Moniko vastaa rehellisesti neuvolan seulontakyselyihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perheväkivallasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Perheväkivallasta

Vieras
Tuli vaan mieleen, kun nykyään kysytään rutiininomaisesti kaikilta jo odotusaikana onko puoliso väkivaltainen jne. En muista tarkkaan, mitä kaikkea kysyivät, mutta muistan, miten vaivautunut neuvolan täti oli. Jotenkin anteeksipyytävästi "kun kaikilta nykyään kysytään" aloitti, ja mua alkoi naurattaa, että anna tulla vaan, kyllä mä kestän. On tosi mukava täti ja aina muutenkin vaihdetaan muutkin kuulumiset...
Eli asia siis oli, että monikohan valehtelee noissa, että kaikki on hyvin, vaikkei olisikaan? Tai kertooko kukaan jos ukko hakkaa? Onko tätin pääteltävä vastaus pelkästään reaktiosta kysymykseen? Mitä luulette, tai oletteko itse olleet rehellisiä?
Tosi hyvä mun mielestä, että edes yritetään puuttua.

Mulla nyt pieni vauva, ja odotusaikana kyselivät, mutta ei edellistä odottaessa 2 v sitten. Oli siitä ihan jossain lehdessäkin joskus juttua, että käytäntö on tulossa.

Meillä annetaan ekalla neukkakäynnillä semmoinen kaavake ja se täytetään siellä paikan päällä. itse kyllä rehellisesti vastailin, kun ei oo väkivaltaongelmia meitin perheessä.
Jälkitarkastuksen yhteydessä tehtiin se masennuskaavake sit et onko masennusta. siihen vastailin rehellisesti ja juttelin asiasta lääkärin kans.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos ne kysyykin vaan sillon kun niillä on aavistus?

harmi, että ihmiset ei vastaa rehellisesti, koska sillon vois vaikka saada apua.

Ei ainakaan meidän kohdalla ole sitä pelkoa. Ja juu, ihan rehellinen olin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hipsu:
Kyllä on multakin kyselty. Ja jos tosiaan aavistuksen perusteella, laitan kyllä pätevyyden kovin kyseenalaiseksi.

No ei sit vissiin ku jokuhan tossa mainitsi, että on uusi käytäntö. Mä oon ollut raskaana viimeks jotain 5 vuotta sitten. :D

Vaikkei teiltä kaikilta ole kysytty, noi on sellaisia asioita joita nykyään terkkoja kannustetaan kysymään kaikilta. Eli ihan oikeessa ap:n terkka on ollut.

Totta kai vastaan rehellisesti.

Ei multa oo kyselty, eikä mielialakyselyäkään tehty, vaikka se kai ainakin kuuluisi pakettiin. Päihteiden käytöstä kyseltiin, miehenkin piti käyttää oma kaavake. Neuvolantäti oli sitä mieltä, että tosi rehellisesti ihmiset kertoo huumeidenkin käytöstä.

Mä olen täyttänyt tässä raskaudessa väkivaltakyselyn sekä parisuhdekyselyn. Molempiin vastasin totuudenmukaisesti. Kysyin kyllä th:lta, miksei isät tee noita myös; voihan jossain perheessä nainen olla se väkivaltaisempi. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Meillä annetaan ekalla neukkakäynnillä semmoinen kaavake ja se täytetään siellä paikan päällä. itse kyllä rehellisesti vastailin, kun ei oo väkivaltaongelmia meitin perheessä.
Jälkitarkastuksen yhteydessä tehtiin se masennuskaavake sit et onko masennusta. siihen vastailin rehellisesti ja juttelin asiasta lääkärin kans.

Kysyttiin suullisesti muutama kysymys jostain lomakkeesta. Se masennusseula sit kirjallisena jälkitarkastukseen, juu.
Rehellinen olen ollut.

Kyllä vastaan kaikkiin rehellisesti. En näe mitään syytä valehdella.

Kirjallisia kyselyjä oon täytellyt alkoholin/huumeiden käytöstä ja tupakoinnista, sit masennuksesta ja nyt oli taas 6kk neuvolassa tuo alkoholi juttu (eka oli siis jo raskauden aikana).
Kuulemma nykyään on niin paljon ongelmia näissä asioissa että kyselevät.
Ja hyvä niin, jospa joku edes apua saisi sitä kautta.

Poitsua odotellessa täytin puolenkymmentä lomaketta joissa kyseltiin huumeiden- ja alkoholinkäyttö ennen raskautta (ja oli myös sarake mihin olisi tarvittaessa pitänyt laittaa käyttö raskauden aikana ), myös puolison väkivaltaisuudesta kyselivät ja yms.

Vastasin kaikkin rehellisesti koska ei ollut aihetta valehdella!

Yhteistyössä