ei.

Meillä taas pistettiin alhaisen korkotason vuoksi ihan muuten vaan lyhennykset jäihin ja maksetaan pelkät korot, vaikka molemmat käydään töissä.

Mutta tilanteet on monet, kaikilla omansa :)

Meillä on lyhennysvapaata otettu juuri tämän takia. Tai sen että kotihoidontukeakaan ei saa yli 3v ja piti tässä vuosi selvitä ilman mitään tukea minulle. Ja miehelle tuli 4kk lomautus. Nämä olivat syyt lyhennysvapaaseen. Nyt jään minimiäippärahalle joten pystytään maksamaan taas normaali summa, vaikka mies on lomautettuna edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Tuli mieleen tuosta pienet lapset päivähoidossa -ketjusta. Joku sanoi, että on pakko laittaa lapsi hoitoon, jotta saa maksettua asuntolainaa pois. Itse kyllä mieluummin pitäisin lyhennysvapaan vuoden kuin laittaisin vauvaikäisen hoitoon, joten onko tää nyt sitten arvokysymys?
Tekisi mieli väittää, että aika moni niistä, jotka laittavat alle 1-vuotiaan hoitoon sanoen syyksi rahan, eivät vain halua luopua tietystä elintasosta. Ihan kelpo syy sekin on, mutta turha silloin väittää, että on "pakko" palata töihin.

Meillä ainakin on asuntolaina siinä vaiheessa että korkojen osuus verrattuna lyhennykseen on niin suuri ettei pelkkä lyhennysvapaa antaisi mahdollisuutta jäädä kotihoidontuella kotiin.
No onneksi poikamme on jo 3-vuotias niin ettei tarvi tuota edes miettiä, mutta kyllä olen sitä mieltä että on karmeaa jos joku joutuu viemään alle vuoden ikäisen lapsen kokopäivähoitoon.
Itse kikkailin liiton korvauksilla jonkun kuukauden äitiysloman jälkeen jotta sain pojan edes lähelle 1,5v ennen kuin hän meni hoitoon, silloinkaan ei ollut kysymys taloudellisesta pakosta mennä töihin vaan ammatillisesta "pakosta".

itse olin kotona 5v6kk töihin menin kun nuorin täytti 3v,meillä 3 lasta ja kotona olosta huolimatta maksettiin asuntolainaa ilman lyhennysvapaita,eikä mun mies tienaa miten tonneja kuukaudessa,saa käteen 1000?kk ja lainan lyhennys on 450?kk sis.korot ja sen lisäks yhtiövastike 340?kk.eikä ollut säästöjä

Yhteistyössä