Hae Anna.fi-sivustolta

Monimutkainen ystävyys

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä Krisse, 29.09.2005.

1. Krisse Vierailija

Minulle tuottaa päänvaivaa hyvä ystäväni, joka kärsii huonosta itsetunnosta. On sydäntäsärkevää seurata kuinka hän kärsii ajoittaisesta kovasta masennuksesta ja rypee jatkuvasti huonoissa seurustelusuhteissa. Hän on monesti valittanut kuinka ei nauti elämästään yhtään ja on mm. yrittänyt kahdesti itsemurhaa. Olen yrittänyt parhaani mukaan auttaa ja tukea häntä, mutta se on hyvin vaikeaa koska hän on niin hämmentynyt eikä oikein tunnu tietävän mitä elämältään haluaa. En halua olla liian tungetteleva ja alkaa sanelemaan mitä hänen pitäisi tehdä. Tähän asti olen yrittänyt olla mahdollisimman hienotunteinen. Usein tuntuu vielä siltä, että olen ainut henkilö kuka oikeasti välittää hänestä ilman mitään taka-ajatuksia ja ymmärtää edes jotenkin. En todellakaan yritä kohottaa itseäni mihinkään sankarin asemaan enkä nauti siitä että olisin ainut kuka voisi auttaa. Lisäksi koska hän on eri sukupuolta niin minun täytyy olla osittain siksikin varovainen sanomisissani ettei sitä tulkita esim mustasukkaisuudeksi, jos kritisoin vaikka hänen seurustelusuhteitaan joissa hän jatkuvasti polttaa näppinsä. Olemme kuitenkin ihan vain ystäviä. Olen harvoja ihmisiä joihin hän todella luottaa. Haluaisin auttaa mutta en oikein tiedä miten tehdä se loukkaamatta häntä ja rikkomatta hyviä välejämme. Esim. kehotus hankkia ammattiapua tuntuu liian tylyltä. En tiedä miten hän siihen suhtautuisi. Yksi vaihtoehto olisi tietysti antaa asian olla ja vaieta suomalaiskansalliseen tapaan, vain leikkiä olevansa hyvä ystävä, mutta sitä en voi tehdä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri